consument 137 Pokémon voor dummies Op stap met de Pokéwalker woensdag 12 mei 2010 Meer dan 200 miljoen ver kochte games, 14 miljard ver kochte kaarten, een 10 jaar durende tv-serie. Daarnaast films, een musical, dvd's en een gigantische hoeveelheid speelgoed, dekbedden, drinkbekers en wat je vefder kunt bedenken. Welkom in de wereld van Pokémon. door Maarten Pennewaard Met een geschatte totale omzet van 25 miljard dollar is Pokémon een van de meest waarde volle speelgoedmerken ter we- reld.Enkelë weken geleden versche nen de nieuwste games: Pokémon HeartGold en Pokémon SoulSilver. Na de entree van de game in 1996 in Japan zijn met grote regelmaat nieuwe spellen geproduceerd door The Pokémon Company, onder deel van Nintendo. Steeds was het raak: kinderen vanaf een jaar of 6 zijn tientallen uren geconcen treerd bezig op de Nintendo DS met Pokémons vangen en trainen. Een Pokémongame is niet een sim pel tijdverdrijf, maar wel heel ver slavend. Dat is te danken aan het goed uitgewerkte concept achter de game, bedacht door Satoshi Taji ri. Hij was een tiener toen hij aan de ontwikkeling van de eerste game begon. Tajiri groeide op in de omgeving van Tokio, waar hij rijstvelden en bossen plaats zag maken voor wegen en woningen. Zijn vrienden noemden hem Dr. Bug, omdat Tajiri veel interesse toonde in insecten. In een inter view zei hij: „Ze fascineerden me. Ze bewogen raar, waren vreemd. Steeds als ik een nieuw insect vond, verbaasde ik me erover." Die fascinatie ligt ten grondslag aan de miljardenindustrie die Pokémon is geworden. Want een Pokémon is in feite een gestileerd insect. In de eerste game, die in 1996 in Japan verscheen, zaten er 151. Allemaal met eigen krachten en zwakke punten, gebaseerd op de werkelijkheid zoals Tajira die Respect! The Pokémon Company is er opnieuw in geslaagd de levens duur van een van de meest succes volle games te verlengen. Net als je denkt dat de formule is uitge werkt, slaan de ontwikkelaars toe met een game die origineel is, ook al is het een remake. Pokémon HeartGold Version voor de Ninten do DS voegt zoveel toe aan de tien jaar geleden verschenen Pokémon Gold, dat je absoluut kunt spreken van een grote vernieuwing. Natuurlijk is er ook een Pokémon SoulSilver Version, zoals er destijds ook een Pokémon Silver was. Een briljante zet bij de lancering van de Pokémongames in 1996: maak steeds twee verschillende versies, die net iets van elkaar verschillen en laat het spel beginnen. De vondst bij deze aan alle kanten opgepoetste versie is de Pokéwal ker, die bij de game wordt gele verd. Dat is een apparaatje dat via infraroodsignalen communiceert met de game. Denk aan een combi natie van Tamagotchi en een stap penteller. Hiermee kun je een Poké mon van je DS naar je Pokéwalker sturen. Dan begint de lol: de meegeno men Pokémon krijgt extra krach ten naarmate je meer met hem rondloopt. En in de Pokéwalker zijn geheime Pokémons en andere verrassingen verstopt. Die kun je vervolgens weer terugsturen naar je verzameling, om beter toegerust de strijd aan te gaan met Team Rocket. Want de basisingrediënten van het spel blijven natuurlijk onaangetast. Jij bent de Pokémontrainer en je moet zoveel mogelijk Pokémons verzamelen en trainen, om de sno de plannen van het boosaardige duo Team Rocket te kunnen verij delen. Maar het is overduidelijk dat de makers de reünie hebben aange grepen om heel veel goede ideeën uit te werken. Wie gevoelig is voor het Pokémonvirus moet uitkijken. Want wie eenmaal begint aan dit spel, is voorlopig weer veel uren kwijt. Pokémon HeartGold Version: DS, Gamefreak/Nintendo, 3+. Een kijk op de wereld in een foto per dag De Arnhemse fotograaf Rens Plaschek twittert. Niet in tekst, maar in beeld. Iedere dag plaatst hij een foto van een gebeurtenis van de dag of een bijzondere foto uit zijn archief op zijn site. Hij be geleidt zijn foto's met een tekstje. Er zitten alleraardigste foto's bij die gezamelijk een mooi beeld schetsen van de kijk op de wereld door de lens van een camera. www.plaschekdagboek.nl Een klok gemaakt van 'verstopte' cijfers Als je goed kijkt, zie je overal om je heen cijfers. In de vorm van een garnaal kun je met wat fanta sie het cijfer 6 zien. En het is niet moeilijk in een wc-bril het cijfer o te zien. In het kunstproject Ex- quisiteclock.org zijn foto's van de ze 'verstopte' cijfers verzameld en verwerkt in een online klok. )e kunt je eigen cijferfoto's uploa- den en dus zelf kunst maken. www.exquisiteclock.org Vind je vrienden via het Nederlandse Feest.je Gewoon even je vrienden bellen om af te spreken voor een biertje in de kroeg, is verleden tijd. Te genwoordig doe je dat via Twitter of via het sociale netwerk Four square. Nieuw en Nederlands is