121 boeken Op het spoor van een held Het dierenrijk kan best nog een beetje rijker zaterdag 15 mei 2010 door Mark Moorman Hij noemt het schrijven van De held een van de zwaarste ondernemin gen uit zijn leven. En dat moeten we serieus nemen als het komt uit de mond van een man die als jongeman al de moeilijkste bergpieken in de wereld pro beerde te bedwingen. Jon Krakauer is altijd een klimmer geweest die ging schrijven, nooit een schrijver die ging klimmen. Hij vergelijkt het schrijven van een groot, complex, non-fictie boek graag met het beklimmen van El Capitan, een steile rots die een angstaanjagende kilo meter recht omhoog rijst uit Yosemite Val ley in Californië. Als je de klim onderver deeld in twintig tot dertig touwlengtes, dan word je niet overweldigd door de onmoge lijkheid van de taak die je jezelf hebt ge steld. Zo werkt hij ook aan zijn boeken. Twee van zijn boeken hebben inmiddels een klassieke status. Into the wild (verfilmd door Sean Penn) was een speurtocht naar het gedoemde leven van Christopher Mc- Candless. Zijn doorbraak kwam met Into thin air, een minutieus verslag van een rampzalig klimseizoen op de Mount Ever est, waarbij verschillende klimmers in de ex peditie van Krakauer om het leven kwa men. Krakauer schreef over mannen die zich blootstellen aan enorme ontberingen, waar bij het leven in de waagschaal wordt gelegd. In zijn verhalen is hij voortdurend op zoek naar de motieven van deze mannen. Hoe groot de verschillen ook zijn, in zijn laatste boek De held, vallen allereerst de overeenkomsten met zijn eerste boeken op. Net als in Into the wild begint het boek met de dood van een jonge, talentvolle man en probeert de auteur het spoor terug te vol gen. De jongen in kwestie was Pat Tillman, een buitengewoon getalenteerde American Footballspeler, die vlak voordat hij een mil joenencontract afsloot, besloot zijn vader land te gaan dienen in Afghanistan. Tillman kwam om bij een vuurgevecht in een berg pas. Het bleek een geval van wat 'friendly fi re' wordt genoemd. Het Amerikaanse leger probeerde de zaak in de doofpot te stoppen en loog aanvankelijk keihard tegen de fami lie van Tillman. „Ik stuurde de familie van Pat mijn boeken en vroeg of ik zijn verhaal mocht vertellen." Hij kreeg als antwoord dat de familie zijn boeken al lang kende, want hij was de lieve lingsauteur van hun omgekomen zoon ge weest. Toen Tillman stierf droeg hij een exemplaar van Eiger Dreams, Krakauers eer ste boek, in zijn rugzak. Het overtuigde de weduwe van Tillman om met Krakauer in zee te gaan en zelfs zijn dagboeken aan hem te overhandigen. „Als hij mijn boeken niet had gelezen, dan had ik dit boek nooit kun nen maken." De Amerikaanse auteur Jon Kra kauer Into the wildpresenteer de onlangs zijn nieuwe boek De held. Over een Amerikaanse sportheld die sneuvelt in het leger. „Ik ben geïnteresseerd in compromisloze types." Hoe ziet Krakauer zelf de overeenkomsten tussen Tillman en McCandless? „Ik ben ken nelijk gefascineerd door mensen die een idee nemen en dat tot in het extreme uitvoe ren. Van die compromisloze types, die geen levensreddende, relativerende gedachte kun nen toelaten. Ze volgen hun principes, waar die ook heenleiden." Toch benadrukt hij vooral de verschillen: McCandless was de ul tieme solist en Pat Tillman de klassieke teamplayer. „Into the wild was mijn meest persoonlijke boek, omdat ik zo veel van me zelf terugzag in het leven van McCandless. Bij Tillman heb ik dat veel minder. Maar ik moet wel geïnteresseerd zijn, want ik ga er drie, vier jaar van mijn leven aan besteden. En ik vind schrijven heel, heel zwaar. Ik moet dus echt wel heel geïnteresseerd in mijn onderwerp zijn." Research is bij Krakauer veel meer dan wat de klassieke journalist/schrijver hieronder verstaat. Bij al zijn boeken komt een bijna fysiek aspect kijken: Krakauer moet, zover als mogelijk, de fysieke zoektocht van zijn personages, ervaren. Nog voordat hij een boekcontract had, vertrok hij voor vijf maan den naar Afghanistan. Ik heb het gevoel dat ik het boek niet had kunnen schrijven als ik er niet zelf was geweest. Oorlog gaat niet over glorie, oorlog gaat over wreedheid en de willekeur van de dood." Krakauer