'^sport 135
Uit de beugels, in de remmen
Giro-steden
Giro (Alalia
G&
Giro al geslaagd
luKiiillMlililM
If A Al
l\l IAA
K 8 Grolie Ranirt-st
normat
i 29!
#Mitiayumr
A- merken sanitair tegen bodemprijzen
Kom langs en neem uw offerte mee.
zijn altijd goedkoper!
WWW.SANIDUMP.COM
'Ongelooflijk, dat publiek.
Binnen tien jaar zijn we
weer terug in Nederland.'
■Pte
tfitlerov a Boch
te. Wandcloset (wiu
inbouwreservoir
1 Zitting
Grotie atdekplaat
BIJ ONS BESTAAT OE AKTIESET Ï'K
WEL UITSLUITEND UIT A-MERKEN J
/«LLydÜi$F U Vindt ons in:
Bergen op Zoom van Konijnenburgweg 7 Tel.: 0164 - 210 740
ITufy Breda - Noord Huifakkerstraat 10 Tel.: 076 593 71 00
CfV Tilburg Bosscheweg 253a Tel.: 013 - 58213 91
Veghel Poort van Veghel 4996 Tel.: 0413 - 36 6212
Wijchen Graafseweg 777 Tel.: 024 - 645 06 66
RCS-topman Michele Acquarone door Jens Pauw
maandag 10 mei 2010
MIDDELBURG - Geen finish op een
anonieme strook asfalt aan de
rand van de stad, maar de eind
streep in hartje Middelburg. Die
definitieve bevestiging werd met
veel blijdschap ontvangen, maar
zorgde meteen voor de nodige vra
gen. Is die scherpe bocht op drie
honderd meter voor de finish niet
levensgevaarlijk? De insiders heb
ben er een goed gevoel over, zo
lang het maar niet gaat regenen.
Een compacte groep van een man
of twintig die op de Dam gaan
sprinten om de overwinning. Wet
houder Albert de Vries ziet het al
helemaal voor zich. Na maanden
voorbereiding moet het vandaag
dan echt gaan gebeuren. „Weet je,
we zijn zo druk bezig met de orga
nisatie dat je bijna vergeet dat er
ook nog een wedstrijd komt."
De veelbesproken linkerbocht - de
renners duiken vanaf de Beatrix-
brug in volle vaart richting de
Dam - werd keurig ontdaan van
vluchtheuvels en paaltjes. „In het
begin was ik wel huiverig voor die
bocht, maar hij is compleet veilig
gemaakt", verzekert De Vries.
Ook oud-prof Jeroen Blijlevens ver
wacht veel van de rit naar Zee
land. „Ik denk dat het een memo
rabele etappe wordt. De renners
van Rabobank willen zich laten
zien in eigen land. Ze gaan zeker
proberen waaiers te formeren."
Je kon er op wachten: waaiers in
Zeeland. Toch zal het kop over
kop rijden de goedkeuring moeten
krijgen van de weergoden. Blijle
vens pakt de weersverwachting er
bij. „Dat ziet er goed uit", klinkt
het enthousiast. „Aardig wat wind
op kop, dus ideale omstandighe
den om met een paar man weg te
rijden."
Toch weet ook Blijlevens dat een
massasprint meer voor de hand
ligt. „Dan zet ik mijn kaarten op
André Greipel en Tyler Farrar. Ze
moeten wel als tweede of derde
door de bocht komen, anders ben
je gezien. Een verrassing? Alberto
Loddo, die Italiaanse kamikaze
sprinter. Hij is die smalle straatjes
gewend."
Amateurwielrenner Tjitte van den
Buijs uit Nieuwdorp kent de fijne
kneepjes van het vak. Vorig jaar
reed hij nog een etappewedstrijd
in Dubai, maar de laatste maan
den rijdt hij zijn trainingsrondjes
weer gewoon op het Giro-par
koers. „Ik ken weinig gebieden in
Nederland die mooier zijn."
Van den Buijs hoopt op een span
nende en verraderlijke wedstrijd,
maar hij is niet bevreesd voor een
grote valpartij in de laatste kilome
ter. „Ik verwacht eerder gevaarlijke
situaties op de Boulevard in Vlis-
singen. Daar zullen de sprinters-
ploegen dringen om hun positie
voorin veilig te stellen." Alleen
neerslag kan het feestje nog verstie
ren. „De klinkerkopjes op de Dam
„Dit is fantastisch, mijn Giro is al
geslaagd", zei Tyler Farrar gisteren
na zijn sprintzege in Utrecht. Vo
rig jaar greep hij naast een ritzege
in de Ronde van Italië. „De druk is
nu al weg", vertelde de Ameri
kaan. „Ik weet dat er nog meer in
zit. Op weg naar Middelburg kan
ik een gooi doen naar de roze trui
van Cadel Evans, als het een
waaierrit wordt."
door Theo Giele
UTRECHT - Het moet voor Cees
Priem, de man die de Giro d'Italia
naar Nederland bracht, als een
triomftocht hebben gevoeld. De Gi
ro zou vergeleken met de Tour een
tweederangs evenement zijn, wie
loopt daar nu warm voor? De cyni
ci kregen ongelijk. Waren het vier-,
vijf- of zeshonderdduizend toe
schouwers die gisteren de Giro-ren
ners aanmoedigden langs het par
koers van Amsterdam naar
Utrecht? Het waren er in elk geval
veel, heel erg veel. Via de wedstrijd
radio klonk bij herhaling de waar
schuwing aan de volgers in de
koers om maximale 'attenzione'
vanwege de extreme drukte langs
de weg.
