spectrum 20 Koeien en kogels Zaterdag 1 mei 2010 door Paul Rosenmöller foto's Geert Poelgeest In juni zijn de ogen van de wereld ge richt op Zuid-Afrika en het wereldkampi oenschap voetbal. In de aanloop naar het WK reist oud politicus en programmamaker Paul Rosenmöller door Afrika voor de lkon-tv-serie Paul Rosenmöller en het Hart van Afrika. Exclusief voor de Wegener Dagbla den schrijft hij een zesdelige serie over de jonge generatie Afrikanen en hun kansen voor de toekomst. Vandaag deel 3: Sudan en Kenia. EGYPTE KAMEROEN Ik wil zeker nog acht kinderen van haar." Marka Labai Nokolakoi ver telt het met een vette lach. En zij, zijn jonge derde vrouw, verneemt het nieuws met opvallende gelaten heid. Ze lijkt er ook wel wat voor te voelen, zonder de indruk te wekken ook maar enige zeggenschap te hebben. Marka Labai Nokolakoi is Toposa-krijger. Hij is leider van zijn kraal, een aantal aan elkaar verwante families die één gemeenschap vor men. Ongeveer veertig mensen. Marko weet niet hoe oud hij is. Tegen de 40 schat ik hem. Met zijn derde vrouw heeft hij twee heel jonge kinderen. Vol trots vertelt hij dat hij acht kinde ren bij zijn eerste vrouw en zes bij zijn tweede vrouw heeft. De tel ler staat dus op zestien, zonder de acht die hij nog verwacht. Marka en de zijnen leven in het uiterste zuid-oosten van Su dan, tegen de grens met Kenia. Het is een gebied waar het Afrika van nu weinig verschilt van het Afrika van honderd jaar geleden. Nauwelijks toeganke lijk, nauwelijks ontwikkeld. Tot een jaar of tien geleden liep iedereen er nog naakt rond. Nu is er de schamele kleding die tenminste de edele delen bedekt. Veel vrouwen Ie pen met ontbloot bovenlijf en sommige mannen liggen poedelnaakt onder de boom te slapen. Alles draait hier om koeien. Marka: UGANDA KENIA RWANDA TANZANIA ZUID-AFRIKA „Ik heb driehonderd koeien. Die heb ik om te eten en te trouwen. Een vrouw kost honderd vijftig koeien." De stammen in het grensgebied van Zuid-Su- dan, Noord-Kenia en Noord-Uganda zijn con tinu met elkaar in conflict over het vee. Voort durend rooft men eikaars koeien. Dat gaat er niet zachtzinnig aan toe, vertelt Marka, die zelf de hele dag met zijn kalasjnikov rond loopt: „We hebben allemaal geweren. We gaan er vaak op uit om vee te roven. Dat is de enige manier om te overleven. Soms wordt er een koe doodgeschoten. Af en toe gaan er ook mensen dood. Er zijn ook vijanden die kinderen ontvoeren. Bij ons zijn er zes kinde ren ontvoerd. Twee van mij. Ik heb toen ge huild. Die vind ik nooit meer terug. Die wor den naar een ver gebied gebracht." Onder begeleiding van twee van zijn zoons trekken de koeien er in de ochtend op uit, op zoek naar het groene gras. De jongens, naar schatting 10 en 13, krijgen voor vertrek melk te drinken. Daar moeten ze het dan de hele dag mee doen. In de brandende zon leggen ze met het vee hele afstanden af. Marka is analfabeet. De hele regio is versto ken van kranten of televisie. Verrassend is het dus als hij ineens een kritisch uithaalt naar de president van zijn land, Omar el Bashir. „De meeste problemen worden door hem veroor zaakt, zoals de armoede. Ik vind dat de mos lims uit het noorden boven die lijn moeten blijven. Wij, zwarten en christenen, blijven dan aan deze kant. Wij moeten ons eigen land hebben." De stammenstrijd in Zuid-Su- dan mag er dan niet zachtzinnig aan toe gaan, het kan nóg geweldadiger. Zoals in het noor den van Kenia, in het district van de Turkana, nomaden bij wie het roven van vee diep in de cultuur is ingesleten. Ekaale Eyaran is zo'n krijger, een twintiger. „Mijn vader en zijn va der deden hetzelfde. Ik weet niet beter." Nauwgezet vertelt Ekaale hoe het roven in zijn werk gaat: „We sturen altijd vier of zes man vooruit. Die kijken hoeveel mensen er bij de kudde zijn en hoeveel vee er is. Op het goede moment beginnen we te schieten. Soms schieten we mensen dood als ze het vee verdedigen. We omsingelen het vee vanuit al le windrichtingen en nemen het mee. Als we thuiskomen, is de hele familie trots. We heb ben vee meegenomen en hebben mensen ver moord. Dat maakt ons tot helden. We wor den zo aantrekkelijk voor vrouwen. Die we ten zeker dat we hen kunnen beschermen." Ekaale windt er geen doekjes om en somt op wanneer en wie hij om het leven heeft ge bracht: „Bij elkaar elf mensen." De Turkana hebben een bijzondere wijze yan het registreren van deze, in hun ogen, he roïsche daad. Ekaale doet zijn shirt uit en laat zijn rug zien. Vanaf zijn ruggengraat naar links, dus over zijn schouderblad, zijn van bo ven naar beneden diverse rijen tekens op zijn rug aangebracht. „Elke rij staat voor een do de", legt hij uit. Het zijn inderdaad elf rijen met gebrandmerkte tekens. Ekaale heeft zich inmiddels laten overhalen te stoppen met de ze geweldadige veeroof „Ik heb mijn wapen verkocht. Nu verdedig ik alleen nog mijn vee. Ik wil zelf meer koeien fokken. Ik heb nog nooit op school gezeten. Misschien verkoop ik mijn vee en ga ik ergens anders een toe komst opbouwen. Spijt van de moorden? Nee, dat heb ik niet. Het hoort er bij." reageren? spectrum@wegener.nl Deel 3 van Paul Rosenmöller en het Hart van Afrika is zondag te zien op Nederland 2 om 20.15 uur. www.ikon.nl Een van de drie vrouwen van Marka Toposa-krijger Marka heeft 3 vrou- Het grootste vluchtelingenkamp in Kinderen in het Keniaanse vluchte- De 'dodenlijst', gebrandmerkt op de Labai Nokolakoi. wen, 16 kinderen en 300 koeien. Kenia. lingenkamp. rug van Ekaale Eyaran. In het zuidoosten van Sudan draait alles om koeien. Niet alleen voor het levensonderhoud, maar ook als kapitaal voor het kopen van een vrouw.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 98