Van de slums spectrum IO Levi's Zaterdag 17 april 2010 STANDPLAATS De man keek moeilijk voor zich uit, staand voor de balie van de Libanese douane, in een enorme hangar nabij de lucht haven van Beiroet. De afgelopen vijf mi nuten hadden hij en een dikke meneer - de dienstdoende douanechef - een inten se discussie gevoerd over een pakketje met daarin twee dingen: een koffiezetap paraat en een spijkerbroek. Het pro bleem, zo zei de dikke douanemeneer, was de spijkerbroek. Het ging niet over de kleur, want die was zoals meestal blauw. Nee, het probleem was het merk: Levi's. Volgens de Libanese wet is het verboden producten in te voeren van be drijven die Israël steunen. Libanon en Israël bevinden zich namelijk nog altijd in staat van oorlog met elkaar. Omdat ik in dezelfde ruimte op een klapstoeltje zat te wachten, kon ik de hele discussie horen. De man, $P die Amerikaan was (hij droeg een colbertje met sportschoenen eron der), klaagde steen en been. „Dit is gewoon een pakketje van mijn vrouw", zei hij tegen de douanier. „Hoe kon zij weten dat Levi's niet mag?" „Het staat op de boycotlijst", door Harold Doornbos Zuster Cyril (73) is de oprichtster van de Rainbow Homes in De 9-jarige Tania Roy werd na de dood van haar vader door Kolkata en Hyderabad. de schoonfamilie op straat gezet. antwoordde de man van de doua ne, terwijl hij de broek uit het pak ketje haalde. Een maatje 34-36, schatte ik van een afstand. „Het hele pakketje komt Libanon niet in", oordeelde de douaneman. „U kunt betalen bij de kassa, zodat we het terug kunnen sturen naar de afzender." „Ook mijn koffiezet apparaat?", vroeg de Amerikaan enigs zins beteuterd. Om vervolgens ronduit kwaad te worden. „Ik hoef die hele ver domde broek niet meer", riep hij. „Hou 'm maar." Hij vervolgde: „Ik ga dit pakke tje niet terugsturen vanwege een dom me Levi's-broek. Ik wil m'n koffie kun nen drinken. Ik heb hier weken op ge wacht!" „U weigert?", reageerde de man van de douane. „Goed, dan zullen we een procedure starten om u te laten deporte ren uit Libanon vanwege poging tot ille gale invoer van een verboden Israëlisch product." Nu schrok de Amerikaan. Hij mompelde iets van 'het spijt me' en ver liet, zonder pakketje, de hangar. Andere Arabische of moslimlanden zijn veel minder strikt als het gaat om het boycotten van het door hen zo gehate Is raël. Ik herinner me nog goed dat ik on langs in het uiterst islamitische en zeer anti-Israël zijnde Pakistan vijf goedkope boxershorts kocht. Tot mijn grote verba zing stond aan de binnenkant 'Made in Israël'. Natuurlijk heb ik dat er uitge knipt, voordat ik terugkeerde naar Bei roet. Ook in Pakistan kun je 'facewash' kopen met op de tube de productbeschrijving in het Hebreeuws. En in Dubai, waar de islamitische wetgeving sharia geldt, zijn Levi's-spijkerbroeken gewoon te koop. Dat geldt ook voor Saudi-Arabië. Israëli sche toeristen kunnen ook gewoon rei zen naar Egypte, Jordanië of Turkije. Maar Libanon is een uitzondering. Liba non en Israël worden nooit vrienden, dacht ik. Totdat de douanier me een ver haaltje vertelde. „Net als Levi's-spijker broeken waren ook cosmetische produc ten van Estee Lauder tcft voor kort verbo den in Libanon", zei hij. „Maar een rijke en invloedrijke Libanese zakenman heeft gewoon z'n contacten gebruikt in de poli tiek en voert nu allerlei spullen van Estee Lauder in." Goh, dacht ik. Misschien moeten vredes conferenties over het Midden-Oosten in de toekomst niet worden georganiseerd door politici, maar door zakenmensen. Dakloos, onderdrukt, seksueel