II
SckeidevaAvders
Multivalent
dinsdag 27 april 2010
RWteïSPiUJi
IHpyttpyJI.
foto's Lex de Meester
Het Nederlands Loodswezen bestaat uit drie korp
sen: Rijnmond, IJmond-Noord en Scheldemonden,
waaronder Vlissingen valt. Voor de Schelde is een
aparte regeling getroffen. Na de scheiding tussen Ne
derland en België werd in 1843 het Scheldereglement
opgesteld, waarin een onderscheid wordt gemaakt
tussen Wetschepen en Scheldevaarders. Wetschepen
zijn bestemd voor de Nederlandse havens en mogen
alleen Nederlandse loodsen aan boord nemen.
Scheldevaarders gaan naar de Belgische havens en
mogen door zowel Nederlandse als Belgische lood
sen worden begeleid. Nederland krijgt 27,5 procent
van deze schepen, België 72,5 procent.
Vroeger had iedere loods een eigen
specialisatie. Er waren kanaalloodsen
(Vlissingen-Gent), rivierloodsen (Vlis-
singen-Antwerpen) en zeeloodsen
(Vlissingen-zee). Rein Midavaine is
zo'n zeeloods. „Daarmee behoor ik tot
een uitstervend ras", zegt hij. Slechts
vijf procent van de Nederlandse
loodsen is nu nog op slechts één traject
inzetbaar. De overige 95 procent is
multivalent, wat betekent dat ze overal
"kunnen werken. Op termijn moeten
alle loodsen multivalent zijn.