Toerisme is van levensbelang Zorg dat er in je stad zoveel te doen is, dat de toeristen als mieren op de stroop afkomen. Zijn die toeristen er, dan volgen bestedin gen automatisch. Dan wil iedere ondernemer zich in Vlissingen vesti gen. Joop van Bel, sinds augustus 2009 citymanager van Vlissingen, heeft het allemaal duidelijk voor ogen: toerisme is voor de stad van le vensbelang. centrummanager 'Breng toerisme op peil en de mensen komen vanzelf.' door Ron Gregoor VLISSINGEN - Je moet ergens be ginnen, zegt Joop van Bel. "Richt je voorlopig helemaal op de leisure, het toerisme. We hebben daar alles voor in huis. We liggen aan zee, hebben een prachtig strand. We hebben, vind ik, een van de mooiste boulevards van Europa. Daar zouden wat mij be treft wat meer strandgerichte activitei ten moeten plaatsvinden. Om eens een voorbeeld te noemen: er zijn ge noeg terrassen, cafés en restaurants, maar die zijn allemaal gericht op de bezoeker die geen zand aan zijn voe ten heeft. Terrassen, café's, maar ook winkels zouden zich wat meer moe ten richten op de strandgast. Een paar loungebars op het strand bijvoor beeld. Winkeltjes, dat hoeven er maar twee te zijn, die strandspullen verkopen, strandstoelen en windscher men verhuren. Souvenirwinkeltjes. En als er straks een grote jachthaven komt in Vlissingen, dan zouden er aan watersport gerelateerde winkels moeten komen. Dat trekt extra toeris ten aan." Een Brabander die in Vlis singen het bed moet opschudden. Dat is niet zo vreemd als het lijkt. Joop van Bel staat landelijk bekend als een geslaagd citymanager. Niet voor niets verlengen ze zijn contract in Gorinchem. Vlissingen zocht 'een buitenstaander, met een frisse blik op de stad.' En Van Bel? "Ik hoefde er niet over na te denken. Ik kom al meer dan vijftig jaar met grote regel maat in Zoutelande en heb altijd al eens gedacht: in deze regio zou ik nog wel eens willen werken. Nu is het dan zover." Twee dagen in de week werkt Van Bel in Vlissingen, de andere drie is hij bezig in Gorinchem. "En de dagen zijn hier meer dan gevuld. Ik heb mijn agenda vol en verveel me hier geen moment." Leegstand Er staat hem wel wat te doen. De re- Foto: duofoto cessie treft ook de Vlissingse binnen stad. Het centrum is de laatste decen nia geweldig opgeknapt, de boule vard is een juweeltje geworden, het winkelcentram is gemoderniseerd en uitgebreid. Maar toch. Er staan nogal wat winkelpanden leeg, met name in de Walstraat. "Hoe dat komt? Het gaat nu eenmaal slechter met de eco nomie, ook hier. Je moet ook niet vergeten dat er hier maar een klein Van beroep: citymanager -Joop van Bel, 63, is geboren en getogen Bredanaar. Hij is ongeveer vijf tienjaar actief als citymanager. "Citymanagement is over komen waaien uit Engeland. In de tijd dat ik begon was daar geen studie voor, er was Wel lite ratuur over, maar alleen Engelstalig. Je bent dus automatisch een autodi dact. Volgens mij was ik bij de eerste groep centrummanagers in Nederland maar momenteel zeker een van de langst zittende." - Van Bel-werkte na zijn studiejaren bij Meeus makelaardij; en onroerend goed in Breda. Min of meer bij toeval werd hij centrummanager. "Ik was al vrij actief betrokken bij de binnenstadsvereniging in Breda. Op een bepaald moment vroegen ze me of ik me professioneel wilde bezighouden met de binnenstad van Breda. Daaruit is daar het centrummanagement gegroeid." - Joop van Bel was ongeveer acht jaar citymanager van Breda, de stad die onlangs de titel 'Beste Binnenstad van Nederland' kreeg toebedeeld. Hij hield zich ook bezig met een project in Burgh Haamstede en hij was tussen door 1 jaar interim manager op een horecalyceum. Zes jaar al is hij nu cen trummanager van Gorinchem, waar hij drie dagen in de week mee bezig is. Sinds vorig jaar is Van Bel citymanager van Vlissingen. Hij heeft nog een contract tot augustus 2011. In Gorinchem heeft hij onlangs voor driejaar bijgetekend. "Dat is dan mijn laatste kunstje, dan stop ik ermee. Dan ben ik ook 67." - Wat is een citymanager? Van Bel: "Een city- of centrummanager brengt alle betrokken partijen in een binnenstad bij elkaar met de bedoeling daar een betere binnenstad van te maken. De betrokken partijen in Vlissingen zijn gemeente, detailhandel, horeca, Kamer van Koophandel, Vlissingen promotie en de Rabobank. Be woners worden daar waar nodig geconsulteerd. Vlissingen moet een bin nenstad krijgen waar mensen graag komen. Zowel op de boulevard, aan het strand, op de terrassen, in het winkelcentrum en bij attracties als musea, het Arsenaal en Iguana. Hierdoor krijgt de binnenstadeconomie een boost. Dat begint allemaal met een goede communicatie. Dingen kunnen pas gereali seerd worden als partijen elkaar verstaan."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 128