Studenten: vergeten kijkers Allerlaatste tv-interview Ellen Vogel kijktip Studentengein is prima televisie, ontdekte MTV. De jongerenzender start vanaf morgen (zondag) met de studentencomedy Blue mountain state. Studenten geven veel uit en zijn voor adverteerders dus een doelgroep om rekening mee te houden. Toch gebeurt dat nog maar weinig op de vaderlandse tv. door Monique Brandt mm zondag, 23.15 uur Eerstejaars Sammy wil dolgraag de mascotte van Blue Mountain State Uni versity worden. MÊ om binnen en JW haal die grijns van je smoel! Takken naast je I lijf stelletje pers- muskieten! Zelf nadenken is er gewoon niet bij voor jullie, hè?! Stelletje proleten!" Een jongen en meisje, allebei met een glas bier en een gezicht dat nachten doorhalen verraadt, staan op een tafel. Plaats van handeling: een ruimte die met recht de zitka mer van een riant, aan de gracht gelegen, Amsterdams studenten huis mag worden genoemd. De muffe kamer is letterlijk tot de nok volgestouwd met smoezelige bankstellen en fauteuils. Vandaag is dit de ontvangstruimte voor de verzamelde pers, bijeen voor de lancering van de nieuwe studen tencomedy Blue mountain state. De serie gaat over een handvol stu denten van de Amerikaanse Blue Mountain State University, die hun tijd vullen met vrouwen, fees ten, masturberen, hazing oftewel ontgroeningen, en af en toe wat football. Intelligentie is geen pre op deze universiteit. Studeren komt er ook al niet aan te pas in de reeks, die ons vandaag in het naar bier en zweet stinken de corpshuis zo'n warme ont vangst oplevert. „Ik word gymle raar op de basisschool net als mijn pa, maar ga de komende vier jaar zo veel mogelijk drinken en neu- ken", vat één van de Amerikaanse studenten in de serie zijn nabije toekomst kernachtig samen. De ko mische capriolen van de comazui- pende studenten die, eerlijk is eer lijk, wel gloriëren in pakkende one liners, worden bij de studenten van het Amsterdamse corps en thousiast onthaald. De zender verwacht eveneens veel van de serie, vertelt Laura Vogel sang, verantwoordelijk voor TMF en MTV in de Benelux. Precieze metingen heeft het bedrijf er nooit op losgelaten, maar ze weten wel dat studenten veel naar de zen ders kijken. Dat is belangrijk, want de met geld smijtende student is onweerstaanbaar voor adverteer ders. Armlastig zijn studenten al lang niet meer, met dank aan de horeca die hen rijkelijk van bij baantjes voorziet. Toch wordt er opmerkelijk genoeg weinig gericht onderzoek gedaan naar studenten als tv-kijkers. „Dat wordt ook niet echt gevraagd door adverteerders", aldus een woord voerster van de Stichting Kijk On derzoek (SKO). „Zij kijken vooral naar leeftijd en opleiding. Hoe defi nieer je een student?" SKO weet al leen dat onder studerenden van 13 tot en met 24 jaar, dus van mbo'ers tot universitair geschool den, met name MTV, TMF, Come dy Central populair zijn. Ook naar RTL 5 en Net 5 wordt relatief veel gekeken. Het probleem is inderdaad dat stu denten als kijkersdoelgroep moei lijk te vatten zijn, weet ook Merel van den Otter van filmproductie bedrijf Lightstorm. Voor een tv-se- rie in wording deed ze onderzoek onder de studenten en ontdekte dat er voor hen vrijwel geen pro gramma's op de Nederlandse tv zijn. „BNN wordt vooral door mid delbare scholieren bekeken. MTV en TMF ook. De jongens kijken ook wel naar Veronica, terwijl de meiden Net 5 volgen. Maar die hebben ook geen échte studenten programma's. Ik kwam ze in ieder geval niet tegen." Economiestudent Richard (21) lijdt niet bepaald onder die omis sie en hij voelt zich allerminst lid van een vergeten kijkersgroep. Met zeven vrienden woont hij in een Rotterdams studentenhuis dat zijn beste tijd al heel lang achter de rug heeft. De vriendengroep kijkt graag diep in de nacht naar de enorme tv die in de gedeelde woonkamer op een stapel lege bierkratten staat opgesteld. Of overdag, als iedereen weer rus tig wakker wordt. Na het stappen is porno erg populair, evenals film pjes op internet. „Of playstation- nen." Nuchter wordt er veel geke ken naar Comedy Central, maar wonderlijk genoeg ook naar na tuurseries op Discovery en Natio nal Geographic Channel. MTV en TMF-clips staan dag en nacht aan als behang als er niemand in de woonkamer meer is. Nieuws of ac tualiteiten komen nooit op, laat staan de publieke zenders. „Tenzij je voetbal telt als nieuws." Marcel van der Zee, woordvoerder van National Geographic Channel, weet dat zijn zender vooral popu lair is bij studenten als het donker is. Het kanaal programmeert met die wetenschap in het weekeinde nog laat op de avond series als America 's hardest prisons of Ameri can lockdown, grimmige series over het leven in Amerikaanse gevange- De hoofdpersonen van de nieuwe comedyserie Blue mountain state: (v.l.n.r.) Craig, Denise, Alex, Sammy, Thad en coach Marty. foto's CPD nissen. „Primetime in het weekein de begint bij ons pas om tien uur, half elf's avonds. We weten dat studenten laat thuiskomen van hun horecabaan of het stappen. Dan zetten ze de tv aan. Op de re guliere zenders.is het tegen die tijd al behoorlijk voorbij, dus dan ko men ze bij ons terecht." Het is 'van de gekke' dat studen ten niet beter worden bediend, vindt Merel den Otter. Productie bedrijf Lightstorm, dat ze samen met filmmaker Victor van Doorn bestiert, werkt daarom aan de ont wikkeling van een lichte comedy voor studenten: bitterzoet, over onderwerpen als ambitie, uitgaan, verantwoordelijkheid, seksualiteit en zelfontdekking, met personages met wie ze zich kunnen identifice ren. Een combinatie van 'de filmi sche kwaliteit van Sex and the city en The west wing met de vriendelij ke dynamiek van Friends', zo wordt het project dat zowel een tv-serie als een internetcommuni- ty moet worden, hoogdravend aan gekondigd. Studenten als Richard zitten vermoedelijk niet te wach ten op een met goedbedoelde the matiek volgestouwde dramaserie. Maar veel andere studenten wel, denken de makers te weten, hoe wel ze overigens nog niet met een omroep om de tafel hebben geze ten. „Het klinkt raar, maar soap biedt mensen heel veel houvast bij de vraag hoe ze zich in bepaalde sociale situaties staande moeten houden. In je studententijd is alles nieuw, je woont voor het eerst op jezelf, wordt verliefd, ontmoet nieuwe mensen, nieuwe situaties. Dan is een sociaal voorbeeld heel handig. Bitterzoet wil dat zijn. Wij denken dat studenten daar wel de gelijk behoefte aan hebben." Blue Mountain State, morgen (zondag), MTV, 22.10 uur. Reageren? redactie.media@wegener.nl ■IgM-ÜL Mi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 151