Woede donderdag 29 april 2010 vrouw in een denkende houding. Zij is tijdloos vereeuwigd, je ziet niet hoe oud ze is. Een deel van het oppervlak bestaat uit fijne structuren van dunne verf Zo ver sterkt het materiaalgebruik de in houd van het beeld. Sterk, ook door de rijkdom aan nu ances én door het vervreemdende van de voorstelling, is 'Er zit een Middeleeuwer op m'n achter bank'. Een voor een groot deel met een doek of vlag bedekte kop van een jonge man met op de ach tergrond de achterbank en een landschap. Een raadselachtig beeld, dat ik associeer met de uit spraak van een vader over zijn langharige zoon. Zo'n uitspraak zou prima passen bij de periode waarin Metsers deze schilderijen maakte én bij het generatieconflict dat zich in die jaren zo heftig mani festeerde. Voor Henk Kooger (1927) is teke nen en schilderen het vinden van authentieke schoonheid. Hij heeft niet de neiging zich af te zetten. Zijn schilderen is dat deel van zijn leven waarin hij in besloten vrij heid een eigen wereld schept. Hij verbindt de klassieke tekening met de belle peinture van de Ecole de Paris uit de jaren '50, de tijd waar in hij zich als kunstenaar vormde. Kooger verdiende zijn brood als (biologie)leraar, maar is door oriëntatie, talent en inzet profes sioneel kunstenaar te noemen. Het tekenen kreeg hij mee van Louis Heymans, één van zijn do centen aan de Middelburgse Rijks kweekschool, die ook openstond voor gematigd moderne figuratie ve kunst. Op de overzichtsexposi tie van Kooger zijn enkele door werkte tekeningen te zien die van zijn vermogen getuigen om de vi suele werkelijkheid nauwgezet weer te geven. Het merendeel van de werken bestaat echter uit aqua rellen en olieverfschilderijen. En zeker in die laatste komt het talent en het vakmanschap van Kooger het best tot zijn recht. Dat heeft te maken met de vrijheid die je kunt aflezen in vorm- en verfbehande- ling. Neem een recent schilderij als 'Stad aan het water'. Lucht, bebou wing en water zijn teruggebracht tot vlakken en verfvegen, in een rijk geschakeerde variatie van vet en rul, losjes en stevig, dekkend en transparant, afgewisseld met een stipje hier en een vlekje daar. Zo wekt Kooger de suggestie van een herkenbaar gegeven, terwijl hij fei telijk bezig is met een abstract schilderij. Die opvatting wordt ook zichtbaar in het niet beschrijvende kleurge bruik. Een heerlijk doek, zoals vele op deze tentoonstelling. Kooger zoekt zijn onderwerpen vaak dichtbij huis, aan de Zeeuwse kust: strandhokjes, boeien, paal hoofden, een vuurtoren, Valkenis- se, Westkapelle, Vlissingen - ze ko men allemaal voorbij. Typerend voor Koogers benadering is het af zien van nostalgie of romantiek. Een industrieel complex bij Rotter dam kan net zo goed onderwerp zijn voor een schilderij of aquarel als een spoorwegemplacement of station. In 'Afscheid/thuiskomst' bouwt Kooger door vlekken en strepen over elkaar heen te leggen een compositie met bovenleidin gen, signaallichten en stationskap- pen. De kwaliteit zit hem in het balanceren tussen figuratie en ab stractie. Kooger weet wat hij doet, heeft de beheersing die hem in staat stelt zich vrij met onderwerp en verbeelding te verstaan. Wat is het trouwens prachtig om te zien dat iemand die de So is gepasseerd zo fris naar de wereld kan kijken. zijn waarvan hij hoopt dat die hen tot hun laatste dagen zal achtervol gen. Ernaast hangt 'Jonge held', een in roodbruine tinten geschil derd portret van een Vietcongstrij- der, overigens zonder wapen, meer een jonge boer met vastbera den blik dan een soldaat. Het is duidelijk naar wie en wat de sympathie van Metsers uitgaat. In veel van de werken hangt een geladen sfeer en de geportretteer- den zijn vaak machthebbers uit verleden en toenmalig helden of mensen met wie