sport 129 Ik krijg er een dikke strot van' moeten winnen De reclamekaravaan brengt de mensen een blijde boodschap 'Van Terneuzen langs de zeedijk via Cadzand en Knokke terug naar huis. Zo'n training was bijna een bergrit' dinsdag 11 mei 2010 door Esme Soesman RENESSE - „Kippenvel", zegt Erna Grootenboer uit Zwijndrecht vlak nadat het peloton de Hogezoom in Renesse heeft genomen. De ro ze menigte gaat beetje bij beetje uiteen. „Met al die helikopters ook: daar krijg ik echt een dikke strot van." Het wachten was in het zonovergo ten dorp al geen straf Veel feeste lijk roze, lekker muziekje en bij wijze van afleiding zicht op een ta kelwagen die vlak voor de door komst van de renners nog een per sonenauto verplaatst om ruim baan te maken. Vanaf de kerktoren is er ruim zicht op het parkoers. Bij de plaat selijke supermarkt en het naastge legen warenhuis worden de hoger- gelegen zichtplaatsen eveneens op timaal benut. De rest kiest voor een terrasje of voegt zich bij de menigte langs de rijbaan. Als de eerste helikopter boven Renesse opdoemt, stijgt de spanning tot aangename hoogte. Met luid ap plaus worden de renners verwel komd. Dat is zo mooi aan het wielren nen, vinden Kees de GraafF en schoonzoon Bob Smit uit Hilver sum. „Die bereikbaarheid is bijzon der. Bij de start kun je gewoon met de wielrenners praten. Ga daar maar eens aanstaan met voet ballers", zegt Smit, In Frankrijk doen ze - als dat zo uitkomt - een dagje Tour de Fran ce. Op vakantie in Renesse wordt het de Giro. „Als we dan toch in de buurt zijn, zou het dom zijn om niet langs te gaan", vindt De Graaff Vooral voor hen, wijst hij op zijn in roze gestoken kleinkin deren Colin (6) en Famke (3). „Dat hele circus erom heen is ook zo leuk." Erna Grootenboer, haar man Joop en broer Piet Zaunbre- cher (respectievelijk uit Zwijn- en Dordrecht) genieten met volle teu gen. Met een vader die in de jury van de KNWU zat en de door Piet in het verleden zelf weggetrapte ki lometers is het drietal wielerfanaat te noemen. „Het leuke is dat je ziet dat die wielrenners er zo ver schrikkelijk hard voor moeten wer ken," zegt Erna. Broer Piet (die zelf een kilometer of 80 heeft gere den om te kunnen juichen): „Die begeestering, daar geniet ik van." Die raakt ook Els en Aad van Bregt uit Renesse, al zijn zij geen bijzondere liefhebbers. „Maar als de Giro door je dorp komt, ga je natuurlijk wel even kijken." En ge nieten, want dat doen ze. „Leuk om naar te kijken. Een mooie pro motie voor Zeeland." door René Schrier Wie in een recla mekaravaan van een grote wieler koers rijdt, doet goed werk. Je maakt mensen blij. Ze zwaaien naar je, je ziet alleen maar lachen de gezichten. Ze vinden het ook fijn dat je langs komt, want ze hebben in sommige gevallen uren staan wachten tot er iets gebeurt. En dan is daar einde lijk de reclamekaravaan. Je brengt de mensen als het ware een blijde boodschap. Die van de Tour de France wordt met nog wat meer enthousiasme onthaald dan de reclamewagens van de Giro d'Italia. Want in tegen stelling tot de Tour wordt er bij de Giro niets uit de auto's gegooid. Dat is beleid van de Giro. Het kan iets te maken hebben met het feit dat er bij de Tour de Fran ce al verschillende mensen zijn doodgereden omdat ze de goodies van de weg wilden pakken net voor een aansnellende auto of mo tor. De reclamekaravaan van de Gi ro stopt als verrassing voor het pu bliek op een paar plekken* op de route. In Zeeland gebeurde dat in Renesse en daar werd wel wat uit gedeeld aan omstanders. Het is een keuze, maar wel een veilige. Er is nog een andere reden waar om de reclamekaravaan van de Tour de France, die zondag 4 juli de provincie Zeeland doorkruist, aantrekkelijker is dan die van giste ren. Die van de Tour de France is veel langer. Ruim honderd auto's, waarvan sommige heel creatief Die van de Giro bestond uit welge teld 21 voertuigen, de politie niet meegerekend. Een reclameauto van de PZC reed mee in de reclamekaravaan die de route Amsterdam-Middelburg deed. Die auto is nog nooit zo vaak gefotografeerd en gefilmd. Al bij Schiedam waren kreten van herkenning te horen. 'Hé de PZC'. Andere toeschouwers hebben de letters PZC ongetwijfeld voor een of ander dubieus Italiaans artikel aangezien. In Sassenheim zagen we de eerste Zeeuwse kapjes. Verder, aan de kleding te zien, was het een slechte dag voor de bazen. Er stond heel veel personeel langs de weg. Een categorie toeschou wers die het helemaal niet erg vond om even te wachten op de renners. Het is dat het om de reclamekara vaan van de Giro ging, want ook zonder die hele entourage is het een mooie tocht. Op Goeree- Overflakkee waren de laatste wol ken verdwenen en waren het al leen maar mooie plaatjes van Zee land. Buitenom over de Brouwers- dam, de Stormvloedkering en de panoramadijk van Westkapelle. Daar kan Zeeland alleen maar pro fijt van hebben. Langs de hele route veel mensen, erg veel mensen, behalve in West kapelle. Daar viel het tegen. Het hoogtepunt was Middelburg. Van af de Nieuwe Haven/Turfkaai be gon het. Eén grote mensenmassa. Een muur van mensen achter de dranghekken. Indrukwekkend. De reclamekaravaan trekt over de Stormvloedkering. foto Dirk-Jan Gjeltema 76- Oud-Giro-winnaar Johan de Muynck gemeen klassement. foto Vincent Jannink tement op de vierde verdieping plaats kunnen nemen, maar dan zou hij het echte koersgevoel mis sen. „Ik wil ze zien, ik wil ze rui ken, ik wil ze kunnen aanraken en ik wil ze horen janken omdat ze niet meer tegen de wind opkun nen", zei hij verlekkerd. Die laatste wens werd niet ver hoord, omdat de renners de wind foto Lex de Meester in de rug hadden. De gezelllige drukte op de boulevard was weer snel voorbij. „Jammer", vond Val lens. „Wat mij betreft waren ze hier ook gefinisht. Ik gun het Mid delburg van harte hoor, maar in Vlissingen was het minstens zo leuk geweest. Maar ja, de stad heeft geen cent te makken. Dus ook niet voor leuke dingen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 31