wonen 26 Wildemanskruid rw Chris Slutter Zaterdag 8 mei 2010 Soms bloeien de pinksterbloemen met Pasen en de paasanemonen met Pinksteren. Dat krijg je met dagen waarvan de datum niet vastligt. De paasanemoon wordt ook wel wildemanskruid ge noemd. Misschien is het handiger die naam maar te ge bruiken omdat hij niet aan een datum is gebonden. Wildemanskruid, Pulsatilla vulgaris, is de meest aaibare plant die ik ken. Alles aan de plant is zachtbehaard: de stengel, het blad en de bloemen. Zelfs de zaden hebben zijdezachte veertjes waarmee zij door de wind worden voortgeblazen. De naam wildemanskruid belooft niet veel goeds, maar een zachtaardiger plant kun je je niet voorstellen. De naam is onverklaarbaar. Vroeger werd een extract van wildemanskruid wel gebruikt als genees middel tegen kiespijn en depressies, maar dat werpt ook geen licht op de zaak. Wildemanskruid is een plant die in Nederland is uitge storven. Vroeger kwam de plant voor op rivierduinen in het oosten van ons land, maar rivierduinen zijn daar zeld zaam geworden en wildemanskruid groeit er helemaal niet meer. Ooit heb ik de laatst bekende groeiplaats in Ne derland bezocht, een voormali ge vuilstortplaats in de buurt ""s la - - van Doetinchem waar de plant v - tot 1968 stond. Totdat de vui- "48 niswagen kwam natuurlijk. Nu is de rommel op last van een v' wethouder met berouw weer gES» x |g verwijderd. En ja hoor, er bloei- f, k de zelfs een paasanemoon. jpjiilWL v Maar die was niet wild, want (te. '"Tji het potkluitje van zwarte i? grond was nog duidelijk te zien. Dit wildemanskruid was kort daarvoor geplant. Maar WEÊ? misschien weet de plant zich Wildemanskruid. uit te breiden. Met een beetje foto Van de Kaa floravervalsing is niets mis. Tenslotte laten we ook otters en bevers los. Floraherstel is een beter woord. Wildemanskruid is een gemakkelijk groeiende, vaste plant die kleur in de tuin brengt in een tijd dat er verder nog weinig te beleven valt. Natuurlijk: tulpen en narcis sen bloeien in dezelfde tijd, maar de meeste vaste plan ten komen zo vroeg in het jaar nog maar net boven de grond. Er zijn verscheidene kleuren te krijgen: van licht li- lablauw tot diep pauselijk purper. Ook wit komt voor. Van veel planten wordt gezegd dat ze kalk nodig hebben, maar vaak valt dat nogal mee. Of tegen. Het is maar hoe je het bekijkt. Wildemanskruid is wel een kalkminnaar. Als de plant kwijnt, ligt dat vaak aan te zure grond. Sommige vormen van wildemanskruid zijn zó karakteris tiek, dat kwekers ze een naam hebben gegeven. 'Rödklokke' is een variëteit met diep wijnrode bloemen en 'Papageno' is de naam van een mengsel in allerlei kleu ren, van planten met bloemen die meer bloemblaadjes hebben dan normaal. Alsof een wildeman met een schaar aan het knippen is geweest. Zo hebben we toch een verklaring voor de naam. Stoer en duidelijk: de boldervaas. wonen@wegener.nl 024-3650509 Kast: Slutter houdt het graag simpel. Spiegel Narcissus. Nu in Nederland, overgewaaid uit Frankrijk: de Bacsac. Opval lend aan deze innovatieve va riant op de plantenpot is het flexibele materiaal waarvan de Bacsac is gemaakt. Het geweven (buitenkant) en geperst (binnen kant) 'geotextil fabric' is uv-be- stendig, waterdoorlatend (zon der dat aarde meekomt), vorstbe stendig, ademend en recyclebaar. De Bacsac is bedacht door een Franse ontwerper en een land schapsarchitect. Na een zware (daktuin)verhuizing zochten zij naar een alternatief voor het ge sleep met potten. Door groen in zakken te stoppen, wordt het makkelijk verplaatsbaar. In