consument 121 140 jaar in beweging Een dakpan in de wasmachine De Bijenkorf bestaat 140 jaar en ontwikkelt zich ook al 140 jaar. Wat is de kracht van het luxe warenhuis, dat in 1870 begon als een fourniturenzaak van Simon Goudsmit? „De Bijenkorf is altijd in beweging." koopwaar maandag 3 mei 2010 Drie Dwaze Dagen-publiek. foto CPD door Bregje Lampe Zelden iemand zo enthou siast over de Bijenkorf op de Dam horen praten als Adri-]o Dielissen. Logisch, hij is de storemanager. Noemt 'zijn' winkel een microkosmos, mi- nisteck in het groot. Over elk hoek je, van de voorraadkelder tot en met het dakterras, heeft hij wel iets te vertellen. Trots wijst hij op de verbouwing van de parterre. Straks is daar twee keer zo veel plaats voor cosmetica en accessoi res. Volgens Dielissen, die al negentien jaar voor de Bijenkorf werkt, waar van vijfjaar als storemanager in Amsterdam, is de Bijenkorf altijd in beweging. Dat, zegt hij, is de kracht van de Bijenkorf „Als wij nu nog de knopen- en fournituren- winkel van 140 jaar geleden waren, hadden we het niet gered." Met de winkel die in 1870 aan de Nieuwendijk opende, heeft de Bij enkorf van nu niets meer te ma ken. De vestiging op de Dam heeft een oppervlakte van 2.100 vierkan te meter, er werken 1.100 mensen, per jaar trekt de winkel 6,5 mil joen bezoekers en worden zo'n 200 evenementen georganiseerd. Dielissen: „Een warenhuis moet meegroeien met de tijd, als het even kan zelfs vooruitlopen op de tijd." Daarin is de Bijenkorf niet altijd even succesvol gebleken. Hoewel het warenhuis in Nederland als een instituut geldt, liep het vol gens Marie-Lou Witmer, directeur van Witmer Consultancy, gespecia liseerd in merken en trends, tot twee jaar geleden vreselijk achter. Studenten van Nederlandse modeacademies tonen hun creaties tijdens de viering van het 140-jarig bestaan van de Bijenkorf. foto Ade Johnsonn/ANP Bijenkorf „In vergelijking met warenhuizen in andere wereldsteden stelde de Bijenkorf niet meer zo veel voor. De Bijenkorf was ingedut. Ik vond ze nogal middelmatig geworden. Als warenhuis hoefje echt niet al leen maar topmerken aan te bie den, maar je hebt wel kersen op de taart nodig. Die ontbraken in de Bijenkorf', zegt Witmer. De Bijenkorf zette vier jaar gele den een koerswijziging in. „Terwijl Hema en V&D zichzelf steeds ho ger positioneerden, koos de Bijen korf lange tijd voor een lagere posi tionering. Dat hebben we aange past, want het was niet wenselijk dat Nederlandse warenhuizen el kaar verdringen in het middenseg ment van de markt", zegt inkoop directeur Edo Beukema. Onder leiding van directievoorzit ter Jacob de Jonge, die in 2006 bij de Bijenkorf begon, werd de strate gie herschreven: de Bijenkorf zou zich weer op het hogere segment gaan richten. Er werd flink gesne den in het merkenportfolio, de huisstijl werd aangepast en er werd een webshop geopend. In het filiaal op de Dam werd de Chili Out-afdeling gesloten en ver vangen door een restaurant, dat werd ingericht door Concrete en dat te boek staat als een van de grootste warenhuisrestaurants van Europa. „Ik geef toe: ze zijn met een flinke inhaalslag bezig. Ik denk dat heel veel mensen zich drie slagen in de rondte werken om de Bijenkorf weer op het gewenste niveau te krijgen", zegt Witmer. Maar ze zijn er nog niet, vindt ze. „Ze lo pen bijvoorbeeld flink achter op het gebied van digitale communi catie met hun klanten. Op Face- book en Twitter is de Bijenkorf on De Bijenkorf in Amsterdam, foto GPD- zichtbaar. Ze kunnen natuurlijk niet alles tegelijk, maar het zou leuk zijn als ze de klanten op een moderne manier meer bij de win kel betrekken. Ook als het gaat om groen beleid, lopen ze achter. Ze zijn er wel mee bezig. Ze hebben nog niet zo lang geleden het label Pure gelanceerd. Maar voor het gro te publiek zijn de inspanningen op dat gebied nauwelijks zichtbaar." De Bijenkorf wil blijven inspire ren: Inspiration is het thema van de actie die de winkel bedacht rond het 140-jarig bestaan. Het ju bileum wordt gevierd met bijzon dere producten in de kleuren van de Bijenkorf, die merken als Ray-Ban, Swarovski en Daryl van Wouw speciaal hebben gemaakt. De Bijenkorf is een typisch Neder