Bio-based hotspot in Zeeland rapport 31 Zeeland heeft onderzoek la ten uitvoeren naar de kan sen die een economie op basis van groene grondstoffen (Bioba- sed Economy) biedt voor Zee land. Deze provincie kan, samen met West-Brabant en Oost-Vlaan deren toonaangevend worden in Europa op het gebied van bioba- sed economy. Gedeputeerde Mar ten Wiersma, met in zijn porte feuille economie, klimaat en mi lieu, overhandigde rapport Bio als Basis aan demissionair minis ter Gerda Verburg van Land bouw Natuur en Visserij (LNV). door Henk van de Voorde DEN HAAG - De Provincie Zeeland vervult een voortrekkersrol in het ka der van de omschakeling naar een bio- based economie waarin geleidelijk fos siele grondstoffen worden vervangen door groene brandstoffen. In de groe ne economie staat het gebruik van biomassa voor non-food toepassingen centraal. Biomassa kan bestaan uit plantaardige en dierlijke restproduc- ten. Non-food toepassingen zijn bij voorbeeld chemicaliën, transport brandstoffen, plastics, materialen, lij men, verfstoffen, oplosmiddelen, me dicijnen elektriciteit, warmte. Het be nutten in Nederland van reststromen uit de voedingsmiddelenindustrie, ak kerbouw, glastuinbouw en veehoude rij biedt veel toekomstperspectief voor de groene economie. Wiersma beklemtoonde het belang van de Biobased Economy ten over staan van een honderdtal genodigden in de afgeladen zaal in het Haagse - waaronder Hans van der Hart en Peter Geertse (algemeen directeur res pectievelijk commercieel manager van Zeeland Seaports), Gijsbrecht Gunter (NV Economische Impuls Zeeland) en professor Wim Soetaert van de Universiteit van Gent. „We Het Zeeuws gezelschap in Hotel Des Indes. moeten nu echt de chemische indus trie en energiesector gaan schoeien op een duurzame, biogebaseerde leest. Zeeland erkent dit belang. De indus trie moet op tijd overschakelen van olie op groene grondstoffen, anders verdwijnt de chemie uit Zeeland", luidde Wiersma de noodklok. ,,De provincie Zeeland wil voorop lopen op het gebied van Biobased Economy en is daarom al druk bezig met de om schakeling naar groene grondstoffen en een duurzame energievoorziening. Belangrijk is dat landbouw en chemie bij elkaar gebracht worden, sectoren die in de huidige economie niet zijn verbonden." In het rapport staan tien tallen projecten vermeld die al opera- Foto: Henk van de Voorde een vergistingscentrale door Delta in Kruiningen op basis van 90.000 ton aardappelreststoffen van Lamb Weston-Meijer. Groene grondstoffen Het gebruik van groene grondstoffen leidt tot reducering van de versprei ding van milieugevaarlijke stoffen en vermindering van de afvalstromen. Bovendien draagt het haar steentje bij om een schonere planeet te creëren voor het nageslacht. Groene grond stoffen maken de wereld minder af hankelijk van fossiele grondstoffen, terwijl de economische concurrentie positie van het bedrijfsleven wordt versterkt. Nadeel is nog steeds dat de kostprijs hoger is dan die van produc- Geweldige kansen Voorafgaand aan de overhandiging was er een uiteenzetting van land bouwkundig ingenieur Gijsbrecht Gunter uit Nieuwdorp, namens de NV Economische Impuls Zeeland. ,,U brak op 10 juni 2009 een lans voor Zeeland op het gebied van Bio based Economy tijdens een bezoek aan de Koninklijke Maatschap de Wil- helminapolder .Uw woorden 'De zo genaamde Bio-based Economy geeft Zeeland geweldige kansen' hebben zijn uitwerking gehad. We zijn volop aan de slag om Zeeland op de kaart te zetten als dè kern voor bio-based ont wikkelingen. Met andere woorden 