Humor verlicht de pijn van onthechting x6 GERRIT KOMRIJ naturalisme Een nieuwe eeuw maar toch weer een oud geluid zaterdag 17 april 2010 Laia Fabregas en Elke Geurts debuteerden twee jaar geleden verdienstelijk, de eerste met een licht surrealistische roman, de tweede met een eveneens licht surrealistische verhalenbundel. Nu komen beiden met een nieuw boek waarin 'onthechting' het hoofdthema vormt. ELKE GEURTS door Maarten Moll Aan verwachtingen beant woorden, dat is wat een schrijver met een tweede boek moet doen. Juist als het debuut goed is ontvangen. De debuten van Laia Fabregas en Elke Geurts werden goed ontvangen. Beide schrijfsters (beiden uit 1973), brachten onlangs hun tweede boek uit. Fabregas verraste twee jaar gele den met de licht surrealistische ro man Het meisje met de negen vin gers. Over twee zussen die in het Spanje van Franco opgroeien zon der dat ze een foto van hun ouders te zien krijgen. Dat maakte benieuwd naar haar tweede roman. Landen is het op zichtig geconstrueerde verhaal van twee mensen, tevens de vertellers, aangeduid met 'zij' en 'hij'. In het eerste hoofdstuk ontmoeten ze el kaar voor de eerste en laatste keer. Hij sterft tijdens de landing en zij neemt een geheimzinnig kistje van hem mee naar huis. Vervolgens lezen we in alterneren de hoofdstukken hoe zijn leven is verlopen en hoe het haar na de landing vergaat. De geschiedenis sen van de hij en de zij zijn, uiter aard, met elkaar verknoopt, met het thema onthechting als kern. Zij is al een tijd bezig een gebeurte nis uit het verleden op te lossen waarbij haar ouders omkwamen. Ze doet dat aan de hand van een geheimzinnige lijst met honderd namen. Hij vertelt hoe hij, ge vlucht voor de vrouw die in plaats van hem zijn broer koos, als Spaan se gastarbeider in Nederland te rechtkwam en met een Nederland illustratie CRW se vrouw trouwde. Als zijn vrouw is gestorven, reist hij met het kist je, dat de ziel van zijn vrouw, de kunst (ze was kunstenares) en het leven bevat, naar Nederland om het zijn zoon te laten zien. Het nadeel van een al te geconstru eerde roman is dat de verwachtin gen van de lezer uitkomen. (Die zoon en de zij hebben inderdaad met elkaar te maken.) Zo ook in Landen, waardoor een zekere span ning verloren gaat. Behalve de constructie is er de taal die een roman moet dragen. Die is in Landen wel erg vlak, zo niet obli gaat. Nergens fonkelt die, nergens verdiept de taal de gevoelens van de hoofdfiguren. Nergens een glimp van humor. Dat is meer dan spijtig. Storend is ook het veelvul dige gebruik van het woord 'maar'. Elke Geurts debuteerde, ook in 2008, met de verhalenbundel Het besluit van Dola Korstjens. Dat wa ren frisse verhalen over de tobben- 'Ik zou iets anders met mijn leven moeten doen. Hij zei dat ik lef had' de mens, ook met licht surrea listische trekken. Geurts' tweede boek, Lastmens, be staat uit drie langere verhalen. De drie vrouwen in de drie verhalen willen breken met het bestaande leven. 'Ik heb definitief geen le ven', denkt de hoofdpersoon in het titelverhaal. Onthechting is ook het thema van Geurts. Wat ze goed kan, is het be schrijven van treurige levens, met een zeurend dreigen op de achter grond. NeemWieke, de moeder die in Lastmens besluit geen moe der meer voor haar kind te zijn, maar au pair, om te ontsnappen aan het wurgende bestaan van een werkloze moeder met een succes volle man in een kast van een huis in Amsterdam-Zuid. Of de angsti ge schooljuf Peggy, die in het ver haal 'Grote voorspoed' wanhopig naar een A-leven