Vlissingen moet sterke troeven benutten interview HEM/ VLISSINGEN Foto: duo foto Een goede binnenstad is van groot belanj gers als toerisme en cultuur. „We wil len een koppeling maken tussen eco nomie en ruimtelijke ordening, om veel nieuwe spin-off te creëren. Eco nomie, recreatie toerisme en cul tuur moeten we meer vervlechten in het beleid." Waar het tot dusverre vol gens de wethouder vooral aan schort, is het op de juiste manier uitdragen van deze maritieme stad. Boulevard ,,De stad is uniek, maar we stralen het te weinig uit. Vlissingen moet niet weifelen, maar zelfbewust worden. Natuurlijk, alle gemeenten zeggen hetzelfde: 'we willen onze stad op de kaart zetten'. Vlissingen is echter zeer speciaal. De unieke boulevard, de lig ging van de stad aan zee, de titel der de Kunststad van Nederland, het mu- ZEEum, theaterfestival Onder stroom, Film by the Sea: dat verko pen we niet goed. Hoe kan bijvoor beeld Film by the Sea meer toege voegde waarde genereren voor de bin nenstad? Inmiddels is er ook een win terfestival geïntroduceerd. We willen van de maand december 'het juli' van de winter maken. Maar om de mooie toekomstplannen te kunnen verwe zenlijken moetje eerst je eigen bevol king mee krijgen. Hoe kun je mensen van buitenaf triggeren als het in de voortuin al niet lukt? Het is belang rijk dat de eigen bevolking trots is op de stad, in zichzelf gelooft en ervoor gaat. Vandaar dat we inzetten op stads- marketing waarbij we het verhaal van Vlissingen gaan vertellen. Uit een on derzoek, enige tijd geleden is geble ken dat bijna 25 procent van de Vlis— singse koopkracht verdwijnt naar el ders. Dat kooplek wordt gedeeltelijk opgevangen door het toerisme. Het tekort moet kunnen worden gecom penseerd door een aantrekkelijk cen trum en een gevarieerd winkelaan bod. Het opknappen van de binnen stad krijgt gelukkig al aardig gestalte. Het nieuwe winkelcentrum De Fon- teyne moet zo snel mogelijk worden ingevuld, dat is het fundament." Natuurlijk beseft Rob van Dooren dat er ook grenzen zijn, dat er te wei nig massa is om bepaalde idealen om te zetten in doelen. „Daarom kiezen we voor kwaliteit in plaats van kwan titeit. Zo opteren we voor een com pacte hoogwaardige binnenstad, met schone en veilige openbare ruimtes. We prefereren diversiteit boven kolos sale winkelcentra. We richten ons op niches, maken keuzes; je moet niet al les willen. De hoogwaardige kennis- werf op het Edison park, met veel ruimte voor innovatieve onderne mers, is ook een goed voorbeeld van de ambities van Vlissingen. De ont wikkeling van de kenniswerf moet in een stroomversnelling komen. De komst van de Cruise Terminal en het inspelen op de wereldwijde containe- risatie door de havenbedrijven in Vlis singen Oost in combinatie met Zee land Seaports, zijn eveneens gerela teerd aan specifieke keuzes." De wethouder is als vanzelfsprekend ook een voorstander van 'goed geou tilleerde bedrijventerreinen' zoals hij het formuleert. Hij doelt op (revitali satie van) de stedelijke bedrijventerrei nen in Vlissingen. „De bedrijven zijn uiteraard zelf verantwoordelijk voor hun business, maar de omgeving (de openbare ruimtes) moet opgeknapt worden. Het gezicht van de bedrij ven terreinen moet beter. GEMEENTE Vlissingen moet haar sterke troeven beter benutten, inzetten op kwaliteit en Europ'ees denken. Zomaar een greep uit het gedach- tengoed van wethouder Rob van Dooren. Hij is op 29 april voor een nieuwe termijn van vier jaar beëdigd door de gemeenteraad van Vlis singen. Het aantal zetels van 'zijn' Lokale Partij Vlissingen (LPV) is bij de verkiezingen verdubbeld naar zes. door Henk van de Voorde VLISSINGEN - Van Dooren heeft dan ook een uitgebreide wethouder sportefeuille: economie, openbare ruimte, verkeer, cultuur en recreatie toerisme, ontwikkeling binnenstad, citymarketing, bedrijventerreinen, kenniswerf, afvalbeheer en archief. „Vlissingen is in de afgelopen decen nia haar positie als knooppunt kwijtge raakt. Die knooppuntfunctie heb je wel nodig voor economische ontwik keling. Dat moeten we zien te herstel len", aldus Van Dooren. Het vertrek van scheepsbouwbedrijf De Schelde en aanverwante bedrijvig heid uit de binnenstad trok een zware wissel op economie en werkgelegen heid van de Scheldestad. Bovendien verloor Vlissingen haar verbindingen met België, Engeland en de rest van de wereld. Het wegvallen van het au- toveer Vlissingen-Breskens zorgde eveneens voor eefi negatieve econo mische impuls. „De knooppuntfunc tie kan uiteraard niet in de Oude vorm worden hersteld, maar wel op een andere manier via samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en on derwijs, via kennis en innovatie (brainport aan de Schelde) en relatie beheer met West-Brabant en steden als Rotterdam, Antwerpen, Gent, Oostende en laten we ook samenwer king met Engeland niet vergeten. We moeten veel meer Europees gaan den ken in onze visie ontwikkeling." Van Dooren stelt dat naast het stimu leren van het ondernemersklimaat via de traditionele bedrijventerreinen, Vlissingen veel meer de focus moet hebben op nieuwe economische dra Rob van Dooren: 'Vlissingen moet weer knooppunt worden.' Foto: duofoto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 121