Meeüs ontwikkelt 'logistieke polis' rn/xrH Wij zijn een transportspecialist met toegevoegde waarde VAN DE HAVENS De wereld wordt steeds groter, grenzen vervagen. Soms ook vervaagt het overzicht op een transport. Wat moet er gebeuren als er iets mis gaat en wie is verantwoordelijk? "Wanneer bij het vervoer van omvangrijke partijen een kink in de kabel komt, spreek je vaak over grote problemen", vertelt Paul van den Eeden, transportspecialist bij Meeüs Assurantiën in Breda. "Wij staan samen met onze experts en adviseurs dag en nacht voor onze klanten klaar om deze problemen te helpen oplossen.Als datje lukt, geeft dat een enorme kick!" De tijd dat pa op zijn fiets een vergeten pakketje alsnog ging bezorgen, ligt ver achter ons. Vaak worden complete con tainerladingen over de hele wereld ver scheept door een Nederlandse transpor teur, terwijl de goederen fysiek ons land niet eens meer binnenkomen. Overladen, opslaan, het inklaren bij de douane,...al les wordt uitbesteed aan derden. En mis schien besteden deze personen ook wel weer werkzaamheden uit! Voor de op drachtgever blijkt het steeds moeilijker om het overzicht te bewaren. En gaat er iets mis, dan betreft het vaak niet dat ene pakketje, maar een volle zeecontainer. En dan rijst meteen de vraag: wie is er aan sprakelijk? Forse schadeclaims Alle betrokken partijen bij het transport worden zich steeds meer bewust van de claims die er ingediend kunnen worden wanneer er iets misloopt. Steeds sneller en vaker krijgen transporteurs te maken met forse schadeclaims. Ben je niet verze kerd of weetje niet hoe te handelen, dan betekent dit een enorme strop voor het bedrijf. Soms zelfs met een faillissement tot gevolg. "Het zaken doen is veranderd en dat geldt zeker niet in de laatste plaats voor de transportbranche", vertelt Van den Eeden, die al 38 jaar expertise heeft op gedaan. Wij volgen de ontwikkelingen in deze sector op de voet en hebben tal van gespecialiseerde adviseurs en advocaten 'stand-by' staan. Want wij weten: als het nodig is, moet er snel gehandeld worden. Dit is de reden waarom wij buiten kan tooruren voor onze vaste klanten bereik baar zijn." Meeüs Logistieke polis Natuurlijk gaat het niet altijd om grote partijen of bedrijven. Meeüs is er voor alle bedrijven waar goederen vervoerd worden. Frank Titulaer, adviseur verze keringen bij Meeüs in Breda: "Maar het scheelt wel dat wij een grote partij zijn. Omdat wij als Meeüs over de nodige know how beschikken kunnen wij de ri sico's op de juiste wijze inschatten en de verzekeringen scherp inkopen." Sinds 1 januari 2010 kunnen transportbedrijven een op maat gemaakte 'logistieke polis' afsluiten, waarbij ze precies die diensten inkopen die op hun bedrijf van toepassing zijn. Titulaer: "Wij ontzorgen bedrijven en dienen als klankbord. Bij het afslui ten van de polis brengen wij de risico's Paul van den Eeden (1) en Frank Titulaer van Meeüs Assurantiën in beeld. We laten de klant de keuze wat hij wel en niet wil verzekeren, maar hij weet dan tenminste waarvoor hij aanspra kelijk gesteld kan worden! Iets waar veel (transportbedrijven helaas pas achter ko men op het moment dat er schade is aan het transport of wanneer er een ongeval heeft plaatsgevonden." Kemelstede 4, 4817 ST Breda Paul van den Eeden: 076 531 32 11 Frank Titulaer: 076 531 35 56 port@zeeiar>d-seaports com www.zeeiand-seaports.com: Zeeland Seaports Schelpenpad 2 Haven 1151 Postbus 132 4530 AC Terneuzen T 0115 647400 F 0115 647500 Vlissfngen Terneuzen De havens van Terneuzen en Vlissingen zijn het derde zeehavengebied van Nederland. Vernieuwingen, uitbreidingen en investeringen zijn er aan de orde van de dag. Zeeland Seaports geeft sturing aan die ontwikkelingen om garant te staan voor werkgelegenheid en welvaart. Nieuwe bedrijven accommoderen en het gevestigde bedrijfsleven van dienst zijn. Dat zijn de belangrijkste activiteiten van havenschap Zeeland Seaports. Net zoals een coach die wil presteren met zijn team, schept Zeeland Seaports de voorwaarden voor het succes van de haven- en industriebedrijven. Zorg voor een goede infrastructuur speelt daarbij een grote rol. Denk aan het ontwikkelen en beheren van havenbekkens, kades, wegen, spoorwegen en pijpleidingen. Ook werkt het havenschap voortdurend aan plannen voor nieuwe ontwikkelingen: in het belang van de havens en de omgeving. Zo kunnen de beide havens op een verantwoorde manier hun bijdrage (blijven) leveren aan de Zeeuwse economie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 128