li vandaag uitSelicht Nepkunst maken is een lucratieve bezigheid 'Met zijn charmes wist hij de sympathie van het Nederlandse volk te winnen' Het zou De Nacht wacht van Rotter dam moeten wor den. Het werd de grootste blunder van Museum Boij mans Van Beu ningen. Vanaf van daag heeft De Em maüsgangers weer een prominente plek. Oplichter als held De methode Han van Meegeren woensdag 12 mei 2010 Friso Lammertse, conservator Museum Boijmans Van Beuningen Zo goed als vals door Tanja Kits igenlijk is het een zwarte bladzij uit de geschiedenis van het Boijmans Van Beunin gen museum: de aan koop in 1937 van het 1 schilderij De Emmaüsgangers, wat llater een vervalste Johannes Ver meer blijkt te zijn. Er werd 540.000 gulden voor betaald, een enorm bedrag in die tijd. Maar de ze vroege Vermeer gold dan ook als een van de topaankopen. Wat De Nachtwacht voor Amsterdam was, zou dit schilderij voor Rotter dam zijn. Tot het doek in 1945 werd ontmaskerd als zijnde vals. Gemaakt door de meesterverval- - ser Han van Meegeren. Vanaf vandaag is het doek opnieuw het mid delpunt in het museum, maar dan als onderdeel van een tentoonstelling over Van Meegeren, die nu zoveel bekendheid geniet dat hijzelf wordt vervalst. Er heerste een 'complete gekte in 1937, waardoor de toenmalige directeur Dirk Hannema onder grote druk het schilderij als een echte Vermeer aankocht. Er do ken wel meer oudere Vermeers op die tijd. Die gingen allemaal naar Amerika. Dit schilderij kwam via een tip bij Hannema terecht. Hij was een jonge museumdirecteur die het Boijmans op een hoger plan moest zien te brengen met de waardevolle aankopen. Hannema was eerst naar Parijs gereisd waar hij het doek in een donkere kluis moest bekijkên. Omdat hij onvol- doede licht had om het werk op echtheid te controleren, kreeg hij het twee weken mee naar Neder land. Maar hij moest wel binnen veertien dagen beslissen of hij het kocht, anders zou het naar Ameri ka gaan, waar genoeg belangstel ling zou zijn. Wat hij niet wist was dat Amerikaanse kunsthandelaren het schilderij al hadden afgedaan als 'rotten fake', oftewel vals. Door de grote druk en het enorme enthousiasme over deze vroege Vermeer, verdween het kritisch vermogen bij zowel Hannema als de geldschieters die het schilderij koste wat kost in Nederlands bezit wilden hebben. Huidig conserva tor Friso Lammertse bekent dat hij er indertijd waarschijnlijk ook in getrapt zou zijn. „Met de kennis van toen, de waanzinnige gekte die er ontstond. Ja, ik denk dat ik het ook zou hebben aangekocht. Terwijl we nu heel duidelijk zien dat het jaren '30 koppen zijn." Kunstkenners uit die tijd prezen het schilderij vanwege de goede kwaliteit. Dr. Abraham Bredius roemde zelfs de voorstelling die Hoe Han van Meegeren van collabo rateur tot volksheld wordt verhe ven en hoe meestervervalsers aan hun centen komen. Bekijk het op: zie: Uitgelicht op onze website Han van Meege ren, 1947. foto ANP 'zó diep begrip voor dit bijbelver haal toont'. Van Meegeren schil derde zijn verval singen op oude goedkope zeven- tiende-eeuwse doeken, waar hij de afbeeldingen had afgeschraapt, met bakelieten verf die in de oven keihard werd. Zo leek het perfect op een oud zeventiende eeuws doek. Van Meegeren werd aan het eind van de oorlog ontmaskerd toen uit de collecte van nazi-kopstuk Goe- ring een van zijn vervalsingen naar boven kwam: Christus met de overspelige vrouw. Dat hij juist Goe- ring voor het lapje had weten te houden, maakte hem een held in plaats van een crimineel. „Met zijn charmes wist hij de sympathie van het Nederlandse volk te winnen", vertelt Lammertse. „Terwijl hij toch een dubieus oorlogsverleden heeft. Zo heeft hij Hiüer een kunst boek geschonken waarin hij voor in schrijft: 'An meinergeliebten Führer'. In de hongerwinter houdt de inmiddels puissant rijk gewor den vervalser dolle feesten, com pleet met kaviaar." Hoeveel vervalsingen Van Meege ren (1889-1947) in zijn leven heeft gemaakt, is niet bekend. Hij heeft tijdens zijn rechtszaak twaalf ver