SGB-terrein gaat steeds meer 22 zeeland Post bereikt bewoners AZC niet L Cultuurwerf is het niet eens met subsidie-eis YM^Home Realiseer uw eigen droom! m JË 0k,: SPOREN NAAR HET VERLEDEN De Stoomtrein Goes Borsele (SGB) pakt op Hemelvaartsdag tot en met de zondag erna uit met een evenement dat het midden houdt tussen een museum en een tijdreis. www.bouwkavelColijnsplaat.nl Sporen naar het verleden op een dagkaart Stelhoeve wordt asbestvrij zaterdag 8 mei 2010 styling realisatie t w f jk >v l? Shutters, jaloe/iën of gordijnen? Ik adviseer u graag! www.ymhome.nl door Mieke van der Jagt MIDDELBURG - Belangrijke post voor bewoners van het asielzoe kerscentrum (AZC) in Middelburg komt soms niet aan. Dat zegt advo caat Annelien van der WerfF die een man uit het AZC bijstaat. Haar cliënt Mohammed Hussein Hassan miste hierdoor de kans om zich te verweren tegen het intrek ken van zijn verblijfsvergunning. De Immigratie en Naturalisatie dienst (IND) stuurt hem terug naar Irak. Volgens de advocate kwamen de problemen met de post eind 2009 aan het licht. Sinds die tijd houdt het AZC een postlijst bij. Een me dewerker van het AZC bevestigt dat. „Alles wat binnenkomt, wordt gekopieerd en in een klapper bijge houden." In januari 2010 ging het mis bij Hassan. De IND gaat ervan uit dat hij de aangetekende brief met het voornemen om zijn verblijfsver gunning in te trekken, heeft gewei gerd. Hassan beweert dat hij niets heeft ontvangen. Dat geldt ook voor het besluit van de IND van 26 februari. Onduidelijk is of TNT Post iets valt te verwijten. Toch zal hef postbedrijf bij het bestelkan- toor in Middelburg aandacht vra gen voor het probleem, zegt een woordvoerster. Het wordt steeds leuker bij de Stoomtrein Goes-Borsele. Op het terrein in Goes, dat langzaam naar de status van open luchtmuseum groeit, in de werk plaats en in de hangar van de stoomlocomotieven is steeds meer authentiek materieel te zien. Dikwijls is het al met vele manja ren aan vrijwilligerswerk gerestau reerd, maar er zijn ook spullen die, roestig maar oerdegelijk, nog op toepassing liggen te wachten. Bij de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) wordt altijd gewerkt. Dat moet ook wel, want de stoomtrein rijdt tussen het vroege voorjaar en de late herfst twee keer per dag op en neer naar Hoedekenskerke, waar de passagiers in het volgende openluchtmuseum terechtkomen. Deze zomer wordt het zelfs nog drukker. Dan gaan twee motorwa gens rijden, die ervoor zorgen dat passagiers op elk stationnetje uit en in kunnen stappen om wande lingen door de Zak van Zuid-Beve land te maken. Jr~— s c.;- ;,r" wê VLISSINGEN - De Cultuurwerf heeft bezwaar gemaakt tegen voorwaar den die de gemeente Vlissingen stelt aan de subsidie voor de Cul tuurwerf Burgemeester en wet houders zijn bereid de voorwaar den aan te passen. Begin dit jaar werd de Cultuur werf door een slechte financiële huishouding geconfronteerd met een tekort van 200.000 euro. De gemeente besloot dat bedrag be schikbaar te stellen in de vorm van een lening. Wel werden er voor- Reinier Zondervan, als enige werk nemer van de SGB aanvoerder van 170 vrijwilligers, vertelt hoeveel voeten dat in de aarde heeft. „We hebben in Duitsland vier met die selmotoren aangedreven wagens gekocht; een soort bussen op trein wielen. Twee ervan worden mo menteel opgeknapt en zullen dit jaar al een dienstregeling gaan rij den. Bij de stationnetjes moeten nog perrons komen, bij voorkeur op plaatsen waar het wandelnet werk aansluit. De restauratie vergt veel werk, want de wagens zijn he lemaal kaal. De betimmering van binnen moet worden vervangen en leerlingen van de schilderoplei- ding zorgen voor het schilder werk. De wagens geven een beeld van de jaren vijftig. Daarmee zijn we er nog niet, want met de twee andere wagens gaan we replica's maken van de motorwagens die tussen 1927 en 1934 met passagiers op onze eigen spoorlijn