Een truck die alles kan... vrachtwagen 15 Transport Logistiek— Wie binnen het beroepsgoe- derenvervoer op zoek gaat naar een nieuwe goede truck, komt al snel terecht bij de verkiezing van de International Truck of the Year. Deze meest prestigieuze Europese prijs wordt sinds 1977 jaarlijks uitgereikt, in dien mogelijk tijdens de Bedrijfs- autoRAI in Amsterdam. Omdat deze beurs niet jaarlijks wordt ge houden, wordt om het jaar uitge weken naar een andere locatie. Maar liefst 22 vakjournalisten uit even zoveel landen, kiezen jaar lijks de in hun ogen allerbeste truck uit. door Ad van Bladel BREDA - Voor Nederland wordt de jury gevormd door Pieter Wieman. hoofdredacteur van Truck Trans port Management (TTM). De uitrei king vond dit jaar plaats op 26 januari in Zweden, op het hoofdkantoor van Scania. Voor 2010 werd zo Scania op het schild gehesen die een totaal ver nieuwde R-serie in de markt zette. Natuurlijk zijn er tal vaij belangrijke innovaties bij andere truck- en vracht wagenfabrikanten maar de jury was over een aantal noviteiten van deze R-serie zo opgetogen dat deze track- seric met grote meerderheid van stem men er met de prijs vandoor ging. Binnen het juryrapport valt op dat za ken belangrijk gevonden worden die binnen de personenwagenmarkt ook worden of reeds zijn geïntroduceerd. Een besparing op de kilometerprijs, meer veiligheid en een hoger comfort zijn zaken die zowel in de personen wagen- als de vrachtautobranche zeer gewichtig zijn. Juryrapport Bij de vernieuwde Scania bleek de ju ry onder de indruk van het Driver Support systeem, van de kwaliteit van de nieuwe software voor het schakel systeem en voor Opticruise en van de verbeteringen van het comfort in de cabine. Ook het feit dat de Scania R-serie gereed is voor Euro 6 moto ren speelde een rol bij de afweging van de meeste juryleden. De jury vindt Driver Support in zijn soort het beste systeem dat tot nu toe is ontwik keld omdat het de chauffeur stimu leert om alle technische mogelijkhe den die de Scania R-serie biedt om zuiniger en veiliger te rijden, ook daadwerkelijk te benutten. De R-se- rie werd vijf jaar geleden geïntrodu ceerd en bleek meteen een enorm ver koopsucces. Vernieuwingen Wereldwijd rijden er inmiddels 200.000 van dit type tracks rond. In de tussentijd is Scania de serie blijven doorontwikkelen wat tot een groot aantal vernieuwingen heeft geleid. Naast verbeteringen in ex- en interi eur, waarbij de wagens aërodynami- scher en dus zuiniger werden, hebben ook grote ontwikkelingen plaatsge vonden in het interieur waar materia len (nog) hoogwaardiger werden en waar opties mogelijk werden in perso nenautostijl. Iedere yervoerder kan dus zijn truck afstemmen op de no den of wensen van zijn chauffeur. Ge heel in deze stijl zijn bijvoorbeeld za ken als optie verkrijgbaar als adaptie- -ve cruisecontrol, dagrijverlichting en hoge druk koplampreinigers. Het zijn Werken aan de truck van het jaar. zaken die je ook in steeds meer perso nenwagens aangeboden ziet; nu dus ook bij deze Scania-serie. Scania intro duceert voor de R-serie als optie een De truck die alles kan. is bedoeld om de chauffeur te stimule ren om alert te blijven op zijn rijstijl en hem te attenderen op eventuele verbeterpunten. Ook wordt de chauf feur geholpen om het voertuig en alle bedieningsorganen zo veilig en effi ciënt mogelijk te gebruiken, zonder dat hij wordt afgeleid of zich gaat er geren. De analyse gebeurt op basis van gegevens die verzameld zijn van Scania's Europese wagenpark en uitge breide veldtests waaraan een groot aantal vervoersbedrijven heeft deelge nomen. De 