ontroerend' 'Je mag geen fouten maken' Hulpverlener niet altijd noodzakelijk 7 Libië was jarenlang een paria zijn lading verloor fiSKnlH vrijdag 14 mei 2010 DEN HAAG - Hoewel passagierslijs ten tegenwoordig vooral digitaal worden bijgehouden, duurde het lang voordat duidelijk was wie de slachtoffers zijn. Logisch, vindt woordvoerder Fran cesco Mascini van het ministerie van Buitenlandse Zaken. „De druk is groot om snel te vertellen wie wij dénken dat het zijn. Maar zorg vuldigheid gaat voor alles. Dit is een zaak van leven en dood, daar mag je geen fouten mee maken." Dat het ministerie gistermiddag opeens van 70 Nederlandse doden sprak en niet langer van 61 heeft daar alles mee te maken, zegt Mas cini. Buitenlandse Zaken is voor haar in formatie afhankelijk van zowel de lijsten van Afriqiyah Airways, de douane in Johannesburg en de reis organisaties Stip en Kras waar een deel van de passagiers mee reisde. „Woensdag hadden we alleen nog lijsten van de reisorganisaties en konden we rriet redelijke zeker heid zeggen dat het.om 61 slachtof fers ging. We weten nu dat 9 Ne derlanders zelf hun reis hadden ge boekt." Volgens Afriqiyah Airways speelt ook mee dat de informatie over de passagiers via verschillende kana len loopt. Zo worden de ticket nummers en de namen van de pas sagiers door de vliegmaatschappij in de computer opgeslagen. Daar naast worden ook handmatig lijs ten bijgehouden die bij een ramp naast de digitale gegevens worden gelegd zodat je een zogenaamde ve rified passenger list kan opstellen. In Nederland gebeurt dat ook op deze manier. „We wisten daardoor meteen na de ramp precies wie er in het vlieg tuig zaten, alleen wisten we de na tionaliteiten niet", aldus de woord voerder. „Het is de immigratie dienst die dat vervolgens gaat uit zoeken. Het informeren van nabe staanden ligt daarmee op regerings niveau." Nabestaanden verlaten het Claus Event Center in Hoofddorp, waar een bij eenkomst plaatsvond van familieleden van slachtoffers van de vliegramp in Tripoli. foto Evert Elzinga/CPD bij de identificatie van de licha men van zowel de Nederlandse als de buitenlandse slachtoffers. Het Korps Landelijke Politiediensten heeft goede hoop dat de lichamen van de slachtoffers redelijk intact zijn. Afriqiyah Airways heeft zijn 'diep ste medeleven aan alle familiele den en vrienden van de passagiers en bemanning aan boord van vlucht Afriqiyah Airways 771' be tuigd. „Wij wensen u veel sterkte onder deze tragische omstandighe den", aldus de laatste zin in de kor te verklaring. zijn veerkrachtig genoeg, nemen waardig afscheid met al het ver driet dat erbij hoort en kunnen het verlies uiteindelijk ook aanvaar den." Dat ze voorlopig moeite houden met slapen, op sommige momen ten helemaal volschieten, zich moe of prikkelbaar voelen, is volgens hem volstrekt normaal. Dat ze het vliegen de komende tijd proberen te mijden, ook. „Dan hebben ze echt nog geen psycholoog nodig." Rouwen kun je veelal goed binnen je eigen sociale kring doen, zegt hij. Pas als mensen na langere tijd hun gewone leven nog niet heb ben opgepakt, niet eten, slapen en niet meer werken, is het volgens hem tijd om aan de bel te trekken. Ook met het jongetje Ruben dat de ramp overleefde, moet niet ge lijk een batterij hulpverleners aan de slag, zegt de traumahulpverle ner. „Je kunt beter de familie de ruimte bieden om van de schok bij te komen en te herstellen. Waar schijnlijk gaat het verwerken van het verlies dan op een gewone ma nier." ROME - 'Geen terreurdaad', liet het Libische ministerie van Transport meteen na de ramp weten, maar het antwoord op wat wel precies de oorzaak was, zou nog wel eens lang kunnen uitblijven. De Libi sche autoriteiten staan niet be kend om hun openheid. Libië was jaren de paria van de we reld dankzij kolonel Muammar Ka- daffi, die in 1969 met een staats greep aan de macht kwam. Het woord terreur was onlosmakelijk verbonden met Libië. Vooral door de betrokkenheid bij de aanslag op het PanAmtoestel dat in 1988 neer stortte in het Schotse Lockerbie. Het lukte Kadaffi de schurkensta- tus van zich af te schudden. Hij er kende betrokkenheid bij de aan slag en betaalde compensatie aan slachtoffers. Maar de aanslagpleger werd na zijn vrijlating uit een Brit se gevangenis als een held ontvan gen. Toch wil Kadaffi een eind aan het isolement van Libië. Zijn mil dere opvattingen en het voorzich tig openen van de grenzen leidde tot buitenlandse investeringen. door Floor Ligtvoet DEN HAAG - Ze hadden hun gelief den, familieleden en vrienden thuis verwacht. Nu, na de vliegtuig ramp in Tripoli, weten de nabe staanden zeker dat ze hen nooit meer levend zullen terugzien. Je lief verliezen, je moeder of je ei gen zoon moeten begraven is een groot verlies, erkent Peter van Loon, hoofd hulpverlening van het Instituut voor Psychotrauma. Maar het is ook het lot dat veel meer mensen in het leven treft, nu anceert hij direct. „Jaarlijks tellen we 900 doden in het verkeer." Voor hen allen begint direct daar na het rouwproces. „Daar komen veel emoties bij kijken maar je moet het niet als een probleem, een trauma, opvatten. Het is niet schadelijk maar een heel normaal, menselijk proces." Hun leven verandert van het ene op het andere moment ingrijpend. „Het gegeven op zich is ook zeker tragisch maar de meeste mensen zijn wel in staat om daar goed mee om te gaan", aldus Van Loon. „Zij Nederlandse onderzoekers bij het wrak van het gecrashte toestel, foto ANP De zwarte doos die oranje is.. Johannesburg ZUID-AFRIKA infographic- ANP Afriqiyah Airways-vlucht 8U771 .Jit» Büjtó|||jl Londen^.* •Düsseldorf N? Parijs Tripoli LIBIË W" -4f ft e'W "i Rampplek t, iI.«jBSa IL..,.'ik~ vlucht 8 t Lfs Luchthaven Tripoli U ''J' jS&tlSs A F R K A -JjjjP' - j| featJ SSWe Aantal passagiers vlucht 8U77193 - Eindbestemming Tripoli: 11 - Eindbestemming Londen: 7 -Aansluitende vlucht Brussel: 32 - Aansluitende vlucht Düsseldorf: 42 -Aansluitende vlucht Parijs: 1 Airbus 330-200 58,8 m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 7