21 spectrum Piraten bestrijden met Jaarlijks 25.000 koopvaardijschepen bij Somalië Zaterdag 1 mei 2010 P-trap Na jaren broeden, komt 'uitvinder' Lodewijk Westerbeek van Eerten met een nieuw wapen tegen scheepskapingen: de P-Trap ofwel de piratenval. „Tegen raketwerpers en mitrailleurs helpt mijn vondst geen moer. Maar kapiteins kunnen er wél mee voorkomen dat een piratenbootje langszij komt en gewapende overvallers aan boord gaan." door Martijn Gijsbertsen De P-trap bestaat uit een giek met een rij touwen, die aan weerskanten van het schip worden bevestigd. foto's Danny Cornelissen/GPD Een snelle rubberboot met enke le mannen nadert een varend koopvaardijschip van achteren. Ze halen wapens tevoorschijn, trekken met hoge snelheid op om naast het schip te komen en aan dek te klauteren. Opeens slaat hun buitenboord motor af. De piraten tuimelen over elkaar heen en blijven in opperste verbazing ach ter. De schroef van de motor blijkt plots klaps vastgelopen in een rij van touwen, die aan weerskanten van het schip door het zeewater worden meegesleept. Aanval afgeslagen, scheepskaping verijdeld. Zo werkt de piratenval, de P-Trap, van Lo dewijk Westerbeek van Eerten (61). Tests op de Noordzee bij Den Helder, onder lei ding van de kustwacht en met assistentie van marine en reddingmaatschappij KNRM, wezen uit dat de vinding effectief is. „Ruim voordat de ophef over zeeroverij voor de kust van Somalië wereldnieuws werd, was ik al driftig aan het nadenken over een middel tegen piraterij", vertelt de uitvinder. Westerbeek van Eerten is eige naar van handelsonderneming Westmark BV in Leusden, dat patent op de P-Trap heeft aangevraagd. „Hoe is zo'n klein pokkenbootje in staat een kolossaal zeeschip te enteren? En hoe kun je je daar afdoende tegen bescher men? Toen de Straat van Malakka (tussen Sumatra, Singapore en Maleisië, red.) een roversnest begon te worden, was ik al ge fascineerd door die vragen. Daar zijn niet alleen zeeschepen voor losgeld gekaapt, maar er is ook bruut geroofd. Bemannin gen verdwenen, werden overboord gezet, vermoord", zegt hij. Westerbeek van Eerten had aanvankelijk een compleet ander idee, gebaseerd op groene zeep. „Schepen die door risicogebie den varen hebben altijd brandslangen on der druk op het dek liggen. Zeeslepers en bevoorraders hebben meestal een com pleet leidingstelsel met sproeiers om de ac commodatie aan boord te koelen en te blussen bij brand. Door een substantie toe te voegen, waardoor de scheepshuid zo glad wordt als een aal, kunnen piraten las tig op een schip komen." Er werden tienduizenden euro's in het pro-, ject geïnvesteerd. Kennisinstituut TNO deed onderzoek en in de zomer van 2007 werden proeven gedaan op een stuk mij nenveger van de marine in Den Helder. Maar het glijmiddel bleek uiteindelijk geen haalbare kaart. „Het spul was niet glibberig genoeg, leek meer op behangplaksel. Mari niers konden op armkracht en met touw ladders toch aan boord komen. Bovendien kleefden er flink wat randvoorwaarden aan. We hadden te maken met allerlei mi lieuvoorschriften: het spul mocht niet gif tig zijn en geen schade veroorzaken. Daar na is het nog met glaskorreltjes gepro beerd, kleine knikkers waarover piraten aan dek uitglijden, maar dat werkte in de praktijk ook niet optimaal." Westerbeek van Eerten bleef geboeid naar een oplossing tegen scheepskapingen zoe ken en beleefde zijn Eureka-möment. „Vanuit het niets borrelde het op: je kunt piraten met brandslangen van boord spui ten, prikkel- of schrikdraad aanbrengen en al dan niet gewapende beveiligers meene men om zeerovers af te schrikken. Maar als je zorgt dat ze niet langszij kunnen ko men, zijn ze al in een veel eerder stadium uitgeschakeld." De Willie Wortel van de Utrechtse Heuvel rug sloeg aan het tekenen en ging aan de slag met Langman Touwfabriek in Nijkerk. Hij merkte bij een test met een sloep op het Veluwemeer dat het lijnensleepsys- teem bij motorbootjes precies deed wat hij dacht. „Het is eigenlijk verrekte simpel, maar je moet er maar op komen. Plaats zowel aan stuur- als aan bakboordzijde een giek met haspels. Van daar aflaat je touwen vieren. Sleep die lijnen over de volle lengte van een schip mee. Ongenode gasten die te dichtbij komen, raken met hun schroef vanzelf verstrikt in de lijnen." Het touw is gemaakt van dusdanig materi aal, dat het afbreekt als een met de piraten val uitgerust schip serieus beet heeft. „Het kan niet zo zijn dat schepen met een piratenboot aan een sleep de haven bin nenlopen. Hoe de lijnen parallel langs het schip blijven, zonder in de war te raken? Dat is het geheim van de smid." Westerbeek van Eerten zocht contact met Germ Martini van de Koninklijke Neder landse Redding Maatschappij in IJmuiden, die razend enthousiast was en op zijn beurt de interesse van kustwacht en mari ne wekte. Na de geslaagde proeven met het prototype op het kustwachtschip Es- vagt Connector onder leiding van luite nant ter zee Frank de Ridder heeft West mark de eerste bestelling binnen. Een investering van minder dan een ton: een fraaie van wat varen met ingehuurde scheepsbewaking tegenwoordig kost. Dockwise Shipping in Breda, de rederij ge specialiseerd in zwaar zeetransport, heeft de primeur. En er is meer belangstelling. „Honderd procent bescherming tegen pira ten biedt de P-Trap niet. Als ze met de mil joenen aan losgeld een helikopter kopen en daarmee aanvallen, is een schip met mijn systeem kansloos. Maar als je het zou vergelijken met beveiliging van je huis, is het wel het beste hang- en sluitwerk in de straat. De kans dat ze bij de buren binnen komen, is groter. Dat Duitse schip dat pas in de Golf van Aden door de Nederlandse marine is bevrijd, was met mijn vinding nooit gekaapt geweest." reageren? spectrum@wegener.nl Voor de kust van Somalië passeren jaarlijks meer dan 25.000 koopvaardijschepen. Pira ten acteren in groepen vanafvier moederschepen, die ronddobberen in de Golf van Aden en de Indische Oceaan. Internationale vlooteenheden patrouilleren in de gevarenzone en escorteren voedsel- transporten over zee en passerende scheepvaart. Ook landen uit de Europese Unie, waar onder Nederland, zijn met marineschepen actief in het piraterijgebied. Het Duitse schip Taipan werd onlangs bevrijd door het Nederlandse fregat Hr. Ms. Tromp. Daarbij werden de tien piraten overmeesterd en gearresteerd. Zij zitten inmiddels in Nederlandse ge vangenissen in afwachting van uitlevering aan Duitsland. De taak van de Hr. Ms. Tromp is inmiddels overgenomen door het amfibische transportschip Hr. Ms. Johan de Witt. Overste Robin Middel, marinewoordvoerder operaties, juicht nieuwe middelen tegen pi raten, zoals de P-Tcap van Westmark, toe. „Mensen blijken inventief in het vinden van op lossingen. Maar dat zijn piraten ook. Zij zijn niet te onderschatten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 99