'^sport 135 Uit de beugels, in de remmen Giro-steden Giro (Alalia G& Giro al geslaagd luKiiillMlililM If A Al l\l IAA K 8 Grolie Ranirt-st normat i 29! #Mitiayumr A- merken sanitair tegen bodemprijzen Kom langs en neem uw offerte mee. zijn altijd goedkoper! WWW.SANIDUMP.COM 'Ongelooflijk, dat publiek. Binnen tien jaar zijn we weer terug in Nederland.' ■Pte tfitlerov a Boch te. Wandcloset (wiu inbouwreservoir 1 Zitting Grotie atdekplaat BIJ ONS BESTAAT OE AKTIESET Ï'K WEL UITSLUITEND UIT A-MERKEN J /«LLydÜi$F U Vindt ons in: Bergen op Zoom van Konijnenburgweg 7 Tel.: 0164 - 210 740 ITufy Breda - Noord Huifakkerstraat 10 Tel.: 076 593 71 00 CfV Tilburg Bosscheweg 253a Tel.: 013 - 58213 91 Veghel Poort van Veghel 4996 Tel.: 0413 - 36 6212 Wijchen Graafseweg 777 Tel.: 024 - 645 06 66 RCS-topman Michele Acquarone door Jens Pauw maandag 10 mei 2010 MIDDELBURG - Geen finish op een anonieme strook asfalt aan de rand van de stad, maar de eind streep in hartje Middelburg. Die definitieve bevestiging werd met veel blijdschap ontvangen, maar zorgde meteen voor de nodige vra gen. Is die scherpe bocht op drie honderd meter voor de finish niet levensgevaarlijk? De insiders heb ben er een goed gevoel over, zo lang het maar niet gaat regenen. Een compacte groep van een man of twintig die op de Dam gaan sprinten om de overwinning. Wet houder Albert de Vries ziet het al helemaal voor zich. Na maanden voorbereiding moet het vandaag dan echt gaan gebeuren. „Weet je, we zijn zo druk bezig met de orga nisatie dat je bijna vergeet dat er ook nog een wedstrijd komt." De veelbesproken linkerbocht - de renners duiken vanaf de Beatrix- brug in volle vaart richting de Dam - werd keurig ontdaan van vluchtheuvels en paaltjes. „In het begin was ik wel huiverig voor die bocht, maar hij is compleet veilig gemaakt", verzekert De Vries. Ook oud-prof Jeroen Blijlevens ver wacht veel van de rit naar Zee land. „Ik denk dat het een memo rabele etappe wordt. De renners van Rabobank willen zich laten zien in eigen land. Ze gaan zeker proberen waaiers te formeren." Je kon er op wachten: waaiers in Zeeland. Toch zal het kop over kop rijden de goedkeuring moeten krijgen van de weergoden. Blijle vens pakt de weersverwachting er bij. „Dat ziet er goed uit", klinkt het enthousiast. „Aardig wat wind op kop, dus ideale omstandighe den om met een paar man weg te rijden." Toch weet ook Blijlevens dat een massasprint meer voor de hand ligt. „Dan zet ik mijn kaarten op André Greipel en Tyler Farrar. Ze moeten wel als tweede of derde door de bocht komen, anders ben je gezien. Een verrassing? Alberto Loddo, die Italiaanse kamikaze sprinter. Hij is die smalle straatjes gewend." Amateurwielrenner Tjitte van den Buijs uit Nieuwdorp kent de fijne kneepjes van het vak. Vorig jaar reed hij nog een etappewedstrijd in Dubai, maar de laatste maan den rijdt hij zijn trainingsrondjes weer gewoon op het Giro-par koers. „Ik ken weinig gebieden in Nederland die mooier zijn." Van den Buijs hoopt op een span nende en verraderlijke wedstrijd, maar hij is niet bevreesd voor een grote valpartij in de laatste kilome ter. „Ik verwacht eerder gevaarlijke situaties op de Boulevard in Vlis- singen. Daar zullen de sprinters- ploegen dringen om hun positie voorin veilig te stellen." Alleen neerslag kan het feestje nog verstie ren. „De klinkerkopjes op de Dam „Dit is fantastisch, mijn Giro is al geslaagd", zei Tyler Farrar gisteren na zijn sprintzege in Utrecht. Vo rig jaar greep hij naast een ritzege in de Ronde van Italië. „De druk is nu al weg", vertelde de Ameri kaan. „Ik weet dat er nog meer in zit. Op weg naar Middelburg kan ik een gooi doen naar de roze trui van Cadel Evans, als het een waaierrit wordt." door Theo Giele UTRECHT - Het moet voor Cees Priem, de man die de Giro d'Italia naar Nederland bracht, als een triomftocht hebben gevoeld. De Gi ro zou vergeleken met de Tour een tweederangs evenement zijn, wie loopt daar nu warm voor? De cyni ci kregen ongelijk. Waren het vier-, vijf- of zeshonderdduizend toe schouwers die gisteren de Giro-ren ners aanmoedigden langs het par koers van Amsterdam naar