Feest.je, een netwerk waarop je aan kunt geven waar je bent en hoe gezellig het is. Je kunt er ook je vrienden mee lokaliseren en plannen maken voor een feestje. www.feest.je BRAIN TRAINING GAMES Web's Most Popular Program r/ Improv* M«mo/y énd Cotjftilici Eetbare kunstwerkjes op basis van boterhammen Sites waarop mensen hun ideetjes uitgewerkt hebben tot bruikbare prototypes, zijn altijd leuk om even rond te kijken. Op deze site vind je bijvoorbeeld een bedtouw- ladder waarmee senioren zichzelf omhoog kunnen hijsen. Of wat dacht je van de paraplu die mu ziek maakt tijdens een regenbui. Heel smakelijk zijn de kunstig ge maakte boterhammen! www.inewidea.com Verslavend leuk je hersenen trainen Het ene onderzoek zegt dat brain- trainers zinvol zijn, het andere on derzoek beweert van niet. Hoe dan ook is het leuk breinspelletjes te spelen. Deze site zonder op smuk beidt memorygames, reflex oefeningen, sudoku's en IQ;tes- ten. De uitleg is in het Engels, maar als je gaat spelen, wijzen de regels zich vanzelf. Pas op, sommi ge games zijn verslavend. www.brainmetrix.com „Het leek alsof we dit hadden ge pland, dat was niet zo. Hoewel het allerlei problemen veroorzaakte bij veel spelers die ermee te maken kregen, bleek uiteindelijk dat het gelukkig een positief effect had." Inmiddels staat de teller officieel op 493 Pokémons. Nintendo is er in geslaagd van een origineel idee een profijtelijk merk te maken, dat al tientallen jaren meegaat. Het vereist discipline om creatieve- lingen hun gang te laten gaan. Want Tajiri creëerde door stug vol houden een wereld waarin jonge ren zich volledig kunnen verlie zen. Simpel is het namelijk niet om met je eerste Pokémons te be ginnen en deze te trainen tot veel sterkere, goedaardige monstertjes. Het uiteindelijke doel is de beste Pokémontrainer te worden en alle al dan niet verborgen Pokémons te ontdekken en te vangen. Er zijn ook slechteriken in het spel: Team Rocket, dat jou met boosaardige Pokémons te lijf wil gaan. Volgens Nintendo-topman Satoru Iwata is de tijd inmiddels daar dat Pokémon verschillende generaties aan zich bindt. De eerste gamers zijn nu vader en moeder. Omdat het Japanse gameconcern een meester is in het recyclen van oude titels, een kunst die Poké mon als geen ander verstaat, zijn de games een feest der herkenning voor de ouders en een bron van ontdekking voor de nieuwe genera ties. Het is niet zo dat Pokémon HeartGold en SoulSilver sim pele heruitgaven zijn van de inmiddels tien jaar oude Pokémon Gold en Silver. De games zijn gemoderni seerd door ontwikkelaars die veel lol hadden in hun opdracht en nieuwe gren zen opzochten. Een extra di mensie geeft de Pokéwalker: een attribuut waarmee Pokémons van de spelcomputer naar de broekzak van de speler worden meegeno men. Door veel te bewegen, krij gen de Pokémons meer vaardighe den. Daarmee zijn de insecten van de schuchtere Tajiri weer waar ze vandaan kwamen: buiten in de na tuur, bij kinderen die de wereld verkennen. reageren? consument@wegener.nl de ontwikkelaars op het laatste moment toegevoegd omdat er op de spelcassette nog 300 bytes ont wikkelruimte vrij bleek. Eigenlijk speelde deze Pokémon, Mew, geen rol in het spel. Door een foutje in het spel deed Mew rare dingen: bij sommige spelers kwam de Poké mon onverwacht tevoorschijn, ter wijl de meeste andere spelers deze 151e Pokémon nooit konden vin den. Dat voedde het idee dat Mew een geheime Pokémon was, alleen voor heel goede spelers bereikbaar. zag in de bossen en rivieren, aange vuld met zijn eigen fantasie. Hij be schouwde de beestjes als kleine monstertjes, die hij aanvankelijk in een potje stopte en in de broek zak meenam naar huis: pocket monsters oftewel Pokémon. Tajiri deed zes jaar over de produc tie van de eerste spellen Pokémon Red Version en Green Version. Het creatieve brein van Nintendo, Ma- rio-uitvinder Shigeru Miyamoto, zag in de excentrieke Tajiri een creatieve game-ontwikkelaar die grenzen wilde doorbreken. Dat lukte ook, maar de eerste titels waren niet direct een succes. In tegendeel. Onlangs beken de de topman van Ninten do niet echt hoopvol te zijn gestemd toen Pokémon einde lijk in de Japanse winkels lag. De Game Boy was aan het eind van zijn levensduur, de spellen kwamen veel te laat en de doel groep reageerde aanvankelijk lauw: „Toen 'Red' en 'Green' uit kwamen, maakten ze 7.0'n stil le, bescheiden start, dat je je onmogelijk kon voorstellen dat ze zo populair zouden worden." Via mond-tot-mondre- clame en verhalen in gamebladen groeide de verkoop gestaag. De hype kwam doordat in het spel een 'verbor gen' Pokémon bleek te zitten: nummer 151. Deze was door foto GPD ..vuwiuwuw

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 39