Een truck die alles kan...
vrachtwagen
15
Transport Logistiek—
Wie binnen het beroepsgoe-
derenvervoer op zoek
gaat naar een nieuwe goede
truck, komt al snel terecht bij de
verkiezing van de International
Truck of the Year. Deze meest
prestigieuze Europese prijs wordt
sinds 1977 jaarlijks uitgereikt, in
dien mogelijk tijdens de Bedrijfs-
autoRAI in Amsterdam. Omdat
deze beurs niet jaarlijks wordt ge
houden, wordt om het jaar uitge
weken naar een andere locatie.
Maar liefst 22 vakjournalisten uit
even zoveel landen, kiezen jaar
lijks de in hun ogen allerbeste
truck uit.
door Ad van Bladel
BREDA - Voor Nederland wordt de
jury gevormd door Pieter Wieman.
hoofdredacteur van Truck Trans
port Management (TTM). De uitrei
king vond dit jaar plaats op 26 januari
in Zweden, op het hoofdkantoor van
Scania.
Voor 2010 werd zo Scania op het
schild gehesen die een totaal ver
nieuwde R-serie in de markt zette.
Natuurlijk zijn er tal vaij belangrijke
innovaties bij andere truck- en vracht
wagenfabrikanten maar de jury was
over een aantal noviteiten van deze
R-serie zo opgetogen dat deze track-
seric met grote meerderheid van stem
men er met de prijs vandoor ging.
Binnen het juryrapport valt op dat za
ken belangrijk gevonden worden die
binnen de personenwagenmarkt ook
worden of reeds zijn geïntroduceerd.
Een besparing op de kilometerprijs,
meer veiligheid en een hoger comfort
zijn zaken die zowel in de personen
wagen- als de vrachtautobranche zeer
gewichtig zijn.
Juryrapport
Bij de vernieuwde Scania bleek de ju
ry onder de indruk van het Driver
Support systeem, van de kwaliteit van
de nieuwe software voor het schakel
systeem en voor Opticruise en van de
verbeteringen van het comfort in de
cabine. Ook het feit dat de Scania
R-serie gereed is voor Euro 6 moto
ren speelde een rol bij de afweging
van de meeste juryleden. De jury
vindt Driver Support in zijn soort het
beste systeem dat tot nu toe is ontwik
keld omdat het de chauffeur stimu
leert om alle technische mogelijkhe
den die de Scania R-serie biedt om
zuiniger en veiliger te rijden, ook
daadwerkelijk te benutten. De R-se-
rie werd vijf jaar geleden geïntrodu
ceerd en bleek meteen een enorm ver
koopsucces.
Vernieuwingen
Wereldwijd rijden er inmiddels
200.000 van dit type tracks rond. In
de tussentijd is Scania de serie blijven
doorontwikkelen wat tot een groot
aantal vernieuwingen heeft geleid.
Naast verbeteringen in ex- en interi
eur, waarbij de wagens aërodynami-
scher en dus zuiniger werden, hebben
ook grote ontwikkelingen plaatsge
vonden in het interieur waar materia
len (nog) hoogwaardiger werden en
waar opties mogelijk werden in perso
nenautostijl. Iedere yervoerder kan
dus zijn truck afstemmen op de no
den of wensen van zijn chauffeur. Ge
heel in deze stijl zijn bijvoorbeeld za
ken als optie verkrijgbaar als adaptie-
-ve cruisecontrol, dagrijverlichting en
hoge druk koplampreinigers. Het zijn
Werken aan de truck van het jaar.
zaken die je ook in steeds meer perso
nenwagens aangeboden ziet; nu dus
ook bij deze Scania-serie. Scania intro
duceert voor de R-serie als optie een
De truck die alles kan.
is bedoeld om de chauffeur te stimule
ren om alert te blijven op zijn rijstijl
en hem te attenderen op eventuele
verbeterpunten. Ook wordt de chauf
feur geholpen om het voertuig en alle
bedieningsorganen zo veilig en effi
ciënt mogelijk te gebruiken, zonder
dat hij wordt afgeleid of zich gaat er
geren. De analyse gebeurt op basis
van gegevens die verzameld zijn van
Scania's Europese wagenpark en uitge
breide veldtests waaraan een groot
aantal vervoersbedrijven heeft deelge
nomen. De 'score' van de chauffeur
wordt voortdurend in categorieën ge
toond, zodat de chauffeur zijn presta
ties op de tripcomputer kan volgen,.
