auto j 3 Aandacht trekken met Nissan Cube Volvo test S60 op fietsers in Amsterdam Johnny Sturm, Auto Sturm, Goes vrijdag 30 april 2010 AUTOTEST 'Rijdende Ijskast' is voor de Nederlandse smaak wellicht iets té gewaagd Enig bekijks zijn wij wel gewend, als we rondrijden met sommige testauto's. Maar de Nissan Cube overtrof wat dat betreft zelfs de aandacht die de intertijd nog niet leverbare Fiat 500 trok. door Robbert Keegel Het is ook een opmerkelij ke auto, die zeker in het wit de benaming 'Rijden de Ijskast' ten volle ver dient. In Japan draait niemand er zijn hoofd nog voor om, want daar is de Cube allang gemeen goed. Bovendien hebben ze daar meer vergelijkbare producten, waarvan tot nu toe alleen de Dai hatsu Materia de verre reis naar on ze contreien maakte. Nissan was aanvankelijk ook hele maal niet van plan deze exoot te exporteren. De ombouw naar een links stuur is bepaald geen goedko pe operatie, die in dit geval extra duur werd door de asymmetrische achterdeur van de Cube. De achter ruit lijkt immers 'panoramisch' door te lopen in de rechterzijkant, maar dat is slechts schijn. Van bin nenuit bezien zit er precies dezelf de raamstijl rechts en links. Maar van buiten draagt die achter ruit bij aan het merkwaardige ui terlijk van de Cube, dat door de bouwers ervan dus aanvankelijk te schokkend werd gevonden voor de Europese markten. Ik weet niet of het herroepen van die gedachte wel zo slim is geweest. Kijk naar de tegenvallende verkoopaantallen van gelijkgestemden als die Dai hatsu Materia (dit jaar 29 stuks, het hele vorige jaar 516) en de naar mijn smaak leukere en beter bruik bare Kia Soul (dit jaar 288, in heel 2009 ook maar 1164, mede door dat Kia vanwege het gelazer met importeur Kroymans een paar maanden helemaal niets kon ver kopen). Waar de Nederlanders de toch ook opmerkelijk gestileerde auto's als een Mini en een 500 wél om armden, ben ik bang dat de Cube ze wat te ver gaat, hoewel deze Ja panner vele en vele malen bruik baarder is dan die twee fenome nen. De Rijdende Ijskast biedt na melijk de spreekwoordelijke zee van ruimte. Op zijn wielbasis van 2,53 meter kan je er met vier, zelfs vijf man riant in zitten (bijna staan) en dan blijft er voor bagage nog 245 liter over. Ga je schuiven of klappen met het meubilair ach terin, dan kan de ruimte tot maxi maal 1150 liter groeien. Met de nu naar de goede kant scharnierende achterdeur is die ruimte riant be reikbaar voor laden en lossen, een rijdende inloopijskast. Hoewel het een boodschappenau tootje par excellence is, doet-ie het buiten de stad en zelfs op snelwe gen zeer goed. Wij hadden een ver sie met de meer dan voortreffelijk CVT-automaat en dat is zeker als je veel stadswerk doet bijna een must. Maar ook bij hogere snelhe den schakelt die alert en geheel schokvrij, zoals CVT dat nu een maal zo goed kunnen. Altijd doen, als u lekker met een Cube zou wil len opvallen, maar hij vergt wél een meerprijs van 1800 euro. foto GPD „De Cube is een auto voor mensen en ook bedrijven die graag willen en durven opvallen. Je vindt de Cube mooi of je vindt 'm lelijk. Het is in elk geval een bijzondere auto met veel binnenruimte." 4" - J De Cube blijkt op langere ritten ook onverwacht comfortabel, zelfs wat windgeruis betreft. Zo'n vier kante kast heeft natuurlijk een ake lige luchtweerstand, maar dat valt voelbaar en hoorbaar mee. Echte turbulentie geven alleen de zeer forse buitenspiegels, maar dat heb ik graag over voor het enorme zicht naar achteren. Wil je parkeren, dan blijkt de Cu be (in de uitvoering Zen) over een achteruitkijkcamera te beschikken. De Cube zit overigens ook verder vol met slimme accessoires, al zie ik me mijn iPhone nog niet achter het voor dat soort dingen bestem