Utrecht? Het waren er in elk geval veel, heel erg veel. Via de wedstrijd radio klonk bij herhaling de waar schuwing aan de volgers in de koers om maximale 'attenzione' vanwege de extreme drukte langs de weg. Hoe anders was het zaterdagoch tend in Amsterdam zelf Van een Girosfeertje was een paar uur voor de aanvang van de proloog nog niet veel te merken. Mensen mop perden dat ze de straat niet moch ten oversteken en waren aangewe zen op loopbruggen die her en der over de weg waren gebouwd. Op een enkel café en een met roze dil do's behangen etalage van een seks shop op de Ceintuurbaan na, was door ondernemers en inwoners niets gedaan aan versiering. Tot het startschot klonk. Toen stroomde het vol langs de 8,4 kilo meter van het Museumplein naar het Olympisch Stadion. Het leek wel of het publiek ineens werd aan gezet, Zelfs in het chique Oud- Zuid stond het vol langs de weg. De latere winnaar Bradley Wig gings vond het een unieke erva ring. „Iedereen werd aangemoe digd, ongeacht nationaliteit." Raborenners hadden een streepje voor. Ze reden door een wave van geluid. De zaterdag bleek gisteren slechts een voorproefje te zijn. Leek het bij het uitrijden van Amsterdam al druk langs de weg, in Weesp werd pas echt duidelijk wat de Giro los maakt. Duizenden mensen ston den langs de kant. In Nederhorst den Berg was het extreem druk en zo was het bijna in alle plaatsen die de Giro aandeed. In Loenen aan de Vecht hadden twee voetbalteams hun wedstrijd onderbroken om naar de wielren ners te kijken. Soest had helemaal uitgepakt met een tribune in het dorp. In Rhenen was een roze 'lui fel' van enkele honderden meters langs de gevels van de hoofdstraat bevestigd en in het dorpje Schalk wijk was in de vaart een kunst werk van roze fietsen geplaatst. De drukte op de Grebbeberg deed niet onder voor een col in de Tour. In de Vinexwijken rond Utrecht, bij de invalswegen van de stad, was het niet anders. Opvallende uitzondering was het Kanalenei land, een paar kilometer voor de fi nish, waar veel minder publiek was. De belangrijkste versiering waren die honderdduizenden toe schouwers langs de weg. Opvallend veel kinderen die uitge dost waren met roze shirts en pet jes. Vaak nog vlak voor het passe ren van de renners aangeschaft bij de rijdende marktkramen van de Giro-organisatie. Misschien is die kleur roze wel het geheime wapen van de Giro. Wie niets om wielren nen geeft, wordt wel verleid door de vrolijke uitstraling van het eve nement. De Giro is een feestje en wie wil daar nou niet bij zijn. Van daag is Zeeland uitgenodigd. Michele Acquarone, topman van Giro-organisator RCS, is onder de indruk. „Ongelooflijk, al dat pu bliek", zei hij gisteren in Utrecht. Een dag eerder, na de proloog in Amsterdam, was hij al zeer tevre den. „Binnen tien jaar zijn we weer terug in Nederland." Cadel Evans laat de champagne rijkelijk vloeien. foto Giovanni Auletta/AP John Joossens van Drukkerij Meulenberg heeft een ludiek spandoek opge hangen om de renners te waarschuwen. foto Ruben Oreel worden bij regen spekglad. Dan wordt het glijden, vrees ik." Om de renners te waarschuwen voor de veelbesproken laatste bocht, heeft John Joossens van Drukkerij Meulenberg een ludiek spandoek opgehangen. 'Pas op... scherpe bocht' valt in grote roze letters te lezen. „Hoe beter we waarschuwen, hoe kleiner de kans dat ze bij ons de winkel inrijden", legt Joossens zijn theorie uit. Hij lacht: „We waren toch al niet van plan om open te gaan, hoor. Hope lijk blijft het droog, want in de bocht zijn al vaak fietsers onderuit geschoven. Ik ga voor een Neder lander die solo over de finish komt, het zou toch fantastisch zijn." Ter hoogte van zijn winkel - en woning - wordt het vip-gedeelte opgebouwd. Joossens is dolblij dat hij daar kaarten voor heeft. „En dat is niet alleen om de renners van dichtbij te zien finishen. Ik vrees dat ik anders mijn eigen huis niet meer in kom", besluit hij. Jeroen Blijlevens: „Ik zet mijn kaar ten op Greipel en Farrar." Bekijk de video van de laatste ge vaarlijke bocht op: www.watisnouje.nl V, cy,..

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 39