uto. 17
Onopvallend goed
Toyota Avensis 2.0 Automaat
Alternatief: Ford Mondeo 1.8
Alternatief: Saab 9-3 1.8T
vrijdag 23 april 2010
OCCASION Toyota Avensis
Elke week testen we in
deze rubriek een occa
sion. Hoe goed rijdt-ie
nog? En wat is er voor
ongeveer hetzelfde be
drag nog meer te koop?
Deze week een Toyota
Avensis.
door Lucas Boot
Stel, u zoekt een betrouw
bare sedan om uw part
ner en de twee kids veilig
en wel te vervoeren. Hij
hoeft er niet flitsend uit
te zien, maar moet gewoon goed
zijn werk doen en mag niet meer
kosten dan 16.000 euro.
Dan heeft u aan de Toyota Avensis
die we ophaalden bij Toyo-
ta-dealer Wierikx in Bergen op
Zoom een goede.
Hij staat op de prijslijst voor 15,6
mille en voor dat geld krijgt u veel
auto met een waslijst aan opties.
Om wat te noemen: automatisch
dimmende binnenspiegel, elektri
sche ramen rondom, elektrisch ver
stelbare en verwarmde buitenspie
gels, regensensor, carkit, acht.air
bags, cruise control en 17-inch
lichtmetalen wielen.
Die maken de Avensis nog enigs
zins spannend, want opvallen doe
je met deze Japanner niet.
De Toyota heeft een 2,0-liter benzi
ne met 147 pk als krachtbron waar
je lekker vlot mee door het ver
keer rijdt.
Het blok is gekoppeld aan een
viertrapsautomaat. Aan de ene
kant is zo'n automaat comfortabel,
maar een extra verzet geeft meer
rust tijdens het rijden.
Bij een inhaalmanoeuvre bijvoor
beeld schakelt-ie van 4 abrupt
naar 3 terug en klimt de naald met
een onrustig hoog in de toeren.
Verder doet de vierbak zijn werk
prima. Alles in de Avensis doet dat
eigenlijk.
De bedieningsknoppen zien er
nog onaangetast uit, de stoelen ver
tonen geen (door)zitplekken, er
kraakt niets...
De Avensis staat daarnaast op een
prettig comfortabel onderstel. Niet
foto's Lucas Boot
Toyota Avensis
te zacht, niet te hard. En ruim is-ie
ook. Ik (1,88 meter lang) kan met
gemak achter mezelf zitten. Niet
gek dat je deze Toyota ook met
blauwe kentekenplaten ziet rond
rijden.
De kofferruimte behoort met 520
liter bovendien tot een van de
grootste in zijn klasse.
Er staat hier al met al een uitste
kende auto waar op enkele min
punten na niets op aan te merken
valt.
We noemden zojuist de automaat
- kwestie van smaak - en er zijn
nog wat kritiekpunten. Op de ach
terbumper vinden we een aantal
flinke krassen en in de voorruit zit
een sterretje.
Tijdens het rijden ontbrandden
spontaan de lampjes van het ESP
en de tractiecontrole.
Prijs: €15.600
Bouwjaar: 10-2005
Nieuwprijs in 2005: €30.700
Km-stand: 88.705
Transmissie: viertrapsautomaat
Vermogen: 147 pk
0-100 km/u: 9,5 seconden
Topsnelheid: 205 km/h
Garantie: 6 mnd Bovag-garantie
APK: nieuw bij aflevering
BTW/Margeauto: marge
Volgens verkoopleider Jeroen Cla-
rijs van Toyota-dealer Wierikx zou
dat kunnen duiden op versleten
remblokken. Clarijs: „We leveren
de Avensis daarom af met een on
derhoudsbeurt en een nieuwe
Bijzonderheden: cruise control, car
kit, automatisch dimmende binnen
spiegel
Verkooppunt: Wierikx, Bergen op
Zoom
Historie: De eerste generatie Toyo
ta Avensis volgde in 1997 de Toyo
ta Carina E op. Het type in deze
test is van de tweede generatie en
werd in 2008 vervangen door de
huidige Avensis-reeks.