de elastiekje in de portieren han gen. Maar aan opbergmogelijkhe- den voor allerhande spullen geen gebrek. De Cube is hier alleen te koop met de 1,6-liter benzinemotor van 110 pk en daar kom je, zeker met die CVT, heel goed mee uit de voeten. Maak je het niet te dol, dan is het officiële gemiddelde verbruik van 6,3 liter per 100 kilometer wel be naderbaar. Veel zuiniger is natuur lijk de 1,5-liter diesel, met 103 pk, maar die zou Den Haag zo veel te duur hebben gemaakt dat Nissan van import naar Nederland af zag. Wilt u niet langer anoniem door het leven gaan, dan biedt Nissan u daar met de Cube a 19.400 euro de mogelijkheid toe. Ik vind 'm enig om te zien en lekker om mee te rij den. Concurrenten Daihatsu Materia, beetje retro, veel ruimte, weinig kopers. Wielba sis 2,54 meter. Bagage 290-1050 li ter. Gewicht 1110 kg. Benzine 1,3 tot 1,5 1, 91-104 pk, geen diesel. Vanaf 16.249 euro. Plus: apart. Min: impopulair, motoren. Kia Soul, vlot gestileerd, ruim en praktisch, rédelijk succes. Wielba sis 2,55 meter. Bagage 340-1140 li ter. Gewicht 1200 kg. Benzine 1,6 1, 126 pk, diesel 1,6 1,126 pk. Vanaf 16.695 euro, diesel 20.895 euro. Plus: styling, ruimte, weggedrag. Min: weinig. Renault Kangoo Bebop, kortere Kangoo Familiale, met evenveel zit ruimte. Wielbasis 2,31 meter. Baga ge 174-1462 liter. Gewicht 1335 kg. Benzine 1,6 1,106 pk' diesel 1,5 1,105 pk. Vanaf 19.990 euro, diesel 24.090 euro. Plus: uiterlijk, interieur, wegge drag. Min: veel duurder dan grote Kangoo. Het interieur van de Cube is al even opmerkelijk als de buitenkant. PRAKTIJKPROEF Pedestrian Safety-technologie moet aanrijdingen voorkomen door Robbert Keegel Hoewel de Volvo S6o pas de ze zomer op de markt komt, rijdt een exemplaar al een tijdje door Amsterdam - ge woon, zonder camouflage. Volvo voert er namelijk praktijktests uit met het Pedestrian Safety systeem in de S6o. Amsterdam is niet alleen een goed testgebied vanwege het zeer druk ke verkeer, de hoofdstad biedt een uniek verkeersbeeld binnen Euro pa met extreem veel ongediscipli neerde fietsers. Niet vreemd dus dat de Zweedse ingenieurs het sys teem ook in deze specifieke om standigheden willen testen. Het systeem kan een voetganger of een wielrijder voor de auto her kennen en remt het voertuig af wanneer de bestuurder niet tijdig reageert om een aanrijding te ver mijden. Op een testterrein van Vol vo in Zweden hebben we zelf al uitgebreid kennis gemaakt met het systeem, waarvan voor de S6o een nieuwe generatie is ontwikkeld. Het nieuwe systeem, 'Collision Warning with Full Auto Brake and Pedestrian Detection' ge naamd, debuteert dit jaar. Volvo's veiligheidsingenieurs werken overi gens al meer dan tien jaar aan de Pedestrian Detection-technologie. Over de hele wereld zijn er tests mee gedaan. Na de onthulling van de nieuwe S6o op de Autosalon van Genève in maart dit jaar wor den nu de laatste praktijkproeven gehouden in de binnensteden van Europa. Alleen al in de Europese hoofdste den kwamen in 20071560 mensen om in het verkeer. Daarvan is 43 procent voetganger. De snelheid van het voertuig is van grote in vloed op de kans dat een voetgan ger overlijdt als gevolg van de aan rijding. Bij een snelheid van 50 ki lometer per uur is de kans op een dodelijke afloop 85 procent hoger dan bij een snelheid van 25 km/u. „Het doel van de nieuwe technolo gie is aanrijdingen met voetgan gers te voorkomen bij snelheden onder de 25 kilometer. Rijdt de au to sneller, dan moet het systeem de snelheid tijdens de botsing zo veel mogelijk verlagen. In de mees te situaties kunnen we de klap van de aanrijding met 75 procent ver minderen", aldus veiligheidsinge nieur Thomas Broberg van Volvo.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 83