moest niet alleen uitleggen hoe Tillman aan zijn einde kwam in Afghanis tan, maar ook wat de Verenigde Staten daar deden. „Het moest het verhaal worden over hoe een jongeman wordt meegevoerd door de historische krachten van zijn tijd. Ik wil de laten zien dat het romantische beeld dat we in de Verenigde Staten hebben van oor log en van Amerikaans heroïsme, geheel be zijden de waarheid is." Een groot deel van De held gaat over de ma nier waarop het leger de dood van Tillman als een heldenverhaal verkocht, terwijl zijn familie probeerde het ware verhaal boven ta fel te krijgen. Uiteindelijk bleek dat er geen vijanden in de buurt waren geweest en dat Tillman door Amerikaanse kogels om het le ven was gekomen. „Tillman was een man die zijn eigen verhaal schreef. Hij koos zijn eigen koers en daarom is het zo tragisch dat het verhaal hem werd afgenomen door de leugens van het leger. In de VS wordt waar heidsvinding in brede kringen als 'onpatriot tisch' beschouwd. „Ik wilde geen controversieel boek schrij ven, maar ik krijg hier de meest gepassio neerde reacties op. Vooral van mensen die het idee hebben dat ik een held van zijn voetstuk heb gehaald. Ik ben nog steeds woedend over waar het leger mee is wegge komen. De held is ook een woedend boek. Denk eens aan de offers die er van de solda ten en hun familie worden gevraagd. Ik ben echt heel somber over de toekomst van mijn land." Hij haalt zijn schouders op. „So, what's new?" Jon Krakauer: De held, (Vertaling Ed van Ee- den) Prometheus, 19,95 euro. RUPS ik weet al wat ik later worden wil wat me nou echt wat lijkt is vlinder dat ik samen met de zomer zinder het is beslist geen modegril al is mijn leven nu nog pril ik word met de dag goedgezinder ik weet al wat ik later worden wil de tijd mag best wat gezwinder denk niet dat ik een seconde verspil ik prop me vol, een hupse verslinder want als pop wordt alles minder voor mijn besluit maakt dat geen verschil ik weet al wat ik later worden wil Saskia de jong (geb.1973) door Mario Molegraaf Hoe zou dat zijn? De ste den zonder mussen en gierzwaluwen. De weilan den zonder grutto's en kieviten. De zeeën zonder haaien en dol fijnen. De aarde zonder tijgers of ijsberen. Wij mensen moeten ons scha men. Deze planeet delen we met talloze andere, even unieke wezens, maar door ons toedoen zijn ze gedoemd te verdwijnen. Of lopen ze alleen nog in dieren tuinen of dichtbundels rond. Saskia de Jong verrast met een door haar zelf geïllustreerd dich terlijk dierenabc, De Deugende cirkel. Het is haar derde bundel. Ook in zoekt vaas (2004) en resis tent (2006) ontbraken de dieren niet. Ik had haar nieuwe gedich ten al gelezen toen me de woor den op het omslag opvielen: 'voor kinderen'. Daarvan had ik tot dan toe niets gemerkt, want welk kinderboek bevat motto's van George Orwell en William Carlos Williams? Het dierenrijk volgens Saskia de Jong is een vrolijk alfabet vanaf ai, een soort luiaard ('ik verspil weinig energie'), tot en met zee leeuw ('als dat niet de grote ha rembaas is'). Ze gebruikt het aloude rondeel, dertien regels met een refrein, dat wil zeggen een regel die te rugkeert, zoals 'ik weet al wat ik later worden wil' in het hierbij afgedrukte 'Rups'. Biologie op rijm, kennis van de natuur in de maat. Zo'n strakke versvorm en tegelijk zo'n grillige inhoud, dat geeft deze gedichten hun span ning. Sommige dieren bekijkt ze van een afstand, de das en de ezel blijven hij of zij. Doorgaans komt ze veel dichterbij, de die ren worden dan ik of wij. Niet bij alle letters hoort een dier, dan smokkelt ze een beetje, de x krijgt een xirapha ('trouwens, ik heet gewoon giraf). Soms wordt het dierenrijk bij haar nog een beetje rijker. Zo komt de centaur erbij, een mythologisch wezen. De ver trouwde dieren voldoen niet al tijd aan de clichés. Het nijlpaard heeft het rondhangen 'in open luchtzwembad, plas of moeras' verruild voor boeken lezen. De Jongs dieren worden personen. Als je goed luistert, hoor je ze snikken, smeken: mensen, mo gen wij er ook nog bij? Saskia de Jong - De Deugende cirkel, De Harmonie, Amsterdam, 14,90 euro. Yosemite Valley in Californië.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 12