de jonge schilder niet veel op heeft. Een titel als 'Mo nument voor een adellijke schoft' zegt daarover net zoveel als het portret van een in Zeeuws kos tuum gestoken man ('Zeeuwse ma gistraat') die de toeschouwer af standelijk en bars aankijkt. En 'Portret van P.', een verwaand hoofd dat iets weg heeft van een i7e-eeuwse graaf maar dan met brilletje, is zelfs letterlijk schiet schijf geweest: Metsers richtte er een luchtbuks op. De van oorsprong Zeeuws-Vla ming Metsers studeerde aan de academies van Gent en Antwer pen. Dat zou het met de moderne Belgische kunst vervlochten surrea listische van zijn taferelen verkla ren. Maar ook het ongemakkelijke van De Chirico komt in zijn voor stellingen terug. Je ziet aan vorm en compositie dat Metsers kan schilderen, maar de gevoeligheid van zijn latere werk ontbreekt in een aantal van de geëxposeerde werken. Die composities ogen wat vlak door matte kleuren zonder nuan ces. Dat geldt niet voor het prachti ge portret van, naar ik vermoed, de moeder van de schilder, een in een lange jurk gehulde zittende Guido Metsers: Ik had je graag nog eens willen spreken,1973. door Nico Out Op zoek het beste wat Zeeland op kunstgebied te bieden heeft, bezocht ik de exposities van Guido Metsers in Galerie Hannelore Meyaard, Vlis singen en Henk Kooger in de Schotse Huizen, Veere. Henk Kooger: Zomergasten, 2009. De tentoonstelling van het vroege werk van Guido Metsers (1940) concentreert zich op de jaren '70. Je ziet in de werken de roerige jaren terug van maatschap pelijke onrust, de Vietnamoorlog en de tegencultuur. 'De droom van de generaal' bijvoorbeeld is een surreële voorstelling van een desolaat landschap met een uitge mergelde oude kop waar vanon der de schedel een dode vrouw en een kind verschijnen. Het zou de door Metsers aan militaire leiders toegewenste nachtmerrie kunnen Cerda Ruiters Gerda Rutters is een beeldhouwer die met het menselijk lichaam als uitgangspunt expressieve beelden maakt, waaruit de kracht van de aarde spreekt. De fysieke uitstra ling van haar werk vormt een mooi contrast met de breekbare mensfiguren in de tekeningen van Piet Meeuwse. T/m 25/6: Kantoor Covra, Spanjeweg 1, Nieuwdorp. Werkdagen 8.30 - 17.00 uur. Tien Heestermans Tien Heestermans combineert een oude schrijfmachine, een laken met een songtekst, witte koffers en foto's van plekken van vertrek of aankomst tot een vervreemden de installatie over leven, tijd en ruimte met de titel 'Who knows where the time goes'. T/m 30/6: Stadhuishal, Markt 2 Brouwershaven. Werkdagen 10.00 - 16.00 uur. Tijdens feestd'a n' Ernest Joachim wijdt zijn loop baan als beeldhouwer en tekenaar aan het verbeelden van de schoon heid en kracht van natuur en na tuurverschijnselen. Hij concentreert zich op de essen tie. Dat leidt tot fraaie, geconcen treerde abstracte sculpturen en te keningen. T/m 2/5: Raadskelder, Croote Markt 1, Sluis. Za. t/m wo. 14.00-17.00 uur. Francesco Arena Francesco Arena speelt met zijn in stallatie in op het evenement 'Het vergeten bombardement', dat her innert aan de verwoesting van het centrum van Middelburg in mei 1940. Arena bouwde een confron terend beeld: een berg van zand en brokstukken, een omgekeerde bomkrater. T/m 13/6: Vleeshal, Markt Middelburg. Di. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Ernest Joachim Kees Wijker tekent met draad poë tische machines vanuit de verwon dering voor het samenspel tussen natuurwetten en menselijk ver nuft. De laatste jaren heeft hij zijn repertoire uitgebreid met land schappelijke taferelen die doen denken aan hoe je als kind de we reld zag T/m 27/5: Galerie POP, Weststraat 6, Domburg. Ma. t/m za. 10.00-17.00 uur, zo. 11.00-17.00 uur. Di.gesloten. Kees Wijker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 54