'Die teddybeer hoort erbij'
Giulietta moet Alfa redden
vrijdag 30 april 2010
KLASSIEKER Marius Landegent en zijn Mini 850
door Lucas Boot
Vraag: welke klassiekers van
de afgelopen vijftig jaar
staan er in uw top tien? Ik
steek mijn hand ervoor in
het vuur dat de Mini erbij staat of
dat de kleine Brit in elk geval door
u gedachte is gegaan.
Het autootje zorgde in 1959 voor
een revolutie. In de eerste plaats
vanwege zijn afmetingen, maar ze
ker ook door zijn techniek. De Mi
ni had namelijk de primeur met
een dwarsgeplaatst motorblok in
combinatie met voorwielaandrij
ving. Zijn sportieve rijeigenschap-
pen, bescheiden aanschafprijs en
skelterachtige stuurgedrag maakte
van de Mini een succesnummer.
De geestelijk vader van het brood
trommeltje is Alec Issigonis, die
ook de Morris Minor tekende.
„Hij heeft dus twee meesterwer
ken ontworpen", vertelt Marius
Landegent uit Burgh-Haamstede,
eigenaar van deze Mini 850 uit
1977. Hij kocht het wagentje voor
zijn moeder, maar hij raakte er
zelf aan verslingerd en besloot 'm
zelf te houden en op te knappen.
De Zeeuw had één duidelijk doel
voor ogen: de auto zo origineel
mogelijk maken. Hoe dichter bij
het oermodel uit 1959 des te beter.
Sinds dat introductiejaar kent Mi
ni een roerige geschiedenis. In een
notendop: de Mini komt van origi
ne uit de stallen van de British Mo
tor Corporation (BMC), dat be
staat uit een aantal Britse automer
ken. Austin en Morris zijn er daar
twee van. Zij brengen onder hun
eigen vlag Mini's uit, de Austin Se
ven de Morris Mini Minor. Eind ja
ren zestig wordt Mini een zelfstan
dig merk binnen het BMC-con-
cern. BMC fuseert later met Jaguar
en daarna met British Leyland. Na
nog meer overnames en faillisse
menten zwaait BMW in 1994 uit
eindelijk de scepter bij Mini. In
2001 introduceren de Duitsers de
New Mini.
Door de jaren heen heeft het au
tootje heel wat beroemdheden ach
ter het stuur gehad. The Beat
les-drummer Ringo Starr had er
bijvoorbeeld eentje. En Mr. Bean
rijdt erin, met zijn teddybeer op
de achterbank. Bij Landegent zit
zo'n knuffelbeest ook achterin.
„Die teddybeer hoort erbij. Ik zeg
weieens dat-ie van Mr. Bean is ge
weest. Mensen geloven me soms
nog ook, haha."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Mail dan naar onze redactie.
Marius Landegent en zijn Mini 850. foto Ronald den Dekker
OPVOLGER Succes van voorgangers 156, 159 en MiTo is tegengevallen
Er is weer een redder voor
Alfa Romeo. De naam is dit
maal Giulietta en dat doet
denken aan het roemruchte
verleden van het voormalige
Italiaanse staatsbedrijf.
door IRolblbert Keegel
Sinds het in 1986 in nood
druftige staat door het
Fiat-concern werd overgeno
men is het duidelijk opge
bloeid, maar de laatste tijd verdor
ren er weer wat takken. De 159
mist duidelijk het enorme succes
van voorganger - en eveneens 'red
der' -156 en de MiTo brengt als ge
deeltelijke opvolger van de goed
verkochte 147 ook niet wat er van
werd gehoopt.
Veel hangt voor Alfa af van hoe de
andere opvolger van de 147, de
splinternieuwe Giulietta, het zal
doen. Waar de MiTo de successie
aan de onderzijde moest verzor
gen, dient de Giulietta de hogere
regionen bij de 147-kopers te bedie
nen. Een eerste rij-indruk met de
nieuweling wekt de hoop dat
zulks zal lukken. En waar de MiTo
ons - net als het koperspubliek -
niet tot buitensporig enthousias
me kon wekken, zijn we nogal ver
rukt van de Giulietta. Als de klant
Alfa überhaupt nog in overweging
neemt (de onbegrijpelijk escapade
met de louche Kroymans als im
porteur heeft het toch zo mooie
merk in ons land beslist geen goed
gedaan) dan is er in de 'Golf-klas-
se' een geduchte concurrent bij.
Want niet alleen ziet de Giulietta
er helemaal uit zoals een moderne
Alfa er uit hóórt te zien (en daar
bij-nemen het ontbreken van zicht
bare deurkrukken in de achterpor
tieren, net als bij de 156, maar voor
lief), hij rijdt ook nog eens voor
treffelijk. Ik ken weinig voorwiel
aandrijvers die zó messcherp en
neutraal sturen. Alleen de Ford Fo
cus RS zal hem op biljartlakenas-
falt de baas zijn. Op de testbaan
van Balocco bij Turijn kregen we
De Giulietta ziet er helemaal uit zoals een moderne Alfa er uit hóórt te zien. - foto GPD
bewondering voor de capaciteiten
van topmodel Giulietta Quadrifog-
lio Verde, de gebruikelijke betite
ling voor een sportief raspaardje
bij Alfa.
Op de gewone weg waren we ei
genlijk niet minder gecharmeerd
van een gewonere Giulietta, in dit
geval voorzien van de 170 pk ster
ke 1,4-liter MultiAir. Een heerlijk
lopende motor met het voor die
inhoud gigantische koppel van 250
Nm. Dat dankzij de MultiAir-klep-
bediening, een eigen vondst van
Fiat die het op al zijn motoren zal
toepassen.
Bij de Giulietta is er verder keuze
uit een nog een 1,4-liter, maar dan
zonder MultiAir en daardoor
slechts 120 pk - en dan die QV
met de al bekende en geliefde
1750-cc motor van 235 pk. Verder
twee diesels, van 1,6-1 en 105 pk of
2,o-l en 170 pk. Allemaal voorzien
van turbo en, behalve de QV, ook
van S top 8tStart.
Is het lijnenspel van het echte Al
fa-ontwerp al hoogst aantrekke
lijk, van binnen is het helemaal
feest. Het instrumentenpaneel
heeft weer twee van die mooie
'tunnels' die het in 156 ook al zo
goed deden en het dashboard
loopt in één zwaai vanaf dat pa
neel naar rechts. Er zijn mooie ma
terialen voor bedacht, zoals gebor
steld aluminium.
Op een wielbasis van 2,63 meter
(Golf 2,56 meter) is veel been
ruimte gecreëerd en de kofferbak
meet 350 -1200 liter. Plaats ge
noeg, dus. De nieuwe Alfa Romeo
Giulietta kost minimaal 23.950 eu
ro, die met 170 pk komt op 26.950
euro en de Quadrifoglio Verde op
32.950 euro. De dieselprijzen begin
nen bij 27.450 euro, de leaseprij
zen bij 469 euro per maand (48
maanden, 20.000 kilometer per
jaar).
Kijken of de redding lukt.
Het dashboard is weer hélemaal Alfa, met een uniek design en fraaie materialen.