20 I
Historisch besef en kennis zijn
Roze loper uitgelegd
Giro (fltalla
Live televisie
pauzeren met
Interactieve TV
Kreekrak Convenant
na succes verlengd
Verrassend
tuinontwerp?
kpn
Nu
inclusief
harddisk
recorder
onelinehoventer.nl
kpn winkel kpn.com
0800 0115
donderdag 6 mei 2010
Over vier dagen wordt in de Ronde
van Italië de etappe Amsterdam-
Middelburg verreden. De PZC telt af
naar 10 mei. Vandaag kleurt Elle-
meet Roze.
door Melita Lanting
De Etappe van de Giro voert
dwars door Ellemeet, een kern van
ongeveer 350 inwoners. Dat ge
beurt niet alle dagen, dacht de
dorpsraad en daarom moest er
'iets' gebeuren. Al snel werd be
dacht de 'roze loper' uit te leggen
voor de renners. Een idee wat ge
makkelijk bedacht is, maar de uit
voering ligt iets ingewikkelder.
Kom maar eens aan roze verf die
niet glad is en die niet tot in lengte
van jaren op het wegdek blijft zit
ten. Maar uiteindelijk slaagde de
dorpsraad er in een geschikte verf
te vinden. Gisteravond was het zo
ver. Rond de twintig vrijwilligers
kwamen in actie om de Kuijerdam-
seweg (de doorgaande route door
het dorp) van 'bord tot bord' te
kleuren.
Met een kleine trekker en daar ach
ter een spuitmachine kleurde het
asfalt en de stenen langzaam maar
zeker zuurstokroze. Nu maar ho
pen dat de weergoden mee willen
werken, al kan de verf wel een
paar buien hebben.
mmstmam
door Cornelleke Blok
Het ontbreekt de Neder
landse samenleving
aan historische kennis
en historisch besef
Terwijl die nodig zijn
om de vrijheid van meningsuiting
te beschermen. Dat betoogde
SP-voorzitter en Tweede Kamerlid
Jan Marijnïssen gisteren tijdens de
elfde Van Randwijklezing in een vol
le Sint-Jacobskerk in Vlissingen. Ma-
rijnissen riep op tot actief burger
schap en verantwoordelijkheid. An
ders kan vrijheid niet bestaan.
„'Geschiedenis is muf en 'een eigen
identiteit als land is eng'. Dat is de
sfeer die de laatste decennia rond
historisch besef heeft gehangen."
Nogal kortzichtig, vond Marijnis-
sen. „Want wie niet weet waar hij
vandaan komt, weet niet waarheen
hij onderweg is." Nederland is in
verwarring over z'n politieke, cultu
rele en morele identiteit, meende
Marijnissen. „Die verwarring wordt
duidelijk bij vragen als 'Hoe tole
rant mag je zijn tegenover een reli
gie met intolerante kanten?' of
'Heeft de school een taak in het bij
brengen van normen en waarden?"'
De samenleving moet leren van ge
beurtenissen uit het verleden, zoals
de Tweede Wereldoorlog. Zo kun
nen burgers kritisch blijven op hui
dige ontwikkelingen in de samenle
ving, betoogde Marijnissen. Het
stelt mensen in staat om alert te
zijn op onrechtvaardigheid en idee
ën die in strijd zijn met gelijkwaar
digheid van mensen en solidari
teit.
„De geschiedenis laat ons zien dat
wij allemaal een barbaar en een
moordenaar in ons hebben. We
weten hoe flinterdun de bescha
ving is als haat ons overmant, en
er woorden zijn die ons handelen
rechtvaardigen." Mensen moeten
zichzelf en anderen vragen blijven
stellen. „Dat voorkomt lethargie"
en argeloosheid."
De SP-voorzitter pleitte daarom
voor beter geschiedenisonderwijs.
„Dat hebben we zo goed als afge
schaft." Hij toonde zich sceptisch
over het moderne onderwijs, dat
draait om competenties. „Het is
net zoiets als een politicus die
geen analyse, geen visie en geen
standpunt heeft, maar wel over de
competenties beschikt om er goed
uit te zien en mooi te kunnen pra
ten. Oppervlakkigheid troef"
Veel jongeren zijn daardoor bij
voorbeeld niet op de hoogte van
de reden voor de viering van be
vrijdingsdag. In de geschiedenisles
sen moeten geen feiten en jaartal
len gestampt worden, maar er
moet aandacht zijn voor inzicht
en begrip van de historie. Marijnis
sen is blij met de plannen voor
een Nationaal Historisch Museum
en geschiedenisdocumentaires op
televisie.
Marijnissen: „Veel jongeren be
schouwen veel verworvenheden
als vanzelfsprekend, terwijl ze dat
niet zijn. Wanneer het heden de
enige referentie is, wanneer er
geen inzicht bestaat in onze wor
dingsgeschiedenis, dan ontbreekt
begrip van achtergronden en ligt
oppervlakkigheid op de loer."
Om kritisch te kunnen kijken naar
maatschappelijke ontwikkelingen,
zijn historisch besef en historische
kennis nodig. Ze vormen een voor
waarde om huidige problemen in
de samenleving beter te begrijpen
en in een breder perspectief te
plaatsen.
Tegelijkertijd hebben burgers ook
verplichtingen, zei Marijnissen.
„Vrijheid van meningsuiting bete
kent niet alleen dat je mag zeggen
wat je ergens van vindt, maar ook
dat je soms móet zeggen wat je
vindt." Democratie betekent meer
dan eens per vier jaar naar de
stembus gaan. „Mensen hebben in
de eerste plaats de verantwoorde-
lijkheid voor zichzelf, maar daar
naast ook voor hun familie, vrien
den, buurt, gemeente, land en we
reld." Burgers leunen te veel ach
terover wanneer er maatschappelij
ke problemen zijn, vindt Marijnis
sen. „Sommige mensen denken:
laat mij erbuiten, de politiek heeft
de problemen veroorzaakt, dus die
mag ze ook oplossen. Dat is een
misverstand. De publieke zaak is
ook een zaak van de samenleving.
Wanneer de politiek faalt, moeten
mensen zich organiseren en enga
geren om de politiek te verande-
renen problemen op te lossen."
op www.pzc.nl: de volledige
tekst van de rede
Een spuitmachine kleurt het asfalt en de stenen in Ellemeet langzaam maar
zeker zuurstokroze. foto Dirk-Jan Cjeltema
RILLAND-BATH - Het Kreekrak Con
venant, afspraken over de melding
van ladinggegevens van schepen,
wordt voortgezet.
Schepen die hebben meegedaan
aan het Kreekrak Convenant heb
ben beter gepresteerd bij het mel
den van ladinggegevens dan het ge
middelde van de vloot. Mede daar
om worden extra maatregelen ge
nomen om de veiligheid ook in de
toekomst zo veel mogelijk te garan
deren. Minister Eurlings van Ver
keer en Waterstaat heeft de be
stuurders uit de provincies Noord-
Brabant en Zeeland hierover geïn
formeerd.
De aanleiding voor het convenant
was de zorg van bestuurders in de
provincies Noord-Brabant en Zee
land over de tijdige beschikbaar
heid van ladinggegevens voor hulp
verleningsdiensten bij een calami
teit met containervoer per binnen
vaartschip op de Schelde-Rijnver-
binding.
stuit je aan
10 mei 2010
Amsterdam
Middelburg
I