'score' van de chauffeur wordt voortdurend in categorieën ge toond, zodat de chauffeur zijn presta ties op de tripcomputer kan volgen,. Scania Driver Support is standaard op alle voertuigen die gespecificeerd wor den met een elektronisch remsysteem (EBS), een range-splitterbak (12 of 12+2 versnellingen, handgeschakeld of met Scania Opticruise) en de Sca nia Retarder. Natuurlijk werd bij de ontwikkeling gekeken naar het ge mak voor de chauffeurs maar ook de beteugeling van brandstofkosten ble ken een belangrijk uitgangspunt. Bij een optimale gebruikmaking van het systeem werden brandstofbesparingen van 10 procent gemeten, voor ver voerders van eminent belang. Boven dien namen variaties in brandstofver bruik behoorlijk, af waaruit blijkt dat chauffeurs consistenter rijden. Aange zien brandstofkosten zo'n 27 procent uitmaken van de totale kilometer- prijs, kunnen besparingen hier be hoorlijk oplopen. Opticruise Brandstofbesparing is bovendien een van de voordelen van een moderne automatische schakelbak. Scania heeft veel tijd en geld geïnvesteerd in de verfijning van hun, al eerder geïntro duceerde automatische schakelsys teem Opticruise. Na een ontwikke lingsperiode van vier jaar is het con cept van een standaard mechanische versnellingsbak gebleven, maar is het systeem zelf grondig gewijzigd, met verbeterde mechanische componen ten en compleet nieuwe software. Er is nu een nieuw, automatisch koppe- lingsregelingssysteem toegevoegd, zo dat klanten zelf kunnen kiezen of hij/zij het Opticruise-systeem in een volledig geautomatiseerde uitvoering wil, of in (en dat is heel bijzonder) een uitvoering met koppelingspedaal. De automatische koppeling wordt op elektrahydraulische wijze bediend, een primeur in de industrie die er voor zorgt dat ook zonder koppelings pedaal een superieure precisie wordt bereikt. Het systeem is leverbaar op varianten met 8, 12 en 12 2 versnel lingen. In navolging van ontwikkelin gen in de personenauto-industrie is op de volledig automatische versie een hillholdsysteem standaard waar- - door de combinatie bij wegrijden op heuvelachtig terrein niet meer terug loopt. Al met al heeft Scania met de ver nieuwde R-serie een wagen in de markt gezet die op diverse punten tot benchmark is verheven. De verkie zing tot International Track of the Yéar zal de Zweedse firma dan ook bepaald geen windeieren leggen. Foto: Scania nieuw, supercomfortabel, in breedte verstelbaar bed met een 155 mm dik pocketvering matras. De chauffeur kan het bed eenvoudig breder maken (730 tot 900 mm) door de hendel aan de voorzijde van het bed op te tillen, zelfs als hij erop zit. Bovendien kan het bed opgemaakt blijven als het wordt ingeschoven. Driver support system Scania Driver Support is een nieuw, innovatief systeem dat chauffeurs voortdurend tips en feedback geeft om hun rijstijl nog verder te verbete ren. De meeste Scania-modellen voor internationaal vervoer zullen uiteinde lijk worden uitgerust met dit systeem, dat chauffeurs stimuleert om te blij ven toepassen wat zij tijdens de chauf feurstrainingen geleerd hebben. De nadruk ligt daarbij vooral op veilig en zuinig rijden. Scania Driver Support analyseert voortdurend de gegevens die afkomstig zijn van verschillende voertuigsensoren om te kijken hoe de chauffeur rijdt. Het systeem beoor deelt het rijden op basis van belangrij ke parameters uit de Scania chauffeurs training en geeft de chauffeur tijdens het rijden advies en feedback. Ook wordt er een totaalbeoordeling van de rijstijl geproduceerd. Het systeem

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2010 | | pagina 127