41 binnenland
'Kras en Stip aan te
spreken op vliegramp'
TOöS
Identificatie vergt
Militaire Defensie nam zeven
verzekeraar op
vingers getikt proeven met gifgas
PAUL KUSTERS
VLIEGRAMP TRIPOLI
Libië heeft officieel de leiding bij de identificatie van de slacht
offers van de vliegramp. Nederlandse experts krijgen echter al
le ruimte hun werk te doen.
8 dagen Italië - Fly-Drive Rimini
zaterdag 15 mei 2010
TOOS&HENK ZIJNi TERU<3 VAM VAKANTIE
EM HEÖBEN ER WEER ZIN IN.
AMSTERDAM -Als slachtoffers van
de vliegramp in Libië een pakket
reis hadden geboekt bij een reisbu
reau, kunnen nabestaanden daar
een schadevergoeding eisen. Dat
zegt advocaat Reinier van Cam-
pen, die is gespecialiseerd in het
vervoerrecht.
Van de 71 Nederlandse inzitten
den van het gecrashte toestel reis
den 38 mensen met reisbureau
Stip en 24 met concurrent Kras.
Negen hadden zelf een ticket ge
kocht.
„Als je bij Kras of Stip een pakket
reis hebt geboekt, kun je hen aan
spreken", zegt Van Campen. „Die
mogelijkheid wordt door de Ne
derlandse wet heel duidelijk gebo
den." Dat geldt volgens hem ook
als de reisbureaus geen blaam treft
voor het ongeval, althans tot een
bedrag van 120.000 euro. Zij kun
nen het uitbetaalde bedrag dan op
hun beurt verhalen op de partij
die wel verantwoordelijk is. Dat
zou luchtvaartmaatschappij Afri-
qiyah Airways kunnen zijn.
Alleen nabestaanden van slachtof
fers die een pakketreis boekten,
kunnen aankloppen bij de reisbu
reaus. Als mensen alleen een vlieg
ticket hadden geboekt bij Kras of
Stip, kan dat niet.
In tegenstelling tot Van Campen
stelt luchtvaartadvocaat Frans Vree-
de dat juist Afriqiyah Airways de
eerst aangewezen partij is om een
schadevergoeding op te verhalen.
Nabestaanden hoeven dan echter
niet te vrezen dat ze ook in Libië
moeten gaan procederen, zegt hij.
Volgens het internationale verdrag
van Montreal, dat de aansprakelijk
heid van luchtvaartmaatschappij
en regelt, kunnen nabestaanden
namelijk terecht bij de rechter in
het land waar de plaats van be
stemming is gelegen. Veel Neder
landse slachtoffers waren op weg
naar Düsseldorf of Brussel, dus de
zouden ze dan kunnen procede
ren in Duitsland of België.
Dat een eventuele procedure in Eu
ropa zou plaatsvinden, is goed,
vindt de advocaat. „In het alge
meen is het in Afrikaanse landen
minder gemakkelijk om je recht te
halen." Vreede zegt dat daarnaast
mogelijk vliegtuigbouwer Airbus -
de makér van het gecrashte toestel
- aansprakelijk is.
DEN HAAG - De Autoriteit Finan
ciële Markten (AFM) heeft verzeke
raar Burghthuys de maximale boe
te van zesduizend euro opgelegd.
De AFM heeft de veroordeling gis
teren bekendgemaakt. De verzeke
raar sleet volgens de AFM beleg
gingsverzekeringen aan dertien mi
litairen zonder na te gaan of zij die
wel nodig hadden. Verzekeraars
zijn verplicht individuele klanten
op maat te adviseren. Vorig jaar
werd bekend dat de verzekeraar
hoge provisies opstreek. Volgens
Burgthuys is vooraf wel onderzoek
verricht naar de wensen van klan
ten maar dan als groep. Dat is vol
gens de AFM ontoereikend.
ARNHEM - Defensie heeft in de ja
ren vijftig in Nederland meer veld
proeven met gifgas uitgevoerd dan
tot dusver bekend. Zes van de ze
ven kleinschalige experimenten
met dodelijk zenuwgas hadden
plaats op de Veluwe: tweemaal op
militaire terreinen op de Hars
kamp (1951) bij Ede en viermaal
(1955/1956) op het toenmalig mili
taire vliegveld Deelen bij Arnhem.
Op de militaire vliegbasis Vlie-
horst op Vlieland is één keer
(1952) een test uitgevoerd.
Dat blijkt uit het boek De geest in
de jles van Herman Roozenbeek
en Jeoffrey van Woensel van het
Instituut Militaire Historie in Den
Haag. Zij beschrijven Nederlands
wetenschappelijk onderzoek
(1915-1997) naar chemische bestrij
dingsmiddelen in Nederland, Bel
gië (Ardennen), Frankrijk en de Al
gerijnse Sahara (1952-1958).