verlangt, daarin gedwarsboomd door haar man. En Angelique, de euritmiejuf die in 'Retour Carboon' het met pri maten bewoonde dorp Carboon is ontvlucht en op een dag terug keert om een gehate oom te zien creperen. Hoe pijnlijk de situaties bij Geurts ook zijn, ze weet met humor het loodzware te verlichten, zonder dat het pijnlijke teniet wordt ge daan. Dat is een grote kracht, al zouden de verhalen met wat snoei- werk - hier en daar zijn scènes wel erg uitgewalst - beter worden. In 'Grote voorspoed' heeft Peggy tijdens een show onder enthou siast geschreeuw van de presenta tor haar hoofd in de bek van een krokodil gestopt. 'Mijn vrouw droomde hardop: Ik zou iets anders met mijn leven moeten doen. Hij zei dat ik lef had'. 'Het was een gedrogeerde krokodil, Peggy.' Humor, én het zegt veel over de re latie van Peggy en haar man. Mooi is dat Geurts de verhalen niet helemaal uitwerkt, het aan de lezer overlaat te bedenken hoe het de personages verder vergaat. Zij heeft aan de verwachtingen be antwoord. Laia Fabregas - Landen. Anthos, 18,95 euro. Elke Geurts - Lastmens. Nieuw Amsterdam, 16,50 euro. Ik heb een criminele achternicht Een oom die dealt, een buur met losse handjes Mijn neef kapt zeldzaam hout uit regenwouden Mijn klasgenoten kweken hennepplantjes En ik werd gisteravond aangehouden Voor stiekem fietsen zonder achterlicht QUIRIEN VAN HAELEN (geb. 1981) door Mario Molegraaf De jeugd van tegenwoordig, zo horen we al minstens 2.500 jaar, weet steeds minder en wordt steeds wil der. De jeugd van nu, moet je vaststellen als je De 21ste eeuw in 185 gedichten leest, is voor al ergerlijk braaf. Samensteller Gerrit Komrij werd befaamd door zijn bloemlezingen uit vervlogen eeu wen, maar hij weet ook alles van de nieuw ste poëzie. In deze uitgave beperkt hij zich tot dichters die hooguit 34 zijn. Hij smokkel de een beetje: hij koos ook gedichten uit de vorige eeuw en van sommige uitverkorenen is na 1999 niets vernomen. Nieuwe eeuw of niet, alom klinkt een oud geluid. Charme en talent genoeg, maar je gaat snakken naar een opstootje, tumult. De sfeer benadert die van een villawijk in Wassenaar. Heel blank, geen mensen met een ander kleurtje of een onuitspreekbare achternaam. Heel keurig, de jongens en meisjes spreken allemaal met twee woorden. En voor al heel kalm. 'Stilte in Drie Bedrijven' heet een bijdrage, maar het lijkt stilte in 185 af leveringen. Je schrikt even op van een gedicht over de kermis. Maar de oortjes van de jonge dichter zijn niet be stand tegen 'het schelle ge luid van botsende auto's'. Hij verkiest 'de afdruk die de kermis op de grasmat van het park naliet'. Deze dichters ('geboren uit milde winter') hebben alles, daarom hoeft de hemel niet te worden bestormd. Poëzie zonder obstakels, poëzie waarin de zon altijd schijnt, poëzie van de picknick in plaats van gedichten van het gal- genmaal. Meer geruis dan gebruis. Af en toe is er een prikkeltje, een vaag besef dat de kosmos toch niet hele maal op orde is. Sommigen wagen zich even uit hun lom merrijke laan de boze buiten wereld in. Zoals Quirien van Haelen, die in zijn vormvaste vers betrapt wordt op fietsen zonder achterlicht. De dichters waren er in vroe ger eeuwen ook om je een dreun te geven. Hier wordt de lezer een keer of 185 aange naam gestreeld. Nooit eens een brommer die genadeloos door de nacht knettert. De jeugd van vandaag, rollators gevraagd. Gerrit Komrij - De 21ste eeuw in 185 gedichten. De Bezige Bij, 224 pag., 16,90 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 16