BMW 5 30d Gran Turismo: Een rijdend statement
I
onderweg
TJ MW is typisch een merk uat
JU elk gat in de markt opzoekt
en het opvult met een prachtige
auto. En zo er geen gat in de
markt bestaat, dan creëert deze
Duitse topfabrikant het zelf wel.
Zo ontstond zeer recent de 5 GT,
een wagen waar niemand op zat
te wachten. Althans, dat dachten
we, tot we er in gingen rijden.
door Ad van Bladel
BREDA - De nieuwe 5 Gran Turis
mo is in wezen een soort mengvorm
tussen de nieuwe BMW 5-serie en de
aanzienlijk grotere 7-serie. Wie de au
to in zijn volle glorie ziet staan of rij
den zal geïmponeerd raken door zijn
volume. Mooi of minder mooi, de 5
GT straalt onmiskenbaar kracht en ka
rakter uit en het is dapper van BMW
dat ze een dergelijke mengvorm van
typen durft te proberen. Het eerste
dat opvalt als je de auto 'in het wild'
ziet is zijn hoogte. Er zijn in het verle
den meer grote hatchbacks geweest
maar geen van allen hadden ze de
hoogte van een MPV. De 5 GT wel.
Door zijn aflopende carrosserievorm
ziet de auto er enerzijds sportief uit,
zijn hoge (en dus gemakkelijke) in
stap zal de oudere BMW-kopers wel
licht voor zich winnen. Hoe dan ook,
er staat wel een auto.
Van binnen ademt de 5 GT een en al
luxe en comfort. Is de nieuwe 5-serie
al geen stakker, met de Gran Turismo
heeft BMW er voor gekozen een ech
te reiswagen te construeren waarmee
met zeer' hoge snelheden enorme af
standen kunnen worden afgelegd. In
uiterste rust welteverstaan. Ook hier
speelt de wagenhoogte van 1.56 me
ter een rol omdat hierdoor uiteraard
ook de zithoogte omhoog kwam en
je dus een beter overzicht over de
weg hebt wat hem onmiskenbaar
comfortabeler maakt. Tijdens het rij
den verlang je geen moment naar de
nog grotere- en duurdere 7-serie of
het moet om prestige draaien. Zaken
als uitstekende, op veel manieren ver
stelbare, stoelen, (ook achterin zijn
slechts twee stoelen beschikbaar met
een brede tussenconsole) een head-up
display dat allerlei nuttige informatie
in de voorruit projecteert, en een
groot bedieningsgemak doordat veel
zaken elektrisch worden aangedreven
maken deze auto tot een hebbeding
eersteklas. BMW is aan zijn stand ver
plicht om een keur aan fantastische
motoren te leveren. Met de 30d, het
moderne dieselblok met een cilinde
rinhoud van drie liter, is dat in ieder
geval uitstekend gelukt. Rijdend ben
je jezelf eigenlijk geen moment meer
bewust datje in met een auto met die
selmotor op pad bent. De 5 GT is ra
zendsnel en superstil, een combinatie
waar veel verwende automobilisten
(terecht) erg van houden. Een topsnel
heid van 240 km/h en een acceleratie
vermogen van stilstand naar 100
km/h binnen 7 seconden doet geen
zinnig mens naar méér verlangen. De
wegligging van deze mastodont met
een gevyïcht van meer dan 2000 kilo
is - BMW-eigen - boven elke twijfel
verheven.
Wie kiest voor deze BMW 5 GT
kiest ervoor een statement te maken.
De auto is hypermodern, snel, com
fortabel en de instap is gemakkelijk.
Bovendien kreeg de auto in ons land
een groen label mee vanwege zijn Ef
ficiënt Dynamics start/stop systeem.
Allemaal zaken die voor automobilis
ten van belang zijn.
De prijs bleef bij zijn introductie een
halfjaar geleden, net onder 70.000 eu
ro, weinig meer dan de stationcarver
sie die BMW van de 5-serie ondertus
sen ook in de markt heeft gezet.
