Het rendement van een netwerk netwerken 24 Ondernemer Guust van Lie- re hield begin april een pre sentatie over het rendement van een netwerk in het ROC gebouw op het evenemententerrein ZEP in Middelburg. door Henk van de Voorde MIDDELBURG - „Belangrijk is dat kennis in tweerichtingsverkeer wordt uitgewisseld. Acrieve deelname aan in formatieoverdracht is essentieel voor het rendement van het netwerk. Het aanhoren van een voor dracht is een erg beperkte vorm van kennisoverdracht. Ik hoop dan ook dat naar aanleiding van mijn relaas een levendige discussie ontstaat. Zodat mijn inspanningen ook een beetje rendement opleveren", aldus de directeur van Unitron Group uit IJ- zendijke tijdens het netwerk 'Sterker en Duurzamer Zeeland'. De verhandeling was voor vele van het honderdtal ondernemers in de tjokvolle collegezaal een 'eye-ope- ner'. Het netwerk is opgericht tijdens het Symposium Sterker en Duurza mer, afgelopen oktober in De Mythe. Aanleiding was enerzijds de economi sche crisis en anderzijds het verzoek van vele (MKB-) ondernemers die ooit de cursus Duurzaam Onderne men gevolgd hebben. Zij zien in het Netwerk 'Sterker en Duurzamer Zee land' een manier om met elkaar in contact te blijven over Sterker en Duurzamer Ondernemen. Dit is vol gens Herman Wijffels, beschermheer van het Netwerk, niet alleen dé ma nier om uit de crisis te komen maar ook de manier om een volgende crisis te voorkomen. Samenwerking Leidraad in het betoog van Guust van Liere is het onderzoek van Lane Maxfïeld over succesvolle samenwer kingsverbanden. ,,In de tijd dat de melk in Groot- Brittannië nog met paard en wagen bij de mensen werd bezorgd, aten roodborstjes en meesjes de room uit de open melkflessen. Om dk te voorkomen werden de flessen afgesloten met een aluminium dop. Het menu van het roodborstje werd vanaf dat moment niet meer opgeluis terd met een toefje room. De meesjes hadden snel door dat je aluminium doppen kon doorpikken en spoedig deden hele groepen meesjes zich weer tegoed aan de room uit de melk flessen bij de Engelse voordeuren. Dit voorbeeld wordt vaak gebruikt om het belang van kennisoverdracht aan te geven. Ook al weten we niet pre cies hoe die meesjes elkaar de kennis hebben over gebracht. Kennisuitwisse ling en kennisoverdracht bepalen in belangrijke mate het rendement van een netwerk. Kennis wordt vermenig vuldigd door kennis te delen. Er wor den meer businesskansen gecreëerd door informatie te delen dan door in formatie te onthouden. Lane Max- field spreken in dit kader van 'permis sions'. Des te meer deelnemers het toelaten om bij elkaar in de keuken te kijken, des te meer heeft het netwerk kans om een succes te worden." Innovatief De Unitron Group, waar vijftig men sen werkzaam zij.n, ontwikkelt en pro duceert elektronische apparatuur voor met name de industriële en de medischesector. Het West- Zeeuws- Vlaanise bedrijf is innovatief en onder scheidend. Het is dan ook een van de participanten in de High Performance Academy. „De HPA (High Perfor mance Academy) is een initiatief van het Innovatie Netwerk Zeeland en de Hogeschool Zeeland. Op projectmati ge basis leren bedrijven van elkaar hoe bedrijfsprocessen efficiënter en ef fectiever kunnen worden ingericht. Actieve deelname in dit netwerk leidt tot verbetering van de bedrijfsproces sen en meer rendement; economisch rendement wel te verstaan. Een on dernemer die aan het HPA netwerk deelneemt kan alleen zijn processen verbeteren indien de ondernemer zijn verbeterpunten kenbaar maakt. Dit vraagt een kwetsbare opstelling, een opstelling van 'er valt altijd iets te le ren' en 'twee weten meer dan één'. Halen en brengen is dus het devies. Maar hoe zit het dan met het rende ment voor de deelnemers die hoofdza kelijk brengen? Nieuwe kennis ont staat tijdens interactie over kennis. De deelnemer die,bijvoorbeeld een kop loper is op het betreffende kennisge bied, en voornamelijk kennis brengt, krijgt nieuwe ideeën door kennis te delen. En uit eigen ervaring kan ik meegeven dat het medewerkers enorm stimuleert als ze hun kennis kunnen brengen. Kost weinig en brengt veel. En dat laatste moet je ook tweezijdig opvatten." Praatgroep Van Liere stelde dat een netwerk dat kan worden bestempeld als praat groep, over het algemeen een kort le ven is beschoren. „De voorzitter van een bijeenkomst van 'Waterstofnet' in Eindhoven bracht dit enkele we ken geleden nog fraai onder woor den. Hij vroeg de deelnemers niet te veel te blijven hangen in de zes B's. Navraag bracht aan het licht waar de ze zes B's voor staan Brabantse Bij eenkomst, Broodje, Biertje, Borrel, Bitterbal. Toch zijn de zes B's niet he lemaal representatief voor de deze net werken. Er zijn voorbeelden te over van succesvolle Brabantse netwerken. Zo waren de Brabantse ondernemers beter in staat de krachten te bundelen om aanvragen in te dienen voor de Opzuid subsidie dan de Zeeuwse on dernemers. Het aantal kwalitatieve aanvragen uit de Zeeuwse regio bleef namelijk sterk achter. Soms lijkt de sa menwerking van Zeeuwse partijen ge baseerd te zijn op de geografie uit 1600: voornamelijk eilanden en voor al: veel barrières. Wat de Opzuid rege ling betreft: er komt een herkansing voor de Zeeuwse regio. Volgens de laatste berichten gaat deze regeling per 15 mei weer open." De Deltawer ken zijn wel een treffend voorbeeld van succesvolle coöperatie in het Zeeuwse. „Het daadwerkelijke suc ces van een netwerk hangt af van de deelnemers: is er bereidheid tot sa menwerking en kennis uitwisseling? Thema's voor netwerken zijn er te over. De unieke combinatie van wa ter, procesindustrie, landbouw en toe risme. geven de Zeeuwse regio vol doende mogelijkheden voor multidis ciplinaire projecten. Projecten die kunnen bijdragen aan een sterker en duurzamer Zeeland." Guust Fragment uit het ondernemersnetwerk 'Sterker en Duurzamer Zeeland het ZEP in Middelhui- Foto: Marijke Folkertsma van Liere: Tweerichtingsverkeer Foto: Marijke Folkertsma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 136