zeeland 125 voor die vergeelde raamposters Shoppen is ook een vak Particuliere camperplek gedwongen tot sluiting Fotoclub Axel naar balletstudio Geuzenfeesten ademen frivole geest van Tijl Uilenspiegel voor bedrijven Logini in feiten woensdag 12 mei 2010 door Sheila van Doorsselaer Producten promoten en be drijfsinformatie overbren gen via folders, op vergeel de posters en reclamebor den is zó ouderwets. Een bedrijf dat op een moderne, spraakmaken de manier de klant wil informeren én ook nog een beetje wil amuse ren, laat een persoonlijk 'tv-pro- gramma' maken. Uit te zenden via de tv's in de eigen zaak. Narrow casting heeft de toekomst. „Aan ondernemers uitleggen wat narrowcasting precies is, dat is nog best lastig", zegt compagnon Niels Tieleman van Logini in Terneu- zen. „Maar als we ze demonstre ren wat het is, zeggen ze allemaal mok'ok'èn! Zien is verkopen." Tieleman en zijn collega Gianni Agosti leveren een totaalpakket; ze ontwikkelen niet alleen een op maat van het bedrijf gemaakte uit zending, ze plaatsen ook de appa ratuur én de flatscreen tv-scher- men in de zaak. De uitzending wordt verstuurd via het internet en wordt vervolgens weggeschre ven naar de harde schijf van de be nodigde mediaplayer. Alles ge beurt verder automatisch. De klant hoeft niet eens zelf de aan- uit knop te bedienen, maar het kan natuurlijk wel. Logini is in Zeeuws-Vlaanderen en in heel Zeeland de enige nar rowcasting aanbieder in zijn soort. Tieleman: „In de Randstad en bij grote bedrijven is narrowcasting al veel meer ingeburgerd dan hier in Zeeland. Het staat hier nog echt in de kinderschoenen." Logini rekent al heel wat grote na men tot klant. TU Delft, de natio nale verfgroothandel Luijten WZ, de NCRV, ING Realestate, alle maal maken zij gebruik van nar rowcasting. In de eigen zaak of ook als presentaties op beurzen. In Zeeuws-Vlaanderen hangen al beeldschermen in skihal Snowba- se in Terneuzen (met in de uitzen ding onder andere de activiteiten van die dag) en ook scholenge meenschap De Rede maakt ge bruik van narrowcasting. In de uit zendingen worden bijvoorbeeld (wijzigingen in) de lesroosters be licht. Met narrowcasting is net zoveel mogelijk als in een gewoon tv-pro- gramma. Een kledingzaak kan bij voorbeeld een modeshow van de eigen collectie laten zien. Een auto bedrijf kan de nieuwste modellen en occasions belichten, een make laar het huizenaanbod inclusief een filmpje van een rondleiding door het huis, winkeliers kunnen klanten attent maken op de laatste aanbiedingen. Maar dat is nog maar het begin. De productpromotie en bedrijfsin- Deze rubriek belicht Zeeuws-Vlaam- se bedrijven die een product maken of service leveren waarmee zij (in ternationale faam verworven heb ben, maar waarvan lang niet altijd bekend is dat ze in Zeeuws-Vlaande ren gevestigd zijn. Vandaag: Logini narrowcasting. formatie kan afgewisseld worden met de (lokale) weersverwachtin gen, het laatste nieuws en zelfs met bijvoorbeeld een sportonder deel, waarin wordt afgeteld naar het WK en waarin de mooiste doelpunten worden getoond. Tiele man: „Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt." Het persoonlijke programma duurt gemiddeld een half uur en wordt de hele dag uit gezonden. „Wil iemand een langer of korter programma: kan ook." Moet de inhoud van de uitzen ding aangepast worden, dan doet Logini dat a la minute, maar klan Skihal Snowbase in Terneuzen maakt, als een van de eerste bedrijven in Zeeuws-Vlaanderen, actief gebruik van narrowcasting. foto Mark Neelemans ten kunnen dat ook zelf doen. De mogelijkheden met narrowcasting zijn eindeloos. Het nieuwe me dium wordt tegenwoordig ook vaak toegepast als 'wachtverzach- ter' in wachtruimtes. Zo hoeft nie mand meer met oude leesmappen de tijd te doden. Ook zijn er vanda- lismebestendige schermen voor buiten. VW's zouden daar hun voordeel mee kunnen doen door toeristen wegwijs te maken door de stad of bezienswaardigheden te belichten. Tieleman: „Als je als on dernemer ziet wat er kan, wil je nooit meer een postertje." sea 1m mmmm mm s door Frank van Cooten ZAAMSLAC - Wie denkt dat het fe nomeen personal shopper alleen is voorbehouden aan de kekke grach tengordel van Amsterdam heeft het mis. Wouterien Dees uit Zaam- slag begeleidt vrouwen bij hun speurtocht naar de perfecte garde robe. Haar bedrijf Wowfashion is nu een jaar oud. Tijd om de balans op te maken. „Het gaat hartstikke goed. Ook in Zeeuws-Vlaanderen zijn veel vrouwen die het niet zien zitten alleen te gaan shoppen. Ze hebben moeite kledingstukken te combineren,* raken het overzicht kwijt in de grotere winkels of heb ben het te druk. Combineren kan niet iedereen." Heeft Wouterien dus de leukste baan van de wereld omdat ze al leen maar hoeft te shoppen? „Dat is niet helemaal waar, hoor. Er ligt toch een druk op me. Vrouwen die me inhuren, verwachten ook wat van