Hoe anders was het zaterdagoch
tend in Amsterdam zelf Van een
Girosfeertje was een paar uur voor
de aanvang van de proloog nog
niet veel te merken. Mensen mop
perden dat ze de straat niet moch
ten oversteken en waren aangewe
zen op loopbruggen die her en der
over de weg waren gebouwd. Op
een enkel café en een met roze dil
do's behangen etalage van een seks
shop op de Ceintuurbaan na, was
door ondernemers en inwoners
niets gedaan aan versiering.
Tot het startschot klonk. Toen
stroomde het vol langs de 8,4 kilo
meter van het Museumplein naar
het Olympisch Stadion. Het leek
wel of het publiek ineens werd aan
gezet, Zelfs in het chique Oud-
Zuid stond het vol langs de weg.
De latere winnaar Bradley Wig
gings vond het een unieke erva
ring. „Iedereen werd aangemoe
digd, ongeacht nationaliteit."
Raborenners hadden een streepje
voor. Ze reden door een wave van
geluid.
De zaterdag bleek gisteren slechts
een voorproefje te zijn. Leek het
bij het uitrijden van Amsterdam al
druk langs de weg, in Weesp werd
pas echt duidelijk wat de Giro los
maakt. Duizenden mensen ston
den langs de kant. In Nederhorst
den Berg was het extreem druk en
zo was het bijna in alle plaatsen
die de Giro aandeed.
In Loenen aan de Vecht hadden
twee voetbalteams hun wedstrijd
onderbroken om naar de wielren
ners te kijken. Soest had helemaal
uitgepakt met een tribune in het
dorp. In Rhenen was een roze 'lui
fel' van enkele honderden meters
langs de gevels van de hoofdstraat
bevestigd en in het dorpje Schalk
wijk was in de vaart een kunst
werk van roze fietsen geplaatst.
De drukte op de Grebbeberg deed
niet onder voor een col in de Tour.
In de Vinexwijken rond Utrecht,
bij de invalswegen van de stad,
was het niet anders. Opvallende
uitzondering was het Kanalenei
land, een paar kilometer voor de fi
nish, waar veel minder publiek
was. De belangrijkste versiering
waren die honderdduizenden toe
schouwers langs de weg.
Opvallend veel kinderen die uitge
dost waren met roze shirts en pet
jes. Vaak nog vlak voor het passe
ren van de renners aangeschaft bij
de rijdende marktkramen van de
Giro-organisatie. Misschien is die
kleur roze wel het geheime wapen
van de Giro. Wie niets om wielren
nen geeft, wordt wel verleid door
de vrolijke uitstraling van het eve
nement. De Giro is een feestje en
wie wil daar nou niet bij zijn. Van
daag is Zeeland uitgenodigd.
Michele Acquarone, topman van
Giro-organisator RCS, is onder de
indruk. „Ongelooflijk, al dat pu
bliek", zei hij gisteren in Utrecht.
Een dag eerder, na de proloog in
Amsterdam, was hij al zeer tevre
den. „Binnen tien jaar zijn we
weer terug in Nederland."
Cadel Evans laat de champagne rijkelijk vloeien. foto Giovanni Auletta/AP
John Joossens van Drukkerij Meulenberg heeft een ludiek spandoek opge
hangen om de renners te waarschuwen. foto Ruben Oreel
worden bij regen spekglad. Dan
wordt het glijden, vrees ik."
Om de renners te waarschuwen
voor de veelbesproken laatste
bocht, heeft John Joossens van
Drukkerij Meulenberg een ludiek
spandoek opgehangen. 'Pas op...
scherpe bocht' valt in grote roze
letters te lezen. „Hoe beter we
waarschuwen, hoe kleiner de kans
dat ze bij ons de winkel inrijden",
legt Joossens zijn theorie uit. Hij
lacht: „We waren toch al niet van
plan om open te gaan, hoor. Hope
lijk blijft het droog, want in de
bocht zijn al vaak fietsers onderuit
geschoven. Ik ga voor een Neder
lander die solo over de finish
komt, het zou toch fantastisch
zijn."
Ter hoogte van zijn winkel - en
woning - wordt het vip-gedeelte
opgebouwd. Joossens is dolblij dat
hij daar kaarten voor heeft. „En
dat is niet alleen om de renners
van dichtbij te zien finishen. Ik
vrees dat ik anders mijn eigen huis
niet meer in kom", besluit hij.
Jeroen Blijlevens: „Ik zet mijn kaar
ten op Greipel en Farrar."
Bekijk de video van de laatste ge
vaarlijke bocht op:
www.watisnouje.nl
V, cy,..