consument 137
Pokémon voor dummies
Op stap met
de Pokéwalker
woensdag 12 mei 2010
Meer dan 200 miljoen ver
kochte games, 14 miljard ver
kochte kaarten, een 10 jaar
durende tv-serie. Daarnaast
films, een musical, dvd's en
een gigantische hoeveelheid
speelgoed, dekbedden,
drinkbekers en wat je vefder
kunt bedenken. Welkom in
de wereld van Pokémon.
door Maarten Pennewaard
Met een geschatte totale
omzet van 25 miljard
dollar is Pokémon een
van de meest waarde
volle speelgoedmerken ter we-
reld.Enkelë weken geleden versche
nen de nieuwste games: Pokémon
HeartGold en Pokémon SoulSilver.
Na de entree van de game in 1996
in Japan zijn met grote regelmaat
nieuwe spellen geproduceerd door
The Pokémon Company, onder
deel van Nintendo. Steeds was het
raak: kinderen vanaf een jaar of
6 zijn tientallen uren geconcen
treerd bezig op de Nintendo DS
met Pokémons vangen en trainen.
Een Pokémongame is niet een sim
pel tijdverdrijf, maar wel heel ver
slavend. Dat is te danken aan het
goed uitgewerkte concept achter
de game, bedacht door Satoshi Taji
ri. Hij was een tiener toen hij aan
de ontwikkeling van de eerste
game begon. Tajiri groeide op in
de omgeving van Tokio, waar hij
rijstvelden en bossen plaats zag
maken voor wegen en woningen.
Zijn vrienden noemden hem Dr.
Bug, omdat Tajiri veel interesse
toonde in insecten. In een inter
view zei hij: „Ze fascineerden me.
Ze bewogen raar, waren vreemd.
Steeds als ik een nieuw insect
vond, verbaasde ik me erover."
Die fascinatie ligt ten grondslag
aan de miljardenindustrie die
Pokémon is geworden. Want een
Pokémon is in feite een gestileerd
insect. In de eerste game, die in
1996 in Japan verscheen, zaten er
151. Allemaal met eigen krachten
en zwakke punten, gebaseerd op
de werkelijkheid zoals Tajira die
Respect! The Pokémon Company is
er opnieuw in geslaagd de levens
duur van een van de meest succes
volle games te verlengen. Net als
je denkt dat de formule is uitge
werkt, slaan de ontwikkelaars toe
met een game die origineel is, ook
al is het een remake. Pokémon
HeartGold Version voor de Ninten
do DS voegt zoveel toe aan de tien
jaar geleden verschenen Pokémon
Gold, dat je absoluut kunt spreken
van een grote vernieuwing.
Natuurlijk is er ook een Pokémon
SoulSilver Version, zoals er destijds
ook een Pokémon Silver was. Een
briljante zet bij de lancering van de
Pokémongames in 1996: maak
steeds twee verschillende versies,
die net iets van elkaar verschillen
en laat het spel beginnen.
De vondst bij deze aan alle kanten
opgepoetste versie is de Pokéwal
ker, die bij de game wordt gele
verd. Dat is een apparaatje dat via
infraroodsignalen communiceert
met de game. Denk aan een combi
natie van Tamagotchi en een stap
penteller. Hiermee kun je een Poké
mon van je DS naar je Pokéwalker
sturen.
Dan begint de lol: de meegeno
men Pokémon krijgt extra krach
ten naarmate je meer met hem
rondloopt. En in de Pokéwalker
zijn geheime Pokémons en andere
verrassingen verstopt. Die kun je
vervolgens weer terugsturen naar
je verzameling, om beter toegerust
de strijd aan te gaan met Team
Rocket.
Want de basisingrediënten van het
spel blijven natuurlijk onaangetast.
Jij bent de Pokémontrainer en je
moet zoveel mogelijk Pokémons
verzamelen en trainen, om de sno
de plannen van het boosaardige
duo Team Rocket te kunnen verij
delen. Maar het is overduidelijk dat
de makers de reünie hebben aange
grepen om heel veel goede ideeën
uit te werken. Wie gevoelig is voor
het Pokémonvirus moet uitkijken.
Want wie eenmaal begint aan dit
spel, is voorlopig weer veel uren
kwijt.
Pokémon HeartGold Version: DS,
Gamefreak/Nintendo, 3+.
Een kijk op de wereld
in een foto per dag
De Arnhemse fotograaf Rens
Plaschek twittert. Niet in tekst,
maar in beeld. Iedere dag plaatst
hij een foto van een gebeurtenis
van de dag of een bijzondere foto
uit zijn archief op zijn site. Hij be
geleidt zijn foto's met een tekstje.
Er zitten alleraardigste foto's bij
die gezamelijk een mooi beeld
schetsen van de kijk op de wereld
door de lens van een camera.
www.plaschekdagboek.nl
Een klok gemaakt
van 'verstopte' cijfers
Als je goed kijkt, zie je overal om
je heen cijfers. In de vorm van
een garnaal kun je met wat fanta
sie het cijfer 6 zien. En het is niet
moeilijk in een wc-bril het cijfer
o te zien. In het kunstproject Ex-
quisiteclock.org zijn foto's van de
ze 'verstopte' cijfers verzameld en
verwerkt in een online klok. )e
kunt je eigen cijferfoto's uploa-
den en dus zelf kunst maken.
www.exquisiteclock.org
Vind je vrienden via
het Nederlandse Feest.je
Gewoon even je vrienden bellen
om af te spreken voor een biertje
in de kroeg, is verleden tijd. Te
genwoordig doe je dat via Twitter
of via het sociale netwerk Four
square. Nieuw en Nederlands is
Feest.je, een netwerk waarop je
aan kunt geven waar je bent en
hoe gezellig het is. Je kunt er ook
je vrienden mee lokaliseren en
plannen maken voor een feestje.
www.feest.je
BRAIN TRAINING GAMES
Web's Most Popular Program
r/ Improv* M«mo/y énd Cotjftilici
Eetbare kunstwerkjes op
basis van boterhammen
Sites waarop mensen hun ideetjes
uitgewerkt hebben tot bruikbare
prototypes, zijn altijd leuk om
even rond te kijken. Op deze site
vind je bijvoorbeeld een bedtouw-
ladder waarmee senioren zichzelf
omhoog kunnen hijsen. Of wat
dacht je van de paraplu die mu
ziek maakt tijdens een regenbui.