me. Het is altijd weer spannend. Maar tot op heden is het me altijd gelukt de juiste com binaties voor de persoon te vin den. Mijn inspiratie? Ik kijk altijd naar de persoon." De Zaamslagse kent de leuke adres sen, ook in steden als Antwerpen en Gent. „Maar het is echt niet zo dat ik alleen in de duurste boetieks kom. Het is juist een sport iets leuks te vinden voor bijvoorbeeld een tientje. Mooie kleding hoeft echt niet duur te zijn." Om een goed beeld te krijgen neemt Wouterien een kijkje in de kledingkast. „Vervolgens gaan we op pad. Het liefst samen omdat ik dan weet dat ook echt alles goed past." Wouterien Dees houdt ook work shops over modetrends en andere zaken waar je op moet letten bij aankoop van kleding. Laatst nog in Bergen op Zoom voor veertig vrouwen. „Maar het liefst ga ik met ze shoppen." Meer informatie: www.wowfashion.nl. door Frank van Cooten door Harmen van der Werf HENGSTDIJK - Gerrit Kulik heeft be sloten voorlopig geen campers toe te laten bij zijn huis aan het Heer- nisse Kerkpad bij Hengstdijk. B en W van Hulst hebben hem daartoe gedwongen. „Hij is begonnen zonder toestem ming", licht wethouder Diana van Damme toe. „Onlangs hebben we bovendien besloten extra camper plaatsen te maken in Hulst. We willen dat eerst evalueren, voordat we eventueel weer tot uitbreiding overgaan." Kulik zegt dat zijn camperterrein geleidelijk is ontstaan, sinds hij in 2006 bij Hengstdijk is komen wo nen. „We hebben zelf een camper. Eerst kwamen vooral vrienden, la ter ook andere mensen met een camper. We hebben drie plekken. Vorig jaar hadden we 150 unieke bezoekers." In 2008 kwam voor het eerst een ambtenaar langs. Ku lik kreeg de keuze: stoppen of ont heffing vragen. Hij deed het laat ste. Zijn verzoek is eind 2009 afge wezen. Hij maakte bezwaar. Dat is 1 mei afgewezen, zonder dat hij is gehoord door de bezwarencommis- sie. In de afwijzing staat ook niet waar hij in beroep kan. Kulik: „Ik heb nu al negen campers weg moe ten sturen." BIERVLIET - De 38e editie van de Geuzenfeesten in Biervliet komen de donderdag en vrijdag ademt de frivole geest van Tijl Uilenspiegel. In een aantal onderdelen is deze avonturier de inspiratiebron. De opening is om 10.50 uur. De Markt is speciaal voor de activi teiten op donderdag omgetoverd tot een circuspiste. In deze piste treden een paar moderne Tijl Ui lenspiegels op zoals Dries' Draaior gel en het trapezeduo Savar. Savar treedt in de open lucht en zonder vangnet op. Een andere moderne Uilenspiegel is niemand minder dan Fratelli Fiasco, een clowneske fratsenma ker uit Friesland. Om 14.00 uur is een schieting in de feesttent. De Matinee start om 16.30 uur met het traditionele touwtrekken voor wijkenteams. In de tent is 's avonds feestavond met onder meer een optreden van Wesley Klein, de Popstar van 2010. Op vrijdag is een rommelmarkt in combinatie met een boerenmarkt. Ook het kinderprogramma dat om 14.30 uur begint is in de sfeer van Uilenspiegel. De 'Ruwe Hondjes' brengen hun komische kinderpro gramma 'Hokus Spokus Baby draakje'. Een op verzoek van de wijken terugkerend onderdeel is de spelkamp. Een feestavond sluit ook de vrijdag af Meer informatie: www.geuzenbiervliet.nl. Opgericht in 2006 Twee vestigingen: in Terneuzen en in Nijmegen Twaalf medewerkers Kosten narrowcasting kunnen even tueel worden terugverdiend door andere bedrijven te laten adverte ren in de eigen uitzending. Exclusief apparatuur kost narrow casting zestig euro per maand. www.logini.nl AXEL - De Fotoclub Axel is een nieuwe weg ingeslagen. De jaarlijk se tentoonstelling wordt voortaan niet meer in De Halle gehouden, maar in de balletstudio van Petrel- la de Lion. De kosten voor de huur van De Halle waren te hoog. De tentoonstelling in de speciaal aangeklede balletstudio wordt van daag geopend door wethouder Jaap Bos (kunst en cultuur). Hij onthult het nieuwe clublogo. Joop Wolfert van de fotoclub: „Die nieuwe locatie was wel even spannend. We hebben voor een heel andere opzet gekozen met bij voorbeeld een aangepaste plaat sing van de tentoonstellingsbor den. Bovendien moest de ballet- vloer met tapijt worden be schermd tegen beschadiging." Met de verhuizing naar de ballet studio in de Stationsstraat be schikt de club nu ook over een cen traler gelegen locatie. Wolfert: „Ze ker op Hemelvaartsdag, met veel drukte in Axel, is dat een voor deel." Thema van de tentoonstelling is Sporen in het landschap. Vooral Bas de Leeuw heeft daaromheen veel foto's geleverd. Daarnaast is er vrij werk te zien van onder ande ren Ton van Santen (strand), Anja Smit (palmbomen), Peter Goossen (ballet), Theo Schelbergen (land- schaps- en stadsgezichten) en Titia Geertman (abstract). Donderdag is de expositie open vanaf 9.00 uur, zaterdag vanaf 10.00 uur en vrijdag en zondag vanaf 13.00 uur. Wouterien Dees.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 77