ontroerend'
'Je mag geen fouten maken'
Hulpverlener niet
altijd noodzakelijk
7
Libië was
jarenlang
een paria
zijn lading verloor
fiSKnlH
vrijdag 14 mei 2010
DEN HAAG - Hoewel passagierslijs
ten tegenwoordig vooral digitaal
worden bijgehouden, duurde het
lang voordat duidelijk was wie de
slachtoffers zijn.
Logisch, vindt woordvoerder Fran
cesco Mascini van het ministerie
van Buitenlandse Zaken. „De druk
is groot om snel te vertellen wie
wij dénken dat het zijn. Maar zorg
vuldigheid gaat voor alles. Dit is
een zaak van leven en dood, daar
mag je geen fouten mee maken."
Dat het ministerie gistermiddag
opeens van 70 Nederlandse doden
sprak en niet langer van 61 heeft
daar alles mee te maken, zegt Mas
cini.
Buitenlandse Zaken is voor haar in
formatie afhankelijk van zowel de
lijsten van Afriqiyah Airways, de
douane in Johannesburg en de reis
organisaties Stip en Kras waar een
deel van de passagiers mee reisde.
„Woensdag hadden we alleen nog
lijsten van de reisorganisaties en
konden we rriet redelijke zeker
heid zeggen dat het.om 61 slachtof
fers ging. We weten nu dat 9 Ne
derlanders zelf hun reis hadden ge
boekt."
Volgens Afriqiyah Airways speelt
ook mee dat de informatie over de
passagiers via verschillende kana
len loopt. Zo worden de ticket
nummers en de namen van de pas
sagiers door de vliegmaatschappij
in de computer opgeslagen. Daar
naast worden ook handmatig lijs
ten bijgehouden die bij een ramp
naast de digitale gegevens worden
gelegd zodat je een zogenaamde ve
rified passenger list kan opstellen.
In Nederland gebeurt dat ook op
deze manier.
„We wisten daardoor meteen na
de ramp precies wie er in het vlieg
tuig zaten, alleen wisten we de na
tionaliteiten niet", aldus de woord
voerder. „Het is de immigratie
dienst die dat vervolgens gaat uit
zoeken. Het informeren van nabe
staanden ligt daarmee op regerings
niveau."
Nabestaanden verlaten het Claus Event Center in Hoofddorp, waar een bij
eenkomst plaatsvond van familieleden van slachtoffers van de vliegramp in
Tripoli. foto Evert Elzinga/CPD
bij de identificatie van de licha
men van zowel de Nederlandse als
de buitenlandse slachtoffers. Het
Korps Landelijke Politiediensten
heeft goede hoop dat de lichamen
van de slachtoffers redelijk intact
zijn.
Afriqiyah Airways heeft zijn 'diep
ste medeleven aan alle familiele
den en vrienden van de passagiers
en bemanning aan boord van
vlucht Afriqiyah Airways 771' be
tuigd. „Wij wensen u veel sterkte
onder deze tragische omstandighe
den", aldus de laatste zin in de kor
te verklaring.
zijn veerkrachtig genoeg, nemen
waardig afscheid met al het ver
driet dat erbij hoort en kunnen
het verlies uiteindelijk ook aanvaar
den."
Dat ze voorlopig moeite houden
met slapen, op sommige momen
ten helemaal volschieten, zich moe
of prikkelbaar voelen, is volgens
hem volstrekt normaal. Dat ze het
vliegen de komende tijd proberen
te mijden, ook. „Dan hebben ze
echt nog geen psycholoog nodig."
Rouwen kun je veelal goed binnen
je eigen sociale kring doen, zegt
hij. Pas als mensen na langere tijd
hun gewone leven nog niet heb
ben opgepakt, niet eten, slapen en
niet meer werken, is het volgens
hem tijd om aan de bel te trekken.
Ook met het jongetje Ruben dat
de ramp overleefde, moet niet ge
lijk een batterij hulpverleners aan
de slag, zegt de traumahulpverle
ner. „Je kunt beter de familie de
ruimte bieden om van de schok bij
te komen en te herstellen. Waar
schijnlijk gaat het verwerken van
het verlies dan op een gewone ma
nier."
ROME - 'Geen terreurdaad', liet het
Libische ministerie van Transport
meteen na de ramp weten, maar
het antwoord op wat wel precies
de oorzaak was, zou nog wel eens
lang kunnen uitblijven. De Libi
sche autoriteiten staan niet be
kend om hun openheid.
Libië was jaren de paria van de we
reld dankzij kolonel Muammar Ka-
daffi, die in 1969 met een staats
greep aan de macht kwam. Het
woord terreur was onlosmakelijk
verbonden met Libië. Vooral door
de betrokkenheid bij de aanslag op
het PanAmtoestel dat in 1988 neer
stortte in het Schotse Lockerbie.
Het lukte Kadaffi de schurkensta-
tus van zich af te schudden. Hij er
kende betrokkenheid bij de aan
slag en betaalde compensatie aan
slachtoffers. Maar de aanslagpleger
werd na zijn vrijlating uit een Brit
se gevangenis als een held ontvan
gen. Toch wil Kadaffi een eind aan
het isolement van Libië. Zijn mil
dere opvattingen en het voorzich
tig openen van de grenzen leidde
tot buitenlandse investeringen.
door Floor Ligtvoet
DEN HAAG - Ze hadden hun gelief
den, familieleden en vrienden
thuis verwacht. Nu, na de vliegtuig
ramp in Tripoli, weten de nabe
staanden zeker dat ze hen nooit
meer levend zullen terugzien.
Je lief verliezen, je moeder of je ei
gen zoon moeten begraven is een
groot verlies, erkent Peter van
Loon, hoofd hulpverlening van het
Instituut voor Psychotrauma.
Maar het is ook het lot dat veel
meer mensen in het leven treft, nu
anceert hij direct. „Jaarlijks tellen
we 900 doden in het verkeer."
Voor hen allen begint direct daar
na het rouwproces. „Daar komen
veel emoties bij kijken maar je
moet het niet als een probleem,
een trauma, opvatten. Het is niet
schadelijk maar een heel normaal,
menselijk proces."
Hun leven verandert van het ene
op het andere moment ingrijpend.
„Het gegeven op zich is ook zeker
tragisch maar de meeste mensen
zijn wel in staat om daar goed mee
om te gaan", aldus Van Loon. „Zij
Nederlandse onderzoekers bij het wrak van het gecrashte toestel, foto ANP
De zwarte doos die
oranje is..
Johannesburg
ZUID-AFRIKA
infographic- ANP
Afriqiyah Airways-vlucht 8U771
.Jit» Büjtó|||jl
Londen^.* •Düsseldorf
N? Parijs
Tripoli
LIBIË
W" -4f ft e'W
"i Rampplek t, iI.«jBSa IL..,.'ik~
vlucht 8 t
Lfs Luchthaven Tripoli U ''J' jS&tlSs
A F R K A
-JjjjP'
- j| featJ
SSWe
Aantal passagiers vlucht 8U77193
- Eindbestemming Tripoli: 11
- Eindbestemming Londen: 7
-Aansluitende vlucht Brussel: 32
- Aansluitende vlucht Düsseldorf: 42
-Aansluitende vlucht Parijs: 1
Airbus 330-200
58,8 m