Scania Driver Support is standaard op
alle voertuigen die gespecificeerd wor
den met een elektronisch remsysteem
(EBS), een range-splitterbak (12 of
12+2 versnellingen, handgeschakeld
of met Scania Opticruise) en de Sca
nia Retarder. Natuurlijk werd bij de
ontwikkeling gekeken naar het ge
mak voor de chauffeurs maar ook de
beteugeling van brandstofkosten ble
ken een belangrijk uitgangspunt. Bij
een optimale gebruikmaking van het
systeem werden brandstofbesparingen
van 10 procent gemeten, voor ver
voerders van eminent belang. Boven
dien namen variaties in brandstofver
bruik behoorlijk, af waaruit blijkt dat
chauffeurs consistenter rijden. Aange
zien brandstofkosten zo'n 27 procent
uitmaken van de totale kilometer-
prijs, kunnen besparingen hier be
hoorlijk oplopen.
Opticruise
Brandstofbesparing is bovendien een
van de voordelen van een moderne
automatische schakelbak. Scania heeft
veel tijd en geld geïnvesteerd in de
verfijning van hun, al eerder geïntro
duceerde automatische schakelsys
teem Opticruise. Na een ontwikke
lingsperiode van vier jaar is het con
cept van een standaard mechanische
versnellingsbak gebleven, maar is het
systeem zelf grondig gewijzigd, met
verbeterde mechanische componen
ten en compleet nieuwe software. Er
is nu een nieuw, automatisch koppe-
lingsregelingssysteem toegevoegd, zo
dat klanten zelf kunnen kiezen of
hij/zij het Opticruise-systeem in een
volledig geautomatiseerde uitvoering
wil, of in (en dat is heel bijzonder)
een uitvoering met koppelingspedaal.
De automatische koppeling wordt op
elektrahydraulische wijze bediend,
een primeur in de industrie die er
voor zorgt dat ook zonder koppelings
pedaal een superieure precisie wordt
bereikt. Het systeem is leverbaar op
varianten met 8, 12 en 12 2 versnel
lingen. In navolging van ontwikkelin
gen in de personenauto-industrie is
op de volledig automatische versie
een hillholdsysteem standaard waar-
- door de combinatie bij wegrijden op
heuvelachtig terrein niet meer terug
loopt.
Al met al heeft Scania met de ver
nieuwde R-serie een wagen in de
markt gezet die op diverse punten tot
benchmark is verheven. De verkie
zing tot International Track of the
Yéar zal de Zweedse firma dan ook
bepaald geen windeieren leggen.
Foto: Scania
nieuw, supercomfortabel, in breedte
verstelbaar bed met een 155 mm dik
pocketvering matras. De chauffeur
kan het bed eenvoudig breder maken
(730 tot 900 mm) door de hendel aan
de voorzijde van het bed op te tillen,
zelfs als hij erop zit. Bovendien kan
het bed opgemaakt blijven als het
wordt ingeschoven.
Driver support system
Scania Driver Support is een nieuw,
innovatief systeem dat chauffeurs
voortdurend tips en feedback geeft
om hun rijstijl nog verder te verbete
ren. De meeste Scania-modellen voor
internationaal vervoer zullen uiteinde
lijk worden uitgerust met dit systeem,
dat chauffeurs stimuleert om te blij
ven toepassen wat zij tijdens de chauf
feurstrainingen geleerd hebben. De
nadruk ligt daarbij vooral op veilig en
zuinig rijden. Scania Driver Support
analyseert voortdurend de gegevens
die afkomstig zijn van verschillende
voertuigsensoren om te kijken hoe de
chauffeur rijdt. Het systeem beoor
deelt het rijden op basis van belangrij
ke parameters uit de Scania chauffeurs
training en geeft de chauffeur tijdens
het rijden advies en feedback. Ook
wordt er een totaalbeoordeling van
de rijstijl geproduceerd. Het systeem