'Zeeland, bio-based tot in de kern'. Wij trekken overigens geen harde grens bij Zeeland, omdat Vlaanderen en West-Brabant ook krachtige initia tieven ontplooien, die de regio als ge heel kunnen versterken. Er vindt reeds afstemming plaats, zodat de re gio kan uitgroeien tot 'Dè Bio-based Hotspot'. Om het met uw woorden te zeggen 'Eén van de grootste Euro pese centra voor Bio-based Eco nomy'. Wat ons betreft vormt Bio-base Euro pe, met de pilotfabriek in Gent èn het trainingscentrum in Terneuzen de kern, waaromheen schillen liggen die samen de 'Bio-based Hotspot' vor men", aldus Gijsbrecht Gunter in zijn Foto: Henk i de Voorde woorden tot de minister. De bijeen komst in Des Indes, waar Dries van Agt en Hans Wiegel tijdens een diner ooit de weg plaveiden voor een kabi net dat met een minimale meerder heid (77 zetels) toch de volle rit uit zou zitten (1977-1981), werd afgeslo ten met een informele broodjeslunch. Marketing en de vier P's. Dat is zoiets als de Panda en het Wereld Natuur Fonds, Panama en z'n kanaal of gewoon Piet Hein en de Zil vervloot. U kent ze beter als Product, Prijs, Plaats en Promotie. Elke branche heeft z'n eigen marketingmix daarvan. Bij banken kun je bij voorbeeld denken aan Pin, Poen, Pand en Prestige. En bij een zieken huis aan zoiets als Patiënt, Poli, Prik en Premie. Het Amerikaanse le ger? Pief, Paf, Poef en Pineut. U ziet: iedereen heeft er flink de P in. Maar intussen staat de P's kamer van de marketing niet stil. De wer kelijkheid heeft natuurlijk veel meer dan vier delen. Modern is om er drie aan toe te voegen: Personeel, Profijt en Planeet. Maar daarmee houdt het niet op. Want waar is de P van Publiek gebleven? Of de P van Proces (bedrijfsorganisatie)? En de P's van Partners, Politiek, Posi tionering en 'Proof' (bewijs, onderzoek naar effectiviteit) dan? We hadden er vier en hebben nu al dertien P's. Marketing is watje noemt een P's maker. Maar: met maar één letter kun je natuurlijk niet alles beschrijven. Niet voor niets zei David Packard van HP ooit: "Marketing is too important to be left to the marketing department! De nieuwere P's laten wel zien dat bedrijf, markt en omgeving elkaar meer als partners gaan zien. De klant is soms al mede-ontwikkelaar en aandacht voor het milieu een mogelijkheid tot het maken van on derscheid. Nieuwe mogelijkheden dus. Met de P van Prachtkans en Potentiële kostenbesparing. Iets voor u? Jeroen van Oyen Directeur van KAO: bureau voor identiteit, strategie en communicatie E. kairos@kao.nl www.kao.nl Gijsbrecht Gunter en gedeputeerde Marten Wiersma praten na. tioneel zijn in Zeeland. Door innova tieve technologieën en betere afstem ming van de sectoren moet Zeeland leidend worden op het gebied van de Biobased Economy. Pijlers zijn onder andere de mogelijkheid om het bij- stookpercentage van biomassa in de kolencentrale van EPZ te verhogen van dertig naar veertig procent en de productie van tien miljoen kubieke meter biogas door de realisatie van ten uit aardolie, maar de rendements prognoses ontwikkelen zich positief. ,,Wat Denemarken is op het gebied van windenergie moet Nederland kunnen worden op het gebied van groene economie. Soms is de relatie met Zeeland wel eens gevoelig, maar deze wordt er een met wanne gevoelens. Het is bui tengewoon verstandig van Zeeland om te zien waarmee de provincie in de toekomst haar boterham gaat ver dienen Ik zou daarbij wel willen plei ten voor een goede afstemming tus sen Zeeland, Den Haag en bedrijfsle ven."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 137