201 zeeland 'Stormvloedkering in de Westerschelde' i pzc/ f FLEXBEZORGERS M/V Goese zaterdagmarkt moet wijken voor festiviteiten rond Tour dinsdag 11 mei 2010 w door Paul de Schipper Een stormvloedkering in de Westerschelde ter hoogte van de oude veerhaven van Kruiningen! Bouw in de dam een energiecentrale die op het getij werkt, met aan de Zeeuws-Vlaamse kant de grootste zeesluizen ter wereld. En daartus sen een bassin met nog een centra le, die de sluizen van energie voor ziet. De voordelen van zo'n reus achtige regelkraan: Antwerpen is van zijn hoogwaterangst verlost. De sluizen in Antwerpen kunnen bijna altijd openstaan; de vaarrou te van Antwerpen naar zee wordt korter; er is minder baggeronder- houd nodig. En 'stroom uit de stroom', want de te verwachten opbrengst aan energie is 240 mega watt. Dat is de helft van de capaci teit van de kerncentrale in Borsse- le. Bovendien zal een volgende ver dieping van de Westerschelde niet meer nodig zijn. Het zijn de contouren van een spectaculair megaproject dat maxi maal gebruik maakt van de inge damde kracht van het water. Een project waarvan de ontwerper, en gineer Frans van Goethem uit Ter- neuzen, vindt dat het Europees aangepakt moet worden. Is het sciencefiction die een oorlog met België kan veroorzaken? Een finale Hollandse poging om de ha ven van Antwerpen te wurgen? Van Goethem schudt het hoofd. „Het is het oplossen van een hele boel problemen in één keer, met eigenlijk alleen maar voordelen voor Nederland en België." De 71-jarige technicus bedacht hoe je subsidievretende windmolens beter op hun kop in het water kan steken. „Dan zie je ze niet en ze draaien 24 uur per dag op het tij, in plaats van op het land halve da gen stil te staan." Frans van Goethem is een kind van de Westerschelde: geboren in het gehucht Noordstraat, daar waar de Westerschelde zich met een wilde zwaai om een uitstul ping van Zeeuws-Vlaanderen heen slingert. Daar leerde hij de nukken van de rivier kennen, de rivier die de dijken wegduwde, zoals in 1953 bij de watersnood. „Ik weet wat water is en ik ken de krachten." Vaak stond hij dagdromend op de Westerscheldedijk, de scheepvaart observe rend die dagelijks over de kronkeli ge tijrivier een weg zoekt, bij de hand genomen door loodsen die wetèn hoe je met 'de stroom on der de kont' de Bocht van Bath moet nemen. En dat soms met zweet in de handen doen. Hoe dat op te lossen? De Belgen hadden een antwoord met hun eigen variant van het Del taplan, het Sigmaplan, inclusief een stormvloedkering in de Schel de. Die kering is wegbezuinigd. Ondertussen stijgt het water, door PZC zoekt voor Walcheren op korte termijn De sector distributie heeft momenteel behoefte aan flexbezorgers (liefst met ervaring) op Walcheren voor het verspreiden van de PZC in diverse wijken op vaste tijden: maandag tot en met zaterdag tussen 04.30 uur tot 07.00 uur. De werkzaamheden worden verricht op basis van een Overeenkomst van opdracht. Wij vragen: - gemotiveerde, servicegerichte en punctuele bezorgers - bezit van rijbewijs en eigen auto - flexibele instelling - woonplaats omgeving op Walcheren Wij bieden: - zelfstandig en verantwoordelijk werk prima basisvergoeding - onkostenvergoeding auto INTERESSE? Geïnteresseerden kunnen tijdens kantooruren contaa opnemen met rayonmanager Walcheren, de heer Kees Verbocht, telefoon 06-54267139. Potentiële flexbezorgers dienen zich bij aanmelding te identificeren. Indien van toepassing moet een tewerkstellingsvergunning