SGB-terrein gaat steeds meer
22 zeeland
Post bereikt
bewoners
AZC niet
L
Cultuurwerf is het niet
eens met subsidie-eis
YM^Home
Realiseer uw eigen droom!
m
JË 0k,:
SPOREN NAAR HET VERLEDEN
De Stoomtrein Goes Borsele (SGB) pakt op Hemelvaartsdag
tot en met de zondag erna uit met een evenement dat
het midden houdt tussen een museum en een tijdreis.
www.bouwkavelColijnsplaat.nl
Sporen naar het verleden op een dagkaart
Stelhoeve wordt asbestvrij
zaterdag 8 mei 2010
styling realisatie
t w
f jk >v
l?
Shutters, jaloe/iën of gordijnen?
Ik adviseer u graag!
www.ymhome.nl
door Mieke van der Jagt
MIDDELBURG - Belangrijke post
voor bewoners van het asielzoe
kerscentrum (AZC) in Middelburg
komt soms niet aan. Dat zegt advo
caat Annelien van der WerfF die
een man uit het AZC bijstaat.
Haar cliënt Mohammed Hussein
Hassan miste hierdoor de kans om
zich te verweren tegen het intrek
ken van zijn verblijfsvergunning.
De Immigratie en Naturalisatie
dienst (IND) stuurt hem terug
naar Irak.
Volgens de advocate kwamen de
problemen met de post eind 2009
aan het licht. Sinds die tijd houdt
het AZC een postlijst bij. Een me
dewerker van het AZC bevestigt
dat. „Alles wat binnenkomt, wordt
gekopieerd en in een klapper bijge
houden."
In januari 2010 ging het mis bij
Hassan. De IND gaat ervan uit dat
hij de aangetekende brief met het
voornemen om zijn verblijfsver
gunning in te trekken, heeft gewei
gerd. Hassan beweert dat hij niets
heeft ontvangen. Dat geldt ook
voor het besluit van de IND van
26 februari. Onduidelijk is of TNT
Post iets valt te verwijten. Toch zal
hef postbedrijf bij het bestelkan-
toor in Middelburg aandacht vra
gen voor het probleem, zegt een
woordvoerster.
Het wordt steeds leuker
bij de Stoomtrein
Goes-Borsele. Op het
terrein in Goes, dat
langzaam naar de status van open
luchtmuseum groeit, in de werk
plaats en in de hangar van de
stoomlocomotieven is steeds meer
authentiek materieel te zien.
Dikwijls is het al met vele manja
ren aan vrijwilligerswerk gerestau
reerd, maar er zijn ook spullen die,
roestig maar oerdegelijk, nog op
toepassing liggen te wachten. Bij
de Stoomtrein Goes-Borsele
(SGB) wordt altijd gewerkt. Dat
moet ook wel, want de stoomtrein
rijdt tussen het vroege voorjaar en
de late herfst twee keer per dag op
en neer naar Hoedekenskerke,
waar de passagiers in het volgende
openluchtmuseum terechtkomen.
Deze zomer wordt het zelfs nog
drukker. Dan gaan twee motorwa
gens rijden, die ervoor zorgen dat
passagiers op elk stationnetje uit
en in kunnen stappen om wande
lingen door de Zak van Zuid-Beve
land te maken.
Jr~—
s
c.;- ;,r" wê
VLISSINGEN - De Cultuurwerf heeft
bezwaar gemaakt tegen voorwaar
den die de gemeente Vlissingen
stelt aan de subsidie voor de Cul
tuurwerf Burgemeester en wet
houders zijn bereid de voorwaar
den aan te passen.
Begin dit jaar werd de Cultuur
werf door een slechte financiële
huishouding geconfronteerd met
een tekort van 200.000 euro. De
gemeente besloot dat bedrag be
schikbaar te stellen in de vorm van
een lening. Wel werden er voor-
Reinier Zondervan, als enige werk
nemer van de SGB aanvoerder van
170 vrijwilligers, vertelt hoeveel
voeten dat in de aarde heeft. „We
hebben in Duitsland vier met die
selmotoren aangedreven wagens
gekocht; een soort bussen op trein
wielen. Twee ervan worden mo
menteel opgeknapt en zullen dit
jaar al een dienstregeling gaan rij
den. Bij de stationnetjes moeten
nog perrons komen, bij voorkeur
op plaatsen waar het wandelnet
werk aansluit. De restauratie vergt
veel werk, want de wagens zijn he
lemaal kaal. De betimmering van
binnen moet worden vervangen
en leerlingen van de schilderoplei-
ding zorgen voor het schilder
werk. De wagens geven een beeld
van de jaren vijftig. Daarmee zijn
we er nog niet, want met de twee
andere wagens gaan we replica's
maken van de motorwagens die
tussen 1927 en 1934 met passagiers
op onze eigen spoorlijn reden. We
kunnen de onderstellen gebrui
ken, maar de rest moet helemaal
van tekeningen en foto's worden
nagebouwd."
