Open dag belangrijk voor havens CONVERSIONS reclameproducten www.conversions.nl Hl havendag 21 VLISSINGEN Al 7.5 jaar uw partner op Wet gebied van hoogwaardige reciavneproducten'. Autobelettering Borden Gevelreclame Kleding Spandoeken Vlagg Een uitgelezen mogelijkheid voor haven- en havengerela- teerde bedrijven om zich te pre senteren'. Directeur Hans Pfauth van Pfauth Logistieke Dienstverle ners aarzelt dan ook geen mo ment: vanzelfsprekend is hij met zijn bedrijf aanwezig op de .Open Havendag, zaterdag 5 juni in Scheldepoort Vlissingen-Oost. door Peter Oggel VLISSINGEN- Het trekpaard van de Zeeuwse economie, wordt de Zeeuw se haven van Vlissingen-Oost en Ter- neuzen ook wel eens genoemd. Dat is niet zonder reden. Zeeland Seaports is qua overslag na Rotterdam en Am sterdam de derde haven van Neder land. De Zeeuwse havens tellen samen pak weg 250 vestigingen, hoogwaardige industrie en havengerelateerde bedrij ven. Dat is op zich helemaal geen nieuws. Wie de moeite neemt even op internet te surfen (www.portofzee- land.com) vindt nog veel meer interes sante weetjes. Pfauth is al ruim dertig jaar een geves tigde naam in het Vlissingense haven en industriegebied. Opgericht door vader Jan Pfauth en vanaf 1986 voort gezet door de huidige directeur-eige naar Hans. "Logistiek is dynamiek", luidt de stel ling van Hans Pfauth. Zijn bedrijf met een opslagcapaciteit van 8000 m2 glimt bijna nog van nieuwigheid. In 2007 verhuisde Pfauth naar de huidi ge locatie aan de Ritthemsestraat (ha vennummer 1128) in Vlissin gen-Oost, -overigens op nauwelijks een steenworp afstand van de oude vestiging. Een weloverwogen keus, vertelt Pfauth in zijn ruime en lichte kantoor. "Wij zijn weliswaar een niet-watergebonden bedrijf, maar het geeft een toegevoegde waarde om in het hart van een haven- en industrie gebied te zitten." Zware tijden Hij verheult niet dat de logistieke sec tor met de economische crisis zware tijden heeft beleefd. Eigenlijk is het Hans Pfauth: "Logistiek is dynamiek.' heel simpel, rekent hij voor: "Als er minder wordt geconsumeerd, dan zijn er ook minder goederen en dus ook ook minder transport. Dat raakt ons dus direct. Gelukkig is de markt inmiddels weer in beweging en trekt voorzichtig aan. Het herstel is broos, er is over de hele linie nog te weinig vertrouwen om producties weer op volle toeren te laten draaien. Maar de ommekeer is wel ingezet." Onder leiding van de huidige direc teur is het bedrijf verbreed, vanzelf sprekend mede onder invloed van de moderne economie. Pfauth rust op drie pijlers: transport, expeditie en op slag van gevaarlijke stoffen met als spe cialiteit gevaarlijke stoffen en de afhan deling van douaneformaliteiten. Het bedrijf richt zich vooral op de eigen regio, maar het speelveld is mondiaal. Dat geldt wegtransport maar ook via zee en lucht. In het bedrijf werken acht mensen. Natuurlijk kent Hans Pfauth de bijna klassieke stelling dat logistiek wel ruimte opslokt, maar in verhouding weinig werkgelegenheid oplevert. 'Tja, dat zegt men. Ik kan me ook wel enigszins indenken dat mensen zo denken. Maar vergeet niet dat de logistieke sector wel aanvullende dien sten levert en daarmee indirect ook weer werkgelegenheid." Hij is er kort over, niettemin vindt Pfauth dat er in Zeeland nog steeds ruimte is voor en behoefte aan een deepsea con- tainerterminal. "Zeeland Seaports, de provinciale en gemeentelijke overhe den moeten voorwaarden scheppen. Ik mis daarbij de slagvaardigheid en het lef die het bedrijfsleven juist ken merken.. In de (tweejaarlijkse)- open havendag op 5 juni ziet Pfauth een mogelijk heid zich als havengerelateerd bedrijf Foto: duofoto aan het publiek te laten zien. Ofwel: "Mensen uit de eigen regio de kans geven om kennis te maken met ha ven en logistiek. Want wie niet per se in de haven moet zijn, komt er ook niet zo snel. Wij pogen met de open dag een stuk onbekendheid weg te ne men. Gelegenheid geven om te snuf felen in een levendige en boeiende wereld." BKM.5F 07P002249 07pÖ822*S

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 127