Kangoo prima voor vakanties Landwind is eerste Chinese auto in Nederland auto 3 Piet Vogelaar Eelco Zwolle, Renault Auto Centrum, Goes als je 'm nodig hebt! vrijdag 23 april 2010 AUTOTEST 'Armeluis MPV' van Renault heeft naast goed weggedrag een praktisch comfort Het is een Franse vinding, de van een bestelauto afgelei de flexibel inzetbare luxewagen, die als 'armeluis MPV' door het leven gaat. De Renault Kangoo is er zo één. door Robbert Keegel Citroen was in 1996 met de Berlingo een jaartje eerder dan Renault met de Kangoo, maar dat tijdsver schil is te kort om te kunnen zeg gen 'in navolging van'. Het ontwik kelen van een auto, ook al is de (bestel)basis al klaar, duurt name lijk een stuk langer. Zeker in 1996. Het genre bleef vrij lang voorbe houden aan de Franse merken, want Citroëns partner Peugeot kwam al gauw met een equivalent van de Berlingo, eveneens geba seerd op de gemeenschappelijke kleine bestelwagen, die de naam Partner kreeg. Pas in 2000 door brak Fiat de Franse hegemonie met de Doblö, die natuurlijk ook in een bestelversie door het leven ging- Renault gooide de knuppel in het hoenderhok, toen het zijn Roe meense dochter Dacia toestond de prijsbreker Logan MCV ook op de West-Europese markten te intro duceren. Qua binnenruimte niet helemaal opgewassen tegen de ge vestigde orde, maar met zijn enor me wielbasis toch een tegenstrever van jewelste. Dat de Dacia prestige- matig geen deuk in een pak boter maakt, is van sterk ondergeschikt belang, aangezien de kopers van ar- meluis-MPV's daar volslagen lak aan hebben. Het gaat vooral om ongecompliceerd vervoer voor een gering bedrag, met veel ruimte en weinig poespas. Dat de Kangoo niettemin voortref felijk rijdt valt te verklaren uit het feit dat zijn technische onder grond personenautotechniek her bergt en niet, zoals Berlingo Part ner, gebaseerd was op een bestel ler. Maar ook bij deze Franse con currenten is het roer technisch be hoorlijk om. Niettemin stuiteren ze alleen met een flinke lading aan boord ietsje minder. Naast het weggedrag staat ook het comfort van de Kangoo Family, zoals 'ons' exemplaar in alle volledigheid is genaamd (er is ook een kortere Kangoo Be-Bop), op een heel aanvaardbaar niveau. Het interieur is niet zo Spartaans meer en heeft eigenlijke heel aardige de signtrekjes. Maar vóór alles is het praktisch en uiterst flexibel. Mef het meubilair kan heel creatief worden omgegaan, zodat de verde ling tussen zit- en bagageruimte ge makkelijk aan de behoeften van het moment kan worden aange past. Er zijn dan ook heel wat mensen die de Kangoo als een ideale vakan tieauto beschouwen. Het vele glas kan daarbij wel als nadeel worden ondervonden, want je moet een boel truttige gordijntjes plaatsen om je bagage aan te nieuwsgierige blikken te onttrekken. Voor jonge stellen en 'empty nesters', door de marketingmensen altijd als dé Het interieur van de Kangoo is simpel, maar beslist niet onaardig. doelgroepen voor vlotte en hippe auto's bestempeld, is in het geval van de Kangoo voor reisdoelein den wellicht eerder de bestelversie aan te bevelen. De Kangoo, die wij te gast hadden, had de juiste in richting voor vakanties, met de leuke optie van 'vliegtuigkastjes', in de hemel bo ven de achterinzittenden. Als transporteur is de neerklapbare rechter voorstoel handig, die met neergeklapte achterbank zorgt voor een vlakke laadvloer met een lengte van 2,50 m. Voor normale ski's heb je dat tegenwoordig niet meer nodig, want die