241 zeeland
Strak schema
voor sluizen
Oost-Indisch Huis in 3D
1940
Middelburg
10 mei 2010:
ZEELAND m
SCHEEPVAART Afspraken tegen wachttijden
zaterdag 15 mei 2010
w
door Theo Ciele
Volgende week wordt in
Middelburg het 'verge
ten bombardement' van
17 mei 1940 herdacht. In
de aanloop naar deze herdenking
heeft de PZC het afgelopen jaar
door verhalen van (oud-)Middel-
burgers, familiefoto's en foto's uit
het-Zeeuws Archief en de Beeld
bank van de Zeeuwse Bibliotheek,
een beeld proberen te schetsen
van het Middelburg van vóór het
bombardement. De verhalen zijn
gebundeld in het boek 'De verdwe
nen stad' dat vanaf volgende week
in de boekhandel ligt en verkrijg
baar is via de uitgever Verse Hoe
ven (www.versehoeven.com)
Op www.pzc.nl/middelburg1940
is veel terug te vinden over de
vooroorlogse stad. Bijzonder zijn
de animaties die door Lukas de
Jong, in opdracht van het Zeeuws
Archief, en Middelburger Leo
Leynse zijn gemaakt. De animaties
zijn met behulp van het Google-
programma 'Sketchup' en archief
materiaal gemaakt. Ze geven een
driedimensionaal beeld van delen
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Het schutten van
schepen via de sluizen van Terneu-
zen wordt beter geregeld. Rijkswa
terstaat, het Havenbedrijf Gent en
Zeeland Seaports hebben daarover
afspraken gemaakt. Ook de nau
tische dienstverleners op het Ka
naal Gent-Terneuzen (loodsen,
sleepdiensten en bootlieden) zijn
erbij betrokken.
De planning voor het schutten
wordt betrouwbaarder, waardoor
ongewenste wachttijden en vertra
gingen bij vertrek en aankomst
kunnen worden voorkomen. Daar
voor is samenwerking, afstem
ming en communicatie tussen de
haven- en vaarwegbeheerders,
loodsen, sleepdiensten en bedrijfs
leven een eerste vereiste.
Een woordvoerder van het Haven
bedrijf Gent: „De grote bedrijvig
heid op het Kanaal Gent-Terneu-
zen leidt geregeld tot pieken in het
scheepvaartaanbod bij de sluizen
van Terneuzen, met wachttijden
tot gevolg. Dat is ongewenst, want
een betrouwbare planning heeft
de grootste prioriteit."
Tijdens een bijeenkomst op het
Gentse stadsjacht Jacob van Arte-
velde ondertekenden vertegen
woordigers van het havenbedrijf,
het havenschap en het loodswe
zen een convenant, waarin de af
spraken zijn vastgelegd. Die gaan
uit van het zo optimaal mogelijk
plannen van de scheepvaart van
en naar Gent en Terneuzen, zodat
vooraf precies bekend is wanneer
welk schip geschut kan worden in
Terneuzen, zodat loodsen, slepers
en andere dienstverleners daar op
in kunnen spelen. Ook zijn afspra
ken gemaakt over welke schepen
prioriteit krijgen bij bijvoorbeeld
gelijktijdig vertrek of aankomst in
een van de havens.
Voortaan wordt al vierentwintig
uur voor aankomst van een schip
gestart met de planning op basis
van vraag en aanbod en prioriteit.
Twaalf uur voor aankomst contro
leren ook de loodsen en de sleep
diensten of de planning haalbaar
is. Zo kunnen betrouwbare afspra
ken worden gemaakt met bijvoor
beeld de stuwadoors en kunnen
havenarbeiders worden besteld
voor het lossen en laden. Zes uur
voor aankomst wordt de planning
definitief Over een jaar worden de
werkafspraken geëvalueerd.
Oost-Indisch Huis Middelburg
Leo Leynse heeft maanden werk gestoken in deze driedimensionale recon
structie van het Oost-Indisch Huis en omgeving. De animatie is te zien op
www.pzc.nl/middelburg1940 en in een 'computertafel' die eerst in de Vlees
hallen en later in de Zeeuwse Bibliotheek komt te staan. foto Leo Leynse
van de stad. Na twee korte anima- op de site waarin de toeschouwer
ties staat nu ook een langere video ziet hoe het Oost-Indisch Huis en
RNtSHPLAATS GIRO 2010
De vele toeschouwers die langs de route
stonden, het enthousiasme van de doorkomst-
gemeenten, de prettige samenwerking met
verschillende overheden, de ondernemers en
bewoners die er een feest van gemaakt hebben,
vele helpende handen van betrokken vrijwilligers
en personeelsleden, het zonnetje dat de hele dag
scheen en de prachtige beelden van onze provincie
die de hele wereld zijn overgegaan. Wij zijn er trots
op dat de derde etappe van de Giro d'ltalia 2010 een
groot succes is geworden.
foto: www.lawalata.com