Madonna's
onthullende
Truth or dare
S3!
kijktip
Hij dacht dat hij nooit meer zou leuren met tv-formats toen hij zijn eigen zender Talpa
begon. Ondertussen probeert John de Mol weer dezelfde zenderbonzen over te halen
een programma te kopen. „Als het niet lukt, vind ik dat bloedvervelend."
door Maartje van Hoek
zaterdag, 00.50 uur 41
Allergisch voor nederlagen
Laatst nog had hij als idee een dansmara-
thon van 72 uur op televisie te brengen.
„Wie zou 't het langst volhouden? Dat
vindt iedereen een leuk idee, maar nie
mand gaat het betalen." Of nog zoiets. Hij
bedacht Entertaining the troops, een pro
gramma waarin een vriendin een liedje
zingt of een moeder een taart bakt voor
een soldaat in Afghanistan. Maar het liep
stuk op technische en andere problemen.
De ideeënmachine van John de Mol produ
ceert wekelijks tientallen programmafor-
mats. Van de vijftig ideeën wordt er slechts
één uitgewerkt. Dat idee wordt niet zelden
verkocht aan het buitenland. Naast de Vere
nigde Staten en Engeland is Nederland
groot in het bedenken van formats.
In het verleden stonden Nederlandse zen
ders volgens De Mol wagenwijd open voor
het proberen van nieuwe, gekke dingen op
televisie. Een heerlijke speeltuin, vond hij
dat. Maar tegenwoordig is het anders. De
crisis, misschien? Nee, het gevecht om de
adverteerder. „Dat is grimmiger geworden.
Dat betekent automatisch minder ruimte
voor experimenten."
Ook in Nederland zie je volgens De Mol als
kijker al de eerste symptomen van de strijd
om de adverteerder. De Mol noemt het de
markt van het kopiëren. „Je hoeft niet zo
gek lang in het verleden te graven: Michael
Jackson twee keer, dansen op het ijs twee
keer. Je krijgt een gevecht wie het eerste
komt en wie de hoogste kijkcijfers haalt."
Televisiezenders worden steeds voorzichti
ger. De KRO probeerde een tijd terug een
soort Ik hou van Holland op de buis te
brengen. Met Anita Witzier. Het program
ma hield het maar een paar afleveringen
vol. „Ik heb nog nooit in mijn leven een ko
pie gezien die beter is dan het origineel."
De Mol heeft nog steeds geen antwoord op
de vraag waarom hij zo hard werd aange
pakt ten tijde van tv-zender Talpa. Wat hij
ook verzon of op de zender bracht, De Mol
was altijd de sigaar. Omdat hij al die kritiek
'hartstikke beu' was, zegt hij nu, trok hij de
stekker uit de zender en verkocht de hele
boel aan RTL. Een paar jaar later denkt hij
oprecht dat hij toch had moeten volhou
den. „Dan was Talpa nu een van de drie
best bekeken zenders van Nederland ge
weest." Klinkt dat niet makkelijk, zo achter
af? „Nee", zegt de Mol resoluut. „Helemaal
niet. Dat is precies wat journalisten altijd
willen horen: dat ik nóóit meer een eigen
zender begin, dat ik nóóit meer zo'n grote
fout zal maken." Allemaal onzin, vindt De
Mol. Een nederlaag is geen reden om te
stoppen met wat je doet. Juist niet.
Lotto's onvergetelijke zaterdag, vanavond,
RTL 4, 20.00 uur.
Reageren?
redactie.media@wegener.nl
JOHN DE MOL
1955 Geboren in Hilversum.
1979 Start John de Mol producties.
1988 Bedenkt Medisch Centrum West.
1994 Endemol: met Joop van den Ende.
1999 Bedenkt Big Brother.
2000 Verkoop Endemol.
2005 Start tv-zender Talpa.
2005 Bedenkt De gouden kooi.
2007 Tv-zender Talpa op zwart,
door op RTL8.
In zijn werkkamer in het centrum
van Laren hangt de 54-jarige mediagi
gant John de Mol onderuitgezakt in
zijn stoel. In dit kantoorpand, com
pleet met marmeren vloeren en een
binnenvijver bij de receptie, zit de
creatieve denkfabriek van John de Mol. De
jongens en meisjes die aan een grote tafel
programma's bedenken. Successen als Ik
hou van Holland, maar ook Bonje met de bu
ren en De Frogers: Effe geen cent te makken.
Hier vloeiden de tranen toen de zender Tal
pa op zwart ging. Maar de afgelopen weken
zweefde de grote man, John de Mol, 'in ex
tase' door het pand. Vanwege de kijkcijfers
van Ik hou van Holland: wekelijks trok het
programma meer dan twee miljoen kijkers.
Morgenochtend zit De Mol weer met natte
handjes te wachten op de kijkcijfers, want
vanavond krijgt het nieuwste format zijn
tv-doop: Lotto's onvergetelijke zaterdag met
presentator Carlo Boszhard. Een grote spel
show met internationale topacts, waarin
ouderwets met prijzen en geldbedragen ge
smeten zal worden. Het is de vervanger van
Ik hou van Holland, maar of het program
ma net zo goed gaat scoren, dat is afwach
ten. Volgens De Mol kunnen de kijkcijfers
'eerder tegenvallen dan meevallen, want de
lat ligt heel hoog'.
Dat het verbijsterend eenvoudige Ik hou
van Holland-format zo goed heeft gescoord
- de formule is inmiddels aan bijna tien lan
den verkocht - is volgens De Mol eenvou
dig uit te leggen. De kneuterigheid van
vroeger, gemaakt volgens de wetten van de
hedendaagse televisie. Daarom heeft Ik hou
van Holland het gewonnen van Move like
Michael Jackson (SBS 6) en Paul de Leeuw
(Nederland 1). Die laatste had volgens De
Mol nooit een uitstapje moeten maken
naar een ander programma, Lieve Paul. De
wensenformule van De Leeuw was nog
lang niet uitgewerkt. Het gevaar is: makers
zijn dag en nacht bezig met het vak, waar
door ze soms het gevoel krijgen: nu weten
we het wel. „Maar je moet niet denken als
maker", zegt De Mol. „Je moet denken als
kijker. En die kijker ziet een programma
eens per week een uur of anderhalf" Dat
denken als kijker kan De Mol moeilijk losla
ten. Thuis zapt hij vaak tot diep in de nacht
langs 180 kanalen. „Mis ik iets? Dat is het
belangrijkst." In zijn tuin staan daarom drie
bakbeesten van schotelantennes.
Producent John de Mol begon in 2005 zijn
eigen televisiekanaal Talpa (Latijn voor
'mol') omdat hij niet langer met zijn pro-
grammaformats wilde leuren bij de zen
ders. Bij zijn eigen zender bepaalde hij wat
er te zien was. Nu, vijfjaar later, frustreert
het hem weer. De zender Talpa is mislukt
en De Mol rijdt langs dezelfde zenderbon
zen als een paar jaar geleden. Hij komt met
een prachtig programma-idee en de mana
ger van RTL of SBS zegt doodleuk: nee be
dankt. Staat De Mol weer buiten met lege
handen. „Dat vind ik bloedvervelend."