m geest van 2/Wonen Tussen tang en hark wonen@wegener.nl 024-3650509 Nederlandse Eenvoud in Design, oftewel NED. Onder i die naam zetten interieurarchitect Bart Vos en het bedrijf Kembo het gedachtegoed van Cispen voort in de 21e eeuw. Dat lijkt aardig te lukken. Vier nieuwe stoelen 'in de geest van Gispen' krijgen een kans om in de NED-collectie opgenomen te worden, door Renske Schriemer Zaterdag 24 april 2010 Gispen tweede bedrijf! Binnen Kembo maakte Gispen opnieuw prijswin nende meubelontwerpen: een se rie gestoffeerde stoelen, maar ook tafels van gebogen stafstaai. Maar als Kembo verdergaat als projectin richter en Gispen in de jaren zes tig afzwaait, raakt de collectie op de achtergrond, lammer, stelde al gemeen directeur Alex van der Klift tijdens de prijsuitreiking van de Noordelijke Ontwerpprijs: „De Triënnalestoel is in 1954 gemaakt, maar nog steeds van een verbluf fende eenvoud en tijdloosheid. Jonge mensen zien het zelfs als nieuw ontwerp." Met NED by Kembo wil hij niet al leen Kembo nieuw leven inblazen: de ambities zijn groter. „We willen met functioneel, eenvoudig, kwali tatief hoogwaardig ontwerp ook te genwicht bieden aan de enorme stroom laagwaardig meubilair. Het valt mij tijdens de inkoop in Mil aan elk jaar op hoe veel slechte meubels de eindstreep halen." Dan is er nog een derde ambitie, vult Vos hem aan. „Er is behoefte aan een koppeling tussen jonge ontwerpers en de industrie. NED by Kembo wil ontwerpers aan moedigen ontwerpen te maken in de geest van Gispen. Dat is tenslot te bewezen kwaliteit. Het is een uitdaging om te zien wat ontwer pers daar vandaag mee doen." De verwachtingen voor de Noorde lijke Ontwerpprijs waren hoogge spannen, geeft Vos toe. Maar hij is zeker niet teleurgesteld. Tientallen ontwerpers leverden een prototy pe af voor de Noordelijke ontwerp wedstrijd. Uiteindelijk konden drie stoelen meedingen naar de ereplaatsen, naast een vierde waar dering voor de winnaar van de pu blieksprijs. Savina Radeva en )o- chem Klok, studenten aan de ont- werpopleiding Minerva, gingen er met de eerste prijs vandoor. Zijn technische oog en haar creatieve kant leidden tot een even helder als poëtisch ontwierp. Het frame van wit gebogen metaal in een vierkante vorm ondersteunt de enigszins flexibele zitting en rug leuning. Het plaatstaal van zitting en leuning kreeg een bekleding van een dun laagje hout voor com fort en warmte. Heel origineel is het los bijgeleverde stuk bekle ding, dat als zitkussen voor extra comfort zorgt. Radeva en Klok gaan binnenkort in het Kembo- hoofdkantoor in Veenendaal hun ontwerp verfijnen. Daar blijft het niet bij. Van der Klift verraste ook de nummers twee en drie en de publiekswin- naar met een invitatie om over productie van hun stoelen te pra ten. Deze zomer staat in het teken staan van schetsen, rekenen en prototypes maken. „Vanaf septem ber vullen we de NED-collectie dan aan met nieuw, fris ontwerp." www.kembo.nl www.nedbykembo.com Reageren? redactie.wonen@wegener.nl Cispen en Kembo Willem Hendrik Gispen (1890- 1981is een van de eerste en be kendste industrieel ontwerpers van Nederland. Hij maakte faam met zijn matglazen GlSO-hanglampen (1926) en meubels van buisframe (vanaf 1927), Zakelijk verging het Gispen minder goed dan creatief. Eind jaren veertig stapte hij uit zijn eigen bedrijf: hij kon zijn creatieve ei er niet meer kwijt. In 1953 begon hij samen met Ru Meijer een nieuw bedrijf: Kembo. Dat staat voor: Kom Eerst Maar Bij Ons (en dus niet bij het bedrijf Gis pen). Gispen wilde weer mooie meubels maken. En dat lukte. In 1954 bracht Kembo zijn 302 fau teuil op de markt, een hit op de Triënnale in Milaan en werd er di rect bekroond. Na de 302 volgde nog een serie stoelen en tafels, ge maakt van stafstaai in speelse belij ningen en in spannende kleuren. Als Gispen in de jaren zestig af zwaait als meubelontwerper, gaat Kembo verder in de zakelijke markt. De afgelopen jaren raakte Kembo door de economische