221 zeeland
Duitse kanonnen zwegen als de
Bommen vielen al voor het
Middelburg
Vandaag
nog geen
vismarkt
in Veere
bij nader inzien
Stijlvolle badkamers tegels
zaterdag 1 mei 2010
w
door Selma Osman
VEERE - Het is niet gelukt om van
daag met de vismarkt in het stadje
Veere te beginnen.
Zo lang er nog een inspraakproce
dure loopt, wordt geen vergun
ning afgegeven. Dat is een flinke
domper voor organisator Jan Mos
mans van de Stichting Evenemen
ten Veere. Pas op 26 mei wordt
duidelijk of er bezwaren zijn.
Inmiddels groeit in Veere de onze
kerheid over het doorgaan van de
vismarkt. In februari ging de ge
meenteraad akkoord met het wijzi
gen van het bestemmingsplan.
Dat besluit maakt het mogelijk
om op de Kaai een vismarkt te
houden. Mosmans staat in de start
blokken en kan alleen maar ho
pen dat hij de viskraampjes voor
het eerst op zaterdag 29 mei mag
opstellen. Ondertussen is het las
tig om de noodzakelijke voorberei
dingen voor de vismarkt te treffen
en op tijd personeel in te huren.
De grootste mosselpan ter wereld
heeft hij toch alvast gereserveerd.
„Anders staat dat ding half juni er
gens anders."
Het Veerse college kiest voor zeker
heid, verduidelijkt wethouder
Jaap Melse. „We willen een ver
gunning afgeven die juridisch wa
terdicht is. Gezien de ervaringen
van vorig jaar moeten wij ons
goed bezinnen."
Jan Mosmans is bijzonder teleurge
steld over de gang van zaken. „Nu
lopen we weer twee topdrukke za
terdagen mis. En we staan nog in
de min van vorig jaar. Toen had
den we flink geïnvesteerd en werd
na tien keer plotsklaps de vergun
ning ingetrokken."
In het overzicht van de lintjesre
gen is bij A. de Willigen uit Oost-
Souburg vergeten te melden dat hij
is benoemd tot lid in de Orde van
Oranje-Nassau. De Willigen was 36
jaar lid van de scheidsrechterscom-
missie in Zeeland en het district
Zuid I van de KNVB.
door Emile Caion
Een bijzonder toestel, zo
omschrijft voorzitter
Martien van Dijk van
Wings to Victory de Tay-
lorcraft AOP Mk V die
sinds ruim een week in het bezit
is van zijn stichting. Het toestel
staat nu op vliegveld Arnemuiden
en vormt de trots van de organisa
tie die tot doel heeft de herinne
ren aan de strijd in de lucht boven
Zeeland gedurende de Tweede We
reldoorlog levend te houden.
Het in 1944 in Engeland gebouw
de vliegtuig heeft volgens Van
Dijk een bijzondere loopbaan ge
kend. Het vloog onder de 2nd Tac
tical Air Force bijna zeventig mis
sies. Tijdens de invasie in 1944
voerde het verkenningsvluchten
uit boven Normandië en nam en
kele maanden later deel aan het
Ardennenoffensief Het vervoerde
toen ook de Britse veldmaarschalk
Bernard Montgomery. Weer enkel
maanden later werd het boven
Duitsland geraakt door afweerge
schut en raakte daarbij dusdanig
beschadigd dat het niet meer werd
ingezet.
Er zijn een kleine achthonderd
toestellen van dit type gebouwd.
Voor zover Van Dijk weet, vliegt
er nog een zeer beperkt aantal.
„In Engeland een tiental, in Neder
land hebben we het enige."
Na de oorlog kwam het vliegtuig,
alsnog gerepareerd, naar Neder
land en had het diverse eigenaren.
Het is ook jarenlang ingezet als
ambulancevliegtuig om vanaf de
Waddeneilanden zieken en gewon
den te transporteren naar zieken
huizen in Friesland, Groningen en
Noord-Holland.
Van Dijk is er zo goed als zeker
van dat het in die functie de le
vens heeft gered van tientallen
mensen. In 1966 werd het niet
meer luchtwaardig bevonden,
waarna het jaren in opslag stond.
