Meeüs ontwikkelt 'logistieke polis'
rn/xrH
Wij zijn een transportspecialist met toegevoegde waarde
VAN DE HAVENS
De wereld wordt steeds groter, grenzen vervagen. Soms ook vervaagt
het overzicht op een transport. Wat moet er gebeuren als er iets mis
gaat en wie is verantwoordelijk? "Wanneer bij het vervoer van omvangrijke
partijen een kink in de kabel komt, spreek je vaak over grote problemen",
vertelt Paul van den Eeden, transportspecialist bij Meeüs Assurantiën in
Breda. "Wij staan samen met onze experts en adviseurs dag en nacht voor
onze klanten klaar om deze problemen te helpen oplossen.Als datje lukt,
geeft dat een enorme kick!"
De tijd dat pa op zijn fiets een vergeten
pakketje alsnog ging bezorgen, ligt ver
achter ons. Vaak worden complete con
tainerladingen over de hele wereld ver
scheept door een Nederlandse transpor
teur, terwijl de goederen fysiek ons land
niet eens meer binnenkomen. Overladen,
opslaan, het inklaren bij de douane,...al
les wordt uitbesteed aan derden. En mis
schien besteden deze personen ook wel
weer werkzaamheden uit! Voor de op
drachtgever blijkt het steeds moeilijker
om het overzicht te bewaren. En gaat er
iets mis, dan betreft het vaak niet dat ene
pakketje, maar een volle zeecontainer. En
dan rijst meteen de vraag: wie is er aan
sprakelijk?
Forse schadeclaims
Alle betrokken partijen bij het transport
worden zich steeds meer bewust van de
claims die er ingediend kunnen worden
wanneer er iets misloopt. Steeds sneller
en vaker krijgen transporteurs te maken
met forse schadeclaims. Ben je niet verze
kerd of weetje niet hoe te handelen, dan
betekent dit een enorme strop voor het
bedrijf. Soms zelfs met een faillissement
tot gevolg.
"Het zaken doen is veranderd en dat
geldt zeker niet in de laatste plaats voor
de transportbranche", vertelt Van den
Eeden, die al 38 jaar expertise heeft op
gedaan. Wij volgen de ontwikkelingen in
deze sector op de voet en hebben tal van
gespecialiseerde adviseurs en advocaten
'stand-by' staan. Want wij weten: als het
nodig is, moet er snel gehandeld worden.
Dit is de reden waarom wij buiten kan
tooruren voor onze vaste klanten bereik
baar zijn."
Meeüs Logistieke polis
Natuurlijk gaat het niet altijd om grote
partijen of bedrijven. Meeüs is er voor
alle bedrijven waar goederen vervoerd
worden. Frank Titulaer, adviseur verze
keringen bij Meeüs in Breda: "Maar het
scheelt wel dat wij een grote partij zijn.
Omdat wij als Meeüs over de nodige
know how beschikken kunnen wij de ri
sico's op de juiste wijze inschatten en de
verzekeringen scherp inkopen." Sinds 1
januari 2010 kunnen transportbedrijven
een op maat gemaakte 'logistieke polis'
afsluiten, waarbij ze precies die diensten
inkopen die op hun bedrijf van toepassing
zijn. Titulaer: "Wij ontzorgen bedrijven
en dienen als klankbord. Bij het afslui
ten van de polis brengen wij de risico's
Paul van den Eeden (1) en Frank Titulaer van Meeüs Assurantiën
in beeld. We laten de klant de keuze wat
hij wel en niet wil verzekeren, maar hij
weet dan tenminste waarvoor hij aanspra
kelijk gesteld kan worden! Iets waar veel
(transportbedrijven helaas pas achter ko
men op het moment dat er schade is aan
het transport of wanneer er een ongeval
heeft plaatsgevonden."
Kemelstede 4, 4817 ST Breda
Paul van den Eeden: 076 531 32 11
Frank Titulaer: 076 531 35 56
port@zeeiar>d-seaports com
www.zeeiand-seaports.com:
Zeeland Seaports
Schelpenpad 2
Haven 1151
Postbus 132
4530 AC Terneuzen
T 0115 647400
F 0115 647500
Vlissfngen
Terneuzen
De havens van Terneuzen en Vlissingen zijn het derde zeehavengebied van Nederland. Vernieuwingen, uitbreidingen en investeringen zijn er aan de orde van
de dag. Zeeland Seaports geeft sturing aan die ontwikkelingen om garant te staan voor werkgelegenheid en welvaart. Nieuwe bedrijven accommoderen en het
gevestigde bedrijfsleven van dienst zijn. Dat zijn de belangrijkste activiteiten van havenschap Zeeland Seaports. Net zoals een coach die wil presteren met
zijn team, schept Zeeland Seaports de voorwaarden voor het succes van de haven- en industriebedrijven. Zorg voor een goede infrastructuur speelt daarbij
een grote rol. Denk aan het ontwikkelen en beheren van havenbekkens, kades, wegen, spoorwegen en pijpleidingen. Ook werkt het havenschap voortdurend
aan plannen voor nieuwe ontwikkelingen: in het belang van de havens en de omgeving. Zo kunnen de beide havens op een verantwoorde manier hun bijdrage
(blijven) leveren aan de Zeeuwse economie.