Toerisme is van levensbelang
Zorg dat er in je stad zoveel te doen is, dat de toeristen als mieren
op de stroop afkomen. Zijn die toeristen er, dan volgen bestedin
gen automatisch. Dan wil iedere ondernemer zich in Vlissingen vesti
gen. Joop van Bel, sinds augustus 2009 citymanager van Vlissingen,
heeft het allemaal duidelijk voor ogen: toerisme is voor de stad van le
vensbelang.
centrummanager
'Breng toerisme op peil en de mensen komen vanzelf.'
door Ron Gregoor
VLISSINGEN - Je moet ergens be
ginnen, zegt Joop van Bel. "Richt je
voorlopig helemaal op de leisure, het
toerisme. We hebben daar alles voor
in huis. We liggen aan zee, hebben
een prachtig strand. We hebben, vind
ik, een van de mooiste boulevards
van Europa. Daar zouden wat mij be
treft wat meer strandgerichte activitei
ten moeten plaatsvinden. Om eens
een voorbeeld te noemen: er zijn ge
noeg terrassen, cafés en restaurants,
maar die zijn allemaal gericht op de
bezoeker die geen zand aan zijn voe
ten heeft. Terrassen, café's, maar ook
winkels zouden zich wat meer moe
ten richten op de strandgast. Een paar
loungebars op het strand bijvoor
beeld. Winkeltjes, dat hoeven er
maar twee te zijn, die strandspullen
verkopen, strandstoelen en windscher
men verhuren. Souvenirwinkeltjes.
En als er straks een grote jachthaven
komt in Vlissingen, dan zouden er
aan watersport gerelateerde winkels
moeten komen. Dat trekt extra toeris
ten aan." Een Brabander die in Vlis
singen het bed moet opschudden.
Dat is niet zo vreemd als het lijkt.
Joop van Bel staat landelijk bekend
als een geslaagd citymanager. Niet
voor niets verlengen ze zijn contract
in Gorinchem. Vlissingen zocht 'een
buitenstaander, met een frisse blik op
de stad.' En Van Bel? "Ik hoefde er
niet over na te denken. Ik kom al
meer dan vijftig jaar met grote regel
maat in Zoutelande en heb altijd al
eens gedacht: in deze regio zou ik
nog wel eens willen werken. Nu is
het dan zover."
Twee dagen in de week werkt Van
Bel in Vlissingen, de andere drie is hij
bezig in Gorinchem. "En de dagen
zijn hier meer dan gevuld. Ik heb
mijn agenda vol en verveel me hier
geen moment."
Leegstand
Er staat hem wel wat te doen. De re-
Foto: duofoto
cessie treft ook de Vlissingse binnen
stad. Het centrum is de laatste decen
nia geweldig opgeknapt, de boule
vard is een juweeltje geworden, het
winkelcentram is gemoderniseerd en
uitgebreid. Maar toch. Er staan nogal
wat winkelpanden leeg, met name in
de Walstraat. "Hoe dat komt? Het
gaat nu eenmaal slechter met de eco
nomie, ook hier. Je moet ook niet
vergeten dat er hier maar een klein
Van beroep: citymanager
-Joop van Bel, 63, is geboren en getogen Bredanaar. Hij is ongeveer vijf
tienjaar actief als citymanager. "Citymanagement is over komen waaien uit
Engeland. In de tijd dat ik begon was daar geen studie voor, er was Wel lite
ratuur over, maar alleen Engelstalig. Je bent dus automatisch een autodi
dact. Volgens mij was ik bij de eerste groep centrummanagers in Nederland
maar momenteel zeker een van de langst zittende."
- Van Bel-werkte na zijn studiejaren bij Meeus makelaardij; en onroerend
goed in Breda. Min of meer bij toeval werd hij centrummanager. "Ik was al
vrij actief betrokken bij de binnenstadsvereniging in Breda. Op een bepaald
moment vroegen ze me of ik me professioneel wilde bezighouden met de
binnenstad van Breda. Daaruit is daar het centrummanagement gegroeid."
- Joop van Bel was ongeveer acht jaar citymanager van Breda, de stad die
onlangs de titel 'Beste Binnenstad van Nederland' kreeg toebedeeld. Hij
hield zich ook bezig met een project in Burgh Haamstede en hij was tussen
door 1 jaar interim manager op een horecalyceum. Zes jaar al is hij nu cen
trummanager van Gorinchem, waar hij drie dagen in de week mee bezig is.
Sinds vorig jaar is Van Bel citymanager van Vlissingen. Hij heeft nog een
contract tot augustus 2011. In Gorinchem heeft hij onlangs voor driejaar
bijgetekend. "Dat is dan mijn laatste kunstje, dan stop ik ermee. Dan ben ik
ook 67."
- Wat is een citymanager?
Van Bel: "Een city- of centrummanager brengt alle betrokken partijen in
een binnenstad bij elkaar met de bedoeling daar een betere binnenstad van
te maken. De betrokken partijen in Vlissingen zijn gemeente, detailhandel,
horeca, Kamer van Koophandel, Vlissingen promotie en de Rabobank. Be
woners worden daar waar nodig geconsulteerd. Vlissingen moet een bin
nenstad krijgen waar mensen graag komen. Zowel op de boulevard, aan het
strand, op de terrassen, in het winkelcentrum en bij attracties als musea, het
Arsenaal en Iguana. Hierdoor krijgt de binnenstadeconomie een boost. Dat
begint allemaal met een goede communicatie. Dingen kunnen pas gereali
seerd worden als partijen elkaar verstaan."