Kangoo prima voor vakanties
Landwind is eerste Chinese auto in Nederland
auto 3
Piet Vogelaar
Eelco Zwolle, Renault Auto Centrum, Goes
als je
'm nodig
hebt!
vrijdag 23 april 2010
AUTOTEST 'Armeluis MPV' van Renault heeft naast goed weggedrag een praktisch comfort
Het is een Franse vinding, de van een bestelauto afgelei
de flexibel inzetbare luxewagen, die als 'armeluis MPV'
door het leven gaat. De Renault Kangoo is er zo één.
door Robbert Keegel
Citroen was in 1996 met de
Berlingo een jaartje eerder
dan Renault met de
Kangoo, maar dat tijdsver
schil is te kort om te kunnen zeg
gen 'in navolging van'. Het ontwik
kelen van een auto, ook al is de
(bestel)basis al klaar, duurt name
lijk een stuk langer. Zeker in 1996.
Het genre bleef vrij lang voorbe
houden aan de Franse merken,
want Citroëns partner Peugeot
kwam al gauw met een equivalent
van de Berlingo, eveneens geba
seerd op de gemeenschappelijke
kleine bestelwagen, die de naam
Partner kreeg. Pas in 2000 door
brak Fiat de Franse hegemonie
met de Doblö, die natuurlijk ook
in een bestelversie door het leven
ging-
Renault gooide de knuppel in het
hoenderhok, toen het zijn Roe
meense dochter Dacia toestond de
prijsbreker Logan MCV ook op de
West-Europese markten te intro
duceren. Qua binnenruimte niet
helemaal opgewassen tegen de ge
vestigde orde, maar met zijn enor
me wielbasis toch een tegenstrever
van jewelste. Dat de Dacia prestige-
matig geen deuk in een pak boter
maakt, is van sterk ondergeschikt
belang, aangezien de kopers van ar-
meluis-MPV's daar volslagen lak
aan hebben. Het gaat vooral om
ongecompliceerd vervoer voor een
gering bedrag, met veel ruimte en
weinig poespas.
Dat de Kangoo niettemin voortref
felijk rijdt valt te verklaren uit het
feit dat zijn technische onder
grond personenautotechniek her
bergt en niet, zoals Berlingo Part
ner, gebaseerd was op een bestel
ler. Maar ook bij deze Franse con
currenten is het roer technisch be
hoorlijk om. Niettemin stuiteren
ze alleen met een flinke lading aan
boord ietsje minder.
Naast het weggedrag staat
ook het comfort van de
Kangoo Family, zoals
'ons' exemplaar in alle
volledigheid is genaamd (er is ook
een kortere Kangoo Be-Bop), op
een heel aanvaardbaar niveau. Het
interieur is niet zo Spartaans meer
en heeft eigenlijke heel aardige de
signtrekjes. Maar vóór alles is het
praktisch en uiterst flexibel. Mef
het meubilair kan heel creatief
worden omgegaan, zodat de verde
ling tussen zit- en bagageruimte ge
makkelijk aan de behoeften van
het moment kan worden aange
past.
Er zijn dan ook heel wat mensen
die de Kangoo als een ideale vakan
tieauto beschouwen. Het vele glas
kan daarbij wel als nadeel worden
ondervonden, want je moet een
boel truttige gordijntjes plaatsen
om je bagage aan te nieuwsgierige
blikken te onttrekken. Voor jonge
stellen en 'empty nesters', door de
marketingmensen altijd als dé
Het interieur van de Kangoo is simpel, maar beslist niet onaardig.
doelgroepen voor vlotte en hippe
auto's bestempeld, is in het geval
van de Kangoo voor reisdoelein
den wellicht eerder de bestelversie
aan te bevelen.
De Kangoo, die wij te gast
hadden, had de juiste in
richting voor vakanties,
met de leuke optie van
'vliegtuigkastjes', in de hemel bo
ven de achterinzittenden. Als
transporteur is de neerklapbare
rechter voorstoel handig, die met
neergeklapte achterbank zorgt
voor een vlakke laadvloer met een
lengte van 2,50 m. Voor normale
ski's heb je dat tegenwoordig niet
meer nodig, want die carvers kun
nen ook dwars achterin. Wie ech-
foto GPD
„De Kangoo staat op het onderstel van de
Renault Scenic. Het is daardoor een
ontzettend comfortabele auto, die naast
een veelzijdig interieur ook veel ruimte
biedt. Wat dat betreft staat de Kangoo op
eenzame hoogte bovenaan."
ter wil schansspringen of deltavlie
gen, heeft echt wat aan die lengte.
