auto j 3
Aandacht trekken met Nissan Cube
Volvo test S60 op fietsers in Amsterdam
Johnny Sturm, Auto Sturm, Goes
vrijdag 30 april 2010
AUTOTEST 'Rijdende Ijskast' is voor de Nederlandse smaak wellicht iets té gewaagd
Enig bekijks zijn wij wel gewend, als we rondrijden
met sommige testauto's. Maar de Nissan Cube
overtrof wat dat betreft zelfs de aandacht die de
intertijd nog niet leverbare Fiat 500 trok.
door Robbert Keegel
Het is ook een opmerkelij
ke auto, die zeker in het
wit de benaming 'Rijden
de Ijskast' ten volle ver
dient. In Japan draait niemand er
zijn hoofd nog voor om, want
daar is de Cube allang gemeen
goed. Bovendien hebben ze daar
meer vergelijkbare producten,
waarvan tot nu toe alleen de Dai
hatsu Materia de verre reis naar on
ze contreien maakte.
Nissan was aanvankelijk ook hele
maal niet van plan deze exoot te
exporteren. De ombouw naar een
links stuur is bepaald geen goedko
pe operatie, die in dit geval extra
duur werd door de asymmetrische
achterdeur van de Cube. De achter
ruit lijkt immers 'panoramisch'
door te lopen in de rechterzijkant,
maar dat is slechts schijn. Van bin
nenuit bezien zit er precies dezelf
de raamstijl rechts en links.
Maar van buiten draagt die achter
ruit bij aan het merkwaardige ui
terlijk van de Cube, dat door de
bouwers ervan dus aanvankelijk te
schokkend werd gevonden voor
de Europese markten. Ik weet niet
of het herroepen van die gedachte
wel zo slim is geweest. Kijk naar
de tegenvallende verkoopaantallen
van gelijkgestemden als die Dai
hatsu Materia (dit jaar 29 stuks,
het hele vorige jaar 516) en de naar
mijn smaak leukere en beter bruik
bare Kia Soul (dit jaar 288, in heel
2009 ook maar 1164, mede door
dat Kia vanwege het gelazer met
importeur Kroymans een paar
maanden helemaal niets kon ver
kopen).
Waar de Nederlanders de toch
ook opmerkelijk gestileerde auto's
als een Mini en een 500 wél om
armden, ben ik bang dat de Cube
ze wat te ver gaat, hoewel deze Ja
panner vele en vele malen bruik
baarder is dan die twee fenome
nen. De Rijdende Ijskast biedt na
melijk de spreekwoordelijke zee
van ruimte. Op zijn wielbasis van
2,53 meter kan je er met vier, zelfs
vijf man riant in zitten (bijna
staan) en dan blijft er voor bagage
nog 245 liter over. Ga je schuiven
of klappen met het meubilair ach
terin, dan kan de ruimte tot maxi
maal 1150 liter groeien. Met de nu
naar de goede kant scharnierende
achterdeur is die ruimte riant be
reikbaar voor laden en lossen, een
rijdende inloopijskast.
Hoewel het een boodschappenau
tootje par excellence is, doet-ie het
buiten de stad en zelfs op snelwe
gen zeer goed. Wij hadden een ver
sie met de meer dan voortreffelijk
CVT-automaat en dat is zeker als
je veel stadswerk doet bijna een
must. Maar ook bij hogere snelhe
den schakelt die alert en geheel
schokvrij, zoals CVT dat nu een
maal zo goed kunnen. Altijd doen,
als u lekker met een Cube zou wil
len opvallen, maar hij vergt wél
een meerprijs van 1800 euro.
foto GPD
„De Cube is een auto voor mensen
en ook bedrijven die graag willen
en durven opvallen. Je vindt de Cube
mooi of je vindt 'm lelijk. Het is in elk
geval een bijzondere auto met veel
binnenruimte."
4" - J
De Cube blijkt op langere ritten
ook onverwacht comfortabel, zelfs
wat windgeruis betreft. Zo'n vier
kante kast heeft natuurlijk een ake
lige luchtweerstand, maar dat valt
voelbaar en hoorbaar mee. Echte
turbulentie geven alleen de zeer
forse buitenspiegels, maar dat heb
ik graag over voor het enorme
zicht naar achteren.
Wil je parkeren, dan blijkt de Cu
be (in de uitvoering Zen) over een
achteruitkijkcamera te beschikken.
De Cube zit overigens ook verder
vol met slimme accessoires, al zie
ik me mijn iPhone nog niet achter
het voor dat soort dingen bestem
de elastiekje in de portieren han
gen. Maar aan opbergmogelijkhe-
den voor allerhande spullen geen
gebrek.