valsingen toegegeven, terwijl hij al vanaf de jaren twintig actief was. In zijn atelier in Nice zijn nog wel vier proefstukken gevonden, maar die waren nog niet af Hij vervalste niet alleen werk van Vermeer, maar ook van Frans Hals, Ter- borgh en Pieter de Hooch. Omdat de rechters wilden weten of hij werkelijk de meestervervalser was die hij voorwendde te zijn, moest hij een voorbeeldschilderij maken. Uiteindelijk werd hij veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf, maar enkele maanden later stierf hij in zijn cel aan een hartaanval. De tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen, die van af vandaag tot en met 22 augustus loopt, laat twaalf schilderijen van Van Meegeren zien, die zo be roemd zijn geworden dat sommi gen zelf zijn vervalst. Koop op een veiling een 17de eeuws schilderij en schuur de oorspron kelijke verflaag van het doek. Maak met pigmen ten verf volgens laat-Middeleeuws recept en vermeng de verf met vloeibare kunsthars (bakeliet). Beschilder het doek in de stijl van een oude meester en gebruik daarbij dezelfde soort penselen als die in de 17de eeuw werden gebruikt. Laat het beschilderde doek in een oven drogen en uitharden. Door de kunsthars wordt de verf keihard en zal bij een 'alcohol test' niet oplossen. Rol het schilderij op zodat de verf gaat barsten (craquelé-effect) en was de craquelé in met zwarte inkt om vuil te suggeren. infographic: CRW door Dewi Cigengack Door een spelfout achter op een imitatie-Chagall werd hij in 1994 in Frankrijk ontmaskerd. Als dat niet was gebeurd, zou vervalser Geert Jan Jansen nu nog steeds de grote meesters namaken. De volgens velen 'meest beruchte kunstvervalser van de twintigste eeuw' maakte honderden vervalsingen. Vooral zijn namaak-Appels zijn bekend, te meer omdat Karei Appel zelf eens een van die vervalsingen als 'echt' bestempelde. Vervalsingen zijn in de kunstwereld nog steeds aan de orde van de dag. De 'oude meesters' als Vermeer en Rembrandt zijn het grote probleem niet meer. Juist schilders van na 1880, zoals Picasso, Miró en Dali, worden vaak nagemaakt. Er zijn zó veel nep-Appels in omloop, dat musea huiverig zijn geworden om überhaupt nog Appels aan te kopen. Er gaan miljoenen om in de valse kunst. Het probleem is dat kopers niet geneigd zijn een vervalsing te onthullen, omdat de waar de van het werk daarmee drastisch zakt. Bo vendien vindt niemand het leuk om toe te geven dat hij 'erin is getrapt'. In 2003 schre- ven kunstverzame laars Sander Kooi- stra en Ard Hui- bers dat 20 pro cent van de kunst op de Nederland se kunstmarkt vals is. Drie jaar la ter zei de Federa tie van Makelaars, Taxateurs en Veilinghouders dat de kunst markt steeds meer vervuild raakte, en riep Karei Appel Experts spreken dit echter tegen. In tegen stelling tot de vervalsingen van Chaudron, die nooit boven water zijn gekomen, heeft het werk van Geert Jan Jansen een massa publiek gekregen. Toen de Franse politie zijn kasteel binnenviel, vonden ze ruim 1.600 werken - nep en echt. Ze namen alles in beslag, maar konden vervalsingen niet van authentieke werken onderscheiden. Wegens ge brek aan bewijs werd hij vrij gelaten. Opvallend genoeg is Jansen sinds zijn terugkeer in Nederland populairder en succesvoller dan ooit. Hij geeft lezingen, houdt exposi ties, verkoopt zijn werk on der eigen naam. Zijn leven wordt nu zelfs verfilmd. Da Vinei, Mona Lisa de vereniging op valse kunstwer ken uit de han del te nemen. Hoewel kunst vervalsingen niet altijd wor den onthuld, Picasso zijn sommige ge vallen die wél be kend werden, ronduit spectaculair. In 1911 lukte het de Italiaan Vincenzo Peruggia de Mona Lisa te stelen uit het Louvre. In de twee jaar dat Da Vinci's meesterwerk on vindbaar was, zou kunsthandelaar en op lichter Yves Chaudron er zes vervalsingen van hebben gemaakt, die zijn verkocht aan buitenlandse verzamelaars. Er zijn zelfs theorieën dat de Mona Lisa, die nu in het Louvre hangt, éen van die neppers zou zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 11