Toeren met blues in detank 2 Pefor Kmtpe dinsdag 20 april 2010 Wind in het gelaat, terwijl de weg naar de Zeeuwse kust eindigt in de ondergaande zon. Vrijheid. Alsof Route 66 op de Zeeuwse dijken ligt en het 650 CC mo torblok het leven bezingt. Motorrijden is als de blues, vindt Peter Kempe. De X3 650 van D Kempe staat al klaar voor een ritje. Niet bepaald een op en top blinkende chopper. Het chro men motorblok, waaruit twee pijpen eindigen in uitlaten, vertoont sporen van een olielekkage. Het 'goud' brokkelt van de letters 'Yamaha' op de benzi netank. Sporen van het leven staan in de lak gekrast. Maar zodra de 31-jarige motor van Kempe start, gromt hij als nooit tevoren. De Yamaha van Kempe is als een door drank en vrouwen doorleefde blueszanger. Diepe rimpels, maar een prachtige, rauwe keel. De Kwadendammer zou zijn Yamaha dan ook voor geen goud de deur uit doen. Niet dat hij een fervente biker is. Maar als organisator van de bluesroute en het in Zeeland overbekende bluesfestival in Kwadendamme, hoort z'n motor toch wel bij zijn 'vrije' imago. Kempe heeft zijn wilde haren nooit verloren, letterlijk. 54 is hij nu. „Ik rij al vanaf mijn zes tiende motor", vertelt hij. „In Bors- sele kon je voor 15 gulden voor drie maanden een proefrijbewijs hebben. Toen die verlopen was, kocht ik in Goes een proefrijbewijs en toen weer bij een volgende gemeente. Zo heb ik tot mijn achttiende motor kunnen rijden." Na het behalen van zijn motorrijbewijs reed hij een Yamaha 250 CC. „Die heb ik gereden tot ie helemaal in de poeier was. Daarna heb ik twee jaar geen motor gehad, totdat ik op vakantie in Griekenland een motor huurde. Heer lijk vrij over het eiland tuffen. Man, ik was meteen weer verkocht." Kempe haalt elk jaar grote bluestoppers naar het toch wel nietige Kwaden damme. Hij doet dat samen met zijn maat Kees Wielemaker. Ook die heeft zijn hart bij motoren liggen. Niet dat hij er zelf eentje heeft. „In mijn jonge jaren heb ik wel een motorexamen gedaan. Bij een achtje maken ging het mis. Ge zakt. Het was september, ik dacht: 'Nou ja, ik probeer het volgend voorjaar wel weer.' Ik moet het nu nog proberen", lacht hij. Waar Kempe bovenop zo'n 50 pk zit, toert Wielemaker graag rond op zijn Solex van nog geen 1 pk. „Toch haal ik zo'n 45 kilometer per uur hoor. En ik rij zo naar Brugge als het moet." Kempe toert op zijn motor om te genieten van het landschap. Hem zie je dus niet met 180 kilometer per uur voorbijscheuren. „Ik kom nooit boven de 110. Nee, zo'n racer is helemaal niets voor mij. Ik heb altijd oude tufmotoren gehad. Geef mij maar mijn Yamaha. Mooie looks, lekkere zit, mooi blok met die twee pijpen en je kunt heerlijk aan het stuur hangen. Het is eigenlijk een replica van de Triumph Bonneville, alleen is deze Yamaha tig keer goedkoper. En betrouwbaarder. Mijn Yamaha is van 1979, maar loopt nog als een zonnetje. Gelukkig maar, want ik ben helemaal niet technisch. Ik kan nog net mijn spiegel eraf draaien en op de juiste plaats terugzetten." Wat maakt motorrijden nu zo gewel dig? „De vrijheid", stelt Kempe. „Rijd maar eens over de oude weg van Hein- kenszand, via Lewedorp en Nieuwland naar de kust. Dat geeft je een nostal gisch Route 66 gevoel. Dat is het mooie aan motorrijden." Dennis Rijsbergen Peter Kempe: „Geef mij maar mijn Yamaha, je kunt heerlijk aan het stuur hangen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 38