iCheckbox
'Pas als kinderen zelf iets ervaren steken
18
2©©13nfl
Driemanschap Schouwen-Duiveland
EDUCATIE
Streetwise is een verkeerseducatie-
programma van de ANWB
voor kinderen op de basisschool.
STREETWISE Basisschoolleerlingen leren spelenderwijs goed en verantwoord omgaan met verkeerssituaties
Bruse Nacht van
Oranje biedt
veel muziek
dinsdag 20 april 2010
uamu wmm m n sea - muBamsm - iiiimiiiiiiiiiiiiiiiiih iimhiiii uui li iiniwwiinii
De materialen voor streetwise zijn speciaal ontwikkeld. Voor de kinderen
uit de groepen 3 tot en met 8 is er de iCheckbox. Een leerkracht kan
met behulp daarvan een simpele maar doelmatige oogmeting uitvoeren.
door Piet Kleemans
Het komt er verbaasd,
verontwaardigd
zelfs, uit bij het jo
chie: „Dat is écht
geen vijftig. Dat was
veel harder'. Een standaardreactie
op de remproef volgens ANWB-in-
structeur Marthy de Wilt-Jansen.
De remproef - een auto komt met
50 km per uur aan en de kinderen
moeten voorspellen hoe snel het
voertuig af kan remmen - is een
van de onderdelen van het Street-
wiseproject waar de wielrijders-
bond basisscholen warm voor pro
beert te maken. Gisteren was het
ANWB-team actief bij OBS Theo
Thijssen in Zierikzee.
De basisschoolleerlingen kregen
onder meer een fietsparcours met
op de dagelijkse verkeerspraktijk
geënte 'hindernissen' voorgescho
teld. Verder werd geoefend met
oversteken en werd de kinderen
bijgebracht hoe belangrijk het is in
de auto de veiligheidsgordel te ge
bruiken. „Remmen en gordels.
Dat is echt de rode lijn van dit pro
gramma", benadrukt Marthy de
Wilt. „Het is zó belangrijk dat kin
deren inzien dat een auto niet zo
maar stilstaat en dat je in een auto
echt een gordel móet dragen. En
pas als kinderen zelf iets ervaren
steken ze er écht iets van op", is de
ervaring van De Wilt.
Met dat gegeven in het achter
hoofd troont De Wilt de kinderen
van groepen 5 en 6 mee naar de -
speciaal voor dat doel deels afgeslo
ten - De Kanterlaan. Daar legt ze
uit dat een auto niet zomaar stil
staat. Er gaat meteen al tijd verlo
ren omdat de bestuurder van de
auto tijd nodig heeft om te reage
ren op wat er in het verkeer ge
beurt. „Dan ben je een seconde
kwijt en in die seconde ben je al
weer zo'n vijftien meter verder eer
er echt geremd wordt."
Desalniettemin blijken de kinde
ren optimistisch als hen gevraagd
wordt met een oranje kegel aan te
geven waar zij denken dat de auto
bij een noodstop bij 50 kilometer
per uur stil zal staan. Ongeloof op
de gezichten als de auto véél ver
der dan de meest pessimistische
kegel tot stilstand komt. Vervol
gens mogen ze het op de passa
giersstoel in de met dubbele bedie
ning uitgeruste ANWB-auto zelf
proberen. Daarbij geeft een klasge
noot met een zwart-wit geblokte
finishvlag telkens het sein tot rem
men. Waar de een met een brede
grijs vol in de ankers gaat is de an
der voorzichtig. 'Cool man' klinkt
het, vooral onder de jongens.
Op het schoolplein van de Theo
Thijssenschool mogen de kinde
ren uit groepen 7 en 8 hun fiets-
vaardigheid tonen. Dat blijkt nog
niet mee te vallen. De smalle
plank die model staat voor het tus
sen - stilstaande of langzaam rij
dende - auto's fietsen maakt slacht
offers en hetzelfde geldt voor de af
geschuinde plank ofwel de afrit
van de stoep.
Ook de zware rugzak - bedoeld
om de kinderen voor te bereiden
op de gang naar de middelbare
school - eist zijn tol. „Dan zie je
dat kinderen het fietsen met zo'n
zware rugzak behoorlijk onder
schatten. ]e ziet ze gewoon voor je
ogen omkiepen." In sporthal On
derdak zitten de kinderen van
groep 3 en 4. Zij krijgen aanschou
welijk onderwijs over het dragen
van de autogordel.
Met behulp van een spannend ver
haal, pop Albert (autopassagier)
en een elektrisch autootje laat
ANWB-instructeur Sonja van den
Biggelaar zien wat er gebeurt als je
niet in de gordels zit en er geremd
wordt. Als de niet met een gordel
beveiligde Albert bij de remma-
noeuvre tegen het dashboard
smakt - en zelfs een keer zijn pet
verliest - klinkt gejuich van de zij
lijn. Elke keer weer.
Met de kinderen van groepen 1 en
2 werd - door de eigen juffen -
oversteken geoefend en werd de
kinderen geleerd (gevaarlijke) ver
keersgeluiden te herkennen.
Directeur André Koster van de
Theo Thijssenschool is enthousiast
over Streetwise. „Ik beschouw dit
als een aanvulling op het reguliere
verkeersonderwijs, zoals dat hier
op school wordt gegeven. Dit pro
ject heeft wat dat betreft voor ons
absoluut meerwaarde."
Blik en klik: Passagier Albert zit niet in de gordel....
Fietsvaardigheid: slalommen.
Remmen op commando.
1. Gewonden bij ongeval Burghsluis
2. Bona Fide krijgt uitstel (foto)
3. Inbraak in woning Dreischor
Foto-impressie van 'Streetwise'-pro-
ject bij obs Theo Thijssen, Zierikzee.
www.pzc.nl/schouwen-duiveland
Tips: schouwen-duiveland@pzc.nl
bruinisse - De Bruse Nacht van
Oranje voorafgaand aan de viering
van Koninginnedag behoort tot de
tradities. Het festijn in Durpsuus
De Vanger begint donderdag 29
april om 18.00 uur met een kinder
disco met als thema 'WK Oranje
Zuid-Afrika'. De kinderen
wordt gevraagd verkleed naar het
feest te komen. De disco is be
doeld voor kinderen tussen 2 en 13
jaar, eventueel vergezeld door
ouders. Vervolgens treedt Bad
Hair Day op in een XL-formaat
met blazers. Verder geeft het nieu
we Bruse muziekduo Jeelz acte de
présence. Het duo wordt gevormd
door de zangeressen Jenneke van
Opijnen en Els Vroegop.
zierikzee - In aanwezigheid van
veel familie en kennissen op de pu
blieke tribune zijn gisteren de drie
wethouders van Schouwen-Duive
land geïnstalleerd.
Nieuw is alleen Wim Stouten van
Leefbaar Schouwen-Duiveland.
Gilles Houtekamer (SGP) en Ad
Verseput (WD) zaten al in het vo
rige college. Stouten kwam in 1981
voor de WD in de gemeenteraad
van Duiveland. Hij was daar wet
houder van 1986 tot 1997. In 2002
keerde hij terug in de gemeentepo
litiek als raadslid voor LSD.
Het college telt drie full-time wet
houders, tegenover vier in de vori
ge periode. Daarmee bespaart de
gemeente, volgens formateur Ver
seput, 66.000 euro dit jaar en
93.600 euro structureel vanaf 2011.
De wethouders leggen de eed of de gelofte af. Vlnr: Gilles Houtekamer, Ad
Verseput en nieuwkomer Wim Stouten. foto Dirk-Jan Gjeltema