201 zeeland
'Stormvloedkering in
de Westerschelde'
i
pzc/
f
FLEXBEZORGERS M/V
Goese zaterdagmarkt
moet wijken voor
festiviteiten rond Tour
dinsdag 11 mei 2010
w
door Paul de Schipper
Een stormvloedkering in de
Westerschelde ter hoogte
van de oude veerhaven
van Kruiningen! Bouw in
de dam een energiecentrale die op
het getij werkt, met aan de
Zeeuws-Vlaamse kant de grootste
zeesluizen ter wereld. En daartus
sen een bassin met nog een centra
le, die de sluizen van energie voor
ziet. De voordelen van zo'n reus
achtige regelkraan: Antwerpen is
van zijn hoogwaterangst verlost.
De sluizen in Antwerpen kunnen
bijna altijd openstaan; de vaarrou
te van Antwerpen naar zee wordt
korter; er is minder baggeronder-
houd nodig. En 'stroom uit de
stroom', want de te verwachten
opbrengst aan energie is 240 mega
watt. Dat is de helft van de capaci
teit van de kerncentrale in Borsse-
le. Bovendien zal een volgende ver
dieping van de Westerschelde niet
meer nodig zijn.
Het zijn de contouren van een
spectaculair megaproject dat maxi
maal gebruik maakt van de inge
damde kracht van het water. Een
project waarvan de ontwerper, en
gineer Frans van Goethem uit Ter-
neuzen, vindt dat het Europees
aangepakt moet worden.
Is het sciencefiction die een oorlog
met België kan veroorzaken? Een
finale Hollandse poging om de ha
ven van Antwerpen te wurgen?
Van Goethem schudt het hoofd.
„Het is het oplossen van een hele
boel problemen in één keer, met
eigenlijk alleen maar voordelen
voor Nederland en België."
De 71-jarige technicus bedacht hoe
je subsidievretende windmolens
beter op hun kop in het water kan
steken. „Dan zie je ze niet en ze
draaien 24 uur per dag op het tij,
in plaats van op het land halve da
gen stil te staan."
Frans van Goethem is een kind
van de Westerschelde: geboren in
het gehucht Noordstraat, daar
waar de Westerschelde zich met
een wilde zwaai om een uitstul
ping van Zeeuws-Vlaanderen heen
slingert. Daar leerde hij de nukken
van de rivier kennen, de rivier die
de dijken wegduwde, zoals in 1953
bij de watersnood. „Ik weet wat
water is en ik ken de krachten."
Vaak stond hij dagdromend
op de Westerscheldedijk,
de scheepvaart observe
rend die dagelijks over de kronkeli
ge tijrivier een weg zoekt, bij de
hand genomen door loodsen die
wetèn hoe je met 'de stroom on
der de kont' de Bocht van Bath
moet nemen. En dat soms met
zweet in de handen doen. Hoe dat
op te lossen?
De Belgen hadden een antwoord
met hun eigen variant van het Del
taplan, het Sigmaplan, inclusief
een stormvloedkering in de Schel
de. Die kering is wegbezuinigd.
Ondertussen stijgt het water, door
PZC zoekt voor Walcheren op korte termijn
De sector distributie heeft momenteel behoefte aan flexbezorgers (liefst met ervaring) op
Walcheren voor het verspreiden van de PZC in diverse wijken op vaste tijden:
maandag tot en met zaterdag tussen 04.30 uur tot 07.00 uur.
De werkzaamheden worden verricht op basis van een Overeenkomst van opdracht.
Wij vragen:
- gemotiveerde, servicegerichte en punctuele bezorgers
- bezit van rijbewijs en eigen auto
- flexibele instelling
- woonplaats omgeving op Walcheren
Wij bieden:
- zelfstandig en verantwoordelijk werk
prima basisvergoeding
- onkostenvergoeding auto
INTERESSE?
Geïnteresseerden kunnen tijdens kantooruren contaa opnemen met rayonmanager Walcheren,
de heer Kees Verbocht, telefoon 06-54267139.
Potentiële flexbezorgers dienen zich bij aanmelding te identificeren. Indien van toepassing moet een
tewerkstellingsvergunning worden overlegd.