worden overlegd. V 1 Knokke-Heist NEDERLAND baggeren en opwarming van de aarde. Het antwoord van de Ter- neuzense engineer: „Zo'n storm vloedkering voor beveiliging van de Bovenschelde zal er ooit moe ten komen. Ze gaan de Wester schelde nu weer uitbaggeren. Dan stijgt het water. De verwachting is dat door de verdieping die nu op gang komt, het water achter in de Westerschelde 60 centimeter zal stijgen. Da's een kwak water en heel bedreigend voor Antwerpen. Bovendien neemt de stroomsnel heid met de helft toe." Enig nadeel van het project is de reductie van het getij in het Verdronken Land van Saeftinghe. „Dat wordt alleen voor de vogels, niet meer voor de vogel kijkers, maar het behoudt zijn waarde." Van Goethem heeft zijn plan aan geboden aan een aantal politieke partijen. Rest een laatste, belangrij ke vraag: wat kost het? „Op dit mo ment wordt er gewerkt aan een kosten-batenanalyse. Ik heb al uit gerekend dat de opbrengst van de elektriciteit 50 miljoen euro per jaar is. Andere baten zijn dat Ant werpen 25 miljoen euro op het baggeren besparen kan, terwijl de verdieping niet door hoeft te gaan." Ziet hij zijn droom ooit werkelijk heid worden? „Wij zullen het waarschijnlijk niet meer beleven, maar het gebeurt een keer." BELGIE ANTWf! 's-C Platen van Ossenisse door Luc Oggel GOES - Marktkooplieden die op de Goese zaterdagmarkt staan, zijn niet blij met het voornemen van de gemeente om de kramen op 3 juli van de Grote Markt te weren. Die dag vinden er op het plein al lerlei activitieten plaats rondom de Tour de France. De onderne mers vrezen omzetverlies. De Tour de France komt op zon dag 4 juli door Zeeland. Het pelo ton rijdt onder meer dwars door Goes. In samenwerking met de ho reca grijpt de gemeente die gebeur tenis aan om er een compleet feest- weekeinde van te maken. Zo wordt de Grote Markt onder de noemer 'Super Marché' omge vormd tot één groot terras met vi deoschermen en een podium. Voor de zaterdagmarkt is dan ei genlijk geen plek meer, is de onder nemers vorige week te kennen ge geven door wethouder Loes Meeu- wisse tijdens de vergadering van de marktcommissie. De marktkooplieden zijn het daar echter absoluut niet mee eens, zegt Ronald de Winter van de gelij knamige groente- en fruitkraam. „Het is gewoon een gegeven dat wij daar op zaterdag staan. Dat is al sinds jaar en dag zo. We zijn dan wel ambulant, maar dat bete kent dat we steeds in een andere stad staan, niet dat je ons naar be lieven kunt verplaatsen. Dat doe je toch ook niet bij de HEMA?" Volgens De Winter moet de markt gewoon inpasbaar zijn in het ge heel. „Zelfs in Amsterdam is de markt afgelopen zaterdag niet ver plaatst voor de Giro d'Italia." De ondernemer wijst ook op het omzetverlies, zowel in het geval als de markt helemaal niet door gaat als wanneer die wordt ver plaatst. De vaste uitwijkplaats, de Oostwal, zou nu geen optie zijn, omdat dat te veel parkeerplaatsen zou kosten. Volgens een gemeente woordvoerster klopt dat niet. Dat is nooit gezegd. Dat ze er mis schien niet naartoe willen, is een ander verhaal." Op 20 mei komt de kwestie aan de orde in de gemeenteraadsvergade ring, maar vandaag staat er een overleg" gepland tussen onderne mers, horeca en gemeente over de kwestie. Ook het college praat er over. „Het is even afwachten wat daaruit komt", aldus de gemeente woordvoerster. Volgens De Winter zullen er acties volgen als er geen bevredigende oplossing komt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 22