spectrum 14 'Hoe dommer je bent, hoe Zaterdag 1 mei 2010 Jan Marijnissen foto Rick Nederstigt/ANP Hoe gaat het met de PZC?", vraagt Marijnissen aan het begin van het interview. Zijn werkkamer is hetzelfde vertrek waar ooit eens Joop den Uyl werkte: hoog plafond, ornamen ten. Moderne tafel en bankstel vullen de grote ruimte. „]e weet waar de koffie staat. Nee, ik hoef niet." De beginvraag komt niet uit de lucht vallen. Want tijdens de Van Randwijkle zing in Vlissingen zal hij stilstaan bij de vervlakking van de samenleving, de vat baarheid voor de waan van de dag en de angst die daardoor bij mensen ontstaat. Journalistiek heeft daarin een belangrijke taak, vindt hij. „Voel je je hoeder van de democratie?" Hij steekt een sigaret op en kijkt verwachtingsvol. Het antwoord dat 'hoeder' wel 'wat hoog hartig klinkt', zint hem niet. De ramen staan open om te zorgen dat we niet in de kortste keren in de blauwe walm zitten. In dringend: „Journalisten zijn wél de hoeder van de democratie. Met kritische journalis tiek vallen of staan vrijheid en democra tie." Marijnissen slaat de as van zijn peuk en zakt ontspannen achterover in de bank. „Vrijheid zoals we die nu kennen, is niet vanzelfsprekend." Wat is voor u vrijheid? „Dat je in zekere zin kunt doen wat je wilt en dat wat je doet ook je instemming heeft. Vrijheid verwerfje door te zorgen dat je een beetje dirigent van je eigen le ven blijft. Dat is hard werken. Het heeft geen zin om op de bank te gaan zitten den ken van 'goh, wat ben ik toch vrij'. Vrij heid van meningsuiting wordt pas interes sant als anderen het met je oneens zijn en dat je de vrijheid hebt om daar tegenin te gaan. Vrijheid is voor mij dat je er actief mee doet, dat je je verantwoordelijkheid neemt." Jan Marijnissen, Tweede Kamerlid en voorzitter van de SP, houdt op 5 mei in de Sint Jacobskerk in Vlissingen de elfde Van Randwijklezing. De titel van zijn betoog luidt 'Verantwoordelijk heid en burgerschap'. door Jeffrey Kutterink Maakt de Partij voor de Vrijheid op een ver antwoorde manier gebruik van de vrijheid? „Hier zijn twee dingen in het spel. Het eer ste is het principe van de vrijheid van me ningsuiting. Dat is strikt genomen een recht met een aantal beperkingen, vastge legd in het strafrecht. Als je me vraagt of de PW er verantwoord mee omgaat, zeg ik 'absoluut niet'. Ik vind dat Geert Wil- ders stemming maakt en bevolkingsgroe pen permanent denigrerend bejegend. Neem de kopvoddentax. Dat is een dubbe le aan discriminatie-grenzende kwalifica tie. Je hebt het over koppen in plaats van hoofden en over vodden; mensen die vod den dragen. Dit soort bejegeningen heeft vroeg of laat consequenties die we nog niet kunnen overzien." Toch krijgt de PW in de peilingen meer ze tels dan nu. „Je ziet de PW al dalen in de peilingen. Ik wil niet te pedant zijn, maar dat heb ik voorspeld. Als puntje bij paaltje komt, zal hij wel winnen. Maar die virtuele winst van meer dan dertig zetels was volslagen krankzinnig. Ondertussen heeft Nederland wel uren en uren televisie besteed aan een gevaar dat in werkelijkheid niet bestond." Waarom denkt u dat? „Ik weet hoe het met Janmaat en met Pim Fortuyn is gegaan. Je weet vanuit de histo rie dat de blokken links en rechts in Neder land bijna niet verschuiven. Het blijft fifty- fifty. Dan is de SP weer wat groter, dan de PvdA. Er moet een schok plaatsvinden wil dat veranderen. De crisis heeft er wel inge hakt, maar is niet dé schok die mensen da gelijks bezighoudt. Er is voor een extreem rechtse partij niet meer ruimte dan tien ze tels in de Kamer." Met meer kennis van het verleden zou de op hef over de PW niet zijn ontstaan? „Naarmate je beter weet hoe de achter grond van dingen is in tijd en plaats, ben je minder bevattelijk voor de waan van de dag. De waan van de dag is de krantenope ning van de Telegraaf, waar je daarna zel den meer iets over hoort. Met hetzelfde be sefkon je ook de neergang van de SP zien aankomen. Historisch besef zorgt dat je niet bij het minst of geringste uit het lood geslagen bent." Wat is het gevaar als mensen dat besef niet hebben? „Dat je zo naïef bent dat je denkt dat alles wat er nu is vanzelfsprekend is. Daarom ben ik ook zo geïnteresseerd in het lot van de crisis in de journalistiek. Want als die zoals in Italië en de VS verdwijnt, dan gaat de democratie er onder lijden. De macht heeft dan vrij spel. Dat waarheidsvinding niet meer voorop staat heeft ernstige con sequenties. Zowel voor de voeding van volksvertegenwoordigers, als burgers. Als de kritische journalistiek het laat afweten, krijgen we steeds dommere mensen." Die meer vatbaar zijn voor termen als islami sering? „Exact. Hoe dommer je bent, hoe meer je vatbaar bent voor oneliners, simpele dui ding, ongenuanceerd gedrag en fanatis- Dat is toch gevaarlijk? „Dat is zo. Daarom ben ik voor meer en be ter onderwijs en daar hoort geschiedenis les bij. We geven, afgemeten aan onze wel vaart, steeds minder geld uit aan onder wijs. De standaarden zijn omlaag gegaan. Daarmee maken we mensen bevattelijker voor de waan van de dag. Dan moet ik 1933, Duitsland in herinne ring roepen. Dat was ook een democratie. Als je mensen in omstandigheden brengt waarin ze desperaat worden, wordt het antwoord dat ze een sterke man willen. Als ik de staat van het onderwijs zie en ver-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 92