Ambitieus plan voor cruiseterminal cruiséterminal Transport Logistiek— 9 De Amadea vaart voor de boulevard van Vlissingen. Het is een (voorlopige) mijl paal in het jonge bestaan van Zeeland Cruise Port, als op dinsdag 20 juli het cruiseschip Prinsendam van de prestigieuze Holland Amerika Lijn (HAL) af meert in havenstad Vlissingen. Maar de plannen van het jonge be drijf voor de ontvangst van zee- en riviercruiseschepen reiken veel verder, legt commercieel mana ger Yvonne de Wolf uit. ZCP pre senteert ze ook op de Open Ha vendag op zaterdag 5 juni. door Peter Oggel VLISSINGEN - Het is alweer even geleden, maar 8 mei vorig jaar was voor directeur Alex Nelis van Zee land Cruise Port (ZCP) en zijn mede werkers reden voor een feestje. Want die dag markeert de aankomst in de Vlissingse Scaldiahaven van het cruise schip Amadea van rederij Phoenix. De Amadea is niet alleen van belang voor Zeeland Cruise Port -samenwer kingsverband van STT, Inchcape Shipping Services in Rotterdam en Felison Terminal in IJmuiden- maar ook voor de provincie Zeeland. Naast 50 riviercruisers in 2009 is de Amadea het eerste zeecruiseschip dat ZCP (opgericht eind 2006, inmiddels zes medewerkers) naar Zeeland heeft gehaald. Maar de reikwijdte is breder: voor Zeeland betekent de cruisesec tor een niet te versmaden economi sche kans. En dat geldt dan in het bij zonder de toeristische sector. Maar daarvoor moet de komende ja ren nog wel veel werk worden ver zet, zegt Yvonne de Wolf. De plan nen reiken ver en komen uiteindelijk op jaarbasis uit op de ontvangst in de Zeeuwse havens van zo'n twintig zee- cruiseschepen en een dikke vierhon derd riviercruiseschepen (prognose voor 2020). Faciliteiten Daarvoor, legt Yvonne de Wolf uit, zijn faciliteiten noodzakelijk. ZCP maakt voor de ontvangst van de sche pen nu gebruik van kades van derden. De Amadea bijvoorbeeld meerde af bij Verbrugge-terminal. Dat moet an ders, vindt ZCP. Recent is onder dc naam van Mondriaan Cruiseterminal Ontwikkeling Zeeland (MCOZ) een plan gepresenteerd aan gemeente Vlis singen, provincie Zeeland en ha venschap Zeeland Seaports voor de bouw van een passagiersterminal. Die moet komen aan de Vlissingse Buiten haven, parallel aan het karakteristieke NS-station. Het plan voor de cruise terminal vergt een forse investering: 70 miljoen euro. Die investering is af gedekt, zegt De Wolf. Aanvankelijk streefde ZCP naar 2012 om de termi nal in gebruik te nemen, maar inmid dels is die prognose wat bijgesteld. De diverse overheden moeten het licht nog op groen zetten, al heeft Vlissin gen inmiddels ruim vier miljoen gere serveerd voor de aanleg van de kade. Het plan is ambitieus, maar in diverse media heeft directeur Alex Nelis meermaals laten weten dat de financie ring is geregeld. De "cruiseterminal van 50.000 vierkante meter moet een zogeheten multifunctionele invulling krijgen, met onder meer ook ruimte voor kantoren, onderwijs, horeca, sportvoorzieningen (kartbaan en fit ness) en detailhandel. Ook over die in vulling moeten gemeente en provin cie zich nog uitspreken. Maar volgens de initiatiefnemers is een aankomst en vertrekhal alleen niet rendabel. Kansen Niettemin kan Yvonne de Wolf zich nauwelijks voorstellen dat er op enige manier een kink in de kabel komt. Daarvoor biedt de cruisesector vol gens haar voor de provincie Zeeland en de gemeenten teveel ecnomische kansen. Ze rekent voor dat ondanks de economische crisis de cruisesector vorig jaar is gegroeid. Weliswaar vor men oudere en rijke mensen de tradi tionele doelgroep voor een (zee)crui- se, echter door het aanbod van goed kopere en kortere trips is een cruise inmiddels ook voor mindervermogen- den bereikbaar. Onderzoek van ING (2009) heeft aangetoond dat de cruise- sector met zo'n tien procent kan groeien. "Ook jongere mensen kiezen steeds vaker voor een cruise", weet Yvonne de Wolf. Het cruiseschip blijft een dag in Zeeland liggen. Naast een be manning van pakweg 450 koppen zijn er gemiddeld zo'n 650 passagiers aan boord. De Wolf: "Die geven per dag per persoon 95 tot 100 euro uit. Een cruiseschip levert de regio daar mee gemiddeld 500.000 euro per aan loop op. Ik denk dat dit aspect voor Zeeland van groot belang is." Programma's Voor passagiers zijn kant-en-klare pro gramma's in de aanbieding, met be zoeken aan Neeltje Jans en de storm vloedkering, Veere, Middelburg, het stoomtrammetje tussen Borsele en Goes, een paar uur winkelen. De Wolf: "Feitelijk zijn alle combinaties mogelijk." ZCP heeft de afgelopen ja ren vooral gelobbyed op (cruise)beur- zen all over the world. Het akkoord met HAL voor de aankomst van de Prinsendam is in maart dit jaar gete kend op de beurs in Miami. ZCP vér- wacht volgend jaar in elk geval weer een schip van Phoenix in Vlissingen. Contacten met andere rederijen lo pen nog. Samen met andere havengerelateerde bedrijven presenteert ZCP zich op za terdag 5 juni op Scheldepoort Vlissin- gen-Oost met de tweejaarlijkse haven- promotiedag. Dan is er ook informa tie over de plannen voor de cruiseter minal. Foto: Wim Koopman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 131