Open dag belangrijk voor havens
CONVERSIONS
reclameproducten
www.conversions.nl Hl
havendag
21
VLISSINGEN
Al 7.5 jaar uw partner op Wet gebied
van hoogwaardige reciavneproducten'.
Autobelettering Borden Gevelreclame Kleding Spandoeken Vlagg
Een uitgelezen mogelijkheid
voor haven- en havengerela-
teerde bedrijven om zich te pre
senteren'. Directeur Hans Pfauth
van Pfauth Logistieke Dienstverle
ners aarzelt dan ook geen mo
ment: vanzelfsprekend is hij met
zijn bedrijf aanwezig op de .Open
Havendag, zaterdag 5 juni in
Scheldepoort Vlissingen-Oost.
door Peter Oggel
VLISSINGEN- Het trekpaard van de
Zeeuwse economie, wordt de Zeeuw
se haven van Vlissingen-Oost en Ter-
neuzen ook wel eens genoemd. Dat is
niet zonder reden. Zeeland Seaports
is qua overslag na Rotterdam en Am
sterdam de derde haven van Neder
land.
De Zeeuwse havens tellen samen pak
weg 250 vestigingen, hoogwaardige
industrie en havengerelateerde bedrij
ven. Dat is op zich helemaal geen
nieuws. Wie de moeite neemt even
op internet te surfen (www.portofzee-
land.com) vindt nog veel meer interes
sante weetjes.
Pfauth is al ruim dertig jaar een geves
tigde naam in het Vlissingense haven
en industriegebied. Opgericht door
vader Jan Pfauth en vanaf 1986 voort
gezet door de huidige directeur-eige
naar Hans.
"Logistiek is dynamiek", luidt de stel
ling van Hans Pfauth. Zijn bedrijf
met een opslagcapaciteit van 8000 m2
glimt bijna nog van nieuwigheid. In
2007 verhuisde Pfauth naar de huidi
ge locatie aan de Ritthemsestraat (ha
vennummer 1128) in Vlissin
gen-Oost, -overigens op nauwelijks
een steenworp afstand van de oude
vestiging. Een weloverwogen keus,
vertelt Pfauth in zijn ruime en lichte
kantoor. "Wij zijn weliswaar een
niet-watergebonden bedrijf, maar het
geeft een toegevoegde waarde om in
het hart van een haven- en industrie
gebied te zitten."
Zware tijden
Hij verheult niet dat de logistieke sec
tor met de economische crisis zware
tijden heeft beleefd. Eigenlijk is het
Hans Pfauth: "Logistiek is dynamiek.'
heel simpel, rekent hij voor: "Als er
minder wordt geconsumeerd, dan
zijn er ook minder goederen en dus
ook ook minder transport. Dat raakt
ons dus direct. Gelukkig is de markt
inmiddels weer in beweging en trekt
voorzichtig aan. Het herstel is broos,
er is over de hele linie nog te weinig
vertrouwen om producties weer op
volle toeren te laten draaien. Maar de
ommekeer is wel ingezet."
Onder leiding van de huidige direc
teur is het bedrijf verbreed, vanzelf
sprekend mede onder invloed van de
moderne economie. Pfauth rust op
drie pijlers: transport, expeditie en op
slag van gevaarlijke stoffen met als spe
cialiteit gevaarlijke stoffen en de afhan
deling van douaneformaliteiten. Het
bedrijf richt zich vooral op de eigen
regio, maar het speelveld is mondiaal.
Dat geldt wegtransport maar ook via
zee en lucht.
In het bedrijf werken acht mensen.
Natuurlijk kent Hans Pfauth de bijna
klassieke stelling dat logistiek wel
ruimte opslokt, maar in verhouding
weinig werkgelegenheid oplevert.
'Tja, dat zegt men. Ik kan me ook
wel enigszins indenken dat mensen
zo denken. Maar vergeet niet dat de
logistieke sector wel aanvullende dien
sten levert en daarmee indirect ook
weer werkgelegenheid." Hij is er
kort over, niettemin vindt Pfauth dat
er in Zeeland nog steeds ruimte is
voor en behoefte aan een deepsea con-
tainerterminal. "Zeeland Seaports, de
provinciale en gemeentelijke overhe
den moeten voorwaarden scheppen.
Ik mis daarbij de slagvaardigheid en
het lef die het bedrijfsleven juist ken
merken..
In de (tweejaarlijkse)- open havendag
op 5 juni ziet Pfauth een mogelijk
heid zich als havengerelateerd bedrijf
Foto: duofoto
aan het publiek te laten zien. Ofwel:
"Mensen uit de eigen regio de kans
geven om kennis te maken met ha
ven en logistiek. Want wie niet per se
in de haven moet zijn, komt er ook
niet zo snel. Wij pogen met de open
dag een stuk onbekendheid weg te ne
men. Gelegenheid geven om te snuf
felen in een levendige en boeiende
wereld."
BKM.5F
07P002249
07pÖ822*S