Citroen heeft zijn lef weer te
rug! En dat gegeven kan au
toliefhebbers eigenlijk alleen
maar enthousiast maken. Im
mers, de historie leert dat vooral
Citroen voor prachtige iconen
heeft gezorgd. Met de recente in
troductie van de kekke DS3, lijkt
er weer zo'n icoon bijgekomen.
Natuurlijk heeft Citroën sterk
naar zijn buurland Duitsland ge
keken, of Groot Brittannië, het is
maar waar je de oorsprong ziet,
waar BMW met heel veel succes
de Mini nieuw leven in blies.
door Ad van Bladel
BREDA - Het knappe van de DS3 is
nu juist dat de auto op geen enkele
voorganger van Citroen terug grijpt,
maar van zichzelf al een te gekke auto
is met verrassend originele lijnen.
Met recht is de DS3 een koppen
draaier van jewelste.
Neen, terug grijpen naar het' verleden
kan Citroen op dit vlak niet, omdat
niet eerder een dergelijk nieuw en
strak sturend model werd geïntrodu
ceerd. Natuurlijk zijn er in het verle
den snelle varianten geweest waarvan
de wegligging behoorlijk strak en
hard was, maar het waren altijd types
die gebaseerd waren op productiemo
dellen. Variaties op een thema. Met
de DS-lijn, de 3 is de eerste van een
hele serie, wil Citroen die kopers be
vredigen die behoefte hebben aan een
sterk persoonlijke toets voor hun au
to. Individualisering op allerlei ge
bied. Zo kun je voor deze nieuwe kar
kiezen uit maar liefst 38 carrosserie
kleurcombinaties. En ook binnenin
zijn talloze variaties mogelijk, qua
kleur en uitvoering. Maar bovenal is
het Citroen gelukt een auto te ont
werpen die hebberig maakt. Met zijn
nieuwe carrosserielijnen doet-ie ei
genlijk aan geen andere auto denken.
En dat is knap in een tijd waarin veel
fabrikanten toch een beetje kiezen
voor de eenheidsworst van het op sa
fe spelen. Je zult zien dat Citroen met
deze DS3 een successtory in handen
heeft want ik ben geen mens tegenge
komen die het niet een waanzinnig
leuke auto vond.
De DS3 oogt gedrongen, breed en
agressief. Hij is verkrijgbaar met een
drietal motoren, alle benzinevarian
ten. De minst vermogende levert 95
pk, de 1.6 VTI 120 en het (voorlopi
ge) topmodel 1.6 THP 150. Nog dit
jaar komt daar een versie bij met een
blok van 200 paardenkrachten wat
hem helemaal op het schild zal heffen
voor diegenen die uit zijn op veel ver
mogen. De versie met 150 pk komt -
geloof me - in het dagelijkse verkeer
helemaal niks tekort. Integendeel, je
kunt er ontzaglijk rustig mee toeren,
maar trap je het pedaal tot de bodem
in, dan spuit hij er met enig aplomb
vandoor. De wegligging van deze
DS3 is fantastisch. Hij stuurt snaar-
strak maar niet oncomfortabel; daarin
heeft het Franse huis een prachtige
mix gevonden.
Ook qua prestaties 'kom je - zeker
met de THP-variant - helemaal niks
tekort. Een topsnelheid van 214
km/h en een accelaratievermogen r
van stilstand naar 100 km/h in acht se
conden zijn prachtige waarden. En de
topsnelheid zul je waarschijnlijk
nooit, of hoogst zelden, ergens rijden.
Al met al heeft Citroen een hartstikke
leuke nieuweling in de markt gezet.
Hij is op talloze manieren aan je ei
gen smaak aan te passen en dat zal on
getwijfeld in de smaak vallen bij het p*
jonge publiek waarop Citroen onmis
kenbaar doelt. Reken op een vanaf-
prijs van 16.890 euro, inclusief belas
tingen.