iól zeeland KEIHEKQ De straat als boeiend theater Scheepje op 't droge 1 zeeland in de vorige eeuw maandag 19 april 2010 I n de Raadkaart kunnen we in deze periode niet achterblijven met I kaarten over de festiviteiten. Onze vraag is telkens: wie staan er op de foto en in welke plaats was de koninklijke familie op bezoek? Het is ook aardig als u een anekdote heeft.over het koninklijk gezelschap. De oplossingen kunnen voor vrijdag verstuurd worden naar de redactie van de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Inzenden bij voorkeur via email: redactie@pzc.nl Drie inzenders van goede antwoorden krijgen een waardebon. Jazeker, de haven van het stadje Tholen werd herkend. „Links op de voorgrond staat de voor malige gasfabriek met rechts daar van de houten loodsen die in el- kaars verlengde stonden. Rechts achterin is de brug over de rivier de Eendracht te zien. Wat heb ik hier als kind heerlijk gespeeld en ook gezwommen toen wij van de Duitsers niet meer naar de zeedijk mochten! Voor mij is dit een van de dierbaarste plekjes van Tho len", Addy Haverman-van de Scheur. „Een glimp was al voldoen de", vult André Soomers uit IJzen- dijke aan. „Dat is de kleine kaoje van Tholen! Als kleine jongen heb ik daar in de jaren 50 veel rondge lopen en gespeeld. De foto is den kelijk van voor de oorlog, hij is ge nomen van de kop van de kleine kaoje, op dat dwarse stuk lag altijd de oesterboot van de firma Bonafi des. Je kijkt zo het achterstuk in van wat de grote kaoje was. De gro te kaoje buigt een beetje naar links en verdwijnt achter het loodsje midden op de foto." Zijn herinneringen zijn zoet. „Bij laag water stond de haven meestal droog, dan lagen de scheepjes met hun platte bodems in de modder. Op zondag werd er natuurlijk niet gewerkt maar als het dan op maan dagochtend laag tij was, kon je de haven niet uit met je schuit. Dan hoorde je zondagnacht na 12 uur de klompen klepperen in de stra ten van de schippers die hun schuit alvast buiten gingen leg gen." D.E. Tollenaar uit Terneuzen her kent 'rechts op de voorgrond het vaartuig ths van J. C. van de Bout, daarachter onmiskenbaar een stoomsleepboot, waarschijnlijk van de sleepdienst Tholen. Links het vaartuig ±13, die eigendom was van J. Bogert'. De winnaars zijn: André Soom ers uit IJzendijke, Gerard van Schellen uit Wemeldinge en L.F Matthijsse uit Heinkenszand. Theaterrecensent Willem Nijssen geeft wekelijks zijn impressies weer van voorstellingen die hij heeft be zocht. Deze week: 'Liefdesbrieven' met Anne-Wil Blankers en Paul van Vliet. Anne-Wil Blankers en Paul van Vliet had den nog nooit samen op het toneel ge staan, terwijl ze dat, volgens eigen zeggen, altijd al eens hadden willen doen. 'Liefdesbrie ven' van A.R. Gurney is nu de idea-" le aanleiding. Maar vreemd genoeg hoeft er in dit stuk, dat eigenlijk dus geen toneelstuk is, absoluut niet geacteerd te worden. ('En ook niks van buiten geleerd,' sist een boosaardig stemmetje in mij.) Toch moet er natuurlijk juist wel op vaar dige wijze léven ingeblazen wor den, en destijds (1989) in ofF-Broad- way Amerika stonden tientallen ac teurs van naam en faam dan ook te dringen om allemaal één week die (twee) rollen te mogen opnemen. Wat we te horen krijgen, is het le vensverhaal van twee mensen, Me lissa en Andrew, die als kind al be vriend raakten en die elkaar nooit uit het oog zijn verloren. Wat we te zien krijgen, is een lange tafel (of een brede, het is maar hoe je het be kijkt), waar de twee - een stukje uit elkaar - aan zitten en waar ze beur telings, zonder oog- of ander con tact, elk voor zich voorlezen uit een plakboek vol brieven. Dat is een heel statische