carvers kun nen ook dwars achterin. Wie ech- foto GPD „De Kangoo staat op het onderstel van de Renault Scenic. Het is daardoor een ontzettend comfortabele auto, die naast een veelzijdig interieur ook veel ruimte biedt. Wat dat betreft staat de Kangoo op eenzame hoogte bovenaan." ter wil schansspringen of deltavlie gen, heeft echt wat aan die lengte. Meestal zal de standaard bagage ruimte, die op een wielbasis van 2,70 m kan variëren van 660 tot 28661, wel volstaan, maar op de onze zat ook nog een stel variabele dakdragers. Als je die niet nodig hebt, staan ze in elk geval erg goed. De bagageruimte is met een omhoog scharnierende achterklep góed toegankelijk, aan de zijkan ten zouden we schuifdeuren prefe reren. We reden de Kangoo met een 1,61 zestienkleps benzinemotor van 110 pk en die laat weinig te wen sen over. Hij was gekoppeld aan een automaat, die vooral bij stads- bestelwerk heel prettig is, maar ook voor een aangepaste Kangoo (rolstoeltoegang is heel goed te rea liseren) een must is. In dit geval komt het gewicht uit op 1405 kg uit, maar bij andere motoren ver schilt dat. Er kan gekozen worden uit twee benzinemotoren, allebei 1,6 l.en 90 of deze 110 pk. De drie diesels hebben een inhoud van 1461 cm3 en leveren 70, 90 of 105 pk. De eerste keuze voor professio nals, maar ook mensen die voor hun vakantie de (zuidelijke) diesel- landen kiezen kunnen er profijt van hebben. De Renault Kangoo is er vanaf 15.990 euro, de 110 pk komt op 18.890 euro en dieselrijden begint bij 17.790 euro, maar die heeft geen roetfiiter. Dat zit pas op een 90 pk diesel en die kost 20.490 euro. Die prijzen zijn allemaal concurre rend, alleen de Dacia zit er een stuk onder. De Renault Kangoo is geen auto om bij de Ritz of het Negresco voor te rijden, maar is een kanjer voor meer bescheiden vakanties of andere vrijetijdsdoeleinden. Voor al omdat-ie ook nog eens erg goed rijdt. PREMIÈRE Automerk maakt comeback met midi-MPV CV9 door Robbert Keegel Landwind probeert het weer. Na het fiasco in 2005, toen het model New Vision na een desastreuze crashtest door de Duitse Adac van de Europese markten werd teruggetrokken, maakt het merk van Jiangling Mo tors Holding een comeback met de midi-MPV CV9. Was de onfor tuinlijke en technisch onvolkomen New Vision een SUV die voortbor duurde op een al verouderde Isuzu Rodeo/Opel Frontera, met een mo tor van Mitsubishi, dé CVg is gesti leerd door de befaamde Italiaanse designstudio Idea. Verder zijn de motoren en aandrijving mede ont wikkeld door de Duitse tak van het internationale technisch ont wikkelingsconcern FEV, dat met talloze automerken samenwerkt. Opdat niet opnieuw een veilig heidsfiasco ontstaat zijn TÜV Rheinland en TNO Helmond bij de ontwikkeling van de gehele au to betrokken geweest. De Landwind CV9 is de eerste Chi nese auto die in Nederland, vanaf juni, te koop zal zijn. De prijzen beginnen bij 14.495 euro en daar voor wordt een midi-MPV gebo den met een wielbasis van 2,71 me ter, die plaats kan bieden aan zes mensen. Qua maatvoering is de CV9 te ver gelijken met een Opel Zafira, of een Citroen C4 Grand Picasso. De CV9 wordt in eerste instantie aangeboden met een keuze uit twee benzinemotoren, een 1,6 liter met 97 pk of een tweeliter die 140 pk heeft. Beide motoren kunnen met een lpg-installatie worden uit gerust. Aan een elektrische versie wordt gewerkt Voor Landwind worden in Neder land 35 dealers aangesteld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 57