Frank rijk is de Bacsac een grote hit: hij staat op menig hip (dak)terras. De plantenzak is in ons land via www.bacsac.grijsbont.nl te koop in verschillende soorten en ma ten (van to tot 550 liter). De prijs varieert van 15 tot 165 euro. Met een interieurar chitect als vader groeide hij op tus sen de meubels. Al op jonge leef tijd belandde Chris Slutter zelf ook in de meubelwinkel. „Stond ik een slaapbank uit het plastic te halen, dan vertelde mijn vader in tussen dat het een bank was van Martin Visser voor Spectrum. Nu ontwerp ik zelf voor dat merk. Geweldig vind ik dat", zegt Slut ter in zijn werkruimte in Amster dam. Op de kop af tien jaar is hij nu zelfstandig ontwerper. Vanaf het begin experimenteert hij al naar hartenlust met materialen. Aan vankelijk vooral met kunststof, in middels is hij overgestapt op ij zer. „Ik kijk altijd hoe ver ik kan gaan met materialen. Mijn ont werpen ontstaan uit een onder zoek. Bij elke stap die ik zet, vraag ik me af waarom en hoe ik iets ga doen. Dat heb ik op de aca demie geleerd en zo heb ik er al tijd een goed verhaal bij." Dat experimenteren heeft hij al tijd al gedaan. „Ik was vroeger veel in de schuur te vinden. Mijn skelter was zogenaamd steeds stuk, zodat ik er lekker aan kon knutselen. Lag er sneeuw? Dan bouwde ik zelf een slee." Dat hij uiteindelijk zelfstandig ontwer per is geworden, is dan ook niet zo gek. Maar het is niet altijd een gemakkelijke weg. „Ik heb tien jaar stof moeten happen en ook nu nog is het lastig." Maar aan hard werken heeft Slutter geen hekel. „Ik ploeter graag, heb alles over voor een goed ontwerp." Slutter maakt graag stoere, vrolij ke 'dingen' die heel toegankelijk zijn. „Je moet direct kunnen zien Chris Slutter werd in 1972 geboren in Terborg. Hij groeide op in Haaks bergen. Hij volgde een jaar de Kunstacademie in Utrecht. Daar voelde hij zich niet thuis. In Ensche de ging het veel beter. Hier vond hij zijn plek en studeerde hij af in 1997. Hij won vervolgens direct een designprijs voor zijn leunlamp Lazy. Zijn werk is opgenomen in de collectie van Spectrum, Functio nal, Van Esch, Unseen Products, Amerland en Goods. Ook ontwierp bij een tenthuis op Vlieland. wat het is. Een volledig concept hoeft er niet achter te zitten. Ik ben beeldend ontwerper. Je krijgt wat je ziet. Daar hoeft niemand ingewikkeld over te doen." Het liefst maakt hij tijdloze ont werpen, a la zijn buismeubels en spiegel Narcissus, waarin een tekst kan worden gegraveerd. Ook waagde hij zich aan een die- renlijn voor Unseen Products, waaruit een designkrabpaal voor katten voortkwam. Van tijdelijke ontwerpen houdt Slutter niet. Bij hem moet iets lang (kunnen) meegaan. Al had hij niet van tevoren bedacht dat zijn leunlamp, ontworpen in 1997, nu nog een succes zou zijn. Slutters ontwerpen ontstaan uit respect voor het materiaal en uit enthousiasme. Hobbelpaard Bob bel laste hij bijvoorbeeld in een dag in elkaar als cadeautje voor zijn neefje. „Dat hij in een grote serie is geproduceerd, is heel mooi meegenomen. Maar was dat niet gebeurd, dan was ik nog even blij met het ontwerp. Ik heb het immers uit liefde voor mijn neefje gemaakt. Ik werk auto noom, liever niet commercieel." Slutter ontwerpt niet speciaal voor een bepaald merk, maar wordt regelmatig door fabrikan ten van naam gevraagd vanwege zijn speciale handtekening. „Als ik iets heb ontworpen, maak ik er een tastbaar prototype van. Dan kan ik het zelf voelen en belangrij ker: de mensen die het in hun col-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 120