lands warenhuis, meent Dielissen. „Het is het enige echte warenhuis dat we hebben in Nederland. Ik ben er trots op dat de Bijenkorf al 140 jaar bestaat", zegt Witmer. „Ze doen ook dingen goed. Neem de samenwerking met Nederlandse ontwerpers. De kerstacties met k Marcel Wanders en Viktor Rolf waren een fantastische zet." Ook typisch Nederlands: het pu bliek. Dielissen: „Iedereen koopt bij de Bijenkorf, want we hebben voor iedereen iets bijzonders." In 140 jaar kende het warenhuis verschillende gedaantes, maar een bepaalde allure had het altijd. Zie het zo: met een chocoladebol van de Bijenkorf zet je een heel ander dessert op tafel dan met een slag- roomtaart van de Hema. reageren? consument@wegener.nl door Wouter Klootwijk Rekeninghouders van de Rabo bank krijgen gratis koffie en koek in het Watersnoodmuseum in Ouderkerk. Ze hoeven alleen maar een bon te printen van de website van de bank. Maar er is meer. De bank ver koopt ook wasbollen. Daarmee kun je vijf tien keer de was doen zonder wasmiddel te gebruiken. Twee ballen voor nog geen 14 euro en je krijgt er extra vullingen bij. Maar vullingen van wat? Wat zit er in die ballen? De bank neemt niet de moeite het uit te leggen. Energiebedrijf Nuon heeft ook een web winkel. Geen koffie en koek hier, wel was bollen. Andere dan de Raboballen. Nuon vraagt er 30 euro per stuk voor, maar deze gaan 1.000 wasbeurten mee. Wat zit er in? 'Keramische bolletjes'. Meer kom je niet te weten. De importeur van de Nuonballen verkoopt ze zelf ook vanuit zijn eigen web winkel. Hij geeft wat meer prijs over de werking: 'Het water in de wasmachine ioni seert als het in aanraking komt met de kera mische balletjes in de wasbol'. De ionen doen hetzelfde als een wasmiddel en dus heb je geen wasmiddel meer nodig of nog maar weinig. Het is de enige uitleg die op heel het internet te vinden is. Wat voor keramische materiaal het dan is dat de was doet, blijft ongewis. „Chemische onzin", zegt een biochemicus die ik het voorleg. Hij is niet de eerste die dat zegt. Al in november vorig jaar zei een hoogleraar fysische chemie in het dagblad Trouw dat het niet kan wat over de wer king wordt gezegd. De Nederlandse impor teur stond toen met zijn mond vol tanden en kon alleen maar zeggen dat hij door geeft wat de fabrikant hem heeft ingefluis terd. Of wijsgemaakt. Hij laat nu, zegt hij, alsnog onderzoek doen naar de ionen en of het waar is wat hij op zijn eigen website be weert. Hij liet al eerder zijn wasbal testen. Door TNO Twente. Maar, zegt de impor teur, ik mag van TNO niks zeggen over de resultaten van het onderzoek, al zijn die nog zo goed. Intussen zijn op het internet tientallen en thousiaste getuigenissen te vinden. De bal wast, zeggen gebruikers. Maar hoe dan? Ik heb een ingeving. Keramische balletjes, zegt u? Dan doet een dakpan het misschien ook, dakpannen zijn gebakken: keramiek. We wagen er een broek aan. Een smerige broek is niet ver te zoeken. De verslaggever hoeft hem alleen maar uit te doen. Modder op de pijpen en handen er aan afgeveegd na het schoonmaken van een vis. Samen met wat vuile doeken en een lang gedra gen linnen overhemd in de wasmachine ge daan. Scherven dakpan zijn zo gevonden. Ze gaan in een plastic trommeltje. Gaatje in het deksel geboord dat met ijzerdraad goed vast is gezet Geen wasmiddel in de machine, alleen de scherven dakpan (we reldprimeur!). Water op 40 graden. Draaien maar. Het resultaat is verbluffend. De vuile broek komt kraakschoon uit de machine, net als de doeken en het overhemd. Dakpanscher ven wassen fantastisch! Maar ze gaan niet lang mee. Na de was zijn de scherven in het trommeltje veel kleiner geworden en afgerond. Het zijn dezelfde rondgeslepen rode steentjes die je ook langs de rivier kunt vinden. Er is dus nogal wat slijpsel vrijgekomen. Zou dat de broek gewassen hebben? Het zou kunnen. Maar het is ook goed mogelijk dat water en beweging al voldoende waren. Dat zou dan ook de 'wer king' van de wasbol kunnen verklaren. Die doet niks, ook geen kwaad. Zeker weten? Nee. Onderzoek graag! Zodra ik hierover wasdagnieuws heb, geef ik het door. reageren? klootwijk@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 21