Heel smakelijk zijn de kunstig ge
maakte boterhammen!
www.inewidea.com
Verslavend leuk je
hersenen trainen
Het ene onderzoek zegt dat brain-
trainers zinvol zijn, het andere on
derzoek beweert van niet. Hoe
dan ook is het leuk breinspelletjes
te spelen. Deze site zonder op
smuk beidt memorygames, reflex
oefeningen, sudoku's en IQ;tes-
ten. De uitleg is in het Engels,
maar als je gaat spelen, wijzen de
regels zich vanzelf. Pas op, sommi
ge games zijn verslavend.
www.brainmetrix.com
„Het leek alsof we dit hadden ge
pland, dat was niet zo. Hoewel het
allerlei problemen veroorzaakte
bij veel spelers die ermee te maken
kregen, bleek uiteindelijk dat het
gelukkig een positief effect had."
Inmiddels staat de teller officieel
op 493 Pokémons. Nintendo is er
in geslaagd van een origineel idee
een profijtelijk merk te maken, dat
al tientallen jaren meegaat.
Het vereist discipline om creatieve-
lingen hun gang te laten gaan.
Want Tajiri creëerde door stug vol
houden een wereld waarin jonge
ren zich volledig kunnen verlie
zen. Simpel is het namelijk niet
om met je eerste Pokémons te be
ginnen en deze te trainen tot veel
sterkere, goedaardige monstertjes.
Het uiteindelijke doel is de beste
Pokémontrainer te worden en alle
al dan niet verborgen Pokémons te
ontdekken en te vangen. Er zijn
ook slechteriken in het spel: Team
Rocket, dat jou met boosaardige
Pokémons te lijf wil gaan.
Volgens Nintendo-topman Satoru
Iwata is de tijd inmiddels daar dat
Pokémon verschillende generaties
aan zich bindt. De eerste gamers
zijn nu vader en moeder. Omdat
het Japanse gameconcern een
meester is in het recyclen van
oude titels, een kunst die Poké
mon als geen ander verstaat, zijn
de games een feest der herkenning
voor de ouders en een bron van
ontdekking voor de nieuwe genera
ties.
Het is niet zo dat Pokémon
HeartGold en SoulSilver sim
pele heruitgaven zijn van de
inmiddels tien jaar oude
Pokémon Gold en Silver. De
games zijn gemoderni
seerd door ontwikkelaars
die veel lol hadden in hun
opdracht en nieuwe gren
zen opzochten. Een extra di
mensie geeft de Pokéwalker: een
attribuut waarmee Pokémons van
de spelcomputer naar de broekzak
van de speler worden meegeno
men. Door veel te bewegen, krij
gen de Pokémons meer vaardighe
den. Daarmee zijn de insecten van
de schuchtere Tajiri weer waar ze
vandaan kwamen: buiten in de na
tuur, bij kinderen die de wereld
verkennen.
reageren?
consument@wegener.nl
de ontwikkelaars op het laatste
moment toegevoegd omdat er op
de spelcassette nog 300 bytes ont
wikkelruimte vrij bleek. Eigenlijk
speelde deze Pokémon, Mew, geen
rol in het spel. Door een foutje in
het spel deed Mew rare dingen: bij
sommige spelers kwam de Poké
mon onverwacht tevoorschijn, ter
wijl de meeste andere spelers deze
151e Pokémon nooit konden vin
den. Dat voedde het idee dat Mew
een geheime Pokémon was, alleen
voor heel goede spelers bereikbaar.
zag in de bossen en rivieren, aange
vuld met zijn eigen fantasie. Hij be
schouwde de beestjes als kleine
monstertjes, die hij aanvankelijk
in een potje stopte en in de broek
zak meenam naar huis: pocket
monsters oftewel Pokémon.
Tajiri deed zes jaar over de produc
tie van de eerste spellen Pokémon
Red Version en Green Version. Het
creatieve brein van Nintendo, Ma-
rio-uitvinder Shigeru Miyamoto,
zag in de excentrieke Tajiri een
creatieve game-ontwikkelaar die
grenzen wilde doorbreken.
Dat lukte ook, maar
de eerste titels waren
niet direct een succes. In
tegendeel. Onlangs beken
de de topman van Ninten
do niet echt hoopvol te zijn
gestemd toen Pokémon einde
lijk in de Japanse winkels lag.
De Game Boy was aan het eind
van zijn levensduur, de spellen
kwamen veel te laat en de doel
groep reageerde aanvankelijk
lauw: „Toen 'Red' en 'Green' uit
kwamen, maakten ze 7.0'n stil
le, bescheiden start, dat je je
onmogelijk kon voorstellen
dat ze zo populair zouden
worden."
Via mond-tot-mondre-
clame en verhalen in
gamebladen groeide
de verkoop gestaag.
De hype kwam
doordat in het
spel een 'verbor
gen' Pokémon
bleek te zitten:
nummer 151.
Deze was door
foto GPD
..vuwiuwuw