Ambitieus plan voor cruiseterminal
cruiséterminal
Transport Logistiek—
9
De Amadea vaart voor de boulevard van Vlissingen.
Het is een (voorlopige) mijl
paal in het jonge bestaan
van Zeeland Cruise Port, als op
dinsdag 20 juli het cruiseschip
Prinsendam van de prestigieuze
Holland Amerika Lijn (HAL) af
meert in havenstad Vlissingen.
Maar de plannen van het jonge be
drijf voor de ontvangst van zee-
en riviercruiseschepen reiken veel
verder, legt commercieel mana
ger Yvonne de Wolf uit. ZCP pre
senteert ze ook op de Open Ha
vendag op zaterdag 5 juni.
door Peter Oggel
VLISSINGEN - Het is alweer even
geleden, maar 8 mei vorig jaar was
voor directeur Alex Nelis van Zee
land Cruise Port (ZCP) en zijn mede
werkers reden voor een feestje. Want
die dag markeert de aankomst in de
Vlissingse Scaldiahaven van het cruise
schip Amadea van rederij Phoenix.
De Amadea is niet alleen van belang
voor Zeeland Cruise Port -samenwer
kingsverband van STT, Inchcape
Shipping Services in Rotterdam en
Felison Terminal in IJmuiden- maar
ook voor de provincie Zeeland.
Naast 50 riviercruisers in 2009 is de
Amadea het eerste zeecruiseschip dat
ZCP (opgericht eind 2006, inmiddels
zes medewerkers) naar Zeeland heeft
gehaald. Maar de reikwijdte is breder:
voor Zeeland betekent de cruisesec
tor een niet te versmaden economi
sche kans. En dat geldt dan in het bij
zonder de toeristische sector.
Maar daarvoor moet de komende ja
ren nog wel veel werk worden ver
zet, zegt Yvonne de Wolf. De plan
nen reiken ver en komen uiteindelijk
op jaarbasis uit op de ontvangst in de
Zeeuwse havens van zo'n twintig zee-
cruiseschepen en een dikke vierhon
derd riviercruiseschepen (prognose
voor 2020).
Faciliteiten
Daarvoor, legt Yvonne de Wolf uit,
zijn faciliteiten noodzakelijk. ZCP
maakt voor de ontvangst van de sche
pen nu gebruik van kades van derden.
De Amadea bijvoorbeeld meerde af
bij Verbrugge-terminal. Dat moet an
ders, vindt ZCP. Recent is onder dc
naam van Mondriaan Cruiseterminal
Ontwikkeling Zeeland (MCOZ) een
plan gepresenteerd aan gemeente Vlis
singen, provincie Zeeland en ha
venschap Zeeland Seaports voor de
bouw van een passagiersterminal. Die
moet komen aan de Vlissingse Buiten
haven, parallel aan het karakteristieke
NS-station. Het plan voor de cruise
terminal vergt een forse investering:
70 miljoen euro. Die investering is af
gedekt, zegt De Wolf. Aanvankelijk
streefde ZCP naar 2012 om de termi
nal in gebruik te nemen, maar inmid
dels is die prognose wat bijgesteld. De
diverse overheden moeten het licht
nog op groen zetten, al heeft Vlissin
gen inmiddels ruim vier miljoen gere
serveerd voor de aanleg van de kade.
Het plan is ambitieus, maar in diverse
media heeft directeur Alex Nelis
meermaals laten weten dat de financie
ring is geregeld. De "cruiseterminal
van 50.000 vierkante meter moet een
zogeheten multifunctionele invulling
krijgen, met onder meer ook ruimte
voor kantoren, onderwijs, horeca,
sportvoorzieningen (kartbaan en fit
ness) en detailhandel. Ook over die in
vulling moeten gemeente en provin
cie zich nog uitspreken. Maar volgens
de initiatiefnemers is een aankomst
en vertrekhal alleen niet rendabel.
Kansen
Niettemin kan Yvonne de Wolf zich
nauwelijks voorstellen dat er op enige
manier een kink in de kabel komt.
Daarvoor biedt de cruisesector vol
gens haar voor de provincie Zeeland
en de gemeenten teveel ecnomische
kansen. Ze rekent voor dat ondanks
de economische crisis de cruisesector
vorig jaar is gegroeid. Weliswaar vor
men oudere en rijke mensen de tradi
tionele doelgroep voor een (zee)crui-
se, echter door het aanbod van goed
kopere en kortere trips is een cruise
inmiddels ook voor mindervermogen-
den bereikbaar. Onderzoek van ING
(2009) heeft aangetoond dat de cruise-
sector met zo'n tien procent kan
groeien.
"Ook jongere mensen kiezen steeds
vaker voor een cruise", weet Yvonne
de Wolf. Het cruiseschip blijft een
dag in Zeeland liggen. Naast een be
manning van pakweg 450 koppen
zijn er gemiddeld zo'n 650 passagiers
aan boord. De Wolf: "Die geven per
dag per persoon 95 tot 100 euro uit.
Een cruiseschip levert de regio daar
mee gemiddeld 500.000 euro per aan
loop op. Ik denk dat dit aspect voor
Zeeland van groot belang is."
Programma's
Voor passagiers zijn kant-en-klare pro
gramma's in de aanbieding, met be
zoeken aan Neeltje Jans en de storm
vloedkering, Veere, Middelburg, het
stoomtrammetje tussen Borsele en
Goes, een paar uur winkelen. De
Wolf: "Feitelijk zijn alle combinaties
mogelijk." ZCP heeft de afgelopen ja
ren vooral gelobbyed op (cruise)beur-
zen all over the world. Het akkoord
met HAL voor de aankomst van de
Prinsendam is in maart dit jaar gete
kend op de beurs in Miami. ZCP vér-
wacht volgend jaar in elk geval weer
een schip van Phoenix in Vlissingen.
Contacten met andere rederijen lo
pen nog.
Samen met andere havengerelateerde
bedrijven presenteert ZCP zich op za
terdag 5 juni op Scheldepoort Vlissin-
gen-Oost met de tweejaarlijkse haven-
promotiedag. Dan is er ook informa
tie over de plannen voor de cruiseter
minal.
Foto: Wim Koopman