De Cube is hier alleen te koop met
de 1,6-liter benzinemotor van 110
pk en daar kom je, zeker met die
CVT, heel goed mee uit de voeten.
Maak je het niet te dol, dan is het
officiële gemiddelde verbruik van
6,3 liter per 100 kilometer wel be
naderbaar. Veel zuiniger is natuur
lijk de 1,5-liter diesel, met 103 pk,
maar die zou Den Haag zo veel te
duur hebben gemaakt dat Nissan
van import naar Nederland af zag.
Wilt u niet langer anoniem door
het leven gaan, dan biedt Nissan u
daar met de Cube a 19.400 euro de
mogelijkheid toe. Ik vind 'm enig
om te zien en lekker om mee te rij
den.
Concurrenten
Daihatsu Materia, beetje retro,
veel ruimte, weinig kopers. Wielba
sis 2,54 meter. Bagage 290-1050 li
ter. Gewicht 1110 kg. Benzine 1,3
tot 1,5 1, 91-104 pk, geen diesel.
Vanaf 16.249 euro. Plus: apart.
Min: impopulair, motoren.
Kia Soul, vlot gestileerd, ruim en
praktisch, rédelijk succes. Wielba
sis 2,55 meter. Bagage 340-1140 li
ter. Gewicht 1200 kg. Benzine 1,6 1,
126 pk, diesel 1,6 1,126 pk. Vanaf
16.695 euro, diesel 20.895 euro.
Plus: styling, ruimte, weggedrag.
Min: weinig.
Renault Kangoo Bebop, kortere
Kangoo Familiale, met evenveel zit
ruimte. Wielbasis 2,31 meter. Baga
ge 174-1462 liter.
Gewicht 1335 kg. Benzine 1,6 1,106
pk' diesel 1,5 1,105 pk. Vanaf
19.990 euro, diesel 24.090 euro.
Plus: uiterlijk, interieur, wegge
drag. Min: veel duurder dan grote
Kangoo.
Het interieur van de Cube is al even opmerkelijk als de buitenkant.
PRAKTIJKPROEF Pedestrian Safety-technologie moet aanrijdingen voorkomen
door Robbert Keegel
Hoewel de Volvo S6o pas de
ze zomer op de markt
komt, rijdt een exemplaar al
een tijdje door Amsterdam - ge
woon, zonder camouflage. Volvo
voert er namelijk praktijktests uit
met het Pedestrian Safety systeem
in de S6o.
Amsterdam is niet alleen een goed
testgebied vanwege het zeer druk
ke verkeer, de hoofdstad biedt een
uniek verkeersbeeld binnen Euro
pa met extreem veel ongediscipli
neerde fietsers. Niet vreemd dus
dat de Zweedse ingenieurs het sys
teem ook in deze specifieke om
standigheden willen testen.
Het systeem kan een voetganger
of een wielrijder voor de auto her
kennen en remt het voertuig af
wanneer de bestuurder niet tijdig
reageert om een aanrijding te ver
mijden. Op een testterrein van Vol
vo in Zweden hebben we zelf al
uitgebreid kennis gemaakt met het
systeem, waarvan voor de S6o een
nieuwe generatie is ontwikkeld.
Het nieuwe systeem, 'Collision
Warning with Full Auto Brake
and Pedestrian Detection' ge
naamd, debuteert dit jaar. Volvo's
veiligheidsingenieurs werken overi
gens al meer dan tien jaar aan de
Pedestrian Detection-technologie.
Over de hele wereld zijn er tests
mee gedaan. Na de onthulling van
de nieuwe S6o op de Autosalon
van Genève in maart dit jaar wor
den nu de laatste praktijkproeven
gehouden in de binnensteden van
Europa.
Alleen al in de Europese hoofdste
den kwamen in 20071560 mensen
om in het verkeer. Daarvan is 43
procent voetganger. De snelheid
van het voertuig is van grote in
vloed op de kans dat een voetgan
ger overlijdt als gevolg van de aan
rijding. Bij een snelheid van 50 ki
lometer per uur is de kans op een
dodelijke afloop 85 procent hoger
dan bij een snelheid van 25 km/u.
„Het doel van de nieuwe technolo
gie is aanrijdingen met voetgan
gers te voorkomen bij snelheden
onder de 25 kilometer. Rijdt de au
to sneller, dan moet het systeem
de snelheid tijdens de botsing zo
veel mogelijk verlagen. In de mees
te situaties kunnen we de klap van
de aanrijding met 75 procent ver
minderen", aldus veiligheidsinge
nieur Thomas Broberg van Volvo.