24
land
Strak schema
voor sluizen
in Terneuzen
'Sluit mannen niet uit
SCHEEPVAART Afspraken tegen wachttijden
zaterdag 15 mei 2010
door Wout Bareman
terneuzen - Het schutten van
schepen via de sluizen van Terneu
zen wordt beter geregeld. Rijkswa
terstaat, het Havenbedrijf Gent en
Zeeland Seaports hebben daarover
afspraken gemaakt. Ook de nau
tische dienstverleners op het Ka
naal Gent-Terneuzen (loodsen,
sleepdiensten en bootlieden) zijn
erbij betrokken.
De planning voor het schutten
wordt betrouwbaarder, waardoor
ongewenste wachttijden en vertra
gingen bij vertrek en aankomst
kunnen worden voorkomen. Daar
voor is samenwerking, .afstem
ming en communicatie tussen de
haven- en vaarwegbeheerders,
loodsen, sleepdiensten en bedrijfs
leven een eerste vereiste.
Een woordvoerder van het Haven
bedrijf Gent: „De grote bedrijvig
heid op het Kanaal Gent-Terneu-
zen leidt geregeld tot pieken in het
scheepvaartaanbod bij de sluizen
van Terneuzen, met wachttijden
tot gevolg. Dat is ongewenst, want
een betrouwbare planning heeft
de grootste prioriteit."
Tijdens een bijeenkomst op het
Gentse stadsjacht Jacob van Arte-
velde ondertekenden vertegen
woordigers van het havenbedrijf,
het havenschap en het loodswe
zen een convenant, waarin de af
spraken zijn vastgelegd. Die gaan
uit van het zo optimaal mogelijk
plannen van de scheepvaart van
en naar Gent en Terneuzen, zodat
vooraf precies bekend is wanneer
welk schip geschut kan worden in
Terneuzen, zodat loodsen, slepers
en andere dienstverleners daar op
in kunnen spelen.
Voortaan wordt al vierentwintig
uur voor aankomst van een schip
gestart met de planning op basis
van vraag en aanbod en prioriteit.
Twaalf uur voor aankomst contro
leren ook de loodsen en de sleep
diensten of de planning haalbaar
is. Zes uur voor aankomst is de
planning definitief Over een jaar
worden de afspraken geëvalueerd.
s
door Mieke van der Jagt
Ze gelooft er nog heilig in,
in het systeem van mi
crofinanciering. Maar
Nouriya Kaur is wel wij
zer van de markt gekomen dan ze
erheen ging. Een paar maanden in
India hebben haar geleerd dat het
opzetten van een financieel sys
teem in een ontwikkelingsland
met onze westerse uitgangspunten
onvoldoende werkt.
„Veel microfinancieringsinstellin-
gen richten zich speciaal op vrou
wen. Het idee is dat het onaange
boorde economische kapitaal dat
vrouwen vormen, kan worden aan
gewend als ze maar toegang heb
ben tot financiële diensten. Dat is
niet zo, in ieder geval niet in India.
Je zult die vrouwen eerst moeten
leren dat ze naar buiten kunnen
treden met hun vaardigheden. De
cultuur zoals ik die heb gezien,
sluit vrouwen heel erg op. Man
nen zijn bang om hun vrouwen
meer vrijheid toe te laten. Ik heb
Nouriya in India.
hun gevraagd waarom. Ze weten
niet waar de grens is. Ook die man
nen moeten nog dingen leren."
Nouriya is ervan overtuigd dat
mannen en vrouwen heel veel van
elkaar kunnen leren, als het gaat
om het opzetten en uitbaten van
kleine ondernemingen. „Daarom
moet je beide ondersteunen. Het
is waar dat er ongelijkheid tussen
mannen en vrouwen is, maar
door je uitsluitend op vrouwen te
richten, maak je de kloof alleen
maar groter. Waar mannen en
vrouwen samen iets oppakken,
kweek je meer dan alleen een inko
men."
Tijdens haar verblijf in India, waar
Nouriya vrouwen hielp bij het op
zetten van nerinkjes om een tijge-
reservaat te ontzien, zag ze ook
dat microfinanciering alléén niet
helpt. „Je moet veel energie steken
in het wegwijs maken. Het moet
gepaard gaan met educatie en die
moet je bijna op de drempel van
het huis gaan brengen."
Veel armoede maar ook veel rijk
dom is Nouriya tegengekomen in
India. Op het PZC-blog van de
Zeeuwse Wereldburgers heeft ze
daarvan, met veel foto's, verslag ge
daan. Volgend jaar gaat ze terug.
„Jazeker, opnieuw voor projecten
in de microfinanciering, want dat
blijft een uitgelezen hulpmiddel
om de armoede te bestrijden. Je
moet er alleen vanalles bij leveren.
Dat kost geen geld, alleen wat in
spanning."
FINISHPLAATS GIRO 2010
De vele toeschouwers die langs de route
stonden, het enthousiasme van de doorkomst
gemeenten, de prettige samenwerking met
verschillende overheden, de ondernemers en
bewoners die er een feest van gemaakt hebben,
vele helpende handen van betrokken vrijwilligers
en personeelsleden, het zonnetje dat de hele dag
scheen en de prachtige beelden van onze provincie
die de hele wereld zijn overgegaan. Wij zijn er trots
op dat de derde etappe van de Giro d'ltalia 2010 een
groot succes is geworden.
foto: www.lawalata.com