reden. We kunnen de onderstellen gebrui ken, maar de rest moet helemaal van tekeningen en foto's worden nagebouwd." Als dat nog het enige was wat in de werkplaatsen gebeurde, hoefde je niet van verbazing achterover te slaan, maar er wordt veel meer ge- Van 13 tot en met 16 mei zijn de terreinen en gebouwen in Goes en Hoedekenskerke tussen 10.00 en 18.00 uur open. Op een dagkaart, 12 euro voor volwassenen en 6 euro voor kinde ren, kun je onbeperkt reizen met de historische treinen. Op de perrons en rondom de ge bouwen scheppen ambachtslie den en de figurantengroep van de SGB een beeld van het stoomtijd perk. Behalve oude voertuigen, histori sche treinen als De Rode Duivel en De Kameel, is er ook een boomzaag, die wordt aangedreven door een vooroorlogse motor. Alles wat met de geschiedenis van het spoorwegvervoer te maken heeft, wordt in Goes verzameld. Ook een speciale telefoon, die in seinhuisjes werd gebruikt. ledereen heeft zijn eigen mok bij de stoomtrein. Omdat de SGB is uitge groeid tot een organisatie met 170 vrijwilligers, zijn er al vaak haakjes in het mokkenbord gedraaid. Er gaat geen dag voorbij of er wordt in de werkplaatsen van de SGB ge poetst. Want alles moet glimmen en dat doet het ook. De koperen lampen krijgen elke rit een beurt. daan. De vrijwilligers zijp altijd be zig met het opknappen en het on derhouden van de vijf stoomloco motieven, zes diesellocomotieven, de rijtuigen en het gereedschap. Anderen tikken antieke onderde len op de kop of speuren naar in formatie. De SGB heeft de beschik king over een figurantenploeg die op hoogtijdagen het beeld van het stoomtijdperk doet herleven en er gaat geen dag voorbij of er wordt gepoetst, gepoetst en nog eens ge poetst. Want het spul moet glim men, en dat doet het ook. Edwin Schipper, de vrijwilli ger die het museale proces bij de SGB begeleidt, heeft drie weken vrijgenomen van zijn gewone werk, want het evene ment Sporen naar het Verleden 2010 moet worden voorbereid. Niet alleen moet alles er dan pico bello bijstaan, er wordt ook een in gewikkelde dienstregeling gereden. Op Hemelvaartsdag, als het evene ment begint, rijdt de stoomtrein zeven keer op en neer naar Hoede kenskerke en de drie dagen erna nog zes keer per dag. Dat zorgt er voor dat de stoomtreinen elkaar op het dubbele spoor bij 's-Graven- polder passeren. Schipper trekt alles uit de kast om het verleden van het spoor te laten zien. „We krijgen een rode diesel- trein uit i960, de Rode Duivel, op bezoek en ook de Kameel, de direc- tietrein van de NS. De machinis ten besturen de Kameel vanuit ca bines die als bulten op het dak za ten terwijl de directie binnenin de luxe trein zat." Over het klapstuk van het evene ment wordt nog even geheimzin nig gedaan. Het is de trouwe loco motief De Bison, die al jaren de rij tuigen van de SGB trekt. De loc on derging een 'extreme makeover', meer wil de SGB niet kwijt. MB— waarden aan de lening gesteld om te waarborgen dat de terugbeta ling niet ten koste zou gaan van de belangrijkste pijlers van de Cul tuurwerf Een van die eisen was dat er per voorstelling in het Arsenaaltheater driehonderd bezoekers moeten zijn. De stichting heeft aange toond dat die eis niet reëel is. Bur gemeester en wethouders willen die eis nu veranderen in een ge middelde van tweehonderd bezoe kers per voorstelling. WEMELDINGE - Asbestplaten worden verwijderd van da ken van De Stelhoeve in Wemeldingen. Initiatiefnemer Wouter Drijver wil de hoeve transformeren in een groepsaccommodatie met vergader- en trainingscen trum. Rondom komt een recreatiegebied met streekei gen beplanting, een drinkput en een uitgegraven kreek. Dat karwei begint binnenkort. Ook een boomgaard wordt ingeplant. De afgebrande hoeve wordt her bouwd.Later verrijzen er achttien 'cottages' een ont moetingsgebouw en een camping. foto Wouter Drijver

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 36