crisis in zwaar weer, maar vorig jaar maakte het bedrijf met een nieuwe directie een nieuwe start. De ambities zijn groot: interieur ontwerper en woonwinkeleigenaar Bart Vos maakt zich hard voor het erfgoed van Gispen en investeert samen met Kembo in de lijn NED by Kembo. Daarin is sinds 2008 plaats voor de klassiekers van Gis pen, door Bart Vos in nieuwe kleu ren en stoffen gestoken én voor ontwerp van (jonge) designers. KE U K E N L. I J KE N Ooit hip en veelgebruikt, nu afgedankt en zieltogend in een hoekje van de kast: keukenlijken. In deze aflevering: een 'warmeschaalvasthoudtang'. door jan van Mullem Soms kom je keukenhulpjes tegen die die naam niet (meer) mogen dragen, zo om slachtig, onhandig, ondoordacht en achter haald zijn ze. Neem deze 'warmeschaalvast houdtang', waarvan de uitvinder blijkbaar van vóór het pannenlap- en ovenwanttijdperk stamt óf bezig was met het ontwikkelen van tuingereed schap toen hij 'even werd afgeleid'. Van afstand is het makkelijk om iemands levenswerk te bekritiseren. Maar dit 'ding', overigens ook zo on eerbiedig getypeerd door eigenaresse Ans van Elde- ren, had ons bespaard mogen blijven. Ik bedoel: had niemand Tornado, de van oorsprong Nederlandse fabri kant die toch ook veel nuttige keukenhulpjes heeft voortgebracht, kunnen waarschuwen dit ding vooral niét in productie te nemen? En waar was, toen dat leed toch was geschied, de Youp van 't Hek van die tijd? Iemand met charisma en een mond als een scheermes die in 'Bucklerstijl' dit ding finaal had weg geblazen? Helaas. Wim Kan of Toon Hermans heb ik er nooit over gehoord, al moet ik daarbij wel aanteke nen dat ik begin jaren zeventig, schijnbaar de 'hoogtij dagen' van deze tang, nog meer van de Fabeltjeskrant dan van de oudejaarsconference was. Eigenaresse Ans van Elderen is zelf ook geen fan, leid ik af uit haar e-mail. Lees mee (ingekort): 'Onlangs kwam ik achterin een keukenla het bijgaande geval te gen. Het leek een handig ding, maar gebruikt hebben we het niet vaak. Want net zo snel had je de schaal met een stel pannenlappen beetgepakt. Dit ding gaat binnenkort naar de rommelmarkt.' Voor wie nog gist naar de precieze functie van dit keu- kenlijk: eerst maar eens de werking ervan bestuderen. Ik tik 'Tornado en tang' op Google in, om wat officiële fabrieksinfo te achterhalen. Foto's van allerlei keuken hulpjes van het merk floepen op het scherm. Behalve van deze. Een verkoopknaller zal het niet zijn geweest, durf ik wel in te schatten. Als gaandeweg ook steeds meer nijp-, waterpomp-, krul- en stijltangen de revue passeren, geef ik de moed op. En vertrouw ik dus op de 'gebruiksinfo' die de eigenaresse zelf geeft: 'met dit ding kun je vuurvaste schalen pakken en vervoeren van keuken naar eetkamer'. Zonder je vingers te bran den natuurlijk, want je klikt de tang aan de rand van een warme schaal vast. Aan elke willekeurige? Sorry, geen idee. Waarom Ans van Elderen het-toch heeft ge kocht (of in ieder geval: bewaard), vraag ik me af. Nou, gekocht is het verkeerde woord. Ze heeft het gekrégen, maar wel nadat ze er eerst om had ge vraagd. Dat momentje van on bezonnenheid was waarschijn lijk te wijten aan de roes waarin ze destijds verkeerde: 'het heeft op ons verlanglijst je voor onze verloving of bruiloft gestaan. Het leek ons een handig ding...'. Vanaf een roze wolk en door een roze bril zal zelfs vulkanische as sprookjesachtig-prachtig lij ken. Dus vast ook dit feitelijk zo onooglijke keukenlijk. En misschien was het verliefde stel destijds wel zó vol van het aanstaande huisje-boompje-beestje-ideaal, dat de Tornado voor iets heel anders werd aangezien. In derdaad, een tuinhark. Handig om die border bij dat eerste huisje mee om te woelen. Toch nog gecheckt, voor de zekerheid: Tornado heeft geen tuinharkjes in het assortiment (gehad). Ook een keukenlijk in huis? Mail info en foto van het keukenlijk naar redactie.wonen@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 99