„Bij de test deden zich geen inci
denten voor met schadelijke gevol
gen. Er zijn geen mensen of dieren
blootgesteld aan zenuwgassen",
stelt Roozenbeek. De proeven
dienden om de opsporing van en
bescherming tegen zenuwgassen
te verbeteren. De afgelopen decen
nia kwam het accent te liggen op
(dier-)experimenten met zenuw
gassen in laboratoria en is niet
meer op militair terrein geoefend.
Alle stoffelijke resten van de
slachtoffers van de vlieg
ramp in Tripoli liggen in
mortuaria. De identificatie
zal naar verwachting drie
weken duren.
door Hans de Gram
Twintig forensisch specia
listen zijn gisteravond
aangekomen in de Libi
sche hoofdstad Tripoli
om te beginnen met de identifica
tie van de slachtoffers van de vlieg
ramp. Dat zegt een woordvoerder
van Buitenlandse Zaken in Libië.
De Nederlandse experts verster
ken het team van zes specialisten
dat de identificatie in Libië voorbe
reidt. De kwartiermakers blijven
zeker tien dagen in het land om
het onderzoek zorgvuldig te bege
leiden. Het identificeren zal naar
verwachting drie weken duren, al
dus de zegsman.
De stoffelijke resten zijn allemaal
geborgen en liggen in de mortua
ria van twee ziekenhuizen in de
stad. Ook de persoonlijke eigen
dommen van de slachtoffers zijn
in bakken verzameld en opgesla
gen. „Wel liggen er bijvoorbeeld
nog instapkaarten met een naam
erop, maar dat is niet van belang
voor de identificatie", aldus de
woordvoerder. „De spullen zijn
wel belangrijk voor nabestaanden,
maar het kan heel lang duren voor
dat die naar Nederland worden ge
bracht." Dat talloze nieuwsgieri
gen op de rampplek rondsnuffel
den heeft het identificatieonder
zoek niet gefrustreerd, meldt de
woordvoerder.
Libië heeft formeel de leiding over
het forensisch onderzoek, maar in
de praktijk doen Nederlandse ex
perts de identificatie van Neder
landse slachtoffers. De leiding is in
handen van Daan Noort van het
Landelijk Team Forensische Op-
sporing (LTFO). „Volgens hem ver
loopt de samenwerking met de Li-
biërs optimaal", aldus de woord
voerder. Het team zegt verrast te-
zijn over de goede onderzoeksfaci
liteiten.
De soepele samenwerking is mede
te danken aan het Disaster Victim
Identification-protocol (DVI), het
internationale stappenplan dat de
Nederlandse en Libische experts
moeten volgen voor identificatie
bij grote rampen. Behalve Neder
landers en Libiërs is ook een Frans
en Amerikaans team aanwezig.
Na de aankomst van de groep fo
rensisch experts nam het daadwer
kelijke identificeren een aanvang.
Alle informatie over een slachtof
fer wordt in Libië verzameld en
via een computerprogramma ver
geleken met slachtoffergegevens
uit Nederland. Dat kan bijvoor
beeld DNA zijn van naaste familie.
Zodra een lichaam geïdentificeerd
is, wordt het naar Nederland ver
voerd. Het ministerie heeft nog
niet alle nabestaanden op de hoog
te kunnen stellen. „We weten nog
niet wie er precies in het vliegtuig
hebben gezeten", verklaart de zegs
man. „Per stoffelijk overschot
Boek nu de meest complete reis voor een eerlijke prijs
Reiscode BC36657
Diverse vertrekdata van mei t/m september
boek met de reiscode op peterlanghout.nl
en bespaar tot 10 of bel 7 dagen per week 0900-0991 0,15 p.
Een wel heel bijzondere en uiterst voordelige reis naar Italië, waarbij we voor u zowel de vlucht als
de auto hebben geregeld. Een geweldige reis dus voor iedereen die op eigen houtje yeei van de
Adriatische kust en omgeving wil zien maar die zich de lange heen een terugreis met de eigen auto
wil besparen. Op de luchthaven van Rimini staat uw auto klaar en vervolgens trekt u helemaal uw
eigen plan. Welke richting u ook kiest: u komt in Italië alleen maar mooie natuur, authentieke
prachtige dorpjes, middeleeuwse steden en ander cultureel erfgoed tegen.
Inclusief
Retourvlucht van Amsterdam - Rimini met Air Berlin
Luchthavenbelasting en toeslagen
Autohuur inclusief km en verzekeringen in klasse T: Fiat Grande Punto of BrFiat Panda afhankelijk van het aantal personen