II SckeidevaAvders Multivalent dinsdag 27 april 2010 RWteïSPiUJi IHpyttpyJI. foto's Lex de Meester Het Nederlands Loodswezen bestaat uit drie korp sen: Rijnmond, IJmond-Noord en Scheldemonden, waaronder Vlissingen valt. Voor de Schelde is een aparte regeling getroffen. Na de scheiding tussen Ne derland en België werd in 1843 het Scheldereglement opgesteld, waarin een onderscheid wordt gemaakt tussen Wetschepen en Scheldevaarders. Wetschepen zijn bestemd voor de Nederlandse havens en mogen alleen Nederlandse loodsen aan boord nemen. Scheldevaarders gaan naar de Belgische havens en mogen door zowel Nederlandse als Belgische lood sen worden begeleid. Nederland krijgt 27,5 procent van deze schepen, België 72,5 procent. Vroeger had iedere loods een eigen specialisatie. Er waren kanaalloodsen (Vlissingen-Gent), rivierloodsen (Vlis- singen-Antwerpen) en zeeloodsen (Vlissingen-zee). Rein Midavaine is zo'n zeeloods. „Daarmee behoor ik tot een uitstervend ras", zegt hij. Slechts vijf procent van de Nederlandse loodsen is nu nog op slechts één traject inzetbaar. De overige 95 procent is multivalent, wat betekent dat ze overal "kunnen werken. Op termijn moeten alle loodsen multivalent zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 85