wonen 26
Wildemanskruid
rw
Chris Slutter
Zaterdag 8 mei 2010
Soms bloeien de pinksterbloemen met Pasen en
de paasanemonen met Pinksteren. Dat krijg je
met dagen waarvan de datum niet vastligt. De
paasanemoon wordt ook wel wildemanskruid ge
noemd. Misschien is het handiger die naam maar te ge
bruiken omdat hij niet aan een datum is gebonden.
Wildemanskruid, Pulsatilla vulgaris, is de meest aaibare
plant die ik ken. Alles aan de plant is zachtbehaard: de
stengel, het blad en de bloemen. Zelfs de zaden hebben
zijdezachte veertjes waarmee zij door de wind worden
voortgeblazen. De naam wildemanskruid belooft niet
veel goeds, maar een zachtaardiger plant kun je je niet
voorstellen. De naam is onverklaarbaar. Vroeger werd
een extract van wildemanskruid wel gebruikt als genees
middel tegen kiespijn en depressies, maar dat werpt ook
geen licht op de zaak.
Wildemanskruid is een plant die in Nederland is uitge
storven. Vroeger kwam de plant voor op rivierduinen in
het oosten van ons land, maar rivierduinen zijn daar zeld
zaam geworden en wildemanskruid groeit er helemaal
niet meer. Ooit heb ik de laatst bekende groeiplaats in Ne
derland bezocht, een voormali
ge vuilstortplaats in de buurt
""s la - - van Doetinchem waar de plant
v - tot 1968 stond. Totdat de vui-
"48 niswagen kwam natuurlijk. Nu
is de rommel op last van een
v' wethouder met berouw weer
gES» x |g verwijderd. En ja hoor, er bloei-
f, k de zelfs een paasanemoon.
jpjiilWL v Maar die was niet wild, want
(te. '"Tji het potkluitje van zwarte
i? grond was nog duidelijk te
zien. Dit wildemanskruid was
kort daarvoor geplant. Maar
WEÊ? misschien weet de plant zich
Wildemanskruid. uit te breiden. Met een beetje
foto Van de Kaa floravervalsing is niets mis.
Tenslotte laten we ook otters
en bevers los. Floraherstel is een beter woord.
Wildemanskruid is een gemakkelijk groeiende, vaste
plant die kleur in de tuin brengt in een tijd dat er verder
nog weinig te beleven valt. Natuurlijk: tulpen en narcis
sen bloeien in dezelfde tijd, maar de meeste vaste plan
ten komen zo vroeg in het jaar nog maar net boven de
grond. Er zijn verscheidene kleuren te krijgen: van licht li-
lablauw tot diep pauselijk purper. Ook wit komt voor.
Van veel planten wordt gezegd dat ze kalk nodig hebben,
maar vaak valt dat nogal mee. Of tegen. Het is maar hoe
je het bekijkt. Wildemanskruid is wel een kalkminnaar.
Als de plant kwijnt, ligt dat vaak aan te zure grond.
Sommige vormen van wildemanskruid zijn zó karakteris
tiek, dat kwekers ze een naam hebben gegeven.
'Rödklokke' is een variëteit met diep wijnrode bloemen
en 'Papageno' is de naam van een mengsel in allerlei kleu
ren, van planten met bloemen die meer bloemblaadjes
hebben dan normaal. Alsof een wildeman met een
schaar aan het knippen is geweest. Zo hebben we toch
een verklaring voor de naam.
Stoer en duidelijk: de boldervaas.
wonen@wegener.nl
024-3650509
Kast: Slutter houdt het graag simpel. Spiegel Narcissus.
Nu in Nederland, overgewaaid
uit Frankrijk: de Bacsac. Opval
lend aan deze innovatieve va
riant op de plantenpot is het
flexibele materiaal waarvan de
Bacsac is gemaakt. Het geweven
(buitenkant) en geperst (binnen
kant) 'geotextil fabric' is uv-be-
stendig, waterdoorlatend (zon
der dat aarde meekomt), vorstbe
stendig, ademend en recyclebaar.
De Bacsac is bedacht door een
Franse ontwerper en een land
schapsarchitect. Na een zware
(daktuin)verhuizing zochten zij
naar een alternatief voor het ge
sleep met potten. Door groen in
zakken te stoppen, wordt het
makkelijk verplaatsbaar. In Frank
rijk is de Bacsac een grote hit: hij
staat op menig hip (dak)terras.