opstelling, de tekst moet wel ongelooflijk pak Anne-WiS Blankers en Paul van Vliet. kend zijn om daar doorlopend door geboeid te blijven. Natuurlijk ontstaat er uit het heen en weer van de brieven wel een soort van trage papieren dialoog. Daarnaast raken de twee acteurs, met mimiek en lichaamstaal, wel degelijk ook hier en nu in gesprek met elkaar, en dat stuk doen Paul van Vliet en Anne-Wil Blankers meesterlijk. Soms is die dialoog echt wel ko misch (door de 'botsende' eigenge reidheid van twee van zichzelf ver vulde zielen), maar meestal eerder een beetje melancholiek. Want de ze twee mensen lijken misschien wel voor elkaar geboren, maar ze krijgen elkaar niet. Wat die gemiste kans voor hen alle bei betekent, wordt in de loop van de voorstelling natuurlijk steeds duidelijker. Het wordt een verhaal over onvervuld verlangen, over bur gerlijke remmingen en haastig ver zwegen sensualiteit. Het verhaal van een keurig net opgevoed jonge tje, geboren voor een mooie car rière, dat misschien best wel buiten door Rolf Bosboom Het Theater Aangaande Het Leven Op Aarde in Middelburg heeft de deuren alweer gesloten. Het selecte publiek dat de afgelo pen een van de voorstellingen mocht bijwonen, kijkt echter te rug op een bijzondere ervaring. Za terdagmiddag was de laatste opvoe ring. De bezoekers wisten vooraf niet wat hen te wachten stond. Een voorstelling, zo was slechts aange kondigd. In de ruimte van galerie Caesuur in de Lange Noordstraat stonden trapsgewijs twaalf plu chen theaterstoelen opgesteld. Hans Overvliet, een van de initia tiefnemers, leidde de voorstelling in. „Er is wat er is, je ziet wat er te zien is, je hoort wat er te horen is", zei hij, om aan te geven dat er niets wezenlijks was geënsceneerd. „Wel wezenlijk: het beeld en het geluid - de Lange Noordstjaat zo als die zich hier en nu aandient. De straat, haar huizen - het deco rum - en haar mensen die voor ons als acteur optreden. En wil je dat alles waarnemen, dan vraagt dat jullie onversneden aandacht", aldus Overvliet: Daarmee werd duidelijk dat de 'voorstelling' het alledaagse leven op straat - op een zonnige zater dagmiddag - was, gezien vanachter het glas van de galerie. Geleidelijk bleek dat er veel, héél veel is te zien. Een bonte variatie aan men- Gezien vanuit galerie Caesuur bleek het leven op het straat ineens een bij zonder schouwspel te zijn. foto Lex de Meester sen passeerde, van jong tot oud, van opgewekt tot meelijwekkend, van stoer tot koddig. Details die an ders niet opvallen, werden ineens essentieel. Sommige verschijnin gen leken ook te mooi om niet geënsceneerd te zijn: een fietsende vrouw in klederdracht, een jongen op een skateboard met een glazen vaas in zijn hand, een statige dame achter een moderne rollator met zwikkende wieltjes. Menigeen, in clusief het passerende autoverkeer, leek als vanzelf te bewegen op de maat van de stemmige muziek (voor de pauze Ennio Morricone, na de pauze Philip Glass) die in de galerie klonk. Het was een boeiend en niet zel den hilarisch schouwspel dat zich ontrolde, een theaterstuk dat als het werkelijk was geënsceneerd vrijwel ondoenlijk en onbetaal baar was geweest. Het publiek keek, terwijl het onder meer bak jes popcorn kreeg aangereikt, ge boeid toe en verveelde zich geen moment. Toch was het niet alléén maar een kwestie van kijken, want op het moment dat passanten in de gaten hadden dat er wat gaande was in de galerie, wisselden de functies van toeschouwer en acteur. Ineens was het publiek dat bekeken werd. Dan werd er als kortstondig ver bond gezwaaid en gelachen, aan beide zijden van het glas.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 54