Als dat nog het enige was wat in
de werkplaatsen gebeurde, hoefde
je niet van verbazing achterover te
slaan, maar er wordt veel meer ge-
Van 13 tot en met 16 mei zijn de
terreinen en gebouwen in Goes en
Hoedekenskerke tussen 10.00 en
18.00 uur open.
Op een dagkaart, 12 euro voor
volwassenen en 6 euro voor kinde
ren, kun je onbeperkt reizen met
de historische treinen.
Op de perrons en rondom de ge
bouwen scheppen ambachtslie
den en de figurantengroep van de
SGB een beeld van het stoomtijd
perk.
Behalve oude voertuigen, histori
sche treinen als De Rode Duivel
en De Kameel, is er ook een
boomzaag, die wordt aangedreven
door een vooroorlogse motor.
Alles wat met de geschiedenis van
het spoorwegvervoer te maken
heeft, wordt in Goes verzameld.
Ook een speciale telefoon, die in
seinhuisjes werd gebruikt.
ledereen heeft zijn eigen mok bij de
stoomtrein. Omdat de SGB is uitge
groeid tot een organisatie met 170
vrijwilligers, zijn er al vaak haakjes
in het mokkenbord gedraaid.
Er gaat geen dag voorbij of er wordt
in de werkplaatsen van de SGB ge
poetst. Want alles moet glimmen
en dat doet het ook. De koperen
lampen krijgen elke rit een beurt.
daan. De vrijwilligers zijp altijd be
zig met het opknappen en het on
derhouden van de vijf stoomloco
motieven, zes diesellocomotieven,
de rijtuigen en het gereedschap.
Anderen tikken antieke onderde
len op de kop of speuren naar in
formatie. De SGB heeft de beschik
king over een figurantenploeg die
op hoogtijdagen het beeld van het
stoomtijdperk doet herleven en er
gaat geen dag voorbij of er wordt
gepoetst, gepoetst en nog eens ge
poetst. Want het spul moet glim
men, en dat doet het ook.
Edwin Schipper, de vrijwilli
ger die het museale proces
bij de SGB begeleidt, heeft
drie weken vrijgenomen van zijn
gewone werk, want het evene
ment Sporen naar het Verleden
2010 moet worden voorbereid.
Niet alleen moet alles er dan pico
bello bijstaan, er wordt ook een in
gewikkelde dienstregeling gereden.
Op Hemelvaartsdag, als het evene
ment begint, rijdt de stoomtrein
zeven keer op en neer naar Hoede
kenskerke en de drie dagen erna
nog zes keer per dag. Dat zorgt er
voor dat de stoomtreinen elkaar
op het dubbele spoor bij 's-Graven-
polder passeren.
Schipper trekt alles uit de kast om
het verleden van het spoor te laten
zien. „We krijgen een rode diesel-
trein uit i960, de Rode Duivel, op
bezoek en ook de Kameel, de direc-
tietrein van de NS. De machinis
ten besturen de Kameel vanuit ca
bines die als bulten op het dak za
ten terwijl de directie binnenin de
luxe trein zat."
Over het klapstuk van het evene
ment wordt nog even geheimzin
nig gedaan. Het is de trouwe loco
motief De Bison, die al jaren de rij
tuigen van de SGB trekt. De loc on
derging een 'extreme makeover',
meer wil de SGB niet kwijt.
MB—
waarden aan de lening gesteld om
te waarborgen dat de terugbeta
ling niet ten koste zou gaan van de
belangrijkste pijlers van de Cul
tuurwerf
Een van die eisen was dat er per
voorstelling in het Arsenaaltheater
driehonderd bezoekers moeten
zijn. De stichting heeft aange
toond dat die eis niet reëel is. Bur
gemeester en wethouders willen
die eis nu veranderen in een ge
middelde van tweehonderd bezoe
kers per voorstelling.
WEMELDINGE - Asbestplaten worden verwijderd van da
ken van De Stelhoeve in Wemeldingen. Initiatiefnemer
Wouter Drijver wil de hoeve transformeren in een
groepsaccommodatie met vergader- en trainingscen
trum. Rondom komt een recreatiegebied met streekei
gen beplanting, een drinkput en een uitgegraven kreek.
Dat karwei begint binnenkort. Ook een boomgaard
wordt ingeplant. De afgebrande hoeve wordt her
bouwd.Later verrijzen er achttien 'cottages' een ont
moetingsgebouw en een camping. foto Wouter Drijver