V
1 Knokke-Heist
NEDERLAND
baggeren en opwarming van de
aarde. Het antwoord van de Ter-
neuzense engineer: „Zo'n storm
vloedkering voor beveiliging van
de Bovenschelde zal er ooit moe
ten komen. Ze gaan de Wester
schelde nu weer uitbaggeren. Dan
stijgt het water. De verwachting is
dat door de verdieping die nu op
gang komt, het water achter in de
Westerschelde 60 centimeter zal
stijgen. Da's een kwak water en
heel bedreigend voor Antwerpen.
Bovendien neemt de stroomsnel
heid met de helft toe."
Enig nadeel van het project is
de reductie van het getij in
het Verdronken Land van
Saeftinghe. „Dat wordt alleen voor
de vogels, niet meer voor de vogel
kijkers, maar het behoudt zijn
waarde."
Van Goethem heeft zijn plan aan
geboden aan een aantal politieke
partijen. Rest een laatste, belangrij
ke vraag: wat kost het? „Op dit mo
ment wordt er gewerkt aan een
kosten-batenanalyse. Ik heb al uit
gerekend dat de opbrengst van de
elektriciteit 50 miljoen euro per
jaar is. Andere baten zijn dat Ant
werpen 25 miljoen euro op het
baggeren besparen kan, terwijl de
verdieping niet door hoeft te
gaan."
Ziet hij zijn droom ooit werkelijk
heid worden? „Wij zullen het
waarschijnlijk niet meer beleven,
maar het gebeurt een keer."
BELGIE
ANTWf!
's-C
Platen van
Ossenisse
door Luc Oggel
GOES - Marktkooplieden die op de
Goese zaterdagmarkt staan, zijn
niet blij met het voornemen van
de gemeente om de kramen op 3
juli van de Grote Markt te weren.
Die dag vinden er op het plein al
lerlei activitieten plaats rondom
de Tour de France. De onderne
mers vrezen omzetverlies.
De Tour de France komt op zon
dag 4 juli door Zeeland. Het pelo
ton rijdt onder meer dwars door
Goes. In samenwerking met de ho
reca grijpt de gemeente die gebeur
tenis aan om er een compleet feest-
weekeinde van te maken. Zo
wordt de Grote Markt onder de
noemer 'Super Marché' omge
vormd tot één groot terras met vi
deoschermen en een podium.
Voor de zaterdagmarkt is dan ei
genlijk geen plek meer, is de onder
nemers vorige week te kennen ge
geven door wethouder Loes Meeu-
wisse tijdens de vergadering van
de marktcommissie.
De marktkooplieden zijn het daar
echter absoluut niet mee eens,
zegt Ronald de Winter van de gelij
knamige groente- en fruitkraam.
„Het is gewoon een gegeven dat
wij daar op zaterdag staan. Dat is
al sinds jaar en dag zo. We zijn
dan wel ambulant, maar dat bete
kent dat we steeds in een andere
stad staan, niet dat je ons naar be
lieven kunt verplaatsen. Dat doe je
toch ook niet bij de HEMA?"
Volgens De Winter moet de markt
gewoon inpasbaar zijn in het ge
heel. „Zelfs in Amsterdam is de
markt afgelopen zaterdag niet ver
plaatst voor de Giro d'Italia."
De ondernemer wijst ook op het
omzetverlies, zowel in het geval
als de markt helemaal niet door
gaat als wanneer die wordt ver
plaatst. De vaste uitwijkplaats, de
Oostwal, zou nu geen optie zijn,
omdat dat te veel parkeerplaatsen
zou kosten. Volgens een gemeente
woordvoerster klopt dat niet. Dat
is nooit gezegd. Dat ze er mis
schien niet naartoe willen, is een
ander verhaal."
Op 20 mei komt de kwestie aan de
orde in de gemeenteraadsvergade
ring, maar vandaag staat er een
overleg" gepland tussen onderne
mers, horeca en gemeente over de
kwestie. Ook het college praat er
over. „Het is even afwachten wat
daaruit komt", aldus de gemeente
woordvoerster.
Volgens De Winter zullen er acties
volgen als er geen bevredigende
oplossing komt.