29 reizen
fascinerende metropool
Er zijn maar weinig steden in Nederland waar je gefascineerd
kunt raken door staal, beton en glas. Rob van den Dobbelsteen
deed het 'Rondje Rotterdam' en zag wat voor moois de
hedendaagse Nederlandse architectuur te bieden heeft.
I Zwervend door
JL JL. de Maasstad
kom je die kreet vaak tegen. Over
al grommen shovels, knallen hei
blokken en moeten opengebroken
trottoirs worden omzeild. Het
beeld past in het bijna niet uit te
roeien imago van Rotterdam: spier
ballen, manchesterse broeken en
bonkertjes (de 'werkmansjas').
Volgens velen staat Rotterdam nog
altijd gelijk aan vroeg op, hard wer
ken en op tijd naar bed. Het ge
volg van dat vooroordeel is dat de
toeristische aantrekkingskracht
van Rotterdam voor veel mensen
nog steeds bestaat uit niet veel
meer dan de Euromast en een
rondvaart door de havens. Als in
Blijdorp een uit zijn humeur ge
brachte aap de boel op stelten zet,
kan het vervolgens ook daar knap
druk worden. Maar verder...?
'Het mooiste van Rotterdam',
zong Tom 'Dorus' Manders ooit
pesterig, 'is de laatste trein naar
Amsterdam.' Nog steeds heeft de
stad voor veel Nederlanders de
charme van een brommer zonder
geluiddemper. Dat is onterecht.
Als Nederland één metropool
heeft, dan is het Rotterdam. Daar
van getuigt de skyline. Dat we hier
te maken hebben met een wereld
stad, blijkt uit de architectonische
hoogstandjes, zoals het Rotterdam-'
se beeldmerk, de Erasmusbrug.
Maak een Rondje Rotterdam (keu
rig bewegwijzerd, circa 7 kilometer
lang, folder bij de VW) en je
komt ogen tekort. Het zijn immers
al lang niet meer de indertijd zo
spraakmakende kubuswoningen
van architect Piet Blom die het
reizen@wegener.nl
024-3650360
Zaterdag 1 mei 2010
fascinerend Babylon van staal, beton en fonkelend glas.
De Erasmusbrug, het beeldmerk van het moderne Rotterdam.
Een
Rotterdam
Tf" ier bonkt het
II nieuwe hart
van Rotterdam.'
beeld van het nieuwe Rotterdam
bepalen. Evenmin de in 1997 in ge
bruik genomen Beurstraverse (de
koopgoot). Maar het zijn ook, en
eigenlijk nog meer, de imponeren
de Kop van Zuid en de Kunsthal
van Rem Koolhaas. Vergeet niet
het magnifieke contrast van het
Havenmuseum, waarin tientallen
historische schepen zich in hon
derdvoud spiegelen in de strak gek
aderde ramen van de daarachter
gelegen wolkenkrabbers.
Rotterdam is een Babylon van
staal, beton en fonkelend glas. Met
- dat gelukkig weer wel - hier en
daar glimpen van het Rotterdam
van vóór het catastrofale, Duitse
bombardement op 14 mei 1940.
Zoals eetcafé Opa in die verrukke
lijke Witte de Withstraat, waar je
een uitsmijter op zelfgebakken
bruinbrood kunt eten. Ze zijn op
dezelfde manier klaargemaakt zo
als de havenarbeiders ze ooit in
hun achter op de bagagedrager ge
bonden trommeltje meenamen
naar het werk.
Kuier een eindje buiten de wandel
route aan de andere kant van de
Westzeedijk over het statige Konin
gin Emmaplein. Of maak een stop
op een van de vele plezierige, aan
het water gelegen terrasjes van de
pal naast het Witte Huis (ook een
relikwie van het oude Rotterdam)
gelegen Oude Haven.
Al wandelend blijkt dat altijd wel
iemand iets aan het slopen is. En
altijd is wel iemand iets aan het
bouwen. Het Nieuwe Hart van
Rotterdam is nog lang niet klaar.
Maar wie binnen een dag een zo
goed als volledig overzicht wil heb
ben van de hedendaagse, Neder
landse architectuur, hoeft slechts
dit 'Rondje' te maken. Of je het
mooi vindt of uitgesproken lelijk,
bijzonder is het in ieder geval.
Neem het begin van het 'Rondje',
als we het Centraal Station verla
ten. Het is hier een puinhoop en
dat zal het nog wel even blijven.
Maar achter die chaos blinkt, als
eerste blikvanger van het nieuwe
Rotterdam, meteen al het 150 me
ter hoge kantoorgebouw van
Nationale Nederlanden. Het is een
grandioze ouverture van een circa
drie uur durende symfonie (als er
tenminste niet al te snel wordt ge
wandeld). Daarin zorgen de
Erasmusbrug en de Kop van Zuid
voor'de paukenslagen. Maar er zijn
meer opvallende gebouwen, zoals
de Kunsthal aan de Westzeedijk
en de Bibliotheek aan de Binnen
rotte.
Als het uiteindelijk toch wat al te
strak of wat al te modern is, loop -
dan even door naar het, als een fa
ta morgana van de zeventiende
eeuw, tegen Schiedam aanliggende
Delfshaven. Op hoogtijdagen erg
toeristisch, maar daarom niet min
der geschikt voor een korte wande
ling. Loop vanaf de Aelbrechtskolk
en de Voorhaven naar molen De
Distilleerketel en keer via de Ach
terhaven en het Achterwater terug
naar de Schiedafnseweg. Dat hier
om de hoek een wereldhaven ligt
en een stad als een Manhattan aan
de Maas, valt nauwelijks te gelo
ven.
Wf
8LR De folder Rondje Rotterdam is ver
krijgbaar bij de VVV Rotterdam,
Coolsingel 5 (naast het Hilton)
of Stationsplein 45 (naast het
CS, ingang Weena).
Zie ook www.rotterdam.info
rjrsj* Reageren?
redactie.reizen@wegener.nl
De stad als een Manhattan aan de Maas. foto's CPD
Hier en daar vormen nostalgie en moderniteit kleurrijke contrasten.