Meestal zal de standaard bagage
ruimte, die op een wielbasis van
2,70 m kan variëren van 660 tot
28661, wel volstaan, maar op de
onze zat ook nog een stel variabele
dakdragers. Als je die niet nodig
hebt, staan ze in elk geval erg
goed. De bagageruimte is met een
omhoog scharnierende achterklep
góed toegankelijk, aan de zijkan
ten zouden we schuifdeuren prefe
reren.
We reden de Kangoo met een 1,61
zestienkleps benzinemotor van
110 pk en die laat weinig te wen
sen over. Hij was gekoppeld aan
een automaat, die vooral bij stads-
bestelwerk heel prettig is, maar
ook voor een aangepaste Kangoo
(rolstoeltoegang is heel goed te rea
liseren) een must is. In dit geval
komt het gewicht uit op 1405 kg
uit, maar bij andere motoren ver
schilt dat. Er kan gekozen worden
uit twee benzinemotoren, allebei
1,6 l.en 90 of deze 110 pk. De drie
diesels hebben een inhoud van
1461 cm3 en leveren 70, 90 of 105
pk. De eerste keuze voor professio
nals, maar ook mensen die voor
hun vakantie de (zuidelijke) diesel-
landen kiezen kunnen er profijt
van hebben.
De Renault Kangoo is er vanaf
15.990 euro, de 110 pk komt op
18.890 euro en dieselrijden begint
bij 17.790 euro, maar die heeft geen
roetfiiter. Dat zit pas op een 90 pk
diesel en die kost 20.490 euro. Die
prijzen zijn allemaal concurre
rend, alleen de Dacia zit er een
stuk onder.
De Renault Kangoo is geen auto
om bij de Ritz of het Negresco
voor te rijden, maar is een kanjer
voor meer bescheiden vakanties of
andere vrijetijdsdoeleinden. Voor
al omdat-ie ook nog eens erg goed
rijdt.
PREMIÈRE Automerk maakt comeback met midi-MPV CV9
door Robbert Keegel
Landwind probeert het weer.
Na het fiasco in 2005, toen
het model New Vision na
een desastreuze crashtest door de
Duitse Adac van de Europese
markten werd teruggetrokken,
maakt het merk van Jiangling Mo
tors Holding een comeback met
de midi-MPV CV9. Was de onfor
tuinlijke en technisch onvolkomen
New Vision een SUV die voortbor
duurde op een al verouderde Isuzu
Rodeo/Opel Frontera, met een mo
tor van Mitsubishi, dé CVg is gesti
leerd door de befaamde Italiaanse
designstudio Idea. Verder zijn de
motoren en aandrijving mede ont
wikkeld door de Duitse tak van
het internationale technisch ont
wikkelingsconcern FEV, dat met
talloze automerken samenwerkt.
Opdat niet opnieuw een veilig
heidsfiasco ontstaat zijn TÜV
Rheinland en TNO Helmond bij
de ontwikkeling van de gehele au
to betrokken geweest.
De Landwind CV9 is de eerste Chi
nese auto die in Nederland, vanaf
juni, te koop zal zijn. De prijzen
beginnen bij 14.495 euro en daar
voor wordt een midi-MPV gebo
den met een wielbasis van 2,71 me
ter, die plaats kan bieden aan zes
mensen.
Qua maatvoering is de CV9 te ver
gelijken met een Opel Zafira, of
een Citroen C4 Grand Picasso.
De CV9 wordt in eerste instantie
aangeboden met een keuze uit
twee benzinemotoren, een 1,6 liter
met 97 pk of een tweeliter die 140
pk heeft. Beide motoren kunnen
met een lpg-installatie worden uit
gerust.
Aan een elektrische versie wordt
gewerkt
Voor Landwind worden in Neder
land 35 dealers aangesteld.