Vernietiging is -W Han Reijnhout Lizan Freijsen Vincent O'Byrne Anneke Coppoolse Gayan de Muynck woensdag 12 mei 2010 door Nico Out Op zoek naar het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft be zocht ik drie tentoonstellingen op Middelburgse locaties: Vleeshal, Ka binetten van de Vleeshal en kunste naarsinitiatief Mon Capitaine. Het is een mooie zonnige dag als ik de Vleeshal binnenloop. Het licht speelt met de gotische gewelven. Het contrast tussen de serenh schoonheid van de ruimte en de enorme berg aarde die op de vloer ligt is schokkend. Uit de berg steken platen multiplex en steiger buizen. Ze benadrukken de chaos. 'Cratere', Italiaans voor krater, is de titel van de tentoonstelling die de Italiaanse kunstenaar Francesco Arena (1978) maakte. Hij sluit aan bij het evenement 'Het vergeten bombardement', dat stilstaat bij de verwoesting van Middelburg in mei 1940. De berg is dus een omge keerde bomkrater. Het startpunt van dit project is een overigens niet in Middelburg gemaakte foto met een krater op de voorgrond en een berg van puin, een paar nog overeind staande bouwsels en omstanders op de achtergrond. Arena heeft de hoeveelheid wegge slagen grond van de krater bere kend. Die hoeveelheid, zo'n 44 ku bieke meter, ligt nu in de Vleeshal. Als ik om de berg heenloop is de overeenkomst met de puinhoop op de foto treffend. De destructie ve kracht van de bominslag is door Arena omgezet in een con structieve stellingname. Letterlijk, als bouwsel, figuurlijk als herinne ring en metafoor voor verwoes tend menselijk gedrag. Dat laatste wordt benadrukt door een ander onderdeel van de ten toonstelling: een reproductie van een gravure waarop je de rokende puinhopen ziet van de Middel burgse woning van dokter Lucas van Steveninck, een patriot. Het huis stond in de Lange Noord straat 62, op de plaats van de huidi ge Doopsgezinde Kerk. Hét werd in 1787 door aanhangers van Oran je in brand gestoken en verwoest. De reproductie is in een schuin ge monteerde plaat hout bevestigd die op de vloer ligt en gebruikt is bij het 'bouwen' van de berg. Zo legt Arena een verband tussen twee verwoestingen. Beide voort komend uit politiek-ideologische conflicten, waarin economische en culturele tegenstellingen een hoofdrol speelden. Arena werkt vaak met historische en sociale fei ten. Zo bouwde hij voor het kunst werk '3,24 mq' de cel na waarin de in t978 door de Rode Brigades ver moorde Italiaanse premier Aldo Moro is vastgehouden. Voor het kunstwerk '18.900 metri su ar- desia', berekende Arena de afstand van de route die de anarchist Pinel- li liep voordat hij omkwam in het politiebureau in Milaan, in 1969. In deze context is 'Cratere' een aan klacht tegen onrechtvaardigheid en geweld van welke kant dan ook en tevens een oproep tot een con structieve levenshouding met res pect voor verschillen. Daarop wijst de combinatie van twee andere objecten. Een fiets band - ook op de foto van de kra ter te zien - met daarin steentjes verwijst naar de cyclus van vernie tiging en wederopbouw. Twee stukken klei - een gebroken afgiet sel van het portret van Franklin D. Roosevelt op het plein achter de Vleeshal - refereren aan de man die vanaf 1941 de Vier Vrijheden uitdroeg als basis voor een nieuwe, betere wereld. Dat het afgietsel ge broken is, verbeeldt de kwetsbaar heid van dat concept. Dat raakt ook aan de expositie 'Fault' van Remco Torenbosch (1982) in De Kabinetten van de Vleeshal. Hij richtte de ruimtes ui terst summier in als metafoor voor de leegte van het actuele economi sche bestel,'waarin een relatief klei ne groep nietsontziende speculan ten voortdurend het evenwicht be dreigt ten koste van miljarden me demensen. Een deel van hen doet overigens zelf ook niet veel meer dan zich fixeren op materieel ge win. Je hoeft geen aanhanger te zijn van complottheorieën om te zien hoe dat doorwerkt in de ge- i Francesco Arena: Cratere in de Vleeshal Middelburg fSjjlfe f4 Remco Torenbosch exposeert in de Kabinetten van de Vleeshal in Middelburg. Han Reijnhout is een autodidact met gouden handen. Zijn tekenin gen en beeldjes leggen haarscherp het leven aan en met het water vast. Daarnaast zet hij alledaagse momenten neer, met mensen in de hoofdrol en tovert hij zo een ex pressief geschilderd gestrand schip uit zijn mouw. Verlengd t/m 31/5. MuZeeum, Nieuwendijk 11, Vlissingen. Ma. t/m vr. 10-17 uur, zo. en zo. 13-17 uur Lizan Freijsen fotografeert vlekken en schimmels, bewerkt ze digitaal en print ze. De prints brengt ze aan op wanden en plafonds. De ei genzinnig verschijnende natuur is getransformeerd tot kunst. Wat je liever kwijt dan rijk bent, is nu de trekpleister. T/m 16/5. Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh-Haamstede. Wo. t/m zo. 14.00 -17.00 uur en op afspraak. 15/5 15.00 uur presentatie publicatie. Vincent O'Byrne is een fotograaf uit Ierland, die naast zijn knappe commerciële werk in geraffineerde composities uiting geeft aan een droomwereld vol pijn, hartstocht en hoop. Daarmee verbindt hij zijn eigen verhaal met dat van de Ierse ge schiedenis en cultuur. T/m 15/7. Galerie Kos, Verrenieuwstraat 32, Zierikzee. Vr. t/m zo. 11.00- 17.00 uur. Anneke Coppoolse brengt natuur vormen en -verschijnselen terug tot hun essentie. Die verbeeldt zij in strak uitgevoerde keramische en sembles met beweging en ritme als bepalende elementen. Elk en semble onthult een klein deel van de schoonheid en oerkracht van de natuur. T/m 13/6. Galerie 't Hoentje te Paart, Spanjaardstraat 19, Middelburg. Do., za. zo. 14 - 16.30 uur en op afspraak Gayan de Muynck kwam 's nachts als graffitikunstenaar op bijzonde re plekken in de stad. De sfeer van tunnels, daken van gebouwen, plekken op en langs het spoor en bewaakte industrieterreinen roept hij op in spannende foto's, met licht en beweging als hoofdrolspe lers. T/m 22/7. Kunstuitleen de Bevelanden, Westwal 45, Goes. Wo. t/m za. 13.00 - 17.00 uur en 1e zo. v/d maand.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 96