221 zeeland Duitse kanonnen zwegen als de Bommen vielen al voor het Middelburg Vandaag nog geen vismarkt in Veere bij nader inzien Stijlvolle badkamers tegels zaterdag 1 mei 2010 w door Selma Osman VEERE - Het is niet gelukt om van daag met de vismarkt in het stadje Veere te beginnen. Zo lang er nog een inspraakproce dure loopt, wordt geen vergun ning afgegeven. Dat is een flinke domper voor organisator Jan Mos mans van de Stichting Evenemen ten Veere. Pas op 26 mei wordt duidelijk of er bezwaren zijn. Inmiddels groeit in Veere de onze kerheid over het doorgaan van de vismarkt. In februari ging de ge meenteraad akkoord met het wijzi gen van het bestemmingsplan. Dat besluit maakt het mogelijk om op de Kaai een vismarkt te houden. Mosmans staat in de start blokken en kan alleen maar ho pen dat hij de viskraampjes voor het eerst op zaterdag 29 mei mag opstellen. Ondertussen is het las tig om de noodzakelijke voorberei dingen voor de vismarkt te treffen en op tijd personeel in te huren. De grootste mosselpan ter wereld heeft hij toch alvast gereserveerd. „Anders staat dat ding half juni er gens anders." Het Veerse college kiest voor zeker heid, verduidelijkt wethouder Jaap Melse. „We willen een ver gunning afgeven die juridisch wa terdicht is. Gezien de ervaringen van vorig jaar moeten wij ons goed bezinnen." Jan Mosmans is bijzonder teleurge steld over de gang van zaken. „Nu lopen we weer twee topdrukke za terdagen mis. En we staan nog in de min van vorig jaar. Toen had den we flink geïnvesteerd en werd na tien keer plotsklaps de vergun ning ingetrokken." In het overzicht van de lintjesre gen is bij A. de Willigen uit Oost- Souburg vergeten te melden dat hij is benoemd tot lid in de Orde van Oranje-Nassau. De Willigen was 36 jaar lid van de scheidsrechterscom- missie in Zeeland en het district Zuid I van de KNVB. door Emile Caion Een bijzonder toestel, zo omschrijft voorzitter Martien van Dijk van Wings to Victory de Tay- lorcraft AOP Mk V die sinds ruim een week in het bezit is van zijn stichting. Het toestel staat nu op vliegveld Arnemuiden en vormt de trots van de organisa tie die tot doel heeft de herinne ren aan de strijd in de lucht boven Zeeland gedurende de Tweede We reldoorlog levend te houden. Het in 1944 in Engeland gebouw de vliegtuig heeft volgens Van Dijk een bijzondere loopbaan ge kend. Het vloog onder de 2nd Tac tical Air Force bijna zeventig mis sies. Tijdens de invasie in 1944 voerde het verkenningsvluchten uit boven Normandië en nam en kele maanden later deel aan het Ardennenoffensief Het vervoerde toen ook de Britse veldmaarschalk Bernard Montgomery. Weer enkel maanden later werd het boven Duitsland geraakt door afweerge schut en raakte daarbij dusdanig beschadigd dat het niet meer werd ingezet. Er zijn een kleine achthonderd toestellen van dit type gebouwd. Voor zover Van Dijk weet, vliegt er nog een zeer beperkt aantal. „In Engeland een tiental, in Neder land hebben we het enige." Na de oorlog kwam het vliegtuig, alsnog gerepareerd, naar Neder land en had het diverse eigenaren. Het is ook jarenlang ingezet als ambulancevliegtuig om vanaf de Waddeneilanden zieken en gewon den te transporteren naar zieken huizen in Friesland, Groningen en Noord-Holland. Van Dijk is er zo goed als zeker van dat het in die functie de le vens heeft gered van tientallen mensen. In 1966 werd het niet meer luchtwaardig bevonden, waarna het jaren in opslag stond. In de periode 1988-1990 