'Die teddybeer hoort erbij' Giulietta moet Alfa redden vrijdag 30 april 2010 KLASSIEKER Marius Landegent en zijn Mini 850 door Lucas Boot Vraag: welke klassiekers van de afgelopen vijftig jaar staan er in uw top tien? Ik steek mijn hand ervoor in het vuur dat de Mini erbij staat of dat de kleine Brit in elk geval door u gedachte is gegaan. Het autootje zorgde in 1959 voor een revolutie. In de eerste plaats vanwege zijn afmetingen, maar ze ker ook door zijn techniek. De Mi ni had namelijk de primeur met een dwarsgeplaatst motorblok in combinatie met voorwielaandrij ving. Zijn sportieve rijeigenschap- pen, bescheiden aanschafprijs en skelterachtige stuurgedrag maakte van de Mini een succesnummer. De geestelijk vader van het brood trommeltje is Alec Issigonis, die ook de Morris Minor tekende. „Hij heeft dus twee meesterwer ken ontworpen", vertelt Marius Landegent uit Burgh-Haamstede, eigenaar van deze Mini 850 uit 1977. Hij kocht het wagentje voor zijn moeder, maar hij raakte er zelf aan verslingerd en besloot 'm zelf te houden en op te knappen. De Zeeuw had één duidelijk doel voor ogen: de auto zo origineel mogelijk maken. Hoe dichter bij het oermodel uit 1959 des te beter. Sinds dat introductiejaar kent Mi ni een roerige geschiedenis. In een notendop: de Mini komt van origi ne uit de stallen van de British Mo tor Corporation (BMC), dat be staat uit een aantal Britse automer ken. Austin en Morris zijn er daar twee van. Zij brengen onder hun eigen vlag Mini's uit, de Austin Se ven de Morris Mini Minor. Eind ja ren zestig wordt Mini een zelfstan dig merk binnen het BMC-con- cern. BMC fuseert later met Jaguar en daarna met British Leyland. Na nog meer overnames en faillisse menten zwaait BMW in 1994 uit eindelijk de scepter bij Mini. In 2001 introduceren de Duitsers de New Mini. Door de jaren heen heeft het au tootje heel wat beroemdheden ach ter het stuur gehad. The Beat les-drummer Ringo Starr had er bijvoorbeeld eentje. En Mr. Bean rijdt erin, met zijn teddybeer op de achterbank. Bij Landegent zit zo'n knuffelbeest ook achterin. „Die teddybeer hoort erbij. Ik zeg weieens dat-ie van Mr. Bean is ge weest. Mensen geloven me soms nog ook, haha." Hebt u ook een bijzondere auto? Mail dan naar onze redactie. Marius Landegent en zijn Mini 850. foto Ronald den Dekker OPVOLGER Succes van voorgangers 156, 159 en MiTo is tegengevallen Er is weer een redder voor Alfa Romeo. De naam is dit maal Giulietta en dat doet denken aan het roemruchte verleden van het voormalige Italiaanse staatsbedrijf. door IRolblbert Keegel Sinds het in 1986 in nood druftige staat door het Fiat-concern werd overgeno men is het duidelijk opge bloeid, maar de laatste tijd verdor ren er weer wat takken. De 159 mist duidelijk het enorme succes van voorganger - en eveneens 'red der' -156 en de MiTo brengt als ge deeltelijke opvolger van de goed verkochte 147 ook niet wat er van werd gehoopt. Veel hangt voor Alfa af van hoe de andere opvolger van de 147, de splinternieuwe Giulietta, het zal doen. Waar de MiTo de successie aan de onderzijde moest verzor gen, dient de Giulietta de hogere regionen bij de 147-kopers te bedie nen. Een eerste rij-indruk met de nieuweling wekt de hoop dat zulks zal lukken. En waar de MiTo ons - net als het koperspubliek - niet tot buitensporig enthousias me kon wekken, zijn we nogal ver rukt van de Giulietta. Als de klant Alfa überhaupt nog in overweging neemt (de onbegrijpelijk escapade met de louche Kroymans als im porteur heeft het toch zo mooie merk in ons land beslist geen goed gedaan) dan is er in de 'Golf-klas- se' een geduchte concurrent bij. Want niet alleen ziet de Giulietta er helemaal uit zoals een moderne Alfa er uit hóórt te zien (en daar bij-nemen het ontbreken van zicht bare deurkrukken in de achterpor tieren, net als bij de 156, maar voor lief), hij rijdt ook nog eens voor treffelijk. Ik ken weinig voorwiel aandrijvers die zó messcherp en neutraal sturen. Alleen de Ford Fo cus RS zal hem op biljartlakenas- falt de baas zijn. Op de testbaan van Balocco bij Turijn kregen we De Giulietta ziet er helemaal uit zoals een moderne Alfa er uit hóórt te zien. - foto GPD bewondering voor de capaciteiten van topmodel Giulietta Quadrifog- lio Verde, de gebruikelijke betite ling voor een sportief raspaardje bij Alfa. Op de gewone weg waren we ei genlijk niet minder gecharmeerd van een gewonere Giulietta, in dit geval voorzien van de 170 pk ster ke 1,4-liter MultiAir. Een heerlijk lopende motor met het voor die inhoud gigantische koppel van 250 Nm. Dat dankzij de MultiAir-klep- bediening, een eigen vondst van Fiat die het op al zijn motoren zal toepassen. Bij de Giulietta is er verder keuze uit een nog een 1,4-liter, maar dan zonder MultiAir en daardoor slechts 120 pk - en dan die QV met de al bekende en geliefde 1750-cc motor van 235 pk. Verder twee diesels, van 1,6-1 en 105 pk of 2,o-l en 170 pk. Allemaal voorzien van turbo en, behalve de QV, ook van S top 8tStart. Is het lijnenspel van het echte Al fa-ontwerp al hoogst aantrekke lijk, van binnen is het helemaal feest. Het instrumentenpaneel heeft weer twee van die mooie 'tunnels' die het in 156 ook al zo goed deden en het dashboard loopt in één zwaai vanaf dat pa neel naar rechts. Er zijn mooie ma terialen voor bedacht, zoals gebor steld aluminium. Op een wielbasis van 2,63 meter (Golf 2,56 meter) is veel been ruimte gecreëerd en de kofferbak meet 350 -1200 liter. Plaats ge noeg, dus. De nieuwe Alfa Romeo Giulietta kost minimaal 23.950 eu ro, die met 170 pk komt op 26.950 euro en de Quadrifoglio Verde op 32.950 euro. De dieselprijzen begin nen bij 27.450 euro, de leaseprij zen bij 469 euro per maand (48 maanden, 20.000 kilometer per jaar). Kijken of de redding lukt. Het dashboard is weer hélemaal Alfa, met een uniek design en fraaie materialen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 85