Horecabedrijven staan langer te koop Flinke omzetdaling voor horeca bedrijfs onroerend goed 39 v Horecapanden in Zeeland staan steeds langer te koop. Deze branche van de vastgoed markt is door de crisis flink inge stort. 2008 en 2009 kun je gerust rampjaren noemen, zegt horeca- makelaar Jaap Bruggeman uit Wemeldinge. door Dennis Rijsbergen, WEMELDINGE - De economische crisis trekt een zware wissel op de ver koop van horecapanden. Horecama- kelaar Bruggeman, naar eigen zeggen de enige gecertificeerde in Zeeland, geeft vooral de banken de schuld van de ingestorte horecavastgoedmarkt. "Het is heel erg opvallend dat de ban ken niets doen. Het grote probleem is dat banken geen geld meer lenen. In vesteringen in overnames zijn dan ook steeds moeilijker rond te krij gen", stelt Bruggeman. Voor een startende ondernemer is het zonder geld van de bank niet te doen om genoeg financiële middelen bij el kaar te krijgen om een bestaand hore cabedrijf over te nemen. Café Kanaalzicht. Foto: Dent i Media Cafe Zeelandia in Hansweert. Bruggeman neemt de banken hun houding kwalijk. "Ze vergeten dat ze zelf ook een onderneming zijn. Dat de banken de hand op de knip hou den, is overigens niet alleen een pro bleem voor de horeca. Het probleem speelt in de hele mkb." Bruggeman kreeg begin 2008 al in de gaten dat er iets niet pluis was. "Nog voordat we wisten dat er sprake was van een cri sis, constateerde ik al dat de banken steeds terughoudender werden." Volgens Bruggeman heeft hij twee mindere jaren achter de rug. "Vooral 2008 was echt een slecht jaar. In 2009 herstelde de markt zich iets en geluk kig zie ik in de eerste maanden van dit jaar ook een lichte verbetering." Elk jaar wisselen circa 120 horecapan den in Zeeland van uitbater. "Daarbij- zijn ook panden in de stille verkoop", zegt Bruggeman. Zelf rondt de hore- camakelaar uit Wemeldinge per jaar zo'n 25 transacties af, in 2008 kelder de dat aantal naar tien transacties. Vo rig telde Bruggeman vijftien transac ties. "De markt verloopt moeizamer. Horecabedrijven staan langer te koop. En je merkt het ook aan de prij zen", stelt Bruggeman. Op de Beve- landen alleen al staan zo'n tachtig ho recabedrijven te koop. De hoofdprijs voor een horecabedrijf vragen heeft dan ook geen zin, stelt Bruggeman. Een pand blijft dan gewoonweg te koop staan. "Het gebeurt in Zeeland nog te veel dat er te hoge prijzen wor den gevraagd. Het is van groot belang als verkoper om reële prijzen te vra gen." De verwachting is dan ook dat in de nabije toekomst de vraagprijzen zullen dalen. Vooral de verkoop van cafés loopt uiterst moeizaam, weet de Zeeuwse horecamakelaar. "In dorpen Foto: Denvon Media was het al een probleem om cafés te verkopen. Het gaat daar vaak om klei ne cafeetjes waar de eigenaar naast zijn café ook een gedeeltelijke baan heeft om rond te kunnen komen. Jon^ gere mensen willen dat niet. Die wil len helemaal de kost verdienen aan hun bedrijf. Maar ja7 in een dorp is dat nu eenmaal een stuk lastiger." Nieuw is volgens Bruggeman wel dat ook cafés in steden als Goes en Mid delburg steeds langer te koop staan. Een verklaring is dat café-eigenaren niet alleen met de economische crisis te maken hebben, maar ook met het rookverbod, waardoor inkomsten zouden dalen. Is het dan alleen kom mer en kwel in de Zeeuwse horeca- vastgoedsector? Nee, stelt Brugge man. Naast een voorzichtig herstel zijn er gebieden in de provincie die het van oudsher goed doen. "De kust is altijd in trek als het om overnames in de horeca gaat. Ook cafetaria's gaan redelijk snel van de hand. Hoe dat komt? Chinezen he. Je ziet dat Chinese ondernemers zich massaal op cafetaria's" storten. Die willen nog hard werken. En met hard werken valt er in die sector nog goed geld te verdienen." Bruggeman ziet ondanks twee magere jaren wel weer hoop voor de toekomst. De markt trekt weer iets aan en dat is een goed te ken, vindt hij. Hij verwacht dat vol gendjaar die opgaande trend zich ver der doorzet. Wel roept hij banken op weer leningen aan ondernemers te verstrekken. "Anders moeten onder nemers op allerlei creatieve manieren geld bijeen zien te sprokkelen. Het ge vaar daarbij is dat onder allerlei goed willende geldschieters ook kwaadwil lenden zijn die een graantje proberen mee te pikken. Je ziet dat al in het land gebeuren. Gelukkig heb ik dat in Zeeland nog niet meegemaakt." De crisis heeft op zeker twee manieren invloed op de horecavastgoedmarkt. Zoals horecamakelaar Jaap Bruggeman al meldde, zijn de banken een stuk minder scheutig met het geven van bedrijfslenin- gen, waardoor veel minder ondernemers mogelijkheden zien een horecabedrijf over te nemen. MIDDELBURG - Een tweede grote factor in de ineenstorting van de markt is dat het gewoonweg slecht gaat in de horecasector. Vooral startende ondernemers zijn bang om in economisch mindere tij den een nieuw bedrijf te beginnen. Het laatste kwartaal van 2009 was een zeer slechte periode voor de Neder landse horeca. Het CBS becijferde dat in die periode hotels een omzetda ling zagen van 8,2 procent in vergelij king met dezelfde periode het jaar er voor. Over het hele jaar zagen hotels hun omzet zelfs met 8,8 procent kel deren. De traditionele horeca haalden in het vierde kwartaal 5,7 procent minder omzet en in heel 2009 5,3 procent. Restaurants deden het ook niet goed met een omzetdaling van 6,7 procent in het vierde kwartaal en een 4,8 procent daling in het hele jaar 2009. Alleen cafetaria's houden in de ze woelige tijden het hoofd boven wa ter. In het vierde kwartaal nam de om zet in deze sector met een kleine 0,8 procent toe en in het hele jaar 2009 zelfs met 1,3 procent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 145