Madonna's onthullende Truth or dare S3! kijktip Hij dacht dat hij nooit meer zou leuren met tv-formats toen hij zijn eigen zender Talpa begon. Ondertussen probeert John de Mol weer dezelfde zenderbonzen over te halen een programma te kopen. „Als het niet lukt, vind ik dat bloedvervelend." door Maartje van Hoek zaterdag, 00.50 uur 41 Allergisch voor nederlagen Laatst nog had hij als idee een dansmara- thon van 72 uur op televisie te brengen. „Wie zou 't het langst volhouden? Dat vindt iedereen een leuk idee, maar nie mand gaat het betalen." Of nog zoiets. Hij bedacht Entertaining the troops, een pro gramma waarin een vriendin een liedje zingt of een moeder een taart bakt voor een soldaat in Afghanistan. Maar het liep stuk op technische en andere problemen. De ideeënmachine van John de Mol produ ceert wekelijks tientallen programmafor- mats. Van de vijftig ideeën wordt er slechts één uitgewerkt. Dat idee wordt niet zelden verkocht aan het buitenland. Naast de Vere nigde Staten en Engeland is Nederland groot in het bedenken van formats. In het verleden stonden Nederlandse zen ders volgens De Mol wagenwijd open voor het proberen van nieuwe, gekke dingen op televisie. Een heerlijke speeltuin, vond hij dat. Maar tegenwoordig is het anders. De crisis, misschien? Nee, het gevecht om de adverteerder. „Dat is grimmiger geworden. Dat betekent automatisch minder ruimte voor experimenten." Ook in Nederland zie je volgens De Mol als kijker al de eerste symptomen van de strijd om de adverteerder. De Mol noemt het de markt van het kopiëren. „Je hoeft niet zo gek lang in het verleden te graven: Michael Jackson twee keer, dansen op het ijs twee keer. Je krijgt een gevecht wie het eerste komt en wie de hoogste kijkcijfers haalt." Televisiezenders worden steeds voorzichti ger. De KRO probeerde een tijd terug een soort Ik hou van Holland op de buis te brengen. Met Anita Witzier. Het program ma hield het maar een paar afleveringen vol. „Ik heb nog nooit in mijn leven een ko pie gezien die beter is dan het origineel." De Mol heeft nog steeds geen antwoord op de vraag waarom hij zo hard werd aange pakt ten tijde van tv-zender Talpa. Wat hij ook verzon of op de zender bracht, De Mol was altijd de sigaar. Omdat hij al die kritiek 'hartstikke beu' was, zegt hij nu, trok hij de stekker uit de zender en verkocht de hele boel aan RTL. Een paar jaar later denkt hij oprecht dat hij toch had moeten volhou den. „Dan was Talpa nu een van de drie best bekeken zenders van Nederland ge weest." Klinkt dat niet makkelijk, zo achter af? „Nee", zegt de Mol resoluut. „Helemaal niet. Dat is precies wat journalisten altijd willen horen: dat ik nóóit meer een eigen zender begin, dat ik nóóit meer zo'n grote fout zal maken." Allemaal onzin, vindt De Mol. Een nederlaag is geen reden om te stoppen met wat je doet. Juist niet. Lotto's onvergetelijke zaterdag, vanavond, RTL 4, 20.00 uur. Reageren? redactie.media@wegener.nl JOHN DE MOL 1955 Geboren in Hilversum. 1979 Start John de Mol producties. 1988 Bedenkt Medisch Centrum West. 1994 Endemol: met Joop van den Ende. 1999 Bedenkt Big Brother. 2000 Verkoop Endemol. 2005 Start tv-zender Talpa. 2005 Bedenkt De gouden kooi. 2007 Tv-zender Talpa op zwart, door op RTL8. In zijn werkkamer in het centrum van Laren hangt de 54-jarige mediagi gant John de Mol onderuitgezakt in zijn stoel. In dit kantoorpand, com pleet met marmeren vloeren en een binnenvijver bij de receptie, zit de creatieve denkfabriek van John de Mol. De jongens en meisjes die aan een grote tafel programma's bedenken. Successen als Ik hou van Holland, maar ook Bonje met de bu ren en De Frogers: Effe geen cent te makken. Hier vloeiden de tranen toen de zender Tal pa op zwart ging. Maar de afgelopen weken zweefde de grote man, John de Mol, 'in ex tase' door het pand. Vanwege de kijkcijfers van Ik hou van Holland: wekelijks trok het programma meer dan twee miljoen kijkers. Morgenochtend zit De Mol weer met natte handjes te wachten op de kijkcijfers, want vanavond krijgt het nieuwste format zijn tv-doop: Lotto's onvergetelijke zaterdag met presentator Carlo Boszhard. Een grote spel show met internationale topacts, waarin ouderwets met prijzen en geldbedragen ge smeten zal worden. Het is de vervanger van Ik hou van Holland, maar of het program ma net zo goed gaat scoren, dat is afwach ten. Volgens De Mol kunnen de kijkcijfers 'eerder tegenvallen dan meevallen, want de lat ligt heel hoog'. Dat het verbijsterend eenvoudige Ik hou van Holland-format zo goed heeft gescoord - de formule is inmiddels aan bijna tien lan den verkocht - is volgens De Mol eenvou dig uit te leggen. De kneuterigheid van vroeger, gemaakt volgens de wetten van de hedendaagse televisie. Daarom heeft Ik hou van Holland het gewonnen van Move like Michael Jackson (SBS 6) en Paul de Leeuw (Nederland 1). Die laatste had volgens De Mol nooit een uitstapje moeten maken naar een ander programma, Lieve Paul. De wensenformule van De Leeuw was nog lang niet uitgewerkt. Het gevaar is: makers zijn dag en nacht bezig met het vak, waar door ze soms het gevoel krijgen: nu weten we het wel. „Maar je moet niet denken als maker", zegt De Mol. „Je moet denken als kijker. En die kijker ziet een programma eens per week een uur of anderhalf" Dat denken als kijker kan De Mol moeilijk losla ten. Thuis zapt hij vaak tot diep in de nacht langs 180 kanalen. „Mis ik iets? Dat is het belangrijkst." In zijn tuin staan daarom drie bakbeesten van schotelantennes. Producent John de Mol begon in 2005 zijn eigen televisiekanaal Talpa (Latijn voor 'mol') omdat hij niet langer met zijn pro- grammaformats wilde leuren bij de zen ders. Bij zijn eigen zender bepaalde hij wat er te zien was. Nu, vijfjaar later, frustreert het hem weer. De zender Talpa is mislukt en De Mol rijdt langs dezelfde zenderbon zen als een paar jaar geleden. Hij komt met een prachtig programma-idee en de mana ger van RTL of SBS zegt doodleuk: nee be dankt. Staat De Mol weer buiten met lege handen. „Dat vind ik bloedvervelend."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 127