29 reizen fascinerende metropool Er zijn maar weinig steden in Nederland waar je gefascineerd kunt raken door staal, beton en glas. Rob van den Dobbelsteen deed het 'Rondje Rotterdam' en zag wat voor moois de hedendaagse Nederlandse architectuur te bieden heeft. I Zwervend door JL JL. de Maasstad kom je die kreet vaak tegen. Over al grommen shovels, knallen hei blokken en moeten opengebroken trottoirs worden omzeild. Het beeld past in het bijna niet uit te roeien imago van Rotterdam: spier ballen, manchesterse broeken en bonkertjes (de 'werkmansjas'). Volgens velen staat Rotterdam nog altijd gelijk aan vroeg op, hard wer ken en op tijd naar bed. Het ge volg van dat vooroordeel is dat de toeristische aantrekkingskracht van Rotterdam voor veel mensen nog steeds bestaat uit niet veel meer dan de Euromast en een rondvaart door de havens. Als in Blijdorp een uit zijn humeur ge brachte aap de boel op stelten zet, kan het vervolgens ook daar knap druk worden. Maar verder...? 'Het mooiste van Rotterdam', zong Tom 'Dorus' Manders ooit pesterig, 'is de laatste trein naar Amsterdam.' Nog steeds heeft de stad voor veel Nederlanders de charme van een brommer zonder geluiddemper. Dat is onterecht. Als Nederland één metropool heeft, dan is het Rotterdam. Daar van getuigt de skyline. Dat we hier te maken hebben met een wereld stad, blijkt uit de architectonische hoogstandjes, zoals het Rotterdam-' se beeldmerk, de Erasmusbrug. Maak een Rondje Rotterdam (keu rig bewegwijzerd, circa 7 kilometer lang, folder bij de VW) en je komt ogen tekort. Het zijn immers al lang niet meer de indertijd zo spraakmakende kubuswoningen van architect Piet Blom die het reizen@wegener.nl 024-3650360 Zaterdag 1 mei 2010 fascinerend Babylon van staal, beton en fonkelend glas. De Erasmusbrug, het beeldmerk van het moderne Rotterdam. Een Rotterdam Tf" ier bonkt het II nieuwe hart van Rotterdam.' beeld van het nieuwe Rotterdam bepalen. Evenmin de in 1997 in ge bruik genomen Beurstraverse (de koopgoot). Maar het zijn ook, en eigenlijk nog meer, de imponeren de Kop van Zuid en de Kunsthal van Rem Koolhaas. Vergeet niet het magnifieke contrast van het Havenmuseum, waarin tientallen historische schepen zich in hon derdvoud spiegelen in de strak gek aderde ramen van de daarachter gelegen wolkenkrabbers. Rotterdam is een Babylon van staal, beton en fonkelend glas. Met - dat gelukkig weer wel - hier en daar glimpen van het Rotterdam van vóór het catastrofale, Duitse bombardement op 14 mei 1940. Zoals eetcafé Opa in die verrukke lijke Witte de Withstraat, waar je een uitsmijter op zelfgebakken bruinbrood kunt eten. Ze zijn op dezelfde manier klaargemaakt zo als de havenarbeiders ze ooit in hun achter op de bagagedrager ge bonden trommeltje meenamen naar het werk. Kuier een eindje buiten de wandel route aan de andere kant van de Westzeedijk over het statige Konin gin Emmaplein. Of maak een stop op een van de vele plezierige, aan het water gelegen terrasjes van de pal naast het Witte Huis (ook een relikwie van het oude Rotterdam) gelegen Oude Haven. Al wandelend blijkt dat altijd wel iemand iets aan het slopen is. En altijd is wel iemand iets aan het bouwen. Het Nieuwe Hart van Rotterdam is nog lang niet klaar. Maar wie binnen een dag een zo goed als volledig overzicht wil heb ben van de hedendaagse, Neder landse architectuur, hoeft slechts dit 'Rondje' te maken. Of je het mooi vindt of uitgesproken lelijk, bijzonder is het in ieder geval. Neem het begin van het 'Rondje', als we het Centraal Station verla ten. Het is hier een puinhoop en dat zal het nog wel even blijven. Maar achter die chaos blinkt, als eerste blikvanger van het nieuwe Rotterdam, meteen al het 150 me ter hoge kantoorgebouw van Nationale Nederlanden. Het is een grandioze ouverture van een circa drie uur durende symfonie (als er tenminste niet al te snel wordt ge wandeld). Daarin zorgen de Erasmusbrug en de Kop van Zuid voor'de paukenslagen. Maar er zijn meer opvallende gebouwen, zoals de Kunsthal aan de Westzeedijk en de Bibliotheek aan de Binnen rotte. Als het uiteindelijk toch wat al te strak of wat al te modern is, loop - dan even door naar het, als een fa ta morgana van de zeventiende eeuw, tegen Schiedam aanliggende Delfshaven. Op hoogtijdagen erg toeristisch, maar daarom niet min der geschikt voor een korte wande ling. Loop vanaf de Aelbrechtskolk en de Voorhaven naar molen De Distilleerketel en keer via de Ach terhaven en het Achterwater terug naar de Schiedafnseweg. Dat hier om de hoek een wereldhaven ligt en een stad als een Manhattan aan de Maas, valt nauwelijks te gelo ven. Wf 8LR De folder Rondje Rotterdam is ver krijgbaar bij de VVV Rotterdam, Coolsingel 5 (naast het Hilton) of Stationsplein 45 (naast het CS, ingang Weena). Zie ook www.rotterdam.info rjrsj* Reageren? redactie.reizen@wegener.nl De stad als een Manhattan aan de Maas. foto's CPD Hier en daar vormen nostalgie en moderniteit kleurrijke contrasten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 109