BMW 5 30d Gran Turismo: Een rijdend statement I onderweg TJ MW is typisch een merk uat JU elk gat in de markt opzoekt en het opvult met een prachtige auto. En zo er geen gat in de markt bestaat, dan creëert deze Duitse topfabrikant het zelf wel. Zo ontstond zeer recent de 5 GT, een wagen waar niemand op zat te wachten. Althans, dat dachten we, tot we er in gingen rijden. door Ad van Bladel BREDA - De nieuwe 5 Gran Turis mo is in wezen een soort mengvorm tussen de nieuwe BMW 5-serie en de aanzienlijk grotere 7-serie. Wie de au to in zijn volle glorie ziet staan of rij den zal geïmponeerd raken door zijn volume. Mooi of minder mooi, de 5 GT straalt onmiskenbaar kracht en ka rakter uit en het is dapper van BMW dat ze een dergelijke mengvorm van typen durft te proberen. Het eerste dat opvalt als je de auto 'in het wild' ziet is zijn hoogte. Er zijn in het verle den meer grote hatchbacks geweest maar geen van allen hadden ze de hoogte van een MPV. De 5 GT wel. Door zijn aflopende carrosserievorm ziet de auto er enerzijds sportief uit, zijn hoge (en dus gemakkelijke) in stap zal de oudere BMW-kopers wel licht voor zich winnen. Hoe dan ook, er staat wel een auto. Van binnen ademt de 5 GT een en al luxe en comfort. Is de nieuwe 5-serie al geen stakker, met de Gran Turismo heeft BMW er voor gekozen een ech te reiswagen te construeren waarmee met zeer' hoge snelheden enorme af standen kunnen worden afgelegd. In uiterste rust welteverstaan. Ook hier speelt de wagenhoogte van 1.56 me ter een rol omdat hierdoor uiteraard ook de zithoogte omhoog kwam en je dus een beter overzicht over de weg hebt wat hem onmiskenbaar comfortabeler maakt. Tijdens het rij den verlang je geen moment naar de nog grotere- en duurdere 7-serie of het moet om prestige draaien. Zaken als uitstekende, op veel manieren ver stelbare, stoelen, (ook achterin zijn slechts twee stoelen beschikbaar met een brede tussenconsole) een head-up display dat allerlei nuttige informatie in de voorruit projecteert, en een groot bedieningsgemak doordat veel zaken elektrisch worden aangedreven maken deze auto tot een hebbeding eersteklas. BMW is aan zijn stand ver plicht om een keur aan fantastische motoren te leveren. Met de 30d, het moderne dieselblok met een cilinde rinhoud van drie liter, is dat in ieder geval uitstekend gelukt. Rijdend ben je jezelf eigenlijk geen moment meer bewust datje in met een auto met die selmotor op pad bent. De 5 GT is ra zendsnel en superstil, een combinatie waar veel verwende automobilisten (terecht) erg van houden. Een topsnel heid van 240 km/h en een acceleratie vermogen van stilstand naar 100 km/h binnen 7 seconden doet geen zinnig mens naar méér verlangen. De wegligging van deze mastodont met een gevyïcht van meer dan 2000 kilo is - BMW-eigen - boven elke twijfel verheven. Wie kiest voor deze BMW 5 GT kiest ervoor een statement te maken. De auto is hypermodern, snel, com fortabel en de instap is gemakkelijk. Bovendien kreeg de auto in ons land een groen label mee vanwege zijn Ef ficiënt Dynamics start/stop systeem. Allemaal zaken die voor automobilis ten van belang zijn. De prijs bleef bij zijn introductie een halfjaar geleden, net onder 70.000 eu ro, weinig meer dan de stationcarver sie die BMW van de 5-serie ondertus sen ook in de markt heeft gezet. Citroen heeft zijn lef weer te rug! En dat gegeven kan au toliefhebbers eigenlijk alleen maar enthousiast maken. Im mers, de historie leert dat vooral Citroen voor prachtige iconen heeft gezorgd. Met de recente in troductie van de kekke DS3, lijkt er weer zo'n icoon bijgekomen. Natuurlijk heeft Citroën sterk naar zijn buurland Duitsland ge keken, of Groot Brittannië, het is maar waar je de oorsprong ziet, waar BMW met heel veel succes de Mini nieuw leven in blies. door Ad van Bladel BREDA - Het knappe van de DS3 is nu juist dat de auto op geen enkele voorganger van Citroen terug grijpt, maar van zichzelf al een te gekke auto is met verrassend originele lijnen. Met recht is de DS3 een koppen draaier van jewelste. Neen, terug grijpen naar het' verleden kan Citroen op dit vlak niet, omdat niet eerder een dergelijk nieuw en strak sturend model werd geïntrodu ceerd. Natuurlijk zijn er in het verle den snelle varianten geweest waarvan de wegligging behoorlijk strak en hard was, maar het waren altijd types die gebaseerd waren op productiemo dellen. Variaties op een thema. Met de DS-lijn, de 3 is de eerste van een hele serie, wil Citroen die kopers be vredigen die behoefte hebben aan een sterk persoonlijke toets voor hun au to. Individualisering op allerlei ge bied. Zo kun je voor deze nieuwe kar kiezen uit maar liefst 38 carrosserie kleurcombinaties. En ook binnenin zijn talloze variaties mogelijk, qua kleur en uitvoering. Maar bovenal is het Citroen gelukt een auto te ont werpen die hebberig maakt. Met zijn nieuwe carrosserielijnen doet-ie ei genlijk aan geen andere auto denken. En dat is knap in een tijd waarin veel fabrikanten toch een beetje kiezen voor de eenheidsworst van het op sa fe spelen. Je zult zien dat Citroen met deze DS3 een successtory in handen heeft want ik ben geen mens tegenge komen die het niet een waanzinnig leuke auto vond. De DS3 oogt gedrongen, breed en agressief. Hij is verkrijgbaar met een drietal motoren, alle benzinevarian ten. De minst vermogende levert 95 pk, de 1.6 VTI 120 en het (voorlopi ge) topmodel 1.6 THP 150. Nog dit jaar komt daar een versie bij met een blok van 200 paardenkrachten wat hem helemaal op het schild zal heffen voor diegenen die uit zijn op veel ver mogen. De versie met 150 pk komt - geloof me - in het dagelijkse verkeer helemaal niks tekort. Integendeel, je kunt er ontzaglijk rustig mee toeren, maar trap je het pedaal tot de bodem in, dan spuit hij er met enig aplomb vandoor. De wegligging van deze DS3 is fantastisch. Hij stuurt snaar- strak maar niet oncomfortabel; daarin heeft het Franse huis een prachtige mix gevonden. Ook qua prestaties 'kom je - zeker met de THP-variant - helemaal niks tekort. Een topsnelheid van 214 km/h en een accelaratievermogen r van stilstand naar 100 km/h in acht se conden zijn prachtige waarden. En de topsnelheid zul je waarschijnlijk nooit, of hoogst zelden, ergens rijden. Al met al heeft Citroen een hartstikke leuke nieuweling in de markt gezet. Hij is op talloze manieren aan je ei gen smaak aan te passen en dat zal on getwijfeld in de smaak vallen bij het p* jonge publiek waarop Citroen onmis kenbaar doelt. Reken op een vanaf- prijs van 16.890 euro, inclusief belas tingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 141