misbruikt en gedwongen tot prostitutie: dit is de bikkelharde realiteit voor veel meisjes in India. Maar er gloort hoop. In zogeheten Rainbow Homes krijgen ze onderdak, een slaapplek, schone kleren, gezond eten, onderwijs en vooral: een toekomst. tekst en foto's Sacha de Boer Ze willen arts, danslerares, ad vocaat of stewardess worden. Meisjesdromen, zoals leeftijd genoten overal ter wereld hebben. Maar deze Indiase meisjes hebben op hun 14e al een lange weg afgelegd om überhaupt ambities te kunnen koesteren. Voorheen leefden Puja, Sonam, Roshni en honderden anderen op straat. Ze deden daar ongewild ervaring op met prostitutie, seksueel misbruik en on derdrukking. Nu lijken ze hun verloren jeugd in te halen en roddelen en giechelen zoals tieners dat doen. En ze studeren. Heel serieus, elke dag met de neus in de boeken. Want terug naar straat, dat nóóit meer. Hier voelen ze zich boven alles veilig. In een van de zestien zo geheten Rainbow Homes krijgen ze onder dak, een slaapplek, schone kleren, gezond eten, onderwijs en vooral: een toekomst. New Delhi, Kolkata (het vroegere Calcut ta) en Hyderabad zijn steden waar dankzij het initiatief van enkele Indiase idealisten en geld van Nederlandse ondernemers nu 1.600 voormalige straatmeisjes naar school gaan. Aan de basis ervan lag een even sim pel als briljant plan. 's Nachts staan scho len toch leeg, dus waarom niet een van de lokalen inrichten als slaapzaal? Matjes op de grond en ineens is er per school plaats voor zo'n honderd straatmeisjes. Overdag krijgen ze les. De jongsten worden bijge spijkerd door oudere meisjes die al langer in de Rainbow Homes wonen en die be grijpen wat de nieuwkomers hebben door staan in hun nog prille leven op straat. En er zijn huismoeders, die ook op school wo nen. Ook zij waren voorheen dakloos, maar begeleiden nu de kinderen buiten schooltijd om. De opmerkelijkste transformatie is die van de Loreto Day School Sealdah in Kolkata, een exclusieve school voor kinderen uit de betere milieus, gerund door een Ierse non, zuster Cyril. Vanaf de jaren tachtig nodig de ze ook kinderen van arme gezinnen uit hier naar school te gaan. Toen in de jaren negentig een dakloze scholiere van 4 jaar 's nachts op straat werd verkracht, vond zuster Cyril dat deze kwetsbare groep ook buiten schooltijden moest worden opge vangen. Zo ontstond het eerste Rainbow Home. Nu kunnen dakloze kinderen en kinderen van gegoede gezinnen probleem loos samen naar school. Elke ochtend staan er zo'n zevenhonderd keurige meisjes in schooluniform voor de poort, afgeleverd door een ouder of soms zelfs door een auto met chauffeur. De an dere helft van de leerlingen bestaat uit kin deren uit arme gezinnen of kinderen die op straat leefden. Maar eenmaal binnen de poort van het gebouw, is het verschil niet meer te zien. Arm of rijk, iedereen draagt Roshni Khalun (14, links) woont sinds 2007 in een Rainbow Home. Sanjana Biswas (16) liet in 2008 het straatleven achter zich. hetzelfde schooluniform. In een land waar het kastesysteem nog steeds onder de oppervlakte sluimert, zou je denken dat andere schoolkinderen neer kijken op de voorheen dakloze Rainbow- kinderen. Maar dat tolereert zuster Cyril niet. De leerlingen worden op speelse wij ze gedwongen met elkaar om te gaan, bij voorbeeld doordat de leerlingen uit de hoogste klassen les geven aan de jongste Rainbowkinderen. In New Delhi worden de Rainbow Homes gerund door Harsh Mander, een Indiase in tellectueel die een idealistische samenle-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 86