241 zeeland Strak schema voor sluizen Oost-Indisch Huis in 3D 1940 Middelburg 10 mei 2010: ZEELAND m SCHEEPVAART Afspraken tegen wachttijden zaterdag 15 mei 2010 w door Theo Ciele Volgende week wordt in Middelburg het 'verge ten bombardement' van 17 mei 1940 herdacht. In de aanloop naar deze herdenking heeft de PZC het afgelopen jaar door verhalen van (oud-)Middel- burgers, familiefoto's en foto's uit het-Zeeuws Archief en de Beeld bank van de Zeeuwse Bibliotheek, een beeld proberen te schetsen van het Middelburg van vóór het bombardement. De verhalen zijn gebundeld in het boek 'De verdwe nen stad' dat vanaf volgende week in de boekhandel ligt en verkrijg baar is via de uitgever Verse Hoe ven (www.versehoeven.com) Op www.pzc.nl/middelburg1940 is veel terug te vinden over de vooroorlogse stad. Bijzonder zijn de animaties die door Lukas de Jong, in opdracht van het Zeeuws Archief, en Middelburger Leo Leynse zijn gemaakt. De animaties zijn met behulp van het Google- programma 'Sketchup' en archief materiaal gemaakt. Ze geven een driedimensionaal beeld van delen door Wout Bareman TERNEUZEN - Het schutten van schepen via de sluizen van Terneu- zen wordt beter geregeld. Rijkswa terstaat, het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports hebben daarover afspraken gemaakt. Ook de nau tische dienstverleners op het Ka naal Gent-Terneuzen (loodsen, sleepdiensten en bootlieden) zijn erbij betrokken. De planning voor het schutten wordt betrouwbaarder, waardoor ongewenste wachttijden en vertra gingen bij vertrek en aankomst kunnen worden voorkomen. Daar voor is samenwerking, afstem ming en communicatie tussen de haven- en vaarwegbeheerders, loodsen, sleepdiensten en bedrijfs leven een eerste vereiste. Een woordvoerder van het Haven bedrijf Gent: „De grote bedrijvig heid op het Kanaal Gent-Terneu- zen leidt geregeld tot pieken in het scheepvaartaanbod bij de sluizen van Terneuzen, met wachttijden tot gevolg. Dat is ongewenst, want een betrouwbare planning heeft de grootste prioriteit." Tijdens een bijeenkomst op het Gentse stadsjacht Jacob van Arte- velde ondertekenden vertegen woordigers van het havenbedrijf, het havenschap en het loodswe zen een convenant, waarin de af spraken zijn vastgelegd. Die gaan uit van het zo optimaal mogelijk plannen van de scheepvaart van en naar Gent en Terneuzen, zodat vooraf precies bekend is wanneer welk schip geschut kan worden in Terneuzen, zodat loodsen, slepers en andere dienstverleners daar op in kunnen spelen. Ook zijn afspra ken gemaakt over welke schepen prioriteit krijgen bij bijvoorbeeld gelijktijdig vertrek of aankomst in een van de havens. Voortaan wordt al vierentwintig uur voor aankomst van een schip gestart met de planning op basis van vraag en aanbod en prioriteit. Twaalf uur voor aankomst contro leren ook de loodsen en de sleep diensten of de planning haalbaar is. Zo kunnen betrouwbare afspra ken worden gemaakt met bijvoor beeld de stuwadoors en kunnen havenarbeiders worden besteld voor het lossen en laden. Zes uur voor aankomst wordt de planning definitief Over een jaar worden de werkafspraken geëvalueerd. Oost-Indisch Huis Middelburg Leo Leynse heeft maanden werk gestoken in deze driedimensionale recon structie van het Oost-Indisch Huis en omgeving. De animatie is te zien op www.pzc.nl/middelburg1940 en in een 'computertafel' die eerst in de Vlees hallen en later in de Zeeuwse Bibliotheek komt te staan. foto Leo Leynse van de stad. Na twee korte anima- op de site waarin de toeschouwer ties staat nu ook een langere video ziet hoe het Oost-Indisch Huis en RNtSHPLAATS GIRO 2010 De vele toeschouwers die langs de route stonden, het enthousiasme van de doorkomst- gemeenten, de prettige samenwerking met verschillende overheden, de ondernemers en bewoners die er een feest van gemaakt hebben, vele helpende handen van betrokken vrijwilligers en personeelsleden, het zonnetje dat de hele dag scheen en de prachtige beelden van onze provincie die de hele wereld zijn overgegaan. Wij zijn er trots op dat de derde etappe van de Giro d'ltalia 2010 een groot succes is geworden. foto: www.lawalata.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 26