De plantenzak is in ons land via
www.bacsac.grijsbont.nl te koop
in verschillende soorten en ma
ten (van to tot 550 liter). De prijs
varieert van 15 tot 165 euro.
Met een interieurar
chitect als vader
groeide hij op tus
sen de meubels.
Al op jonge leef
tijd belandde Chris Slutter zelf
ook in de meubelwinkel. „Stond
ik een slaapbank uit het plastic te
halen, dan vertelde mijn vader in
tussen dat het een bank was van
Martin Visser voor Spectrum. Nu
ontwerp ik zelf voor dat merk.
Geweldig vind ik dat", zegt Slut
ter in zijn werkruimte in Amster
dam.
Op de kop af tien jaar is hij nu
zelfstandig ontwerper. Vanaf het
begin experimenteert hij al naar
hartenlust met materialen. Aan
vankelijk vooral met kunststof, in
middels is hij overgestapt op ij
zer. „Ik kijk altijd hoe ver ik kan
gaan met materialen. Mijn ont
werpen ontstaan uit een onder
zoek. Bij elke stap die ik zet,
vraag ik me af waarom en hoe ik
iets ga doen. Dat heb ik op de aca
demie geleerd en zo heb ik er al
tijd een goed verhaal bij."
Dat experimenteren heeft hij al
tijd al gedaan. „Ik was vroeger
veel in de schuur te vinden. Mijn
skelter was zogenaamd steeds
stuk, zodat ik er lekker aan kon
knutselen. Lag er sneeuw? Dan
bouwde ik zelf een slee." Dat hij
uiteindelijk zelfstandig ontwer
per is geworden, is dan ook niet
zo gek. Maar het is niet altijd een
gemakkelijke weg. „Ik heb tien
jaar stof moeten happen en ook
nu nog is het lastig." Maar aan
hard werken heeft Slutter geen
hekel. „Ik ploeter graag, heb alles
over voor een goed ontwerp."
Slutter maakt graag stoere, vrolij
ke 'dingen' die heel toegankelijk
zijn. „Je moet direct kunnen zien
Chris Slutter werd in 1972 geboren
in Terborg. Hij groeide op in Haaks
bergen. Hij volgde een jaar de
Kunstacademie in Utrecht. Daar
voelde hij zich niet thuis. In Ensche
de ging het veel beter. Hier vond
hij zijn plek en studeerde hij af in
1997. Hij won vervolgens direct
een designprijs voor zijn leunlamp
Lazy. Zijn werk is opgenomen in de
collectie van Spectrum, Functio
nal, Van Esch, Unseen Products,
Amerland en Goods. Ook ontwierp
bij een tenthuis op Vlieland.
wat het is. Een volledig concept
hoeft er niet achter te zitten. Ik
ben beeldend ontwerper. Je krijgt
wat je ziet. Daar hoeft niemand
ingewikkeld over te doen."
Het liefst maakt hij tijdloze ont
werpen, a la zijn buismeubels en
spiegel Narcissus, waarin een
tekst kan worden gegraveerd.
Ook waagde hij zich aan een die-
renlijn voor Unseen Products,
waaruit een designkrabpaal voor
katten voortkwam.
Van tijdelijke ontwerpen houdt
Slutter niet. Bij hem moet iets
lang (kunnen) meegaan. Al had
hij niet van tevoren bedacht dat
zijn leunlamp, ontworpen in
1997, nu nog een succes zou zijn.
Slutters ontwerpen ontstaan uit
respect voor het materiaal en uit
enthousiasme. Hobbelpaard Bob
bel laste hij bijvoorbeeld in een
dag in elkaar als cadeautje voor
zijn neefje. „Dat hij in een grote
serie is geproduceerd, is heel
mooi meegenomen. Maar was
dat niet gebeurd, dan was ik nog
even blij met het ontwerp. Ik heb
het immers uit liefde voor mijn
neefje gemaakt. Ik werk auto
noom, liever niet commercieel."
Slutter ontwerpt niet speciaal
voor een bepaald merk, maar
wordt regelmatig door fabrikan
ten van naam gevraagd vanwege
zijn speciale handtekening. „Als
ik iets heb ontworpen, maak ik er
een tastbaar prototype van. Dan
kan ik het zelf voelen en belangrij
ker: de mensen die het in hun col-