APK voor één jaar. Die ster in de
ruit vullen we op met hars. Boven
dien krijgt de koper een jaar gratis
pechservice in Europa, mocht er
onverhoopt iets mis gaan met de
auto."
Ford Mondeo 1.8
Prijs: was €15.314, nu €13.913 Bouwjaar: 1-2007 Km-stand: 60.000
Vermogen: 110 pk Transmissie: handgeschakelde vijfbak
APK: geldig tot 01-2011 Garantie: 6 maanden Ford A1-garantie
BTW/Margeauto: marge
Bijzonderheden: airco, elektrische ramen voor
Verkooppunt: Ford de Ree, Oostburg
\\-."
- 2-
Saab 9-3 1.8T
Prijs: €14.950 Bouwjaar: 1-2005 Km-stand: 78.830
Vermogen: 150 pk Transmissie: handgeschakelde vijfbak
APK: geldig tot 01 -2011
Garantie: 6 maanden Bovag-garantie BTW/Margeauto: marge
Bijzonderheden: lederen bekleding, parkeersensoren
Verkooppunt: Autobedrijf van Damme, Wissenkerke
Leipzig toont
nieuwe Touran
Volkswagen koos de Automobil
International-tentoonstelling
te Leipzig uit om de nieuwe Tou
ran te introduceren. Deze op de
Golf gebaseerde MPV kreeg een
nieuw jasje en meteen ook zes
nieuwe motoren, waaronder de su-
perzuinige 1,2-1 driecilinder die we
van de Polo BlueMotion kennen
en die in de Touran een gemid
deld verbruik van 4,6 liter ople
vert. Daaraan verwant is een 1,2 1
benzinemotor die 6,4 l/ioo km ver
bruikt. De nieuwe Touran komt
deze herfst naar Nederland, de
prijs is nog niet bekend.
Snelste Ferrari
ooit in Peking
Ferrari vindt de autotentoonstel
ling van Peking, eind deze
maand, de juiste plek om hun snel
ste straat-sportwagen ooit te pre
senteren. De 670 pk sterke zesliter
(op precies te zijn 5999 cm3) V12
geeft deze 599 GTO een topsnel
heid van 335 km/u en de sprint
naar de honderd verloopt in 3,35
seconden. Van deze topsporter zul
len niet meer dan 599 exemplaren
worden gebouwd. Wat dat moet
kosten heeft Ferrari nog niet mee
gedeeld.
Elektrische mini
snel op de 'ring'
De opmars van elektrische au
to's valt niet te stuiten. Niet al
leen voor stadsvervoer maken de
stille en uitlaatgasloze voertuigen
langzaam maar zeker furore, zelfs
in de racewereld komen we ze te
gen.
Zo heeft Mini een speciale elektri
sche versie de Nürburgring opge
stuurd, waar DTM-coureur Tho
mas Jager er een topsnelheid van
187 kilometer per uur mee noteer
de.
Volvo met 767.350
kilometer op de teller
Een Belgisch stel rijdt dagelijks
200 kilometer op en neer tus
sen huis en werk met een twaalf
jaar oude Volvo met 767.350 km
op de teller. Marie-Louise Fillee
(67) en Pierre Verdoodt (67) heb
ben nooit grote onkosten aan de
auto gehad. „Op 610.000 km moes
ten we de koppeling laten vervan
gen, maar dat is gewoon sleet, hé."
Merkenstands keren
terug op AutoRAI 2011
Het is pas over een jaar, maar
nu al weet de RAI hoe de Au
toRAI 2011 eruit gaat zien. De be
langrijkste wijziging is dat de mer
kenstands weer terugkomen.
De AutoRAI 2011 wordt gehouden
van dinsdag 12 tot en met zaterdag
23 april volgend jaar. De aanpak
voor 2011 is opnieuw kostenbe
wust, maar geeft de exposanten
meer mogelijkheden hun merk
identiteit te laten spreken want op
verzoek van exposanten en pu
bliek komen de merkenstands te
rug. Dit betekent dat alle auto's
van één merk bij elkaar staan.
In 2009 waren de auto's per 'bele
vingswereld' ingedeeld, zodat au
to's van diverse merken door el
kaar stonden. Ook is de AutoRAI
volgend jaar weer op alle doorde
weekse avonden open.