En nu WK-plaatjes sparen! Topreizen tegen stipprijzen... 'Aarde kan in 2300 te warm zijn voor mens' De cijfers WK-record Italiaanse broers Gosta boek online of bel 020 - 66 22 222 mmm Grote delen van de aarde kunnen door klimaatver andering al in het jaar 2300 te warm zijn voor de mens. Dat hebben wetenschap pers van onder meer de Australi sche New South Wales Universi teit uit Sydney gisteren bekend gemaakt. De onderzoekers betwijfelen of bepaalde gebieden nog leefbaar zijn, als de aarde ongeveer 7 gra den Celsius warmer wordt. Vol gens de rapportage zal de meer derheid van de wereldbevolking daarmee te maken krijgen. Professor Steven Sherwood, een van de onderzoekers, schat de kans dat dit gebeurt, op onge veer 50 procent. „Als we doorgaan met het ver branden van fossiele brandstof fen, lopen we in 2300 een se rieus risico", aldus de onderzoe ker. De officiële verkoop van de al bums en stickerzakjes is eind april begonnen. In de weken daarvoor werden in de Paninifabriek in het Italiaanse Monza dagelijks 8 mil joen stickerzakjes geproduceerd en tijdens het WK zullen er dagelijks 40 miljoen stickers over de hele wereld worden verstuurd. In de afgelopen 40 jaar werden in totaal 20 miljard stickers geprodu ceerd. Het WK 2010 stickeralbum bevat 72 bladzijden met 640 afzonderlij ke stickers. Panini gaf het eerste WK-album uit tijdens Mexico 1970. Het toernooi in Duitsland 2006 bracht Panini een recordomzet van 1 miljard dol lar wereldwijd. Gemiddeld had ie dere inwoner van Nederland toen vier Panini-stickers in zijn bezit. In Nederland bracht Panini tot 2005 ook de albums van de eredi- »l visie uit. Omdat het niet mee wil de gaan in de hoge bedragen die de supermarktketens (eerst Super de Boer, nu AH) de Eredivisie NV boden voor de rechten van de plaatjes, trok Panini zich terug uit de Nederlandse voetbalmarkt. Vier Italiaanse broers die in Mode na een krantenkiosk runden, kwa men in 1961 op het idee voetbal plaatjes uit te geven. Ze brachten een album uit met spelers uit de a. Italiaanse Serie A. Het album sloeg in als een bom en al in het eerste jaar verkochten de broers 3 mil joen stickers. Panini is marktleider in de wereld op het gebied van stickers. Van de broers Panini is alleen Umberto nog in leven. Hij is nog altijd een verwoed verzamelaar. Net het voetbalboek van Albert Heijn vol, moet er alweer geplakt worden. Nu voor het WK-plaatjes- boek. In Tegelen zetelt het Neder landse hoofdkantoor van plaatjesgi gant Panini, die met de stickers de Oranje-koorts flink aanwakkert. door Ivar Hoekstra Nee, ze zijn niet gratis. Panini is geen supermarktketen die de plaat jes weggeeft als je voor een x-be- drag de kar volgooit. Voor 60 euro cent kun je een zakje met 5 plaatjes kopen. „Een supermarktketen verdient het geld dat het kwijt is aan de rechten voor de plaatjes en het produceren dik terug met de extra klanten die zo'n actie trekt. Dat geldt voor ons natuurlijk niet", zegt Joost yan Duiven van Panini Nederland. Van Duiven had de eer als 'bondscoach' de selectie van Oranje te verzorgen voor het wereldwijd uitgebrachte stickeralbum. „Ik moest dat al in februari doen. Niet makke lijk, want er kan tot juni nog van alles veran deren. Ik heb mij gebaseerd op de selecties van de laatste oefeninterlands. Gelukkig is de huidige bondscoach Bert van Marwijk, in tegenstelling tot zijn voorganger Marco van Basten, vrij consistent in zijn selectiebe leid." Neemt niet weg dat Van Duiven het nieuws rond Oranje met argusogen volgt. „In ons WK-boek staat André Ooijer van PSV. Zijn WK-selectie leek een zekerheid, maar nu staat hij na een mindere tweede seizoens helft ter discussie. Dat had ik in februari niet kunnen bevroeden. Afwachten dus maar." Gisteren bleek dat Ruud van Nistel- rooij niet meegaat naar Zuid-Afrika. Was hij wel geselecteerd, dan had Panini overwogen zijn plaatje alsnog in omloop te brengen. Ook in andere landen is er discussie over de geselecteerde voetballers in het WK-boek van Panini. „Ik vind die discussies leuk", zegt Van Duiven. „Het geeft aan dat het WK begint te leven bij de mensen." Van die voetbalkoorts moet Panini het hebben. In 2006 verkocht het bedrijf we reldwijd meer dan 14 miljoen stickerzakjes. Een record. Wordt dat dit WK overtroffen? Van Duiven: „Lastig te voorspellen. Maar het zou best wel eens die kant op kunnen gaan. Het is in ieder geval gunstig dat de wedstrijden in Europa overdag worden uit gezonden. Uit ervaring weten wij dat dit van invloed is op de WK-koorts. Het WK van 1994 in Amerika was wat dat betreft niet zo'n succes. Toen speelde Oranje soms om half drie 's nachts." Wereldwijd gezien is Nederland voor Pa nini een van de kleinste markten. De stickerfabrikant moet het hebben van gro te voetballanden. „Mexico, Duitsland en Italië zijn de drie grootste. Maar Nederland is voor ons dan een kleine markt, de verza melaars zijn hier wel trouw. Ik kreeg deze week nog een telefoontje van een man van 88 jaar. Hij verzamelt onze plaatjes al sinds het WK van 1970 en vroeg zich af waar hij het stickeralbum kon krijgen. Het is gewoon te krijgen in de supermarkten en bij de Bru- na en de Ako." "In tegenstelling tot Albert Heijn, die voetbal plaatjes uitdeelde bij de boodschappen, organiseert Panini voor de Neder landse markt geen ruildagen. Wie toch wil ruilen, moet de grens over. „In Duitsland worden in zes steden wel ruilmiddagen gehouden." De grote vraag blijft altijd of Panini bij het samenstellen van de zakjes bewust karig is met de sterren. Oftewel, van wa terdrager Nigel de Jong worden meer plaatjes gedrukt dan van artiest Robin van Persie. „Ha, ha. Dat was ook mijn eer ste vraag toen ik voor Panini ging werken. Maar geloof me, het is niet zo. Van ieder plaatje worden er evenveel gedrukt en we hebben een speciale sorteermachine, de Fifimatic, die de plaatjes automatisch ver deelt en in de zakjes verpakt", bezweert Van Duiven. En kijk, hij heeft gelijk. In het eerste pakje dat ik openmaak, zit Lio nel Messi. Volgens deskundigen dé toekom stige ster van het WK 2010. UlV rlh»tte„in gekocht! ,ttetda«n. Re'rtcn. VettteKvaj eXCVus>eU stipreizen.nl/crccc ErGftsaviQ.com Zie iSIKk ANVR '•«Si sr SCR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 15