In de periode 1988-1990 werd het
grondig gerestaureerd, waarna het
vele jaren vloog vanaf vliegveld
Seppe tot het bij een landing in
1994 in België over de kop sloeg
en redelijk beschadigd raakte. Van
af 1997 was het na een grondige
opknapbeurt weer luchtwaardig
en stond ook lange tijd te koop op
Seppe.
Het nieuwe toestel van Wings to Victory deed jarenlang dienst als ambulancetoestel voor de Waddeneilanden.
Van Dijk wilde het aankoopbe
drag niet noemen. „Het gaat ech
ter om flink wat geld", zo verzeker
de hij. Dat is deels opgebracht
door particulieren die die stich
ting een warm hart toedragen en
deels door de stichting zelf
Van Dijk is binnen de stichting
diegene die met het toestel vliegt.
„Het vliegt enigszins zwaar, om
dat het een staartwiel heeft. Het
zwaartepunt ligt daardoor meer
naar achteren dan bij andere vlieg
tuigen." Hij hoopt en verwacht
dat er binnenkort nog een paar
mensen zijn die met het toestel
kunnen vliegen, zodat het breed
inzetbaar is.
De Auster, met registratie
PH-NET en voorzien van een
Royal Air Force militair camoufla
ge schema, gaat deel uitmaken
van de museumcollectie van de
stichting. Ook zal het regelmatig
te zien zijn tijdens herdenkingen.
„Zo zal het op 6 mei vliegen tij
dens de onthulling van een Cana
dees monument op de Sloedam."
Het ligt in de bedoeling om het op
een later tijdstip te voorzien van
de zwart-witte invasiestrepen en
te gaan vliegen als een eerbetoon
aan de vele omgekomen vliegers,
het doel van de stichting. De Aus
ter Mk V biedt plaats aan drie in
zittenden en werd gedurende de
oorlog voor diverse taken ge
bruikt. „Als verkenner en als bege
leiding bij artilleriebeschietingen.
De Duitsers waren beducht als ze
dit vliegtuig in de lucht zagen.
Hun kanonnen zwegen direct om
dat ze anders hun eigen posities
zouden prijsgeven", weet de voor
zitter.
Het vliegtuig is volgens Van Dijk
een zogenaamde hoogdekker. De
vleugels zijn namelijk hoogge
plaatst ten opzichte van de romp.
„De piloot en de navigator zaten
naast elkaar, de waarnemer daar
achter."
De romp bestaat uit een stalen bui
zenframe voorzien van een doe
ken bekleding. De vleugels heb
ben houten liggers en zijn ook be
kleed met doek.
Vorige week was in deze rubriek te le
zen hoe Lenie en Riet de Graaf op 17
mei 1940 hun moeder en broertje ver
loren terwijl zij op de vlucht waren
voor de bommen in Middelburg.
door Selma Osman
Verschillende lezers hiel
pen ons aan bijzonderhe
den over het drama op
de Noordweg. Cees Sta
ke vindt het niet vreemd dat onbe
kend is gebleven wat er precies in
Serooskerke gebeurde. „Iedereen
keek naar Middelburg."
De bewoner van de Noordweg 64
heeft de gebeurtenissen van de fa
tale dag samen met zus Sjaan en
broer Wim nog eens doorgeno-
men. „Voor ons huis is het ge
beurd. Mijn broer Wim heeft het
oudste meisje nog verbonden. Die
twee meisjes en de heer De Graaf
hebben 's nachts hier geslapen op
de vloer."
Volgens Sinke vielen er drie bom
men. „Het was gebeurd voordat
we er erg in hadden. Ineens kwam
dat vliegtuig over en gooide zijn
bommen los. Eén kwam op straat
terecht schuin tegenover huisnum
mer 85. De andere twee vielen op
het land aan weerskanten van de
weg. Het waren maar simpele din
gen, de gaten waren niet zo groot."
Wordt het prachtig modem of sfeervol klassiek?
Laat u inspireren in onze showroom en
ontvang advies op maat
raab
karcher
Waldammeweg 2,4338 PJ Middelburg
www.raabkarcher.nl
Tel: 0118-625055