werd het grondig gerestaureerd, waarna het vele jaren vloog vanaf vliegveld Seppe tot het bij een landing in 1994 in België over de kop sloeg en redelijk beschadigd raakte. Van af 1997 was het na een grondige opknapbeurt weer luchtwaardig en stond ook lange tijd te koop op Seppe. Het nieuwe toestel van Wings to Victory deed jarenlang dienst als ambulancetoestel voor de Waddeneilanden. Van Dijk wilde het aankoopbe drag niet noemen. „Het gaat ech ter om flink wat geld", zo verzeker de hij. Dat is deels opgebracht door particulieren die die stich ting een warm hart toedragen en deels door de stichting zelf Van Dijk is binnen de stichting diegene die met het toestel vliegt. „Het vliegt enigszins zwaar, om dat het een staartwiel heeft. Het zwaartepunt ligt daardoor meer naar achteren dan bij andere vlieg tuigen." Hij hoopt en verwacht dat er binnenkort nog een paar mensen zijn die met het toestel kunnen vliegen, zodat het breed inzetbaar is. De Auster, met registratie PH-NET en voorzien van een Royal Air Force militair camoufla ge schema, gaat deel uitmaken van de museumcollectie van de stichting. Ook zal het regelmatig te zien zijn tijdens herdenkingen. „Zo zal het op 6 mei vliegen tij dens de onthulling van een Cana dees monument op de Sloedam." Het ligt in de bedoeling om het op een later tijdstip te voorzien van de zwart-witte invasiestrepen en te gaan vliegen als een eerbetoon aan de vele omgekomen vliegers, het doel van de stichting. De Aus ter Mk V biedt plaats aan drie in zittenden en werd gedurende de oorlog voor diverse taken ge bruikt. „Als verkenner en als bege leiding bij artilleriebeschietingen. De Duitsers waren beducht als ze dit vliegtuig in de lucht zagen. Hun kanonnen zwegen direct om dat ze anders hun eigen posities zouden prijsgeven", weet de voor zitter. Het vliegtuig is volgens Van Dijk een zogenaamde hoogdekker. De vleugels zijn namelijk hoogge plaatst ten opzichte van de romp. „De piloot en de navigator zaten naast elkaar, de waarnemer daar achter." De romp bestaat uit een stalen bui zenframe voorzien van een doe ken bekleding. De vleugels heb ben houten liggers en zijn ook be kleed met doek. Vorige week was in deze rubriek te le zen hoe Lenie en Riet de Graaf op 17 mei 1940 hun moeder en broertje ver loren terwijl zij op de vlucht waren voor de bommen in Middelburg. door Selma Osman Verschillende lezers hiel pen ons aan bijzonderhe den over het drama op de Noordweg. Cees Sta ke vindt het niet vreemd dat onbe kend is gebleven wat er precies in Serooskerke gebeurde. „Iedereen keek naar Middelburg." De bewoner van de Noordweg 64 heeft de gebeurtenissen van de fa tale dag samen met zus Sjaan en broer Wim nog eens doorgeno- men. „Voor ons huis is het ge beurd. Mijn broer Wim heeft het oudste meisje nog verbonden. Die twee meisjes en de heer De Graaf hebben 's nachts hier geslapen op de vloer." Volgens Sinke vielen er drie bom men. „Het was gebeurd voordat we er erg in hadden. Ineens kwam dat vliegtuig over en gooide zijn bommen los. Eén kwam op straat terecht schuin tegenover huisnum mer 85. De andere twee vielen op het land aan weerskanten van de weg. Het waren maar simpele din gen, de gaten waren niet zo groot." Wordt het prachtig modem of sfeervol klassiek? Laat u inspireren in onze showroom en ontvang advies op maat raab karcher Waldammeweg 2,4338 PJ Middelburg www.raabkarcher.nl Tel: 0118-625055

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 24