i5 spectrum gevoeliger voor oneliners' Zaterdag 1 mei 2010 foto Robert Vos/ANP foto Valerie Kuypers/ANP gelijk met de tijd dat ik zelf onderwijs ge noot, is het erop achteruit gegaan." In welke zin? „Als een leerling de lagere school verlaat en niet kan rekenen of de taal niet be heerst, vind ik dat achteruitgang. Als op de middelbare school zoveel uren uitvallen als nu-het geval is en er eigenlijk geen con tinuïteit is, de scholen te groot zijn waar door de anonimiteit is toegenomen vind ik dat slecht Als ik op de universiteiten zie hoe men daar met onderzoek aan het handje loopt van de geldstroom uit het be drijfsleven, als ik zie dat academici hele maal niet afgeleverd worden als kritische burgers en net zo meegaand zijn als ieder een, dan vind ik dat het onderwijs er op achteruit is gegaan." Het is u een doorn in het oog dat er nauwe lijks meer aandacht is voor geschiedenis. „Voor behoud van vrijheid en democratie is het onvermijdelijk dat mensen de chro nologie van de geschiedenis kennen. Dus dat je weet dat de gouden eeuw in de ze ventiende eeuw was en niet in de achttien de. Ook is het behulpzaam dat je weet hoe de parlementaire democratie in Nederland is bevochten. Net zo goed als je moet we ten dat georganiseerde solidariteit - zoals sociale zekerheid - en toegankelijke zorg en onderwijs door onze ouders en voorou ders zijn verworven na een zware strijd. Weet je dat niet, dan kun je daar noncha lant mee omgaan. In de veronderstelling dat alles wat er is zal blijven en alleen maar beter zal worden." Vindt u dat alle scholieren dat moeten mee krijgen? „Ja. Zowel het besef als de kennis. Met de canon en de tien tijdvakken van Pieter de Rooy is er een kapstok gekomen met alle maal haakjes die in chronologische volgor de staan. Voor veel mensen is geschiedenis een amorfe bende van gegevens. Zo'n ca non is niet meer dan een hulpmiddel. Het laten zien van de ontwikkelingen is de taak van onderwijzers." Maar met kennis voorkom je toch niet dat mensen niet begrijpen dat Nederland altijd een land van immigratie is geweest? „Dat kun je ze toch vertellen? Je kunt toch een les wijden aan immigratie? Te begin nen met de Hugenoten en de Portugese Jo den en dat onze belangrijkste schilders ge vlucht zijn uit Antwerpen. Dat doen we nu niet." Wat leren we kinderen dan wel? „Het is me echt een raadsel. Als ik jonge ren hoor over het onderwijs dan komt er alleen cynisme uit. In mijn tijd waren we blij als er lessen uitvielen. Dat vind ik nor- maal.- Maar ik vind het niet normaal dat leerlingen gaan demonstreren omdat ze onderwijs willen. Dan hebben we toch iets niet goed gedaan." Wat hebben we niet goed gedaan? „We zijn uitgegaan van een totaal ver keerd mensbeeld. Dat sloot perfect aan bij het neoliberale denken van de jaren tach tig en negentig. Dat staat voor eigen verant woordelijkheid en ieder voor zich. Het col lectieve belang van goed onderwijs is uit het oog verloren." Daardoor missen mensen verantwoordelijk heidsgevoel? „Iedereen is verantwoordelijk voor zich zelf, beroep, omgeving, wijk, stad, land en wereld. Maar er zijn er die nog meer ver antwoordelijkheid hebben dan de ande ren. Dat zijn degenen die zeggen dat ze we ten wat dit land nodig heeft. Want dat zeg je als je je kandideert voor de Tweede Ka mer. Die mensen hebben het laten afwe ten. Dat is de reden waarom ik zelf de poli tiek ben in gegaan." Met een missie. „Ja precies. De missie van heel veel politici is vanaf begin jaren tachtig geweest om de overheid te runnen als een soort bedrijf. Dat gaat uit van een verkeerde taakopvat ting, want dat is kortetermijndenken. Ik vind dat politici verantwoordelijk zijn voor het welbevinden van burgers op mid dellange termijn. Het is kortzichtig om daarbij het onderwijs te marginaliseren, want dat is de sleutel tot menselijk geluk." Aan het eind van uw lezing roept u mensen op: 'doe iets'. „Actief burgerschap is belangrijk. Als je iets ziet dat niet deugt, zeg het dan. Je hebt niet alleen het recht, maar ook de plicht van spreken. Daar is moed, inzet en opoffe ring voor nodig. Dat is wat ik op 5 mei cen traal wil stellen. Niet van 'wat zijn we toch heerlijk vrij en blij met zijn allen'. Die be vrijdingsfestivals zijn zo hol als wat. Waar is de inhoud en het verhaal gebleven?" Wilt u dan college geven op het Museum plein tussen de popartiesten? „Ik hoef helemaal geen artiesten op 5 mei. Bovendien geven ze op Lowlands tegen woordig lezingen en daar komen heel veel jongeren op af Het probleem is juist dat we die lezingen op 5 mei niet geven. Als ouders niet vertellen hoe belangrijk iets is, dan denken kinderen ook dat hqt niet be langrijk is." Vervlakking bedreigt de samenleving? „Vervlakking leidt tot meer macht aan mensen die we die macht eigenlijk niet gunnen en tot uitholling van de democra tie. Zonder kritische burgers en actief bur gerschap, kan democratie niet bestaan. De mocratie is ook dat je je bewust bent van het feit dat je geacht wordt een bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld door je vak goed en met eer en gezag uit te oefenen en door je in te zetten voor de gemeenschap." Jan Marijnissen t. Jan Marijnissen werd gebo ren op 8 oktober 1952 in Oss. Nadat hij de hbs kort voor het examen verliet, werkte hij in de regio Oss in verschillende fabrieken. Ondertussen stond hij aan de wieg van de SP in Oss en werd het jongste raadslid van Nederland in 1975. Hij bleef raadslid tot 1993. In 1987 werd Marijnissen het eerste Provinciale Staten lid van de SP, in Noord-Bra bant. Een jaar later werd hij landelijk voorzitter van de SP. Dat is hij nog steeds. On der zijn leiding werd de SP een landelijke partij. Toen de SP in mei 1994 voor het eerst in de Tweede Ka mer kwam, werd Marijnissen fractievoorzitter. In juni 2008 droeg hij het stokje over aan Agnes Kant. De Van Randwijklezing be gint op woensdag 5 mei om 10.30 uur. Gratis kaarten ver krijgbaar bij de Cultuurwerf in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 93